Více
    Redakce

    Sytě modrá barva s názvem International Klein Blue je zpět na scéně. Zatímco letos jsme ji mohli vídat především v interiérovém designu, příští rok zazáří opět i v módě. Potvrdil to letošní Kodaňský fashion week. Jaká je historie barvy a proč je považována za tak výjimečnou?

    Módní i interiérová scéna má nového favorita. Dobývá je barva International Klein Blue (IKB), pojmenovaná francouzským umělcem Yves Klein v polovině minulého století. Použil přitom speciální techniku, díky níž dokázal zachovat intenzitu čistého ultramarínového pigmentu, a to spojením s pryskyřicí. Následně si nechal způsob fixace barvy, který jí dodával sametový a světlo pohlcující povrch, patentovat.

    Zdroj: Centre Pompidou

    Poprvé barvu použil Klein už v roce 1957, a to v milánské galerii Apollinaire. Měla podle něj tehdy symbolizovat především přechod z hmotného do nehmotného. Jeho fascinace výrazným odstínem totiž pramenila z nebe, které vnímal jako dokonalé umělecké dílo.

    Kleinovou nejznámější tvorbou jsou „Anthropometrie“, obrazy vzniklé otiskováním zabarvených lidských těl na plátno. Modrou však využíval i v sochách, například v „Portrait-relief of Arman“, kde jeho sytý pigment pokrývá bronzovou postavu kontrastující se zlatým pozadím.

    Výrazná barva IKB zůstává i přes Kleinův patent na způsob fixace barvy volně použitelným odstínem, na rozdíl od kontroverzního monopolu současného britského sochaře Anishe Kapoora na známou barvu Vantablack. Exkluzivní práva na využití „nejčernější černé“ vyvolávají v uměleckých kruzích bouřlivé reakce.

    Klein blue dobývá interiéry i mola. Vyzařuje z ní „main character energy“

    Kleinova modrá je dodnes inspirací nejen v umění, ale i v designu a módě. Letos se barva vrátila do centra dění díky Copenhagen Fashion Week pro jaro a léto 2026. Objevila se nejen na molech, ale také v ulicích Kodaně.

    Ve svých kolekcích ji představily například značky jako Caro Editions nebo Nicklas Skovgaard. Na návrzích působí překvapivě futuristicky a sebevědomě. Loni s ní zazářila rovněž sportovní značka The North Face.

    Zdroj: Christopher Esber, Gabriela Hearst

    Barva přitom není populární jen v módě, ale i na bytových doplňcích, v manikúře či make-upu. Její nositelé vyzařují „main character energy“ a každý outfit díky ní získává silný vizuální statement.

    Další oblastí, kde je barva aktuálně na vzestupu, je interiérový design. Dokonale zapadá do současné éry maximalismu. Sociální sítě ukazují odstín na nábytku, stěnách i drobných dekoracích a statistiky potvrzují výrazný růst vyhledávání a prodejů.

    @anoqie Did you know he created that colour? International Klein Blue. #ikb #yvesklein #design ♬ som original – luccs'

    Psychologicky pak IKB navozuje pocit klidu a kreativity, díky čemuž se hodí do obývacích pokojů, ložnic i pracovních koutů. V kombinaci s bílou, zlatou, růžovou či zelenou pak dokáže nabídnout hravější využití.

    Zdroje: Centre Pompidou, Yes Colours, Forbes, Who What Wear, Grafika Printco, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Lucie Svobodová
    Lucie Svobodováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých článcích věnuje především aktuálním trendům a kultuře, kterou miluje. Nebojí se do hloubky rozebírat témata související s feminismem, ani zkoumat hlubší společenské souvislosti, které se za trendy skrývají. Momentálně je zároveň studentkou Strategické komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Má zkušenosti s prací v médiích i s marketingovou komunikací, kterou vystudovala.

