Baťa a módní molo? Na první pohled spojitost, která nepřekvapí. Přece jen jde o českou obuvnickou legendu s mezinárodním dosahem. Ale co kdyby se Baťovy boty objevily na Milánském týdnu módy, a to v podání jednoho z nejinovativnějších italských designérů? Právě to se stalo v rámci show Marca Rambaldi, jenž dal balerínám Baťa 130 novou tvář.
Česká legenda se ocitla ve společnosti ikonických světových značek a návrhářů, kteří každoročně v Miláně udávají trendy. Přítomnost Bati na mole je nejen důkazem trvalé relevance českého designu, ale i signálem, že kvalitní řemeslo a historie mohou mít na současné módní scéně místo. Preciznost produktů Baťa je jen těžko ignorovatelná, a proto je dostala až do italské módní metropole.
Nečekaný úspěch české značky. Baťa vytvořil footwear pro zimní kolekci Marca Rambaldi
Baťovy baleríny nejsou žádnou novinkou, ale jejich verze, kterou představil Marco Rambaldi, rozhodně ano. Známý svou schopností propojit minulost s budoucností a hrát si s detaily, Rambaldi více než jen oživil klasiku. Jeho pojetí vycházelo z konceptu „Memoria Futura“, oslavujícího dědictví a transformaci. Spolupráce přinesla pleteninu, poutavé kovové detaily, a hlavně stuhy, které dávají balerínám dramatický a ryze ženský nádech.

Zdroj: Baťa
Milánský týden módy patří společně s Paříží, Londýnem a New Yorkem mezi „velkou čtyřku“ módního světa. Je tedy synonymem světového luxusu a vkusu. Pro českou značku, která se v posledních desetiletích soustředila především na komerční trh, je poněkud nečekaná přítomnost v italské módní metropoli signálem, že dělat kvalitní design a řemeslnou práci má opravdový smysl.

Zdroj: Baťa
Zároveň to ale není poprvé, kdy se české produkty dostaly na světová módní fóra. Před nedávnem jsme mohli vidět například křišťálový džbán od české sklárny v hollywoodském trháku Barbie nebo modely českých designérů na Londýnském fashion weeku. České módní a designové společnosti se tak postupně, i když pořád trochu nenápadně, dostávají na mezinárodní scénu.
Kdo je vlastně Marco Rambaldi? Jméno, které se vyplatí znát
Italský designér, který se inspiroval „sedmdesátkovou“ estetikou, inkluzí a udržitelností, se za poslední roky stal vyhledávanou osobností italské scény. V návrzích propojuje tradiční řemeslo se soudobými myšlenkami a jeho tvorba často překračuje genderové hranice. V poslední řadě FW25 pracoval s koncepty paměti, rodiny a sebevyjádření, což dokazuje rovněž volba spolupráce s Baťou.



Zdroj: Baťa
Přestože jde výhradně o designovou spolupráci v rámci jednorázové kolekce, je těžké ignorovat její symbolický význam. Ukazuje se, že česká značka může být součástí světové módy a český design tak nemusí být uzavřený pouze v úzkých hranicích lokálního trhu. Možná se tím tedy otevírají dveře také dalším tuzemským tvůrcům, kteří by rádi uspěli na podobně prestižních akcích.
Ať už je to jednorázový výstřelek, nebo začátek větší kapitoly, jedno je jisté. Česká stopa na Milánském týdnu módy působí sebevědomě a moderně. A to je věc, která se rozhodně nevidí každý den.
Zdroje: Baťa, Tagwalk, DSCENE MAGAZINE, Instagram, The Italian Rêve