Více
    Redakce

    Když procházíte butiky Chanel nebo listujete kampaněmi Hugo Boss, málokdy si vzpomenete na chvíle, kdy se značky zapletly s jedním z nejtemnějších režimů 20. století. Zatímco Coco Chanel za války špehovala v pařížském hotelu Ritz pro nacistickou rozvědku, Hugo Boss oblékal příslušníky SS do pečlivě střižených uniforem. Luxus a moc se propojily s ideologií, která měla devastující následky pro celý svět.

    Móda si ráda hraje s pamětí, ale některé významné kapitoly nejdou jen tak přešít novou kolekcí. Značky Chanel a Hugo Boss v současnosti staví na obrazu perfekcionismu, precizního řemesla a kulturní relevance. Přitom jejich historie ukazuje, že móda není jen o látkách, ale také o loajalitách, které si známé společnosti během klíčových momentů dějin zvolily. Nejde o pomluvu, ale o připomínku, že i v haute couture existují morální švy a ty nejsou vždy rovné.

    Coco Chanel a gestapo. Průběh války sledovala z hotelu Ritz

    Gabrielle Coco Chanel, ikona ženské emancipace a elegance, prožila okupaci Paříže v komfortu hotelu Ritz, obklopená důstojníky Wehrmachtu. Nejednalo se však jen o přežití v těžké době, návrhářka šla nacistům aktivně naproti. Jejím milencem byl Hans Günther von Dincklage, německý důstojník a špión. Spolu měli plán. Chanel, krycí jméno Westminster, měla v tajné operaci Modellhut navázat kontakt s britskými aristokraty a sondovat možné mírové dohody.

    Zdroj: Chanel

    Novinář Hal Vaughan v roce 2011 vydal knihu Sleeping with the Enemy, kde na základě odtajněných francouzských archivů doložil, že Gabrielle Coco Chanel byla skutečně aktivní špiónkou. Po válce jí však hrozil minimální trest, zřejmě díky blízkému vztahu s britským státníkem Winstonem Churchill. Vyšetřována sice byla, ale nikdy obviněna. S temnou stránkou módy se ovšem setkáváme dodnes. Vzpomeňte si například na ne tak dávnou kauzu Johna Galliano.

    Zdroj: Chanel

    Dnes v obklopení celebrit, kdysi v obklopení zločinců. Hugo Boss, krejčí třetí říše

    Návrhář Hugo Boss však neměl tak romantický příběh. Narodil se v roce 1885 v Německu a podnikat začal se spodním prádlem. Během hospodářské krize se jeho firma ocitla na pokraji krachu. V roce 1931 vstoupil do nacistické strany, zřejmě z pragmatických důvodů, a o dva roky později už jeho dílny šily uniformy pro SS, SA a Hitlerjugend. Uniformy, které měly nejen reprezentovat sílu Říše, ale i esteticky zapůsobit. To se jim podařilo, dokonce natolik, že se staly inspirací pro kostýmy ve filmech natočených po válce.

    Méně známým, ale o to temnějším, faktem zůstává využívání nucené práce. V továrnách Hugo Boss totiž pracovali vězni a zajatci, a to často až v nehumánních podmínkách. Po válce byl Hugo Boss klasifikován jako „následovník“ nacistického režimu a zaplatil následně pokutu. Teprve v roce 2011 se ovšem jeho firma oficiálně omluvila za své válečné aktivity a zapojení do nacistické ideologie.

    Dnes patří Chanel i Hugo Boss mezi nejrespektovanější módní značky světa. Oděvy, které kdysi sloužily mocenským ambicím totalitního režimu, dnes symbolizují úspěch, styl a kultivovanost. Jejich minulost se logicky nikde neobjevuje. Doba byla jiná, svět byl jiný a motivace často existenční. Ale přesto tu zůstává otázka, jak se móda mohla stát nástrojem režimu, který systematicky ničil lidskou důstojnost? Nejde o to soudit. Jde o to nezapomínat.

    Zdroje: The New York Times, The Link, BBC, Wikipedia, YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek je redaktorem a správcem sociálních sítí FashionUP. Ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější.

