Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Nedávná show značky Prada na Milánském týdnu módy vyvolala debatu nikoli kvůli samotným návrhům, ale účesům-neúčesům modelek. Jejich vlasy vypadaly, jako by na molo dorazily rovnou z postele a jejich majitelky neměly energii na jakoukoli úpravu. Ihned dostaly nálepku depression hair. Návrháři v reakci na kritiku styl označili za takzvaný depressive chic. Jenže je vůbec možné považovat depresi za něco „šik“?

    Atakovat kreativitou hranice toho, co mainstreamová společnost snese, je jedním z úkolů módních návrhářů. Provokace je vysoce žádoucí. Kam ale zařadit zástup modelek na mole Prada s vlasy (ne)upravenými tak křiklavě, že slovo deprese napadne při pohledu na ně snad každého? Vzhledem k tomu, že přehlídka na Milánském týdnu módy je show a účesy s outfity tvoří kostým, nabízí se otázka, nakolik je citlivé považovat atribut duševní nemoci za kostým.

    Zdroj: Prada

    Nevkus a ironie. Nebo tak vypadá realita mladší generace?

    Ve virtuální bitvě o takzvané depression hair se odkrývají rozdílné generační přístupy k tématu duševního zdraví. Zatímco mileniálové při pohledu na estetizovanou depresi obrazně řečeno padají do mdlob a stěžují si na nevkus a vyšperkování utrpení, příslušníci generace Z nechápavě krčí rameny a jen těžko chápou, jak někdo může mít s cíleně neupravenými vlasy na mole větší problém.

    Zdroj: Prada

    Mileniálové téma deprese veřejně otevřeli. Zůstává pro ně osobní

    Mileniálové vyrůstali v době nástupu well-being, boomu terapií a diskuzí o emoční hygieně. K tématu duševního zdraví mají větší odstup, ale také respekt. Ti starší z nich možná ještě sami dlouhá léta maskovali své psychické potíže, aby obstáli v pomyslné společenské výkonnostní soutěži a nebyli svým okolím považováni za slabé. Pro mnohé z nich jsou rozcuchané a neupravené vlasy bolestivou připomínkou konkrétních momentů vyčerpání, úzkostí nebo vyhoření.

    Zdroj: Prada

    Nevidí v nich módní výpověď, ale vizuální otisk reálného stavu, kdy člověk nemá kapacitu se o sebe starat. Není divu, že právě mezi mileniály se objevily reakce, které depression hair označují za neempatické či výsměšné. Internetem kolovalo mimo jiné ironické heslo „My culture is not your costume“, jenž původně odkazovalo na devalvaci subkulturních projevů mainstreamovou společností.

    Beauty návod na depression hair? Gen Z má další trend

    Generace Z naopak vnímá estetiku rozkladu a chaosu jako vědomý výtvarný jazyk. V jejím podání se z duševní nepohody stává stylová reference, ironie, ale také manifest. Pro mladší publikum jsou depression hair spíše stylizovaným komentářem k těžko uchopitelné realitě, přirozená reakce na tlak být neustále perfektní, vyfiltrovaný a výkonný.

    Když zástupce gen Z srovnáme s předchozími generacemi, tak můžeme říct, že místo aby se za rozcuchanost styděli, staví ji do centra pozornosti. Na TikToku najdeme návody, jak si depression hair záměrně vytvořit, Instagram zaplavily posty, ve kterých si lidé účelově kazí dokonale učesané vlasy, což na generaci mileniálů působí jako červený hadr na býka.

    Díky stylizovaně neupraveným modelkám se o depresi mluví. A to je dobře

    Rozsoudit oba názorové tábory je nemožné, každý z nich se na problematiku dívá perspektivou své generační zkušenosti. Starší mileniálové si pamatují dobu, kdy se o depresích veřejně nemluvilo, natož aby se staly součástí vizuálního jazyka módní přehlídky. Právě proto mají pochopení pro snahu téma duševního zdraví otevírat, nicméně způsob, jakým to probíhá, jim nemusí být vždy blízký.

    V jádru tedy nejde ani tak o spor, jako spíš o střet dvou různých jazyků, jak o psychické nepohodě mluvit. Jeden je opatrnější, formovaný osobní zkušeností s tabuizací. Druhý je hravější, formovaný internetovou kulturou a potřebou přetvářet i bolest do vizuálního obsahu, protože právě vizuální jazyk hraje u generace Z dominantní roli. Ať už se na depression hair díváme jakkoli, přehlídce Prada se nedá upřít jedno. Z rozcuchaných vlasů udělala téma, které nechalo málokoho v klidu a otevřelo téma duševních nemocí zase na zcela jiném levelu.

