Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Společnost Adidas a návrhář Willy Chavarria čelí tvrdé kritice poté, co odhalili nejnovější spolupráci v podobě tenisek Oaxaca Slip On. Jedná se o obuv, která odkazuje na tradiční kožené mexické „huarache“ sandály. Inspiraci ovšem tvůrci zpočátku neuznali. O víkendu ovšem vydali oficiální omluvu poté, co je Mexiko obvinilo z kulturního přivlastňování.

    Mexicko-americký designér Willy Chavarria je známý pro své návrhy upozorňující na sociální problémy a vzdávající hold jihoamerickým komunitám. Jeho nejnovější počin však čelí tvrdé kritice. Návrhář totiž společně se značkou Adidas vydal tenisky s názvem Oaxaca Slip On využívající prvky tradičních kožených sandálů „huarache“ z Mexika. Svou inspiraci ovšem zprvu neuznal.

    Potvrdil ji až poté, co se proti němu a společnosti Adidas zvedly negativní reakce. Nazouvací tenisky totiž využívají jedinečné propletené prvky, původně pocházející z práce domorodých mexických komunit. Boty z dílny Adidas navíc svým názvem odkazují na jižní mexický stát Oaxaca, vyráběny jsou ovšem v Číně a žádným způsobem oficiálně nevzdávají hold tradiční mexické kultuře.

    Zdroj: Reuters

    „Velké společnosti často berou produkty, nápady a designy od domorodých komunit,“ prohlásila dle serveru The Fashion Network prezidentka Mexika Claudia Sheinbaum. Návrhář Willy Chavarria vydal v sobotu v reakci na kritiku oficiální omluvu. „Je mi opravdu líto, že jsme si tradiční obuv přivlastnili a nevytvořili ji v přímé a smysluplné spolupráci s komunitami z Oaxacan,“ popsal.

    Adidas není jediná značka čelící kritice. Nedávno se skandálem bojovala i Prada

    Návrhář rovněž vysvětlil, že jeho záměr bylo „poctít silného a uměleckého ducha Oaxaca a tamních kreativních komunit“. „Oaxaca není pouze slovo, je to živoucí kultura, její lidé a jejich historie,“ dodal. Oficiální omluvu zveřejnili rovněž zástupci Adidas. „Rozpoznáváme a vážíme si kulturního bohatství mexických domorodých komunit a významu jejich řemeslného dědictví,“ prohlásili.

    @foonetworkk Willy Chavarria revealed the forthcoming Adidas Originals x Willy Chavarria collaboration, the Chavarria Oaxaca slip-on. Reimagining the timeless huarache silhouette by combining it with a thick, exaggerated sneaker sole with functional grip‼️🇲🇽 #adidas #huarache #mexican #willychavarria #foonetwork #oaxaca ♬ summer sunset – ADTurnUp & neiren!

    Nejnovější skandál přitom není poprvé, co Mexiko bojuje s přivlastňováním jeho tradiční kultury. Stát v minulosti vydal stížnosti namířené proti produktům z dílny Inditex, mateřské společnosti Zara, nebo módnímu domu Louis Vuitton. Nedávno s podobnou kritikou, které nyní čelí společnost Adidas, bojovala rovněž italská značka Prada. Ta pro změnu využila prvky tradičních indických sandálů.

    Zdroje: The Fashion Network, WWD, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Foto:Reuters

    Adidas a Willy Chavarria sdílí omluvu. Mexiko je viní z přivlastnění tradiční obuvi

    ― Reklama ―

    Společnost Adidas a návrhář Willy Chavarria čelí tvrdé kritice poté, co odhalili nejnovější spolupráci v podobě tenisek Oaxaca Slip On. Jedná se o obuv, která odkazuje na tradiční kožené mexické „huarache“ sandály. Inspiraci ovšem tvůrci zpočátku neuznali. O víkendu ovšem vydali oficiální omluvu poté, co je Mexiko obvinilo z kulturního přivlastňování.

