Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sytě modrá barva s názvem International Klein Blue je zpět na scéně. Zatímco letos jsme ji mohli vídat především v interiérovém designu, příští rok zazáří opět i v módě. Potvrdil to letošní Kodaňský fashion week. Jaká je historie barvy a proč je považována za tak výjimečnou?

    Módní i interiérová scéna má nového favorita. Dobývá je barva International Klein Blue (IKB), pojmenovaná francouzským umělcem Yves Klein v polovině minulého století. Použil přitom speciální techniku, díky níž dokázal zachovat intenzitu čistého ultramarínového pigmentu, a to spojením s pryskyřicí. Následně si nechal způsob fixace barvy, který jí dodával sametový a světlo pohlcující povrch, patentovat.

    Zdroj: Centre Pompidou

    Poprvé barvu použil Klein už v roce 1957, a to v milánské galerii Apollinaire. Měla podle něj tehdy symbolizovat především přechod z hmotného do nehmotného. Jeho fascinace výrazným odstínem totiž pramenila z nebe, které vnímal jako dokonalé umělecké dílo.

    Kleinovou nejznámější tvorbou jsou „Anthropometrie“, obrazy vzniklé otiskováním zabarvených lidských těl na plátno. Modrou však využíval i v sochách, například v „Portrait-relief of Arman“, kde jeho sytý pigment pokrývá bronzovou postavu kontrastující se zlatým pozadím.

    Výrazná barva IKB zůstává i přes Kleinův patent na způsob fixace barvy volně použitelným odstínem, na rozdíl od kontroverzního monopolu současného britského sochaře Anishe Kapoora na známou barvu Vantablack. Exkluzivní práva na využití „nejčernější černé“ vyvolávají v uměleckých kruzích bouřlivé reakce.

    Klein blue dobývá interiéry i mola. Vyzařuje z ní „main character energy“

    Kleinova modrá je dodnes inspirací nejen v umění, ale i v designu a módě. Letos se barva vrátila do centra dění díky Copenhagen Fashion Week pro jaro a léto 2026. Objevila se nejen na molech, ale také v ulicích Kodaně.

    Ve svých kolekcích ji představily například značky jako Caro Editions nebo Nicklas Skovgaard. Na návrzích působí překvapivě futuristicky a sebevědomě. Loni s ní zazářila rovněž sportovní značka The North Face.

    Zdroj: Christopher Esber, Gabriela Hearst

    Barva přitom není populární jen v módě, ale i na bytových doplňcích, v manikúře či make-upu. Její nositelé vyzařují „main character energy“ a každý outfit díky ní získává silný vizuální statement.

    Další oblastí, kde je barva aktuálně na vzestupu, je interiérový design. Dokonale zapadá do současné éry maximalismu. Sociální sítě ukazují odstín na nábytku, stěnách i drobných dekoracích a statistiky potvrzují výrazný růst vyhledávání a prodejů.

    @anoqie Did you know he created that colour? International Klein Blue. #ikb #yvesklein #design ♬ som original – luccs'

    Psychologicky pak IKB navozuje pocit klidu a kreativity, díky čemuž se hodí do obývacích pokojů, ložnic i pracovních koutů. V kombinaci s bílou, zlatou, růžovou či zelenou pak dokáže nabídnout hravější využití.

    Zdroje: Centre Pompidou, Yes Colours, Forbes, Who What Wear, Grafika Printco, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Lucie Svobodová
    Lucie Svobodováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých článcích věnuje především aktuálním trendům a kultuře, kterou miluje. Nebojí se do hloubky rozebírat témata související s feminismem, ani zkoumat hlubší společenské souvislosti, které se za trendy skrývají. Momentálně je zároveň studentkou Strategické komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Má zkušenosti s prací v médiích i s marketingovou komunikací, kterou vystudovala.