    Zdroje: Bored Panda, Dazed, Daily Mail, Elle India, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    ― Reklama ―

    Foto:Prada

    Generační konflikt na mole Prada. Mileniálové chápou depression hair jinak než gen Z

    Nedávná show značky Prada na Milánském týdnu módy vyvolala debatu nikoli kvůli samotným návrhům, ale účesům-neúčesům modelek. Jejich vlasy vypadaly, jako by na molo dorazily rovnou z postele a jejich majitelky neměly energii na jakoukoli úpravu. Ihned dostaly nálepku depression hair. Návrháři v reakci na kritiku styl označili za takzvaný depressive chic. Jenže je vůbec možné považovat depresi za něco „šik“?

    - Reklama -

    Atakovat kreativitou hranice toho, co mainstreamová společnost snese, je jedním z úkolů módních návrhářů. Provokace je vysoce žádoucí. Kam ale zařadit zástup modelek na mole Prada s vlasy (ne)upravenými tak křiklavě, že slovo deprese napadne při pohledu na ně snad každého? Vzhledem k tomu, že přehlídka na Milánském týdnu módy je show a účesy s outfity tvoří kostým, nabízí se otázka, nakolik je citlivé považovat atribut duševní nemoci za kostým.

    Zdroj: Prada

    Nevkus a ironie. Nebo tak vypadá realita mladší generace?

    Ve virtuální bitvě o takzvané depression hair se odkrývají rozdílné generační přístupy k tématu duševního zdraví. Zatímco mileniálové při pohledu na estetizovanou depresi obrazně řečeno padají do mdlob a stěžují si na nevkus a vyšperkování utrpení, příslušníci generace Z nechápavě krčí rameny a jen těžko chápou, jak někdo může mít s cíleně neupravenými vlasy na mole větší problém.

    - Reklama -

    Zdroj: Prada

    Mileniálové téma deprese veřejně otevřeli. Zůstává pro ně osobní

    Mileniálové vyrůstali v době nástupu well-being, boomu terapií a diskuzí o emoční hygieně. K tématu duševního zdraví mají větší odstup, ale také respekt. Ti starší z nich možná ještě sami dlouhá léta maskovali své psychické potíže, aby obstáli v pomyslné společenské výkonnostní soutěži a nebyli svým okolím považováni za slabé. Pro mnohé z nich jsou rozcuchané a neupravené vlasy bolestivou připomínkou konkrétních momentů vyčerpání, úzkostí nebo vyhoření.

    Zdroj: Prada

    Nevidí v nich módní výpověď, ale vizuální otisk reálného stavu, kdy člověk nemá kapacitu se o sebe starat. Není divu, že právě mezi mileniály se objevily reakce, které depression hair označují za neempatické či výsměšné. Internetem kolovalo mimo jiné ironické heslo „My culture is not your costume“, jenž původně odkazovalo na devalvaci subkulturních projevů mainstreamovou společností.

    Beauty návod na depression hair? Gen Z má další trend

    Generace Z naopak vnímá estetiku rozkladu a chaosu jako vědomý výtvarný jazyk. V jejím podání se z duševní nepohody stává stylová reference, ironie, ale také manifest. Pro mladší publikum jsou depression hair spíše stylizovaným komentářem k těžko uchopitelné realitě, přirozená reakce na tlak být neustále perfektní, vyfiltrovaný a výkonný.

    Když zástupce gen Z srovnáme s předchozími generacemi, tak můžeme říct, že místo aby se za rozcuchanost styděli, staví ji do centra pozornosti. Na TikToku najdeme návody, jak si depression hair záměrně vytvořit, Instagram zaplavily posty, ve kterých si lidé účelově kazí dokonale učesané vlasy, což na generaci mileniálů působí jako červený hadr na býka.

    Díky stylizovaně neupraveným modelkám se o depresi mluví. A to je dobře

    Rozsoudit oba názorové tábory je nemožné, každý z nich se na problematiku dívá perspektivou své generační zkušenosti. Starší mileniálové si pamatují dobu, kdy se o depresích veřejně nemluvilo, natož aby se staly součástí vizuálního jazyka módní přehlídky. Právě proto mají pochopení pro snahu téma duševního zdraví otevírat, nicméně způsob, jakým to probíhá, jim nemusí být vždy blízký.

