Představte si, že sedíte v první řadě na módní přehlídce, aniž byste opustili svůj obývací pokoj. Tato fantazie se nyní stává skutečností, a to díky zařízení Apple Vision Pro, které stírá hranice mezi realitou a digitálním světem. Není tedy překvapením, že módní průmysl si rychle všiml jeho potenciálu. Značky jako Gucci, Balenciaga či Rimowa již experimentují s vlastními aplikacemi a my jsme se rozhodli některé z nich vyzkoušet.
Na koncertě nebo za volantem Formule 1. Rozšířená realita posouvá hranice zážitků
Společnost Apple poprvé představila zařízení Apple Vision Pro v roce 2023. Na širší trh se ovšem dostalo postupně teprve v průběhu loňského roku. Jeho kouzlo spočívá v balancování na tenké hranici mezi virtuální a fyzickou realitou. Uživatel se totiž díky speciálním brýlím ocitá ve virtuálním světě, který však může sám jednoduše ovládat, například pomocí pohybu očí, rukou nebo hlasu.
Možností, jak trávit čas ponořený do vesmíru vytvořeného technologií Vision Pro, je hned několik. Od hraní her přes sledování filmů až po meditaci na pláži. Můžete se dokonce vžít do role herce Brada Pitt ve filmu F1 a vyzkoušet si nebezpečnou jízdu. Potenciálu budoucnosti mimo fyzický svět si všiml i módní průmysl. Velcí hráči nezaháleli a pro zařízení vyvinuli aplikace pro nakupování nebo sledování přehlídek.
U Balenciaga sedíte v první řadě vedle celebrit. Ovšem z pohodlí vašeho domova
Své vlastní aplikace v aplikaci Apple Vision Pro mají například luxusní značky jako Gucci, Balenciaga, Rimowa nebo Bulgari, vlastněné luxusními konglomeráty, ale rovněž vzájemnými konkurenty, skupinami LVMH a Kering. Jako první jsme se při našem průzkumu rozhodli vyzkoušet aplikaci módního domu Balenciaga, která byla vydána již v roce 2024.


Zdroj: FashionUP
Aplikace je zatím určená jen pro sledování minulých přehlídek, Balenciaga nicméně nepolevuje v jejím vývoji. První přidané shows bylo možné sledovat pouze jako klasická dvourozměrná videa. Ty následující, jako například jaro/léto 2025 či 53. haute couture kolekce, již ovšem divákům nabízejí front row zážitek. Díky 180 stupňům prostorového pohledu totiž sedíte přímo v první řadě.
Herečka Nicole Kidman sedí poblíž a vy se díváte na kolemjdoucí modelky a téměř zapomínáte, že exkluzivní okamžik není skutečný. Kromě pohlcujícího zážitku si můžete do prostoru umístit také lookbook dané kolekce a otevřít jednotlivé modely. Luxusní značka navíc přidala funkci prohlížení doplňků ve 3D podobě a možnost vytvořit vlastní hudební playlist.
Gucci skrze Apple Vision Pro upevňuje status velikána s bohatým odkazem
Módní dům Gucci se rozhodl využít Apple Vision Pro jako marketingový nástroj pro storytelling, který přiblíží příběh a identitu značky světovému publiku. Z tohoto důvodu exkluzivně uvedl krátký dokumentární film s názvem Who is Sabato De Sarno? A Gucci Story, zachycující bývalého kreativního ředitele Sabata De Sarno při tvorbě jeho debutové kolekce.


Zdroj: FashionUP
Podobně jako u Balenciaga mohou uživatelé sledovat přehlídky, ale aplikace zatím neumožňuje pohled o 180 stupních. Nabízí však další funkce. Sekce Gucci Icons je věnována ikonickým kouskům, jako jsou mokasíny či kabelka Jackie 1961. Doprovodná videa vyprávějí jejich příběh a popisují výrobní proces. Díky podrobnému návodu si také můžete doma vyzkoušet líčení z nedávných shows.
Apple Vision Pro boří bariéry. Módní svět však možná ještě není připraven
Otázkou zůstává, do jaké míry jsou takové aplikace, zasazené do VR a AR, budoucností módní branže. Jejich nepopiratelnou výhodou je schopnost alespoň trochu otevřít jinak elitářskou a uzavřenou bublinu širší veřejnosti. Už nemusíte být pozvanou celebritou nebo redaktorem prestižního média schváleného PR oddělením, abyste mohli sedět na přehlídce v první řadě.
Apple Vision Pro má proto velký potenciál, má ale také svá úskalí. Ideu otevřeného průmyslu mimo „vyvolené“ kruhy podkopává skutečnost, že se toto zařízení v současné době prodává za 3 500 dolarů. Minulost nám navíc ukázala, že móda si kvůli své čistě fyzické a praktické nátuře nemusí s digitálním světem rozumět tak dobře, jak jsme si možná kdysi mysleli.

Zdroj: Apple
Příkladem mohou být platformy s digitálním oblečením a NFTs, které zažily boom přibližně před třemi lety. Hype kolem nich však zmizel stejně rychle, jak se objevil a dnes si na ně již nikdo nevzpomene. Potká moderní aplikace na Apple Vision Pro stejný osud? V současnosti nelze o revoluční technologii dělat žádné unáhlené závěry. Nejspolehlivějším testem bude proto jednoduše čas.
Zdroje: Apple, Forbes, Balenciaga, Gucci, Instagram

