Více

    ― Reklama ―

    Udržitelnost se nepochybně stává oblíbenou prioritou napříč mnoha průmyslovými odvětvími, včetně šperkařství. Na trh vstupují společnosti s příslibem odpovědného a inovativního přístupu ke šperkům, drahé kameny se začínají vyrábět v laboratorních podmínkách. To se týká i snad toho vůbec nejvzácnějšího ze všech, symbolu luxusu a společenského postavení – diamantu. V čem tkví rozdíl mezi vytěženým a laboratorně vypěstovaným diamantem a co zvážit při jeho koupi?

    Každá mince má dvě strany

    Syntetické diamanty se těší velké oblibě, především díky své dostupnější ceně a údajně menšímu dopadu na životní prostředí, to však nemusí být tak jednoznačné, jak se na první pohled zdá. Každá mince má dvě strany a ve světě marketingu, kde se bezmyšlenkovitě operuje s termíny typu „eco-friendly“, se často zaměňují pojmy s dojmy. Laboratorní diamanty bezpochyby disponují pozitivními vlastnostmi. Mají však rovněž své mouchy.

    Udržitelné, nebo ne?

    Mají totožné chemické a fyzikální vlastnosti jako jejich vytěžené příbuzné, cena je však přibližně o 30 % nižší. Stručně řečeno, můžete mít více karátů za méně peněz. Klasické diamanty vznikají přirozeně hluboko pod povrchem Země za přítomnosti obrovského tlaku a teploty. V laboratorních podmínkách se tyto oslnivé drahokamy nejčastěji vyrábějí za použití podobně vysokého tlaku nebo teploty (ovšem rychleji) nebo chemické depozice z plynné fáze (CVD). Metodu CVD využívá také Pandora, která se hrdí používáním 100% obnovitelné energie a výrazně menší uhlíkovou stopou. Do své kampaně pro tři nejnovější kolekce této kategorie obsadila Pamelu Anderson, Grace Coddington a Justinu Miles. Mnoho šperkařských firem také sází na solární, vzdušnou nebo vodní energii. Skutečná směrodatná hodnota uhlíkové stopy při výrobě syntetických diamantů je však obtížně měřitelná a závisí na řadě faktorů; statistiky se liší. Je však jisté, že výrobci využívají i neobnovitelné zdroje energie. Těžba přírodních diamantů na tom není o nic lépe, proto by společným cílem kromě vzájemné konkurence měla být aspirace o dosažení udržitelných výrobních postupů.

    Lusix – diamanty pěstované na slunci

    Pomyslné deklarace luxusu se laboratorní diamanty dočkaly díky investici prodloužené ruky konglomerátu LVMH, LVMH Luxury Ventures, do izraelské společnosti Lusix. Ta se specializuje na výrobu syntetických drahokamů s využitím sluneční energie.

    Zdroj: Lusix

    Aether – diamanty ze vzduchu

    Nemožné se díky Aether náhle stává realitou. Výrobní proces spočívá v zachycení a přečištění oxidu uhličitého, jeho smíchání se zeleným vodíkem a vytvoření čistého atmosférického metanu. Následuje použití metody CVD a závěrečný proces leštění doveden k dokonalosti.

    Zdroj: Aether

    Zdroje: Forbes, Business of Fashion, WWD, The Guardian, International Gem Society, 77 Diamonds, Pandora, Lusix, Aether

    Autor článku:
    Ema Kmeťová
    Ema Kmeťováhttps://fashionup.cz/
    Ema nejčastěji přispívá články do módní rubriky, ale občas nám také přibližuje i aktuální dění ve světě beauty, zejména pokud ji zaujme nějaká kosmetická novinka nebo trend. Nejvíce si však užívá psaní o místních i zahraničních mladých módních talentech nebo analyzování přehlídek a kolekcí. Do módní žurnalistiky se zamilovala už na střední škole, když dělala svůj první rozhovor s lokálním návrhářem pro školní časopis.

    ― Reklama ―

    Jsou laboratorně vypěstované diamanty budoucností šperků?

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Udržitelnost se nepochybně stává oblíbenou prioritou napříč mnoha průmyslovými odvětvími, včetně šperkařství. Na trh vstupují společnosti s příslibem odpovědného a inovativního přístupu ke šperkům, drahé kameny se začínají vyrábět v laboratorních podmínkách. To se týká i snad toho vůbec nejvzácnějšího ze všech, symbolu luxusu a společenského postavení – diamantu. V čem tkví rozdíl mezi vytěženým a laboratorně vypěstovaným diamantem a co zvážit při jeho koupi?

    - Reklama -

    Každá mince má dvě strany

    Syntetické diamanty se těší velké oblibě, především díky své dostupnější ceně a údajně menšímu dopadu na životní prostředí, to však nemusí být tak jednoznačné, jak se na první pohled zdá. Každá mince má dvě strany a ve světě marketingu, kde se bezmyšlenkovitě operuje s termíny typu „eco-friendly“, se často zaměňují pojmy s dojmy. Laboratorní diamanty bezpochyby disponují pozitivními vlastnostmi. Mají však rovněž své mouchy.