    V jádru tedy nejde ani tak o spor, jako spíš o střet dvou různých jazyků, jak o psychické nepohodě mluvit. Jeden je opatrnější, formovaný osobní zkušeností s tabuizací. Druhý je hravější, formovaný internetovou kulturou a potřebou přetvářet i bolest do vizuálního obsahu, protože právě vizuální jazyk hraje u generace Z dominantní roli. Ať už se na depression hair díváme jakkoli, přehlídce Prada se nedá upřít jedno. Z rozcuchaných vlasů udělala téma, které nechalo málokoho v klidu a otevřelo téma duševních nemocí zase na zcela jiném levelu.

    Zdroje: Bored Panda, Dazed, Daily Mail, Elle India, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Dvě ikony, dva střihy. Kim Kardashian a Pamela Anderson šokovaly Paříž

    Paříž opět ukázala, že účes může nést stejně silné sdělení jako couture šaty. Nejvýrazněji se do podvědomí uplynulého týdne módy zapsaly dvě ženy, které redefinují pojem "ikonická proměna". Kim Kardashian a Pamela Anderson. Každá z nich uchopila krátké vlasy jako nástroj vyjádření nové éry krásy a osobní síly. Jejich účesy se staly vizuálními odrazy ženské autonomie, estetické preciznosti i smyslu pro okamžik. Paříž tak zrodila dva účesy, jež určitě vstoupí do kadeřnických salonů.

    Véronique Nichanian končí. Po 37 letech opouští pánskou divizi Hermès

    Legendární módní stálice končí. Návrhářka Véronique Nichanian odchází po 37 letech ze své pozice kreativní ředitelky pánské sekce módního domu Hermès. Rozhodnutí prozradila ve čtvrtek ve svém rozhovoru pro francouzský deník Le Figaro. Vedení jedné z nejsilnějších značek na současném luxusním trhu však prozatím jejího nástupce nebo nástupkyni neoznámilo.

    Síla nové éry Chanel spočívá v detailu. Matthieu Blazy nabídl perfektní kreace

    Jarní kolekce Chanel si žádá pohled zblízka. Matthieu Blazy ve své debutové jarní a letní řadě proměnil každý detail v kompas staronové estetiky. V každém stehu, ve struktuře tvídu i v nečekaných tvarech kabelek se zrcadlí jeho přesnost a cit pro tradici. Pařížský Grand Palais se stal laboratoří řemesla, kde luxus získává hmatatelnou podobu v tradičním pojetí krásy. Chanel pod jeho vedením vypráví příběh skrze nuance, formující celou galaxii stylů.

    Z blondýny brunetou kvůli počasí? Nový TikTok trend vybízí k radikální změně

    Snad s každým novým ročním obdobím zaplaví sociální síť TikTok nová vlna beauty proměn. Aktuálně jí dominuje trend s názvem "go darker for autumn", kvůli kterému se blondýnky vzdávají svých plavých tónů ve prospěch těch bohatě kaštanových nebo čokoládových. Není už ale trochu bláznovství měnit dlouho zavedený styl jen kvůli pár spadlým listům?

    TikTok Highlights: Tradiční kávě konkuruje trendy mushroom coffee

    Milovníci wellness a lifestyle tipů i triků na sociální síti TikTok již před pár lety objevili alternativu tradiční kávy s názvem mushroom coffee. Takzvaná houbová káva však v posledních měsících narůstá na popularitě. Dle jejích zatvrzelých fanoušků totiž slibuje přísun energie, ovšem bez rizika úzkosti a s bonusem posílení imunity, zlepšení pozornosti a snížení zánětů.

    Fendi láká do nového království v Miláně. Otvírá brány Palazzo Fendi

    Luxusní móda, prvotřídní umění a historická architektura vytváří dechberoucí mozaiku jménem Palazzo Fendi. Světoznámá římská značka otvírá dveře nového království v Miláně. Při příležitosti nedávného Milánského fashion weeku odhalila zrekonstruované prostory své vlajkové pobočky v italském hlavním městě módy. Ukrývají pak nejen butik, ale rovněž exkluzivní restaurace a řemeslný ateliér.

    Once upon a time. Historické vědění ukrývají nejkrásnější knihovny světa

    Knihovny rozhodně nejsou jen tiché sály naplněné prachem. Na mnoha místech světa slouží jako ceněné svatostánky, ve kterých lidé v úžasu zaklánějí hlavy. Uvnitř klášterů, univerzit i jen samostatně stojící, knihovny patří mezi oblíbená turistická místa. Díky bohu si zatím u návštěvníků ponechávají zasloužený respekt a jejich atmosféra tak na vás může naplno dýchat.