    ― Reklama ―

    Foto:Chanel

    Mezi elegancí a ideologií. Když Chanel špehovala pro Říši a Boss šil uniformy SS

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Když procházíte butiky Chanel nebo listujete kampaněmi Hugo Boss, málokdy si vzpomenete na chvíle, kdy se značky zapletly s jedním z nejtemnějších režimů 20. století. Zatímco Coco Chanel za války špehovala v pařížském hotelu Ritz pro nacistickou rozvědku, Hugo Boss oblékal příslušníky SS do pečlivě střižených uniforem. Luxus a moc se propojily s ideologií, která měla devastující následky pro celý svět.

    - Reklama -

    Móda si ráda hraje s pamětí, ale některé významné kapitoly nejdou jen tak přešít novou kolekcí. Značky Chanel a Hugo Boss v současnosti staví na obrazu perfekcionismu, precizního řemesla a kulturní relevance. Přitom jejich historie ukazuje, že móda není jen o látkách, ale také o loajalitách, které si známé společnosti během klíčových momentů dějin zvolily. Nejde o pomluvu, ale o připomínku, že i v haute couture existují morální švy a ty nejsou vždy rovné.

    Coco Chanel a gestapo. Průběh války sledovala z hotelu Ritz

    Gabrielle Coco Chanel, ikona ženské emancipace a elegance, prožila okupaci Paříže v komfortu hotelu Ritz, obklopená důstojníky Wehrmachtu. Nejednalo se však jen o přežití v těžké době, návrhářka šla nacistům aktivně naproti. Jejím milencem byl Hans Günther von Dincklage, německý důstojník a špión. Spolu měli plán. Chanel, krycí jméno Westminster, měla v tajné operaci Modellhut navázat kontakt s britskými aristokraty a sondovat možné mírové dohody.

    Zdroj: Chanel

    - Reklama -

    Novinář Hal Vaughan v roce 2011 vydal knihu Sleeping with the Enemy, kde na základě odtajněných francouzských archivů doložil, že Gabrielle Coco Chanel byla skutečně aktivní špiónkou. Po válce jí však hrozil minimální trest, zřejmě díky blízkému vztahu s britským státníkem Winstonem Churchill. Vyšetřována sice byla, ale nikdy obviněna. S temnou stránkou módy se ovšem setkáváme dodnes. Vzpomeňte si například na ne tak dávnou kauzu Johna Galliano.

    Zdroj: Chanel

    Dnes v obklopení celebrit, kdysi v obklopení zločinců. Hugo Boss, krejčí třetí říše

    Návrhář Hugo Boss však neměl tak romantický příběh. Narodil se v roce 1885 v Německu a podnikat začal se spodním prádlem. Během hospodářské krize se jeho firma ocitla na pokraji krachu. V roce 1931 vstoupil do nacistické strany, zřejmě z pragmatických důvodů, a o dva roky později už jeho dílny šily uniformy pro SS, SA a Hitlerjugend. Uniformy, které měly nejen reprezentovat sílu Říše, ale i esteticky zapůsobit. To se jim podařilo, dokonce natolik, že se staly inspirací pro kostýmy ve filmech natočených po válce.

    Méně známým, ale o to temnějším, faktem zůstává využívání nucené práce. V továrnách Hugo Boss totiž pracovali vězni a zajatci, a to často až v nehumánních podmínkách. Po válce byl Hugo Boss klasifikován jako „následovník“ nacistického režimu a zaplatil následně pokutu. Teprve v roce 2011 se ovšem jeho firma oficiálně omluvila za své válečné aktivity a zapojení do nacistické ideologie.

    Dnes patří Chanel i Hugo Boss mezi nejrespektovanější módní značky světa. Oděvy, které kdysi sloužily mocenským ambicím totalitního režimu, dnes symbolizují úspěch, styl a kultivovanost. Jejich minulost se logicky nikde neobjevuje. Doba byla jiná, svět byl jiný a motivace často existenční. Ale přesto tu zůstává otázka, jak se móda mohla stát nástrojem režimu, který systematicky ničil lidskou důstojnost? Nejde o to soudit. Jde o to nezapomínat.

