Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    Carrie Bradshaw se kdysi stala ikonou ženské nezávislosti, New Yorku i nekonečných debat o lásce. Pro jednu generaci byla hlasem, který normalizoval ženská přátelství, sexualitu a touhu po kariéře a luxusu. Jenže pro generaci Z se z Carrie stal spíš relikt, jenž už neodpovídá jejich hodnotám. V očích mladších divaček se proměnila z inspirace v toxickou „pick me girl“, jejíž příběhy působí zastarale až problematicky.

    Generace Z neodpouští povrchnost, přehnanou posedlost muži, ani elitářské postoje. Na TikToku kolují klipy, kde je Carrie kritizována za egocentrismus, nedostatek empatie k přátelům a idealizaci vztahů, které by dnes získaly označení „red flag“. Co kdysi působilo osvobozujícím dojmem, dnes mladí čtou jako ukázku nevyvážené a toxické ženské postavy. Zatímco většina boomers a mileniálů brání její složitost, Gen Z touží po hrdinkách, které nespoléhají na muže, aby dokázaly definovat vlastní hodnotu.

    Zdroj: Profimedia

    Carrie Bradshaw je dle generace Z „red flag“. Navíc není ani dobrá kamarádka

    Carrie Bradshaw byla produktem své doby. V 90. letech minulého století a na počátku nultých let nabízela cosi, co v televizi chybělo. Komplexní ženskou hrdinku, která se nemusela vejít do škatulky dokonalé partnerky nebo trpící oběti. Její neustálé „I couldn’t help but wonder…“ znělo jako deník moderní ženy, která balancuje mezi kariérou, přátelstvím a láskou. Jenže to, co tehdy působilo revolučně, se dnes snadno čte jako narcistní a povrchní.

    Kritici z řad Gen Z zdůrazňují, že Carrie byla špatnou kamarádkou. Scény, kde ponižuje Mirandu za mateřství, nebo její neustálé žadonění o lásku pana Božského, už nepůsobí romanticky, ale zoufale. Místo aby oslavovala ženskou nezávislost, Carrie podle mladších divaček potvrzuje stereotyp ženy, jež vše podřizuje vztahům. Proto se na sociálních sítích stále častěji objevuje nálepka „pick me girl“, tedy ženy, která se snaží definovat skrze mužskou pozornost.

    Generační rozdíl, nebo nepochopení? To zůstává otázkou

    Zatímco starší generace ve většině obhajuje komplexnost Carrie, mladší argumentuje jednoduše. Hodnoty se změnily. Dnešní publikum hledá hrdinky, které si vystačí samy a staví na seberozvoji a sebevědomí, nikoli na nekonečných hrách s toxickými partnery. V současném prostředí, kde dominuje self-care a otevřené debaty o psychickém zdraví, působí Carrie jako nevyzrálá postava, která ignoruje odpovědnost vůči sobě, ale také okolí.

    @itsselmaaaa #satc #satctiktok #carriebradshaw #mrbig #90sthrowback #television ♬ original sound – Selma

    Otázkou ale zůstává, zda nejde spíše o generační nepochopení. Tvůrce seriálu Michael Patrick King opakovaně zdůraznil, že Carrie Bradshaw byla úmyslně komplikovaná. Měla provokovat, nutit k otázkám a reflektovat chaos vztahů ve městě, které nikdy nespí. Možná je proto současná kritika jen důkazem, že Carrie stále funguje a že její sporné chování vyvolává debaty i po 25 letech. V době, kdy algoritmy škatulkují ženy jako ikonické nebo toxické, je možná právě nejednoznačnost tím, co z ní dělá tak nezapomenutelnou postavu.

    Zdroje: TikTok, Reddit, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek je redaktorem a správcem sociálních sítí FashionUP. Ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější.

    ― Reklama ―

    Carrie Bradshaw je pro Gen Z nerelevantní. Označuje ji za „pick me girl“

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Carrie Bradshaw se kdysi stala ikonou ženské nezávislosti, New Yorku i nekonečných debat o lásce. Pro jednu generaci byla hlasem, který normalizoval ženská přátelství, sexualitu a touhu po kariéře a luxusu. Jenže pro generaci Z se z Carrie stal spíš relikt, jenž už neodpovídá jejich hodnotám. V očích mladších divaček se proměnila z inspirace v toxickou „pick me girl“, jejíž příběhy působí zastarale až problematicky.

    - Reklama -

    Generace Z neodpouští povrchnost, přehnanou posedlost muži, ani elitářské postoje. Na TikToku kolují klipy, kde je Carrie kritizována za egocentrismus, nedostatek empatie k přátelům a idealizaci vztahů, které by dnes získaly označení „red flag“. Co kdysi působilo osvobozujícím dojmem, dnes mladí čtou jako ukázku nevyvážené a toxické ženské postavy. Zatímco většina boomers a mileniálů brání její složitost, Gen Z touží po hrdinkách, které nespoléhají na muže, aby dokázaly definovat vlastní hodnotu.