    Udržitelné, nebo ne?

    Mají totožné chemické a fyzikální vlastnosti jako jejich vytěžené příbuzné, cena je však přibližně o 30 % nižší. Stručně řečeno, můžete mít více karátů za méně peněz. Klasické diamanty vznikají přirozeně hluboko pod povrchem Země za přítomnosti obrovského tlaku a teploty. V laboratorních podmínkách se tyto oslnivé drahokamy nejčastěji vyrábějí za použití podobně vysokého tlaku nebo teploty (ovšem rychleji) nebo chemické depozice z plynné fáze (CVD). Metodu CVD využívá také Pandora, která se hrdí používáním 100% obnovitelné energie a výrazně menší uhlíkovou stopou. Do své kampaně pro tři nejnovější kolekce této kategorie obsadila Pamelu Anderson, Grace Coddington a Justinu Miles. Mnoho šperkařských firem také sází na solární, vzdušnou nebo vodní energii. Skutečná směrodatná hodnota uhlíkové stopy při výrobě syntetických diamantů je však obtížně měřitelná a závisí na řadě faktorů; statistiky se liší. Je však jisté, že výrobci využívají i neobnovitelné zdroje energie. Těžba přírodních diamantů na tom není o nic lépe, proto by společným cílem kromě vzájemné konkurence měla být aspirace o dosažení udržitelných výrobních postupů.

    Lusix – diamanty pěstované na slunci

    Pomyslné deklarace luxusu se laboratorní diamanty dočkaly díky investici prodloužené ruky konglomerátu LVMH, LVMH Luxury Ventures, do izraelské společnosti Lusix. Ta se specializuje na výrobu syntetických drahokamů s využitím sluneční energie.

    - Reklama -

    Zdroj: Lusix

    Aether – diamanty ze vzduchu

    Nemožné se díky Aether náhle stává realitou. Výrobní proces spočívá v zachycení a přečištění oxidu uhličitého, jeho smíchání se zeleným vodíkem a vytvoření čistého atmosférického metanu. Následuje použití metody CVD a závěrečný proces leštění doveden k dokonalosti.

    Zdroj: Aether

    Zdroje: Forbes, Business of Fashion, WWD, The Guardian, International Gem Society, 77 Diamonds, Pandora, Lusix, Aether

    ― Reklama ―

    O krok napřed. Jaké trendy definují pánský šatník léta roku 2026?

    I když módní svět v současnosti pohltil Pařížský haute couture week, ještě nedávno upíral svůj zrak na nejnovější přehlídky pánské módy. Luxusní značky totiž nedávno představily svou vizi pánského šatníku pro jaro a léto roku 2026. Již nyní lze proto vypozorovat poutavé trendy, které vytváří červenou nit napříč všemi představenými kolekcemi.

    Bulgari chystá luxusní upgrade. Otevře ostrovní resort v Abú Dhabí

    Módní dům Bulgari hodlá rozšířit své portfolio luxusních hotelů. Oznámil totiž plány na vybudování ostrovního resortu v Abú Dhabí, a to do roku 2030. Jeho součástí má být nejen obrovský hotel, ale také soukromé vily a rezidenční sídla. Chybět nebudou ani soukromé pláže, michelinské restaurace a plesový sál s výhledem na nedaleké velkoměsto.

    Kosmetické receptury inspirované herbářem. Pečující kosmetiku ovládají bylinky

    Bylinky nejsou jen základem čajových směsí, ale i hlavní ingrediencí moderní péče o pleť. Levandule, heřmánek nebo například měsíček lékařský se ze zahrádek přesunuly do laboratoří a staly se nedílnou součástí luxusní kosmetiky. Zklidňují, hydratují a regenerují. Díky svým účinkům tak kralují složení produktů pro všechny typy pleti.

    Pánská tanga a queer svůdnost. To jsou společní jmenovatelé Ludovic de Saint Sernin

    Asi 50 let poté, co rakouský vizionář Rudi Gernreich vymyslel pánská i dámská tanga, a to jako nenápadné řešení tehdy nově zakázaných nudapláží v Kalifornii, si jejich nejodvážnější podoba říká opět o pozornost. Návrhář Ludovic de Saint Sernin, který se už několik sezón nebojí hladit módu po ostré hraně erotiky, křísí plavkovou řadu a letošní léto věnuje klukům v těch nejmenších střizích, jaké si umíte představit.

    Jonathan Bailey pobláznil internet. Boduje na filmové i módní scéně

    Hvězda seriálu Bridgerton a muzikálu Wicked Jonathan Bailey je novou módní ikonou. Herec si získal přízeň internetu již díky svému charisma a úspěšným rolím. V poslední době na sebe ovšem strhává pozornost také kvůli překvapivým outfitům. Zabodoval díky žabkám a kšiltovce na červeném koberci, ale i brýlím z nového snímku Jurassic World Rebirth.

    Ohlédnutí za Prada menswear SS26. Nepovedená kolekce, nebo návrat k tradici?