    ― Reklama ―

    Jaro 2026 patří ikonické barvě Klein Blue. Vrací se do módy i designu

    ― Reklama ―

    Sytě modrá barva s názvem International Klein Blue je zpět na scéně. Zatímco letos jsme ji mohli vídat především v interiérovém designu, příští rok zazáří opět i v módě. Potvrdil to letošní Kodaňský fashion week. Jaká je historie barvy a proč je považována za tak výjimečnou?

    Módní i interiérová scéna má nového favorita. Dobývá je barva International Klein Blue (IKB), pojmenovaná francouzským umělcem Yves Klein v polovině minulého století. Použil přitom speciální techniku, díky níž dokázal zachovat intenzitu čistého ultramarínového pigmentu, a to spojením s pryskyřicí. Následně si nechal způsob fixace barvy, který jí dodával sametový a světlo pohlcující povrch, patentovat.

    Zdroj: Centre Pompidou

    Poprvé barvu použil Klein už v roce 1957, a to v milánské galerii Apollinaire. Měla podle něj tehdy symbolizovat především přechod z hmotného do nehmotného. Jeho fascinace výrazným odstínem totiž pramenila z nebe, které vnímal jako dokonalé umělecké dílo.

    Kleinovou nejznámější tvorbou jsou „Anthropometrie“, obrazy vzniklé otiskováním zabarvených lidských těl na plátno. Modrou však využíval i v sochách, například v „Portrait-relief of Arman“, kde jeho sytý pigment pokrývá bronzovou postavu kontrastující se zlatým pozadím.

    Výrazná barva IKB zůstává i přes Kleinův patent na způsob fixace barvy volně použitelným odstínem, na rozdíl od kontroverzního monopolu současného britského sochaře Anishe Kapoora na známou barvu Vantablack. Exkluzivní práva na využití „nejčernější černé“ vyvolávají v uměleckých kruzích bouřlivé reakce.

    Klein blue dobývá interiéry i mola. Vyzařuje z ní „main character energy“

    Kleinova modrá je dodnes inspirací nejen v umění, ale i v designu a módě. Letos se barva vrátila do centra dění díky Copenhagen Fashion Week pro jaro a léto 2026. Objevila se nejen na molech, ale také v ulicích Kodaně.

    Ve svých kolekcích ji představily například značky jako Caro Editions nebo Nicklas Skovgaard. Na návrzích působí překvapivě futuristicky a sebevědomě. Loni s ní zazářila rovněž sportovní značka The North Face.

    Zdroj: Christopher Esber, Gabriela Hearst

    Barva přitom není populární jen v módě, ale i na bytových doplňcích, v manikúře či make-upu. Její nositelé vyzařují „main character energy“ a každý outfit díky ní získává silný vizuální statement.

    Další oblastí, kde je barva aktuálně na vzestupu, je interiérový design. Dokonale zapadá do současné éry maximalismu. Sociální sítě ukazují odstín na nábytku, stěnách i drobných dekoracích a statistiky potvrzují výrazný růst vyhledávání a prodejů.

    @anoqie Did you know he created that colour? International Klein Blue. #ikb #yvesklein #design ♬ som original – luccs'

    Psychologicky pak IKB navozuje pocit klidu a kreativity, díky čemuž se hodí do obývacích pokojů, ložnic i pracovních koutů. V kombinaci s bílou, zlatou, růžovou či zelenou pak dokáže nabídnout hravější využití.

    Zdroje: Centre Pompidou, Yes Colours, Forbes, Who What Wear, Grafika Printco, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Konec veganství? Trend jedné dekády tiše mizí z mainstreamu

    Ještě před světovou pandemií to vypadalo, že budoucnost patří čistě rostlinné stravě. Vzpomínáte na to, že rok 2019 byl vyhlášený rokem veganství? Dávné vize se ovšem nenaplnily a v současnosti se zdá, že veganství ustupuje nejen z běžných jídelníčků, ale také z kulturního a mediálního mainstreamu.