    Od heroinu k Ozempicu. Cesty jak být chic se mění, tlak na štíhlost zůstává

    Propadlé lícní kosti, dětsky útlé paže, špičatá kolena. Herečky a modelky to často maskují, ale proměny jejich siluet z posledních let jasně ukazují, že žijeme v éře Ozempic chic. Můžeme si namlouvat, že tentokrát je za hubnutím medicína v podobě léku potlačujícího chuť k jídlu. Ve skutečnosti jsme esteticky, ale i filozoficky mnohem blíž zatracované éře heroin chic, než jsme si možná ochotní připustit.

    OECD brojí proti Shein. Fast fashion gigant porušuje její směrnice

    Zástupci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj zveřejnili výsledky investigace značky Shein. Dle reportu nedodržuje čínský fast fashion gigant stanovené směrnice pro nadnárodní společnosti, týkající se lidských práv, ochrany životního prostředí a spravedlivých platů. Mezivládní organizace zahájila průzkum po stížnosti dvou francouzských poslanců.

    Victoria Beckham dorazila na Netflix. Nový dokument odkrývá hvězdnou oponu

    Streamovací služba Netflix přivítala ve čtvrtek nový hvězdný dokument. V jeho středu stojí bývalá zpěvačka a úspěšná návrhářka Victoria Beckham. Třídílný seriál slibuje odkrytí její nelehké cesty na vrchol módního průmyslu, kam se jen tak někdo nepodívá. Součástí příběhu jsou nejen archivní záběry, ale také rozhovory s předními osobnostmi módní scény.

    Day to night. Chytré outfity vás z práce vezmou rovnou do víru noci

    Pracovně vytíženým ženám se snadno stane, že zatímco přes den jsou potřeba na formálním meetingu a v kanceláři, večer je čeká uvolněná zábava na úrovni. Naštěstí je módní svět příznivý i složitým situacím. Umožňuje proto vytvořit outfit vhodný k celodennímu nošení. K perfektnímu výsledku stačí pouze pár promyšlených kousků a správný styling.

    Značka Schiaparelli opět potvrdila své místo. Runway uzavřela Kendall Jenner

    V Paříži se opět odehrála jedna z nejočekávanějších přehlídek každé sezóny. Daniel Roseberry odhalil kolekci Schiaparelli SS26 a potvrdil, že značka dál určuje tón současného umění na úrovni luxusu. V sále Centre Pompidou vládl klid, jenž se v módě objeví jen zřídka. Jak jsme u módního domu zvyklí, každý model dokazoval, že přesnost a vize jsou klíčovým prvkem krejčovského umu. Přehlídka působila jako pomyslná módní studie, nikoliv jako tradiční runway.

    Burberry připomíná své dědictví. Oslavuje ho i Olivia Colman

    Britský módní dům Burberry zakládá marketing na propojení svého více než 150 let starého dědictví a moderní energie. Nabízí proto tradiční kostkované trenčkoty a dlouhé kabáty, to vše v inovativním hávu nových materiálů. Směřování luxusní značky odráží rovněž její nejnovější kampaň It's always Burberry Weather. Zazáří v ní mimo jiné také herečka Olivia Colman.

    Po stopách ikon: Bochum Welt dokresluje identitu Jil Sander

    Hudba umí rozšířit prostor kolekce stejně přesně jako čistý střih kabátu. Bochum Welt přináší do módy zvuk, jenž vytváří atmosféru i vizuální rytmus. Spolupráce s Jil Sander ukazuje, že minimalismus má vlastní akustický tvar. Zvuk už není doprovodem, stává se součástí identity značky. Vzniká nová rovina luxusu, jež působí na smysly ze všech stran.

    Móda v kostce: Swarovski slaví 130 let a Polo Bar putuje do Londýna

    I když série světových fashion weeků skončila, módní scénu nadále zaplavují další novinky. Fenty Skin vydává debutovou kolekci na tělo a Ralph Lauren míří do Londýna. V roce 2028 v něm hodlá otevřít Polo Bar. Vivienne Westwood poprvé odstartuje Riyadh Fashion Week a Swarovski slaví 130 let. Tom Ford jmenoval svou první make-up umělkyni, Lucy Bridge.

    Luxury Insights: Světové butiky proslulých značek berou dech designem i detaily

    Světová móda ukazuje, že prodává nejen kvalita, ale i zážitek a vizuální vjem. Butikové výlohy už dávno neslouží jen k prodeji. Transformují se v dechberoucí zkušenost a stávají se exkluzivním chrámem designu. Zákazníkům se tak otevírají příběhy značky, spojené s konkrétními produkty, zatímco je obklopuje luxusní atmosféra jedinečného architektonického díla.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―