Pohodlí je ceněným módním prvkem, občas však přesáhne hranice vkusu. Plastová bota, původně vyrobená pro rybáře, se v průběhu let stala viditelným trendem. Crocs jsou roztomilé na dětech a praktické na zahradě, již delší dobu se ale objevují také na módních molech, ve sbírkách celebrit i v limitovaných a rychle vyprodaných edicích.
Většina slávy značky Crocs nejspíše pramení z touhy se odlišit. Zákazníci adorují mírně kontroverzní kousky, protože běžná móda jim nezaručí tolik zájmu od okolí. Přihoďte k tomu navíc možnost personalizace za pomocí výrazných barevných cvočků a na daný produkt se budou stát fronty. A přesně tak se z dalšího „já jsem jiný“ hnutí stal univerzální masový trend.
Originální nemohou být všichni. A právě v tom leží kámen úrazu
Módní svět i sociální sítě dávají prostor paradoxu. Svět začíná určité kousky nosit proto, aby se odlišil a vyjádřil, ale výsledkem je zas a znovu ta stejná jednotná masa. Nyní navíc obutá do pastelových plastových bot s dírami. Jibbitz, ozdobné Crocs komponenty, tomu dodávají korunu. Dospělí lidé je sbírají a vyměňují, to vše ve snaze ukázat ostatním, jak jsou hraví.


Zdroj: Crocs, G-Shock
Samotná módní značka má ovšem skvělou strategii. Dokazuje to i spolupráce s předními světovými hvězdami. Jména jako Simone Rocha či Justin Bieber si mohou gratulovat k propojení s Crocs. Svoje boty mají dokonce The Beatles nebo G-Shock, tedy výrobce hodinek, a to i s vtipným detailem opravdového ciferníku na kotníku. Nechybí ale ani Barbie, Disney či Juicy Couture.
Crocs ukazují lidskou touhu po odlišnosti. Ošklivost je nový trend
Otázkou ale zůstává, co je vlastně cílem nákupu údajně jedinečného produktu. Ve chvíli, kdy se všichni nositelé „originální“ obuvi pyšní svojí jinakostí, se ona jinakost vytrácí. Crocs skvěle odráží dnešní posedlost individualitou. Být zajímavý za každou cenu jde ruku v ruce s potřebou šokovat. Tvrzení „já mám odvahu si vzít něco tak příšerného, až to ze mě dělá cool módního nadšence“ se ale postupně ztrácí v uniformní „ošklivosti“ zahlcující nejen sociální sítě, ale i ulice.
Crocs nejsou pochopitelně jediným příkladem. Sneakers culture se může pochlubit podobnou touhou po unikátním páru limitovaných tenisek. Ve finále se tak stojí fronta na tytéž modely, které mají deklarovat jedinečnost. Typické „dad sneakers“ od značky Balenciaga měly původně provokovat, nyní jsou součástí pouliční módy. Birkenstocks donedávna vyhrazené zdravotníkům pronikají do běžných botníků.


Zdroj: Crocs
Čím dál častěji se negativní názor na podobné trendy považuje za módní upjatost a svádí se na neporozumění umění. Kde je ale hranice? Crocs jako jedna z výrazných značek nastavuje zrcadlo době, ve které se individualita měří schopností naskočit co nejrychleji na trend, ať je sebevíc absurdní. Populární plyšáci Labubu by o této posedlosti mohli vyprávět.
Zdroje: Hypebae, WWD, Crocs, G-Shock, Simone Rocha, Mastershoe, Instagram