    Mexicko-americký designér Willy Chavarria je známý pro své návrhy upozorňující na sociální problémy a vzdávající hold jihoamerickým komunitám. Jeho nejnovější počin však čelí tvrdé kritice. Návrhář totiž společně se značkou Adidas vydal tenisky s názvem Oaxaca Slip On využívající prvky tradičních kožených sandálů „huarache“ z Mexika. Svou inspiraci ovšem zprvu neuznal.

    Potvrdil ji až poté, co se proti němu a společnosti Adidas zvedly negativní reakce. Nazouvací tenisky totiž využívají jedinečné propletené prvky, původně pocházející z práce domorodých mexických komunit. Boty z dílny Adidas navíc svým názvem odkazují na jižní mexický stát Oaxaca, vyráběny jsou ovšem v Číně a žádným způsobem oficiálně nevzdávají hold tradiční mexické kultuře.

    Zdroj: Reuters

    „Velké společnosti často berou produkty, nápady a designy od domorodých komunit,“ prohlásila dle serveru The Fashion Network prezidentka Mexika Claudia Sheinbaum. Návrhář Willy Chavarria vydal v sobotu v reakci na kritiku oficiální omluvu. „Je mi opravdu líto, že jsme si tradiční obuv přivlastnili a nevytvořili ji v přímé a smysluplné spolupráci s komunitami z Oaxacan,“ popsal.

    Adidas není jediná značka čelící kritice. Nedávno se skandálem bojovala i Prada

    Návrhář rovněž vysvětlil, že jeho záměr bylo „poctít silného a uměleckého ducha Oaxaca a tamních kreativních komunit“. „Oaxaca není pouze slovo, je to živoucí kultura, její lidé a jejich historie,“ dodal. Oficiální omluvu zveřejnili rovněž zástupci Adidas. „Rozpoznáváme a vážíme si kulturního bohatství mexických domorodých komunit a významu jejich řemeslného dědictví,“ prohlásili.

    @foonetworkk Willy Chavarria revealed the forthcoming Adidas Originals x Willy Chavarria collaboration, the Chavarria Oaxaca slip-on. Reimagining the timeless huarache silhouette by combining it with a thick, exaggerated sneaker sole with functional grip‼️🇲🇽 #adidas #huarache #mexican #willychavarria #foonetwork #oaxaca ♬ summer sunset – ADTurnUp & neiren!

    Nejnovější skandál přitom není poprvé, co Mexiko bojuje s přivlastňováním jeho tradiční kultury. Stát v minulosti vydal stížnosti namířené proti produktům z dílny Inditex, mateřské společnosti Zara, nebo módnímu domu Louis Vuitton. Nedávno s podobnou kritikou, které nyní čelí společnost Adidas, bojovala rovněž italská značka Prada. Ta pro změnu využila prvky tradičních indických sandálů.

    Zdroje: The Fashion Network, WWD, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Rekapitulace místo přátelství. Past jménem catch-up přechází z TikToku do reality

    Na TikToku frčí videa typu „let’s catch up“, v nichž tvůrci shrnují svůj život do pár minut. Jenže kultura rychlých updatů se nenápadně přesouvá i do offline světa. Přátelství dospělých se mění v sérii „catch-up schůzek“, které připomínají malé status meetingy víc než chvíle opravdového propojení. A právě sociální síť TikTok trend nejen pojmenovala, ale i normalizovala.

    TikTok Highlights: Birthday make-up rozděluje. Vyvolává překvapivé reakce

    Staronová bitva opět dobývá sociální sítě. Beauty TikTok trend známý jako birthday make-up rozděluje internet. Zatímco jeho zastánci ho vidí jako variantu "full-glam" looku, v jiných vyvolává překvapivé reakce. Někteří muži totiž pod video tutoriály ženám radí, aby se nemalovaly "jako Picasso" a blahosklonně je ujišťují, že "kvůli nim" si obličej líčit opravdu nemusí.