    Zdroje: The New York Times, The Link, BBC, Wikipedia, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Niche baleríny polarizují módní svět. Na podzim vítězí hravá kontroverze

    S podzimem přichází chladnější počasí, které ale stále nechává prostor pro hravé a chic outfity. V přechodném období mezi létem a podzimem využijete v botníku netradiční baleríny, od ikonických "tabis" přes sportovně laděné five finger shoes až po elegantní šněrovací modely. Letošní podzim platí jediné pravidlo. Čím kontroverznější, tím lepší.

    Proenza Schouler má nové vedení. Do čela značky vstoupí Rachel Scott

    Módní svět pohltila další očekávaná změna ve vedení luxusní značky. Otěže Proenza Schouler totiž převezme talentovaná návrhářka a zakladatelka společnosti Diotima, Rachel Scott. První kolekci pro podzim a zimu roku 2026 odhalí příští rok na jaře. Náznaky její práce však bude možné spatřit již na rychle se blížícím Newyorském týdnu módy.

    Něco tomu chybí? Nekompletní outfit zachráníte díky snadným trikům

    Některé dny outfit prostě sedne. V jiné se ale na sebe díváte do zrcadla a marně se snažíte přijít na to, co vaší siluetě chybí. Podle učebnice je všechno správně. Ladí barvy, make-up vypadá čistě a oblečení obepíná správná místa, vám ale v odrazu stejně něco nesedí. Možná vám pomůže jeden ze tří základních tipů, díky kterým tento problém okamžitě zmizí.

    Film Materialists diváky příliš nenadchl. Kritizují povrchnost a neautentičnost

    Film Materialists od režisérky Celine Song konečně dorazil do českých kin. V hlavních rolích září Dakota Johnson, Pedro Pascal a Chris Evans. Celine Song navazuje na svůj úspěšný debut Past Lives. Film Materialists však u diváků vyvolává spíše rozpaky. Místo avizované romantické komedie přišlo romantické drama. Kritici vytýkají povrchnost postav, neautentičnost milostného trojúhelníku a nevhodně vložený vedlejší děj.

    Kofein pronikl do módy. Oblečte espresso martini či matchu

    Hutné aroma právě uvařené kávy, hluboké odstíny hnědé a drobná tečka ovesného mléka. Přesně takový dojem vyvolávají outfity inspirované populárními kofeinovými nápoji. Jejich trend oznámil ve svém nejnovějším reportu Pinterest. Ponořte se na podzim do looků připomínajících odvážné espresso martini nebo o něco jemnější matchu.

    Maison Margiela má první hvězdnou tvář. Značku oblékla Miley Cyrus

    Proslulý návrhář Martin Margiela postavil svůj módní dům na anonymitě. Vyhýbal se rozhovorům a po své smrti přenechal chod své společnosti neznámému týmu designérů. Také proto značka až dosud nikdy nenajala hvězdnou tvář. Zdá se ovšem, že doba se mění. První ambasadorkou Maison Margiela se stala Miley Cyrus.

    Krejčovská preciznost v hlavní roli. Phoebe Philo opět servíruje mistrovskou kolekci

    Na podzimní kolekce se vždy čeká s větším napětím než na letní. Collection C od Phoebe Philo tento pocit proměnila v čistou estetickou jistotu. Každý prvek nejnovější kolekce působí jako pečlivě zvolený důkaz toho, že textilní krása nevychází z maximalismu, ale z mistrovského zvládnutí detailu. Linie nového oblečení se pohybují v prostoru, kde se umně potkává ženskost s architektonickou přesností.

    Trend, který konečně vydrží? Fibremaxxing vynesl do výšin vlákninu

    Sociální síť TikTok vytvořila další ze svých nikdy nekončících trendů. Fenomén v podobě #fibremaxxing nabádá k vyšší konzumaci vlákniny. Upozorňuje tak na to, co mnozí výživoví poradci věděli už dávno. Většina populace nekonzumuje dostatek ovoce, zeleniny, luštěnin či semínek. Je možné, že virální hashtag pro jednou jen tak nezmizí?