    ― Reklama ―

    Jaro 2026 patří ikonické barvě Klein Blue. Vrací se do módy i designu

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sytě modrá barva s názvem International Klein Blue je zpět na scéně. Zatímco letos jsme ji mohli vídat především v interiérovém designu, příští rok zazáří opět i v módě. Potvrdil to letošní Kodaňský fashion week. Jaká je historie barvy a proč je považována za tak výjimečnou?

    - Reklama -

    Módní i interiérová scéna má nového favorita. Dobývá je barva International Klein Blue (IKB), pojmenovaná francouzským umělcem Yves Klein v polovině minulého století. Použil přitom speciální techniku, díky níž dokázal zachovat intenzitu čistého ultramarínového pigmentu, a to spojením s pryskyřicí. Následně si nechal způsob fixace barvy, který jí dodával sametový a světlo pohlcující povrch, patentovat.

    Zdroj: Centre Pompidou

    Poprvé barvu použil Klein už v roce 1957, a to v milánské galerii Apollinaire. Měla podle něj tehdy symbolizovat především přechod z hmotného do nehmotného. Jeho fascinace výrazným odstínem totiž pramenila z nebe, které vnímal jako dokonalé umělecké dílo.

    - Reklama -

    Kleinovou nejznámější tvorbou jsou „Anthropometrie“, obrazy vzniklé otiskováním zabarvených lidských těl na plátno. Modrou však využíval i v sochách, například v „Portrait-relief of Arman“, kde jeho sytý pigment pokrývá bronzovou postavu kontrastující se zlatým pozadím.

    Výrazná barva IKB zůstává i přes Kleinův patent na způsob fixace barvy volně použitelným odstínem, na rozdíl od kontroverzního monopolu současného britského sochaře Anishe Kapoora na známou barvu Vantablack. Exkluzivní práva na využití „nejčernější černé“ vyvolávají v uměleckých kruzích bouřlivé reakce.

    Klein blue dobývá interiéry i mola. Vyzařuje z ní „main character energy“

    Kleinova modrá je dodnes inspirací nejen v umění, ale i v designu a módě. Letos se barva vrátila do centra dění díky Copenhagen Fashion Week pro jaro a léto 2026. Objevila se nejen na molech, ale také v ulicích Kodaně.

    Ve svých kolekcích ji představily například značky jako Caro Editions nebo Nicklas Skovgaard. Na návrzích působí překvapivě futuristicky a sebevědomě. Loni s ní zazářila rovněž sportovní značka The North Face.

    Zdroj: Christopher Esber, Gabriela Hearst

    Barva přitom není populární jen v módě, ale i na bytových doplňcích, v manikúře či make-upu. Její nositelé vyzařují „main character energy“ a každý outfit díky ní získává silný vizuální statement.

    Další oblastí, kde je barva aktuálně na vzestupu, je interiérový design. Dokonale zapadá do současné éry maximalismu. Sociální sítě ukazují odstín na nábytku, stěnách i drobných dekoracích a statistiky potvrzují výrazný růst vyhledávání a prodejů.

    @anoqie Did you know he created that colour? International Klein Blue. #ikb #yvesklein #design ♬ som original – luccs'

    Psychologicky pak IKB navozuje pocit klidu a kreativity, díky čemuž se hodí do obývacích pokojů, ložnic i pracovních koutů. V kombinaci s bílou, zlatou, růžovou či zelenou pak dokáže nabídnout hravější využití.

    Zdroje: Centre Pompidou, Yes Colours, Forbes, Who What Wear, Grafika Printco, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Pánské baleríny přinesly organickou revoluci. Zaplní podzimní botníky

    Pánské baleríny se na letošních přehlídkách staly symbolem nové kapitoly. V dámských botnících se subtilní obuv objevuje už léta, tentokrát se ale její silueta přelila i do pánského segmentu. Návštěvníci fashion weeků dali najevo, že minimalistická elegance ploché obuvi patří do každého botníku. V okamžiku, kdy se v balerínách začali objevovat známí umělci a trendsetteři, bylo jasné, že jde o nový obuvnický směr.