    Módní dům Prada se na Milánském týdnu módy rozhodl šeptat, zatímco jiní křičí. Jeho pánská kolekce pro jaro a léto 2026 představila posun od okázalé síly k introspektivnímu klidu. Jenže někdy se i šepot může zdát hlučný. Hlavně, když od něj čekáte něco víc. Reakce na řadu jsou spíše rozporuplné a my popravdě nevíme, na jakou stranu se přiklonit. 

    Donatella opouští svůj trůn. S Versace se rozloučila poslední kampaní

    Italský módní dům Versace již na jaře oznámil to, co už bylo dlouho jasné. Dosavadní kreativní ředitelka značky Donatella Versace se rozhodla odejít ze své pozice. Místo toho zaujme roli globální ambasadorky a svůj trůn přenechá talentovanému návrháři Dariu Vitale. Designérka se nyní oficiálně loučí, a to pomocí poslední kampaně.

    Postavte letní šatník bez výčitek. Místo trendu oblečte udržitelnost

    Módní svět ovládají již několik let mikro trendy, posilované sociálními sítěmi, kterým lze jen těžko uniknout. Pokud ovšem netoužíte po dalším kousku, jenž brzy zapadne do hlubin skříně, nebo si nemůžete utrácení za pomíjivé virální modely dovolit, obraťte svou pozornost k sustainable značkám. Upřednostněte udržitelnost, jež vydrží déle než jednu sezónu.

    Módní svět jásá. Jonathan Anderson vrátil Dior původní logo

    V módě bývají změny často vnímány jako důkaz pokroku. Ale někdy se nejodvážnější krok vpřed skrývá v návratu zpět. Přesně to pochopil i návrhář Jonathan Anderson, nový kreativní ředitel značky Dior, když ve své debutové kolekci pro módní dům představil nenápadný, ale o to zásadnější detail. Návrat původního loga ikonické společnosti Dior.

    Ovocné pobláznění pokračuje. Letošní léto voní jako guava

    V současné době už nikoho nepřekvapí, že make-up trendy pravidelně diktují různé druhy ovoce. Jinak tomu není ani letošní léto, jenž se ponese v duchu exotické guavy. Ovoce láká nejen na svou jemně růžovou barvu, ideální pro odstíny tvářenek a šťavnatých lesků na rty, ale také nezaměnitelnou čerstvou vůni prosluněných letních dní.

    Móda v kostce: Prada čelí skandálu a Gucci opět verbuje Miley Cyrus

    Prada čelí kritice kvůli sandálům z pánské kolekce pro rok 2026. Vychází totiž z tradiční indické obuvi, což ovšem značka zpočátku nepřiznala. Gucci si pro propagaci nového parfému Gucci Flora opět přizval Miley Cyrus a Louis Vuitton v Šanghaji otevřel novou vlajkovou loď, a to doslova. Panenky Bratz odhalily spolupráci s Jean Paul Gaultier.

    Letošní pánské střihy ctí retro. Přesto hrají dle moderních pravidel

    Oblíbené pánské střihy roku 2025 hledají nostalgickou inspiraci u hudebních hvězd z ikonických devadesátek. Účesy, které generace našich rodičů považuje za přežitek, slaví návrat v moderním stylu. „Modcut“, pěšinka uprostřed i „baby mullet“ opět dokazují, že retro může vypadat stylově. V tomto případě stačí jen šikovný kadeřník.

    Jelly sandals opět na scéně. Módní svět pohlcuje hluboká nostalgie

    Už od začátku letošního roku je jasné, jaký vliv definuje letošní trendy. Jistá cykličnost patřila k módnímu světu odnepaměti, rok 2025 však naplno uchvátila nostalgie. Do šatních skříní se vkrádá touha po hravosti, dávné nevinnosti a autenticitě, které spojujeme s již zapomenutými kousky. Důkazem je i návrat klasických jelly sandals.

    Léto ve znamení zelené. Barevným trendům vévodí „koprový“ odstín

    Sociální síť Pinterest vydala svůj tradiční report trendů. Na základě vyhledávání uživatelů určila rovněž barvu, jež povládne letošnímu létu. Nad "butter yellow" a "cherry red" tentokrát vyhrála takzvaná dill green. Koprový odstín zelené zároveň představuje návrat k přírodě, offline detox a touhu po autenticitě, vzdálené světu sociálních sítí.

    Old money, balet a F1. Letní obuv sází na nadčasovost

    Léto každoročně volá po lehkých a pohodlných botách, které vás budou ve stylu provázet horkými dny. Letos spatříme na nohou jak novinky, tak staré dobré kousky, které známe už od dětství. Všechnu letošní trendy obuv ale spojuje jedno, a to ambice propojit pohodlí a styl.

    Méně scrollování, více života. Trend anti-rot summer nutí ke zpomalení

    Pokud už jste unavení z nekonečného scrollování na sociálních sítích, ztrácíte motivaci a cítíte, že máte zahlcenou mysl, pravděpodobně na vás doléhá „brainrot“. Nemusíte ale zoufat, trend „anti-rot summer“ přichází s tipy, jak v létě zpomalit a konečně se nadechnout. Den offline, seznam radostí i příprava letních „snacks“ mají jedno společné, pomohou vám zpomalit a znovu naplno vnímat svět kolem sebe.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―