    Milán zdobí luxusní kluziště. Na svědomí ho má hotel z dílny Ferragamo

    Vánoční duch posedl také italské hlavní město módy. Milán tentokrát ozdobilo luxusní sváteční kluziště z dílny módního domu Ferragamo. Rozzářilo dvůr jeho věhlasného hotelu Portrait. Koncept The Gift však letos o Vánocích přináší mnohem více. Návštěvníci mohou po odložení bruslí ochutnat to nejlepší z tamní gastronomie nebo nakoupit dárky v tamních pop-upech.

    Velkolepé návraty do USA. Módní domy na jaře ovládnou Severní Ameriku

    Příští rok se vykresluje jako okamžik, kdy se Spojené státy změní v epicentrum globální módy. Chanel míří do New Yorku, Dior do Los Angeles a Moncler do zasněženého Aspenu. Gucci přistává na Manhattanu, zatímco Louis Vuitton volí stejnou metropoli jako symbolický bod návratu. Severní Amerika se stává místem, kde evropské domy nacházejí staronový rytmus. Každá z prezentací posouvá atmosféru země do vlastního vizuálního jazyka a dodává jarní sezóně jedinečný americký puls.

    Chanel obléká rappera. Novým ambasadorem značky je A$AP Rocky

    Herečka Margaret Qualley a rapper A$AP Rocky čeká hvězdná svatba. Alespoň v alternativním vesmíru Chanel. Módní dům odhalil krátké video z dílny režiséra Michela Gondry, v němž slavného hudebníka představuje jako svého nejnovějšího ambasadora. Zároveň se jedná o teaser k chystané show s názvem Métiers d’Art, kterou v úterý 2. prosince přivítá New York.

    LVMH loví talenty, Kering loví značky. Oba velikáni formují budoucnost luxusu

    LVMH i Kering vstupují do nové etapy růstu. Skupiny formující tvář globálního luxusu posouvají portfolia směrem k budoucnosti. LVMH sází na čerstvé talenty a řemeslné mistrovství. Kering buduje investiční jednotku, jež mapuje značky, technologie i subkulturní směry. Oba giganti sledují proměnu zákazníka a reagují s vizí přesahující hranice tradičního luxusu.

    Šaty už nestačí. Elie Saab přetváří sny v luxusní rezidence z betonu a zlata

    Značka Elie Saab rozšiřuje svůj vytříbený estetický svět. Představila projekt Stellar by Elie Saab, první značkový rezidenční komplex na ostrově Yas v Abú Dhabí. Tímto krokem navazuje na svou globální expanzi do segmentu luxusních nemovitostí. Stopy její značky lze nalézt po celém světě, od Karibiku přes Maledivy až po švýcarské Alpy, stejně jako na nedávno uvedené debutové jachtě Elie Saab.

    Příběh touhy a vzdoru. Vivienne Westwood probouzí k životu mangu NANA

    Milovnící anime a módy, nastal váš čas. Vivienne Westwood si nachystala podzimní překvapení plné mangy. Značka spolu s Ai Yazawa vytvořila kolekci, jež se inspirovala slavnými japonskými manga komiksy. Spolupráce, která propojuje melancholii tokijských nocí s nezkrotným britským duchem, oživuje šperky, látky i siluety, jež v manze vypráví o svobodě, touze a vzdoru.

    Maison Margiela přepisuje anonymní DNA. Přizpůsobuje se éře virálů

    Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíš. V módě, kde rychle se měnící dynamika může zaskočit i nejsilnější hráče, to však neplatí. Pravidlům hry se musel podřídit i Maison Margiela. Zakladatel značky vybudoval byznys model na ideji brandu bez jména. Kreativní ředitel Glenn Martens ho ale pomalu přetváří. Uvádí ho do současnosti, kde vítězí relevance a pozornost.

