Nahradit Johna Galliano není pouze výzva. Je to pomyslný módní Everest. A přesto se návrhář Glenn Martens pustil do svého debutu u Maison Margiela s takovou grácií, jako by šlo o běžnou sezonní přehlídku. Přitom šlo o moment, který mohl dopadnout buď jako tragédie, nebo jako módní zázrak. A stalo se to druhé.
Belgický návrhář Glenn Martens, dosud spojený spíše s industriálně estetickým Dieselem a dekonstrukcí u Y/Project, vnesl do couture kolekce módního domu Maison Margiela temnou romantiku a znovuotevřel diskuzi o tom, co haute couture znamená. Je více než zajímavé pozorovat, jak někdo s tak silným rukopisem dokáže do řady vdechnout hybrid svého stylu a DNA značky.
Maison Margiela jako pocta Belgii. Martense i Galliana naučila avantgardnímu vnímání
Glenn Martens zvolil pro svůj první krok přesně to místo, kde se Martin Margiela se značkou v roce 2009 rozloučil, tedy bývalou pařížskou márnici v 19. obvodu. Místo s historií, a přitom bez lesku, což perfektně sedí ke kódu anonymity, na kterém značka vyrostla. Namísto přepychu zvolil surreálnost. Bludiště místností pokrytých papírovou imitací a barokních zdobností. A přesně taková byla i kolekce. Stála totiž na pomezí divadelnosti a hluboké melancholie.
Jak jsme již zmínili, Glenn Martens zůstal věrný DNA značky, ale zároveň do ní vnesl svůj a pro brand nový rukopis. Tedy ten, jenž je posedlý strukturou, materiálem a neustálým zpochybňováním luxusu. Nešlo o haute couture, které by mělo oslnit bohaté klienty inovací nebo moderním twistem. Šlo o radikálně jiný pohled na to, co je vzácné. O proměnu nalezených kousků v umění. Hlavní společný jmenovatel Martense a Galliana je ovšem Belgie, odkud oba pochází. Cit pro teatrálnost tedy pochází z avantgardy proslulé Antverpské akademie.
Wow efekt v každém modelu. Minimalismus zde nemá místo
Kožené bundy se staly kabáty, interiérové textilie ožily jako korzetové šaty a plast byl zkrocen do podoby tvarovaných soch, připomínajících průsvitné brnění. Třetina kolekce totiž vznikla z recyklovaných materiálů, jako kdyby móda chtěla sama sebe přepsat. Protože, přiznejme si, že i když většina luxusních značek dbá na původ materiálu, nepoužívá tradičně v kolekcích ty recyklované.



Zdroj: Maison Margiela
Ačkoliv Martens miluje koncept, nikdy nezapomíná na siluetu. Drapérie z těžkého žerzeje, tylové šaty pokryté krajkou, zrcadly i peřím, každý look měl svou vnitřní logiku, ale i moment překvapení. Znovu se objevily masky, tedy ikonický kód Margiely, tentokrát z těžkého stříbra či pokryté krystaly. Nositel zaniká, outfit tak vypráví celý příběh sám.






Zdroj: Maison Margiela
Debutová kolekce nepotřebovala celebrity, aby fungovala. Nežádala ani virální momenty, okaté spolupráce, ani známé tváře na módním mole. Martens dokázal, že síla módy spočívá v řemesle, emocích a vyprávění, ne v tom, kdo ji nosí. Po dlouhé době jsme viděli kolekci, která si vystačila sama se sebou.
Zdroje: WWD, Culted, BOF, Instagram, YouTube