Kim Kardashian se v seriálu All’s Fair objevila s kabelkou Birkin, která dle znalců pochází z kůže afrického slona. Luxusní svět okamžitě vytvořil dva tábory. Na jedné straně stojí hlasití kritici, na druhé fascinovaní sběratelé. Elephant Leather Birkin patří k nejvzácnějším kabelkám Hermès, jejichž výroba však skončila před několila dekádami. Sociální sítě se po odvysílání epizody změnily v jeviště, kde vedle morálního rozhořčení roste posedlost cenovkou a investičním potenciálem.
Elephant Birkin se v archivním světě popisuje jako unicorn, který většina sběratelů nikdy na živo neuvidí. Značka Hermès v 80. letech vytvořila jen velmi malý počet těchto kabelek. Poté se pod tlakem regulací a etických požadavků přesunula k jiným exotickým materiálům. Dnešní trh vnímá modely jako artefakty z uzavřené kapitoly luxusu. Když se takový kus objeví na obrazovce, nejde jen o kostým, ale o veřejné vystavení předmětu, jenž obvykle žije jen v sejfu a tichu privátních prodejů. Volba Kim Kardashian tak spojuje televizní glamour, sílu virálního videa a otázku, kolik toho snese současné vnímání luxusních kůží.
Do Kim Kardashian se pustila i Ireland Baldwin. Napsala, že by se měla stydět
Scéna ze série All’s Fair, kde Kim Kardashian pózuje v monochromatickém outfitu a v ruce drží masivní Birkin bag s matnou strukturou kůže, se během několika hodin proměnila ve virální klip. Video sdíleli módní insideři, aktivisté i fanoušci hvězdy. Modelka Ireland Baldwin kabelku označila za „disgusting and shameful“. Její komentář nastartoval spor o to, jak daleko se může zajít v okamžiku, kdy se archivní exotika setká s televizí. Reakce oscilují mezi znechucením a fascinací tím, že na obrazovce existuje tak vzácný objekt. Kim se opět stává zesilovačem trendů i frustrací, jež v luxusním světě delší dobu vibrují pod povrchem.
Exotická Birkin bag stojí na samém okraji toho, co si vysoká móda dovoluje spojovat se svou minulostí. Vznikla v době, kdy se lov slonů prezentoval jako součást trofejního cestování a kdy se globální regulace divoké zvěře teprve formovaly. Módní dům Hermès tehdy vytvořil extrémně limitovanou sérii tašek. Kontroverzní materiál však později opustil. Každý dochovaný kus proto nese jak nálepku historický hřích, tak investiční klenot. Právě tahle ambivalence posouvá kabelku do polohy objektu, který jedny děsí a druhé magneticky přitahuje.
Na sociálních sítích se po odvysílání kontroverzní epizody objevily stovky komentářů, které mluvily o spirituálních zvířatech, kabelce vhodné spíše do muzea a módě, jež zachází příliš daleko. Paralelně s tím funguje druhý proud, v němž odborné účty zaměřené na Birkin bags rozebírají velikost, odstín, stáří i strukturu kůže a shodují se, že jde o klenot nejvyšší ligy. Investiční rozměr pohybující se v horních šesticiferných částkách dolarů přidává emoce publiku, jenž kabelku vnímá jako předmět na pomezí umění, kapitálu a morálního diskomfortu.
Někdo hovoří o nechutnosti, jiný o klenotu. V každém případě jde o archivní kus
Specializovaní nákupčí pro web Privé Porter i bulvární Page Six zdůraznili, že podobné kusy vznikly v úplně jiné éře. Hermès už desítky let pracuje pod přísnými CITES pravidly a využívá trasovatelné zdroje a etické standardy pro výrobky z krokodýlů, pštrosů nebo ještěrů. Všechny Elephant Birkins proto tvoří přesně evidovaný a konečný soubor. Počet se nezvyšuje a žádná moderní kolekce je nedoplňuje. Z pohledu investora se kabelka chová spíše jako vzácné umělecké dílo, jehož hodnota vychází z rarity, stavu, původu a příběhu konkrétního kusu než jako módní doplněk určený k sezónní obměně.

Zdroj: Unsplash | Sloní kůže
Argumentace části trhu se opírá o myšlenku, že vintage Hermès z materiálů, které se už dávno nepoužívají, představují dědictví určitého období, ne podnět k mediálnímu lynči. Vlastnictví nebo pečlivé uchování takového kusu nevytváří novou poptávku po sloní kůži a nepřidává tlak na dnešní wildlife byznys. Zachovává řemeslo, respektuje fakt, že materiál už byl kdysi získán a pracuje s realitou, že podobné artefakty existují a znovu vznikat nebudou. Pro část publika jsou proto Elephant Birkins spíše historickými exponáty než aktuálními symboly krutosti.


Zdroj: Sotheby’s | Krokodýlí kůže
Rozhořčení, které se valí pod virálním videem, tak míří do dvou rovin. Jedna část publika reaguje emocionálně na samotný fakt, že před sebou vidí kůži zvířete, které dnes reprezentuje chráněnou divočinu a respekt k přírodě. Druhá vnímá scénu jako demonstraci moci a bohatství, kdy žena v televizním seriálu drží v ruce předmět vzácnější než většina uměleckých děl v kdejaké galerii. Zastánci vintage exotiky mluví o zodpovědném zacházení s tím, co už vzniklo, zatímco kritici řeší symbolický dopad, jenž taková kabelka má v okamžiku, kdy se objeví v mainstreamové televizní produkci, kterou sledují miliony lidí.


Zdroj: Reuters, Profimedia
Elephant Birkin se tedy během několika dní proměnila v jednu z nejdiskutovanějších kabelek, které kdy prošly televizní obrazovkou. Pro část publika vyjadřuje temnou kapitolu luxusu a starý lovecký mindset, pro jinou nejvyšší level sběratelství a investičního fetiše. Hermès mezitím buduje svou budoucnost na jiných materiálech a vzácný model zůstává uzamčený v minulosti, která se již nikdy nevrátí v nové podobě.
Zdroje: People, Page Six, Privé Porter, Instagram