    Čepice, které prolomí zimní prokletí. Tu správnou už nesundáte

    Zimní sezona znovu otevírá otázku, proč pletené čepice často působí únavněji než samotné mrazivé počasí. Mnoho tváří pod nimi ztratí proporce, linku čelisti i sebevědomý výraz. Móda však nabízí alternativy, jež pracují s architekturou hlavy mnohem chytřeji a dávají outfitu novou vertikálu. Struktura, historie, elegance a dramatický tvar dokáží proměnit běžné vrstvení ve skutečný styling. Není divu, že módní domy sázejí na čepice rámující obličej jako šperk, ne jako zimní nutnost.

    Military trend ovládá ulice. Z haute couture však míří na oltář rychlé módy

    Military trend ovládá ulice. Z haute couture však míří na oltář rychlé módy Military trend se z podzimních přehlídek přelévá do každodenní módy s takovou razancí, že si podmaňuje i fast fashion řetězce. Siluety inspirované uniformami, ramena ve zbrojní geometrii a zdobné knoflíky získávají masový dosah. Série kolekcí světových módních domů vytvořila atmosféru, jež přeje odvážně strukturovaným vrstvám. Publikum toužící po výrazném stylingu sahá po kouscích, které mají původ v aristokracii i frontových liniích. Ztrácí ale trend díky své oblibě původní kouzlo?

    Uvěřili jsme marketingovým lžím? The Ordinary bourá mýty skincare světa

    Značka The Ordinary řekla stop. Stop marketingovým beauty tipům, které nepřináší žádné viditelné změny. Stop lhaní. Svou novou kampaní s názvem The Periodic Fable chce zbořit mýty, jež svět skincare rutin vystavěl na barvitých termínech. Reklamou udělala společnost čáru za lákavými frázemi a marketingem, které vydělávají peníze, ale nepřináší ovoce. 

    Přeměňte zimní dny v radost. Zář jim dodají luxusní adventní kalendáře

    Přeměňte své Vánoce v kouzelné chvíle a vraťte se do dní, kdy jste byli dětmi. Čekání na Štědrý den může být dlouhé, ale s luxusním adventním kalendářem si ho rozhodně zkrátíte. Předčasným dárkem svátky ještě nikdo nikdy nezkazil. Jste milovníci vůní, sebepéče nebo make-upu? Potom vám roztomilé boxy z nabídky slavných značek jistě vyrazí dech.

    Luxury Insights: Missoni bourá vlastní hranice. Láká na apartmány v Dubaji

    Hranice vysoké módy a dalších odvětví luxusního průmyslu začínají blednout. Missoni je jen jednou z řady legendárních značek, jež v poslední době zkoumají svět exkluzivních nemovitostí. Módní dům koncem listopadu oznámil svou nejnovější investici, a to rezidenční projekt na Dubajských ostrovech. Spolupracuje na něm s tamní společnosti Octa Development.

    Móda v kostce: Zemřela designérka Pam Hogg a Jacquemus má první skiwear řadu

    Zemřela skotská návrhářka Pam Hogg, jež oblékala Kate Moss, Kylie Minogue i Rihannu. Jonathan Anderson odhalil první vizi pánské kolekce pro podzim roku 2026 a Jacquemus společně s Nike představil svou první skiwear řadu. Gucci zamíří se svou příští cruise kolekcí do New Yorku a společnost EssilorLuxottica je připravená odkoupit podíl značky Giorgio Armani.

    Kim Kardashian dělí internet. Vynesla kontroverzní Birkin bag ze sloní kůže

    Kim Kardashian se v seriálu All’s Fair objevila s kabelkou Birkin, která dle znalců pochází z kůže afrického slona. Luxusní svět okamžitě vytvořil dva tábory. Na jedné straně stojí hlasití kritici, na druhé fascinovaní sběratelé. Elephant Leather Birkin patří k nejvzácnějším kabelkám Hermès, jejichž výroba však skončila před několila dekádami. Sociální sítě se po odvysílání epizody změnily v jeviště, kde vedle morálního rozhořčení roste posedlost cenovkou a investičním potenciálem.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―