    Zdroj: Profimedia

    Carrie Bradshaw je dle generace Z „red flag“. Navíc není ani dobrá kamarádka

    Carrie Bradshaw byla produktem své doby. V 90. letech minulého století a na počátku nultých let nabízela cosi, co v televizi chybělo. Komplexní ženskou hrdinku, která se nemusela vejít do škatulky dokonalé partnerky nebo trpící oběti. Její neustálé „I couldn’t help but wonder…“ znělo jako deník moderní ženy, která balancuje mezi kariérou, přátelstvím a láskou. Jenže to, co tehdy působilo revolučně, se dnes snadno čte jako narcistní a povrchní.

    - Reklama -

    Kritici z řad Gen Z zdůrazňují, že Carrie byla špatnou kamarádkou. Scény, kde ponižuje Mirandu za mateřství, nebo její neustálé žadonění o lásku pana Božského, už nepůsobí romanticky, ale zoufale. Místo aby oslavovala ženskou nezávislost, Carrie podle mladších divaček potvrzuje stereotyp ženy, jež vše podřizuje vztahům. Proto se na sociálních sítích stále častěji objevuje nálepka „pick me girl“, tedy ženy, která se snaží definovat skrze mužskou pozornost.

    Generační rozdíl, nebo nepochopení? To zůstává otázkou

    Zatímco starší generace ve většině obhajuje komplexnost Carrie, mladší argumentuje jednoduše. Hodnoty se změnily. Dnešní publikum hledá hrdinky, které si vystačí samy a staví na seberozvoji a sebevědomí, nikoli na nekonečných hrách s toxickými partnery. V současném prostředí, kde dominuje self-care a otevřené debaty o psychickém zdraví, působí Carrie jako nevyzrálá postava, která ignoruje odpovědnost vůči sobě, ale také okolí.

    @itsselmaaaa #satc #satctiktok #carriebradshaw #mrbig #90sthrowback #television ♬ original sound – Selma

    Otázkou ale zůstává, zda nejde spíše o generační nepochopení. Tvůrce seriálu Michael Patrick King opakovaně zdůraznil, že Carrie Bradshaw byla úmyslně komplikovaná. Měla provokovat, nutit k otázkám a reflektovat chaos vztahů ve městě, které nikdy nespí. Možná je proto současná kritika jen důkazem, že Carrie stále funguje a že její sporné chování vyvolává debaty i po 25 letech. V době, kdy algoritmy škatulkují ženy jako ikonické nebo toxické, je možná právě nejednoznačnost tím, co z ní dělá tak nezapomenutelnou postavu.

    Zdroje: TikTok, Reddit, Instagram

    ― Reklama ―

    Móda vkročila do hravé éry. Úzkost schovává za trendy nostalgií

    Šklebící se postavičky Labubu, hravé korálky na kotnících a nespočet přívěsků upoutaných k tkaničkám trendy tenisek. Móda v uplynulých měsících přelila silná vlna nostalgie a touhy po hravějších, snadnějších a nevinnějších časech. Takzvaná kidcore estetika ukazuje, že i pomíjivé trendy ukrývají hlubší pravdu o společnosti a tom, co doopravdy chce.

    Nebojte se červenat. Shy Girl make-up look tvářenkou nešetří

    Na beauty scénu dorazil další trend. Tentokrát potěší především ty z nás, které jen s těžkostmi zakrývají své rozpaky, stud nebo nadšení. Ve středu populárního make-up looku totiž stojí honosná vrstva růžové tvářenky. Takzvaný Shy Girl vzhled má za cíl napodobovat romantickou ostýchavost, jež má ve zvyku zabarvovat tváře do sytých odstínů.

    Móda v kostce: Addison Rae navrhla džíny a Post Malone odhalí vlastní brand

    Slavné osobnosti postupují hlouběji do světa módy. Zpěvačka Addison Rae navrhla pro značku Lucky Brand vlastní džíny. Zpěvák Post Malone zase oznámil vlastní brand Austin Post a herečka Cate Blanchett se stala ambasadorkou Uniqlo. Nové kampani Ugg vévodí herečka Sarah Jessica Parker a značka Seleny Gomez, Rare Beauty, vydala spicy novinku.

    Sluncem prosycený make-up? Beauty scénu ovládá Toasty Glam

    Letošní léto nabídlo ještě jeden poslední make-up trend. Kosmetickým taštičkám vévodí v srpnu takzvaný Toasty Glam. Jedná se o look plný hlubokých tónů, zbarvujících do odstínů bronzové a cihlové nejen tváře, ale také oční...

    Od Carrie Bradshaw po Charli XCX. Vivienne Westwood mění svatby ve sny nevěst

    Vivienne Westwood rezonuje od červeného koberce až po oltář. Její svatební šaty oblékla fiktivní postava Carrie Bradshaw, influencerka Hailey Bieber i zpěvačka Charli XCX. Každá z nich jimi vyjádřila vlastní verzi nevěsty, a přesto nesla nezaměnitelný rukopis značky. Ta dokáže propojit aristokratickou siluetu s odvážnou sebejistotou, čímž vytváří róby, jež přetrvávají v paměti stejně jako okamžik, pro který vznikly.