    Tired Girl dává únavě zelenou. Nabízí autenticitu, či další prchavý trend?

    Tmavé kruhy pod očima, černá linka a jemně růžové rty. Přesně tak vypadá nový populární make-up look s názvem Tired Girl. Inspirací je mu hlavně postava Wednesday Addams, jeho rostoucí oblibu má ale na svědomí také sílící touha po autenticitě. Nabízí "unavený" vzhled úlevu od požadavků společnosti, nebo se jedná o další mikro trend?

    Módní svět otevřel dveře podzimu. Vítá ho pomocí kreativních kampaní

    I když léto nabízí posledních pár prosluněných dní, do dveří se již dere podzim. Potvrdily to rovněž nejnovější kampaně známých značek. Například módní dům Alaïa představil kolekci v kinematografických fotografiích, zatímco Chloé se vrací do bohémských 70. let. Tommy Hilfiger objevuje svět F1 a Antonio Marras putuje domů.

    Uniforma ve službách luxusu. Regimental jackets povládnou podzimu a zimě

    Letošní podzim a zima přináší návrat vojenské estetiky, tentokrát ve zpracování, které osciluje mezi elegancí a teatrálností. Regimental jackets, saka inspirovaná vojenskými uniformami, se objevují napříč kolekcemi Dior, Giorgio Armani, Chloé i Valentino a stávají se symbolem sezóny. Výrazná ramena, zdobené knoflíky a přísná silueta působí jako uniforma do moderního módního boje.

    Módní výstavy ve zlaté éře. Vybírat si můžete napříč metropolemi

    Módní výstavy se staly kulturními událostmi, jež přitahují davy návštěvníků stejně silně jako koncerty či premiéry. Galerie a muzea se proměňují v pomyslná pódia, na nichž oděv získává novou dimenzi a stává se symbolem estetiky, inovace i kulturní identity. Letošní rok potvrzuje, že móda vydobyla pevné místo mezi velkými uměleckými disciplínami a neustále přináší nové fascinující projekty.

    „White, hot and horny“. V Hollywoodu opět vedou anti-woke témata

    Být „woke“ už v Hollywoodu a americké popkultuře není in. Po poměrně krátké éře diverzity a inkluze se nyní průmysl vrací k více tradičním narativům. Namísto menšinových hlasů či queer autorů dostávají prostor projekty, které sází na tradiční jistotu, tedy atraktivní, sexuálně nespoutané a většinově bílé charaktery. Důvodem posunu zpět je mimo jiné i současná politika.

    Karl Lagerfeld opět překvapil. Do nové kampaně dosadil Paris Hilton

    O značce Karl Lagerfeld nebylo v posledních měsících příliš slyšet. Nyní na sebe ovšem strhává pozornost módního světa, a to díky čerstvé kampani pro letošní podzim a zimu. Její tváří se totiž stala proslulá podnikatelka a influencerka Paris Hilton. K zesnulému návrháři měla blízko a stejně jako on pomohla definovat celou jednu éru.

    Když touha po odlišnosti vytvoří uniformu. Popularita Crocs bohužel neumírá

    Pohodlí je ceněným módním prvkem, občas však přesáhne hranice vkusu. Plastová bota, původně vyrobená pro rybáře, se v průběhu let stala viditelným trendem. Crocs jsou roztomilé na dětech a praktické na zahradě, již delší dobu se ale objevují také na módních molech, ve sbírkách celebrit i v limitovaných a rychle vyprodaných edicích.

    Není modeling jako modeling. Na co si dát pozor před vstupem do agentury?

    Modeling je pro mnoho lidí lákavý svět plný lesku, cestování a tváří na obálkách časopisů. Za blyštivými fotografiemi se ale často skrývá tvrdý byznys, ve kterém se nováčci mohou snadno spálit. Než tedy kývnete na nabídku první agentury, je dobré vědět, co je standard, co už je podezřelé a na jaké detaily se ve smlouvě zaměřit. Správná příprava a informovanost vám mohou ušetřit nejen peníze, ale i nervy a reputaci.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―