    Nejkrásnější vánoční stromky Claridge’s. Znáte tradici svátečního Londýna?

    Vánoční stromky Claridge’s patří k nejkrásnějším londýnským momentům prosincové sezóny. Každý rok přetváří hotelové lobby instalace, jež přináší noblesu, fantazii a velkorysou kreativitu. Strom vždy získá podobu připomínající couture objekt a pracuje s prostorem stejně přirozeně jako šperk s tělem. Hosté přicházejí za atmosférou, která v sobě nese jasný rukopis světového návrháře. Claridge’s tak každé Vánoce startuje období, které ovlivňuje vkus i očekávání celého Londýna.

    New York opouští kožešinu. Po rozhodnutí CFDA kráčí ve šlépějích Londýna

    Kožešina má v New Yorku utrum. Tedy alespoň na jeho vyhlášeném týdnu módy. Asociace pořádající tamní fashion week, Council of Fashion Designers of America (CFDA), kontroverzní materiál oficiálně zakázala. Kopíruje tak rozhodnutí Londýna, který od jeho využívání odstoupil již v roce 2023. Zůstává ovšem otázkou, zda bude metropoli následovat i Paříž a Milán.

    Kdo obsadí volný flek u Versace? Spekulace nabírají na obrátkách

    Versace stojí na prahu další kapitoly. Po odchodu Daria Vitale se módní svět zaměřuje na tvůrce, kteří dokážou kult ikonické značky dále rozšiřovat a dát mu nový impuls. Připravenost několika výrazných osobností vytváří mimořádně živý prostor pro strategické úvahy. Představa nového vedení kreativního směru Versace rezonuje celým odvětvím. Módní dům otevírá pole pro talenty, jež umí pracovat s dramatem, elegancí a přítomností okamžiku.

    Co se stane, když zemřeme? Film Navždy s tebou prozrazuje tajemství smrti

    Kde se ocitneme, až náš čas na zemi skončí? Každý z nás si tuto otázku někdy položil. Nová romantická komedie Navždy s tebou barvitě ukazuje, jak si posmrtný život můžeme představovat. Zapomeňte na polehávání na obláčkách či rajskou zahradu. Vlak vás totiž doveze na rozcestí, kde máte jen týden na to vybrat si ze škály „věčností“, v nichž spočine vaše duše. 

    Demna rýsuje svou vizi Gucci. Pre-fall 2026 řada uctívá odkaz Toma Ford

    Nová verze Gucci pomalu nastupuje na scénu. Návrhář Demna Gvasalia odhalil teprve druhou kolekci ve své nové pozici kreativního ředitele. Upřesnil tak obrysy vize, kterou představil již letos na podzim v Miláně. Řada Pre-fall 2026 však potvrzuje jeho úctu k archivním kapitolám značky, především pak k ikonické éře 90. let, jež vznikla pod taktovkou Toma Ford.

    Když luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Pověstný italský luxus se hroutí jako domeček z karet. Ránu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod's, jež je známá pro své kožené výrobky. Dle milánského soudu docházelo v továrnách jejích čínských dodavatelů k zneužívání pracovní síly, přičemž společnost o této skutečnosti věděla. Italský gigant nyní čelí sankci v podobě šestiměsíčního zákazu jakékoli propagace.

    Vystupovat, stanice Chanel. Show Métiers d’Art zazářila v newyorském metru

    Návrhář Matthieu Blazy odhalil světu teprve svou druhou kolekci Chanel. S úterní show Métiers d'Art ovšem pouze potvrdil to, co mnozí po jeho debutu v Paříži již tušili. Že je designér na správném místě. Nedávno jmenovaný kreativní ředitel představil nejnovější show v podzemní stanici newyorského metra. Skloubil tak underground velkoměsta s francouzskou elegancí.