    Postavte most mezi létem a podzimem. Základy položí přechodové kousky

    I když tomu uplynulé horké letní dny nenapovídají, podzim se blíží mílovými kroky. Spolu s ním přichází otázka toho, jak se vypořádat se zapeklitým proměnlivým počasím, spojujícím poslední teplé paprsky a první náznaky sychravého období. Přechod mezi létem a podzimem vám pomohou přemostit chytré kousky, které unosíte téměř po celý rok.

    Móda v kostce: SZA tvoří pro Vans a Pharrell odhalil tenisky Jellyfish

    Začátek týdne s sebou přináší několik novinek. Zpěvačka SZA se stala novou uměleckou ředitelkou Vans. Pharrell Williams pro změnu odhalil nové tenisky ve spolupráci s Adidas, a to Virginia Adistar Jellyfish. Miu Miu vydává novou vůni Miutine a Louis Vuitton zase kampaň s Judem Bellingham. Na trhu hodinek z druhé ruky vítězí Rolex a Patek Philippe.

    Zrozeno z moře, poháněno světlem. Iris van Herpen oživila haute couture

    Když Iris van Herpen otevřela svou kolekci Sympoiesis na Paris Haute Couture Week podmanivým živým lookem, svět módy se na chvíli zastavil. Před publikem se vynořila modelka oděná do bioluminiscenčního zázraku tvořeného 125 miliony řas, které reagují na světlo a teplotu. Výsledkem není pouhý oděv, ale živoucí organismus.

    Svět zrychluje, gen Z zpomaluje. Ruční práce jsou zpět

    V době, kdy jsou naše dny přeplněné notifikacemi a nekonečným scrollováním, se mladá generace obrací k činnostem připomínajícím dobu před nástupem chytrých technologií. Gen Z si nachází cestu k tvůrčím koníčkům, které nejsou jen estetické, ale i terapeutické. Jedná se o širší kulturní signál, že si jako společnost začínáme vážit autenticity a klidu. Ruční práce do tohoto modelu perfektně zapadají.

    Pánové, letos je trendem zazářit. Je to i vaše svatba

    Tradiční svatební outfity už dávno nejsou „cool“. Díky neustálému boji za genderovou rovnoprávnost se dnes na svatbách rozhodně netočí vše jen kolem nevěsty. Pánská svatební móda se rychle mění a nabírá na odvaze. Moderní svatební outfity pro muže nabízí například značka Tanner Fletcher. Trendu „It’s his wedding too“ však v posledních týdnech vévodí profesionální hráč NFL Kylen Granson a jeho bílý plášť.

    Módní dům Pucci vstává z mrtvých. Deklaruje Pucci Girl Summer

    Popkulturní estetiky v posledních letech směle ovládají nejen naše instagramové feedy, ale i životní styl a šatník. V létě 2023 jsme byli posedlí Barbiecore, zatímco minulý rok se nesl ve znamení Brat Summer, pod taktovkou zpěvačky Charli XCX. Jaký trend ale kraluje letošnímu létu? No přeci styl Pucci Girl Summer, který si získal sympatie internetových it-girls jako Hailey Bieber nebo Alexandra Saint Mleux.

    Čtení je opět v módě. Interiérový trend diktuje nekonečné zásoby knih

    Čtení je koníček, kteří mnozí z nás s rozmachem moderních technologií opustili. Zdá se ovšem, že opět přichází do módy. Svět interiérového designu totiž dobývá trend s názvem Bookshelf Wealth. Jeho esencí je láska ke knihám, která diktuje zaplněné police oblíbených příběhů a předmětů od podlahy ke stropu. Klíčem k úspěchu je však autenticita.

    Kim Kardashian jako kulturní zbraň značky Balenciaga. Co bude dál?

    Když Kim Kardashian poprvé vkročila na červený koberec zahalená v černém body Balenciaga, zakrývající i obličej, bylo jasné, že se rodí zásadní módní moment. Spojení Kim a návrháře Demny Gvasalia přerostlo běžné partnerství mezi celebritou a značkou. Jejich vztah se stal kulturním fenoménem a zapsal se do historie stejně jako Alexander McQueen a Kate Moss. Oba redefinovali, co znamená být ikonou.

    Valentino čekají změny. Jacopo Venturini opouští pozici CEO značky

    Módní dům Valentino ve čtvrtek oznámil nečekanou zprávu. Zveřejnil totiž, že se na základě oboustranné dohody rozhodl propustit dosavadního generálního ředitele Jacopa Venturini. Příčinou odchodu jsou osobní důvody. Prozatím není jasné, kdo na prázdné křeslo CEO usedne nyní. Alessandro Michele však zůstává kreativním ředitelem.

    Maskulinita má novou tvář. Seznamte se s fenoménem performative male

    Sociální sítě vytvořily další pomíjivý trend. Tentokrát ho ovšem stejným dechem samy kritizují. Jedná se o novou formu maskulinity, které však chybí jakákoli autenticita. Nová pánská estetika místo toho usiluje o validaci založenou na uměle, ale velmi pečlivě vykonstruovaném vzhledu. Takzvaný performative male tak dělá vše pro to, aby zaujal.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―