    Značka Oishii posouvá hranice luxusu. Nabízí exkluzivní virální jahody

    Sociální sítě v posledních měsících zaplavila videa uživatelů, jež s nečekaným očekáváním pojídají jahody. Jedná se totiž o luxusní balení osmi plodů z dílny značky Oishii, za které mnozí zaplatí až 12 dolarů. Lákavé jsou především díky svému až dystopicky perfektnímu tvaru, barvě a vůni. Pěstované jsou po celý rok ve vertikálních farmách.

    Giorgio Armani zemřel. Nechává za sebou legendární módní dědictví

    Módní svět truchlí. Ve čtvrtek zemřel ikonický italský návrhář Giorgio Armani, a to ve věku 91 let. Zanechal tak za sebou legendární dědictví, které přepsalo módní historii. Svět poprvé uchvátil svou dokonalou balancí mezi elegantními pánskými návrhy a bohatými haute couture kolekcemi. Jeho stejnojmenná značka letos oslavila 50. narozeniny.

    Když se taška změní v bagetu. Baguette kabelky definují aktuální trendy

    Tašky, které dříve stavěly na pevné konstrukci a objemu, se najednou natahují do delší a nižší linie. Baguette kabelky se stávají symbolem, jenž nezatěžuje, ale působí přirozeně a svižně. Minimalistické pojetí otevírá nové možnosti stylingu a zároveň dodává ikonickým modelům čerstvou energii. Připomíná nám, že krása tkví v detailu, a že i jednoduchá kabelka může mít proporce hodné složité architektury.

    Podzim podle Ann Demeulemeester. Nabízí neorganizovaný chaos

    Kreativní ředitel Ann Demeulemeester, Stefano Gallici, v kolekci FW25 ukazuje, že nové období může být temné, rozcuchané a zprvu neuspořádané. Přesto v sobě však nese zvláštní krásu. Ať už jde o vrstvy otrhané látky, kůži, nebo kabáty s asymetrickými liniemi. Černá absorbuje emoce a dává jim konkrétní tvar, zatímco světlo proniká skrze bílé akcenty, objevující se jako záblesk naděje.

    Móda v kostce: Tom Ford naverboval Tildu Swinton a Pomellato chystá výstavu

    Giorgio Armani promluvil o budoucnosti svého módního domu a naznačil plán pro svůj odchod. Značka Brunello Cucinelli oznámila slibné výsledky z prvního pololetí a Tom Ford naverboval Tildu Swinton pro propagaci vůně Black Orchid Reserve. Exhibice Louvre Couture zase dosáhla milníku milionu návštěvníků a Pomellato chystá výstavu.

    Ze schůzky rovnou do baru. Prostorná kabelka pojme celé království

    Den strávený v kanceláři často neladí s balením nalehko. Notebook, diář, krabička s obědem, kosmetická taštička a případný drobný nákup se nevlezou do každé trendy tašky. Prostorná kabelka je proto must have pro všechny ženy, které chtějí vypadat přes den stylově, ale zároveň mít za každé situace vše důležité neustále po ruce.

    Luxusní průmysl se vrací ke kořenům. Cílí jen na nejbohatší

    Poslední roky se zdálo, že se luxusní průmysl otevřel širšímu publiku. Značky se soustředily na zákazníky z řad Gen Z a na ty, kteří si chtěli jednou za čas dopřát kabelku nebo boty s ikonickým logem. Pravidla se však mění. Zpomalující trh a ochlazení poptávky přinutily módní domy přehodnotit strategii. Pozornost patří opět těm, pro něž luxus není jen občasným zážitkem, ale běžnou rutinou.