    Rozhovor: Od školních sešitů k Hermès. Úspěch české kaligrafky, která okouzlila svět

    Kaligrafka Lucie Špatenková se už na střední škole zamilovala do krásně nadepsaných sešitů. Po vysoké škole založila značku Ta usměvavá, s níž pořádá workshopy krasopsaní, jezdí na eventy zkrášlovat různorodé produkty a písmem vylepšuje i výrobky nejdražších luxusních značek světa. Kromě spolupráce se značkami Prada, Cartier či Hermès vede tým kaligrafů, vychovává malou dceru a rozšiřuje povědomí o krasopísmu v Česku. 

    A$AP Rocky a Puma mění svět sneakers. Speedcat Racing zvou na divokou jízdu

    A$AP Rocky je zpět na módní scéně. Tentokrát opět spojil síly se sportovní značkou Puma. Společně vytvořili sneakers s názvem napovídajícím mnohé, tedy Speedcat Racing. A$AP Rocky přichází do světa bot se sexy divokým detailem. Teniska nádherně propojuje motorsportovou estetiku a osobní streetwearový styl samotného legendárního rapera. 

    Generace Z propadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z běžných self-care pomocníků se v očích generace Z stává speciální sběratelský předmět. Ať už díky rozlišným značkám, nespočtu vůní měnících se s každou sezónou, nebo limitovaným edicím, klasický peeling přitahuje v koupelně čím dál větší pozornost. Stal se z něj drobný záblesk světa luxusu, který nabízí okamžité uspokojení a komercí podpořený pocit sebelásky.

    Módní rok kulminuje. Konec roku zpečetilo předávání Fashion Awards

    První prosincové pondělí předznamenalo rychle se blížící konec letošního roku. Odstartovalo ho slavnostní předávání Fashion Awards, tradičně pořádané British Fashion Council Foundation. Módní svět tak řádně ocenil největší ikony definující rok 2025. Patří mezi ně mimo jiné návrháři jako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner nebo modelka Anok Yai.

    Dreaming Eli učí sexy sebelásce. Módní nováček dobývá Londýn

    Dreaming Eli patří k nejvýraznějším novým hlasům londýnské módní scény. Značka dobyla London Fashion Week svou kolekcí, kterou připravila pro jaro 2026. Její tvorba propojuje jemnost s drsností, zranitelnost se silou a experiment s romantikou. Svou jedinečností si zajistila pozornost módních kritiků a stabilní místo na světově proslulém týdnu módy.

    Chanel obléká rappera. Novým ambasadorem značky je A$AP Rocky

    Herečka Margaret Qualley a rapper A$AP Rocky čeká hvězdná svatba. Alespoň v alternativním vesmíru Chanel. Módní dům odhalil krátké video z dílny režiséra Michela Gondry, v němž slavného hudebníka představuje jako svého nejnovějšího ambasadora. Zároveň se jedná o teaser k chystané show s názvem Métiers d’Art, kterou v úterý 2. prosince přivítá New York.

    Šaty už nestačí. Elie Saab přetváří sny v luxusní rezidence z betonu a zlata

    Značka Elie Saab rozšiřuje svůj vytříbený estetický svět. Představila projekt Stellar by Elie Saab, první značkový rezidenční komplex na ostrově Yas v Abú Dhabí. Tímto krokem navazuje na svou globální expanzi do segmentu luxusních nemovitostí. Stopy její značky lze nalézt po celém světě, od Karibiku přes Maledivy až po švýcarské Alpy, stejně jako na nedávno uvedené debutové jachtě Elie Saab.

    Příběh touhy a vzdoru. Vivienne Westwood probouzí k životu mangu NANA

    Milovnící anime a módy, nastal váš čas. Vivienne Westwood si nachystala podzimní překvapení plné mangy. Značka spolu s Ai Yazawa vytvořila kolekci, jež se inspirovala slavnými japonskými manga komiksy. Spolupráce, která propojuje melancholii tokijských nocí s nezkrotným britským duchem, oživuje šperky, látky i siluety, jež v manze vypráví o svobodě, touze a vzdoru.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―