Značka David dělá z obyčejné ryby symbol statusu a testuje, kam až sahá ochota zákazníků zaplatit za čisté bílkoviny a vizuálně atraktivní balení. Společnost na trh kromě svých proteinových tyčinek nedávno uvedla také mraženou tresku za 55 dolarů. Zákazníci jsou však stále připravení si připlatit. Proč je nezarazí ani přehnaně vysoká cenovka?
Značka David, známá svými proteinovými tyčinkami v lesklých zlatých obalech, se rozhodla rozšířit svou působnost i mimo protein bars a uvést na trh nový produkt, tedy syrovou tresku obecnou. Cílem je podpořit hlavní poslání brandu, tedy výrobu potravin s vysokým obsahem bílkovin a co nejnižším počtem kalorií.
Každé balení „Pacific Cod“ obsahuje čtyři filety z aljašského lovu o hmotnosti 170 gramů, jež jsou bez kostí, kůže a rychle zmražené. Cena je však překvapivě vysoká, tedy 55 dolarů za balení. V přepočtu stojí balení zhruba 1 160 korun. V supermarketech za stejné množství produktu zaplatí přitom zákazníci mezi 270 a 350 korunami, u více prémiových variant pak maximálně 450 korun.
Treska jako symbol prestiže. Proč jsme ochotni platit za rybu majlant?
Jednou z odpovědí na otázku, proč jsou zákazníci schopni za mraženou tresku utratit tolik, je pojem „affordable affluence“. Jde o situaci, kdy si spotřebitel dopřává drahé produkty, například zdravé či trendy potraviny, aby signalizoval vysoký společenský status, přestože nejde o skutečný luxus. Rozdílné sociální vrstvy se od sebe odlišovaly podle výběru potravin už dávno v minulosti.


Zdroj: David Protein
I v současnosti jsou některé potraviny vnímány jako prestižní a jejich konzumace vyjadřuje socioekonomický status. Pro firmu, jež dosud nabízela sladké proteinové tyčinky s velkým množstvím ingrediencí, jde o nečekaný krok. Dle ředitele Petera Rahal je ale motivace jasná. Zákazníci hledají jednoduché způsoby, jak do jídelníčku dostat kvalitní bílkoviny, což není vždy snadné.
@davidprotein Our commitment to protein has led us to a strange place. Boiled cod. We're selling it now.
♬ original sound – David Protein
Zároveň je tento krok i cestou, jak potěšit kritiky. Rahal tvrdí, že když uváděl proteinové tyčinky na trh, čelil kritice ze strany zastánců „přírodních potravin“. Nabídnout rybu jako čistý a jednosložkový zdroj bílkovin je řešením pro odpůrce tyčinek. Nutriční hodnoty produktů David jsou velmi podobné, ať už jde o tyčinku, či rybu. Treska obsahuje 23 gramů bílkovin, žádný cukr a 100 kalorií, zatímco proteinová tyčinka ukrývá 28 gramů bílkovin, 150 kalorií a žádný cukr.
Zdroje: David Protein, Food and Wine, New York Post, Taylor & Francis, Instagram, TikTok