    Podzimní chmury zažene relax. Utečte do luxusních vinařských hotelů

    Konec léta nemusí nutně znamenat konec odpočinku. Pokud se obáváte podzimních chmur, zažeňte je perfektní dovolenou v jednom z nejlepších evropských vinařských hotelů. Nejen, že vás čeká relax daleko od rušných měst, přivítá vás také sklenka delikátního vína, a často i útulné prostory specializovaných spa a michelinských restaurací.

    Film Marty Supreme zpečetil trend 50. let. Z módy však nikdy nevyšel

    Klasická 50. léta a chystaný snímek Marty Supreme dokazují, že návraty do minulosti nikdy nevyjdou z trendu. Móda miluje nostalgii a uplynulé roky ukázaly, že retro vlnu lze vždy reinterpretovat. Trend „Eclectic Grandpa“ přinesl pletené svetry, široké kalhoty a dandy estetiku starosvětských dědečků. Styl tak otvírá dveře k hlubší inspiraci, a to i díky filmu s Timothée Chalamet.

    Cristiano Ronaldo překvapil zásnubním prstenem. Posouvá hranice luxusu

    O prstenu, kterým požádal Cristiano Ronaldo partnerku Georginu Rodríguez o ruku, mluví celý svět. Oválný diamant o váze až 45 karátů s odhadovanou hodnotou v milionech dolarů nejen symbolizuje jejich téměř desetiletou lásku, ale také posouvá hranice luxusu. Šperk vznikl v dílně španělského klenotníka Damaso Martínez.

    Znáte módní mistryni Sarah Burton? Značkám dává extrémní estetickou sílu

    Sarah Burton je módní fenomén, který působí téměř magicky. Umí přenášet tradici do přítomnosti s takovým citem, že zaujme odborníky i ty, kteří by jinak módní svět neřešili. Síla její práce nespočívá v efektních dozvucích, ale preciznosti, emocích a tajné alchymii mezi minulostí a budoucností. Nyní módní dům Givenchy nevěřícně sleduje, jaká tajemství vyplouvají z jejího rukopisu na povrch.

    Kofein pronikl do módy. Oblečte espresso martini či matchu

    Hutné aroma právě uvařené kávy, hluboké odstíny hnědé a drobná tečka ovesného mléka. Přesně takový dojem vyvolávají outfity inspirované populárními kofeinovými nápoji. Jejich trend oznámil ve svém nejnovějším reportu Pinterest. Ponořte se na podzim do looků připomínajících odvážné espresso martini nebo o něco jemnější matchu.

    Maison Margiela má první hvězdnou tvář. Značku oblékla Miley Cyrus

    Proslulý návrhář Martin Margiela postavil svůj módní dům na anonymitě. Vyhýbal se rozhovorům a po své smrti přenechal chod své společnosti neznámému týmu designérů. Také proto značka až dosud nikdy nenajala hvězdnou tvář. Zdá se ovšem, že doba se mění. První ambasadorkou Maison Margiela se stala Miley Cyrus.

    Trend, který konečně vydrží? Fibremaxxing vynesl do výšin vlákninu

    Sociální síť TikTok vytvořila další ze svých nikdy nekončících trendů. Fenomén v podobě #fibremaxxing nabádá k vyšší konzumaci vlákniny. Upozorňuje tak na to, co mnozí výživoví poradci věděli už dávno. Většina populace nekonzumuje dostatek ovoce, zeleniny, luštěnin či semínek. Je možné, že virální hashtag pro jednou jen tak nezmizí?

    Tired Girl dává únavě zelenou. Nabízí autenticitu, či další prchavý trend?

    Tmavé kruhy pod očima, černá linka a jemně růžové rty. Přesně tak vypadá nový populární make-up look s názvem Tired Girl. Inspirací je mu hlavně postava Wednesday Addams, jeho rostoucí oblibu má ale na svědomí také sílící touha po autenticitě. Nabízí "unavený" vzhled úlevu od požadavků společnosti, nebo se jedná o další mikro trend?

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―