Více

    ― Reklama ―

    Futuristická metropole The Line slibuje „civilizační revoluci“ i „alternativní lifestyle“. Plány na výstavbu 170 kilometrů dlouhého města působí jako vystřižené ze sci-fi. Létající taxíky, zurčící vodopády a robotické služky, na to vše se mohou obyvatelé projektu v Saúdské Arábii údajně těšit. Je ale dotažení ambiciózního projektu reálné?

    Sledování propagačních fotek nebo videí projektu The Line vzbuzuje pocit ultimátního luxusu. Ulice „trojrozměrného“ města křižují létající taxíky, budovy proplétá zdravá zeleň i ohromující vodopády, a to vše obepíná průhledná stěna, nabízející dechberoucí výhled na nekonečnou poušť. Futuristický projekt Saúdské Arábie, ohlášený roku 2022, slibuje hned několik převratných revolucí.

    Jednat by se mělo o 170 kilometrů dlouhou a 500 metrů vysokou metropoli, zanechávající za sebou nulovou uhlíkovou stopu a poháněnou stoprocentně obnovitelnou energií. Ubytovat by měla na 9 milionů lidí, propojených nikoli auty, ale létajícími taxíky či ultra vysokorychlostním vlakem. To a mnohem více plánuje korunní princ a předseda vlády Saúdské Arábie Muhammad bin Salmán.

    Zdroj: Neom

    Ukazuje se ale, že lákavě znějící projekt, slibující odklon od závislosti na ropě, nebude tak snadné vybudovat. Novináři serveru Bloomberg koncem loňského roku reportovali o tom, že kvůli nedostatku financí bude muset Saúdská Arábie výstavbu omezit. V roce 2030 má tak město dosahovat necelých 2,5 kilometru. Projekt ovšem od svého počátku vzbuzuje spíše tvrdou kritiku než nadšení.

    The Line není klíčem k lepší budoucnosti. Utopické stavby klimatickou krizi nezastaví

    Vedení Neom, tedy širšího programu, pod který The Line spadá, propaguje projekt jako řešení současných environmentálních i lidskoprávních problémů. Prozatím to však vypadá, že je spíše jejich tvůrcem. Saúdskoarabské úřady například nakázaly vystěhování domorodého kmene Howeitat, který na území budoucího města po staletí žil. Několik jeho členů rovněž následně popravily.

    Na porušování lidských práv poukazují také dělníci The Line, popisující 16 hodin dlouhé směny, trvající po dobu až dvou týdnů. Projekt pak sice slibuje odklon od využívání fosilních paliv, jen jeho pouhá výstavba by však za sebou zanechala obrovskou uhlíkovou stopu. Důvodem je především závratné množství materiálů, jako je beton, voda nebo ocel, které je na dokončení města potřeba.

    Skleněná fasáda do dálky se táhnoucí metropole by navíc ohrožovala tamní ptactvo, které v oblasti migruje. Největší problém však spočívá v tom, že by The Line ani přes své futuristické přísliby nevyřešila nejzásadnější problém klimatické změny. Vědci se totiž shodují na tom, že je potřeba především drastické snížení spotřeby fosilních paliv, a nikoliv stavba utopických budov.

    Zdroje: The Guardian, Think Landscape, Neom, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Foto:Neom

    Létající taxi a městské vodopády. Konec projektu The Line je stále v nedohlednu

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Futuristická metropole The Line slibuje „civilizační revoluci“ i „alternativní lifestyle“. Plány na výstavbu 170 kilometrů dlouhého města působí jako vystřižené ze sci-fi. Létající taxíky, zurčící vodopády a robotické služky, na to vše se mohou obyvatelé projektu v Saúdské Arábii údajně těšit. Je ale dotažení ambiciózního projektu reálné?

    - Reklama -

    Sledování propagačních fotek nebo videí projektu The Line vzbuzuje pocit ultimátního luxusu. Ulice „trojrozměrného“ města křižují létající taxíky, budovy proplétá zdravá zeleň i ohromující vodopády, a to vše obepíná průhledná stěna, nabízející dechberoucí výhled na nekonečnou poušť. Futuristický projekt Saúdské Arábie, ohlášený roku 2022, slibuje hned několik převratných revolucí.

    Jednat by se mělo o 170 kilometrů dlouhou a 500 metrů vysokou metropoli, zanechávající za sebou nulovou uhlíkovou stopu a poháněnou stoprocentně obnovitelnou energií. Ubytovat by měla na 9 milionů lidí, propojených nikoli auty, ale létajícími taxíky či ultra vysokorychlostním vlakem. To a mnohem více plánuje korunní princ a předseda vlády Saúdské Arábie Muhammad bin Salmán.

    Zdroj: Neom

    - Reklama -

    Ukazuje se ale, že lákavě znějící projekt, slibující odklon od závislosti na ropě, nebude tak snadné vybudovat. Novináři serveru Bloomberg koncem loňského roku reportovali o tom, že kvůli nedostatku financí bude muset Saúdská Arábie výstavbu omezit. V roce 2030 má tak město dosahovat necelých 2,5 kilometru. Projekt ovšem od svého počátku vzbuzuje spíše tvrdou kritiku než nadšení.

    The Line není klíčem k lepší budoucnosti. Utopické stavby klimatickou krizi nezastaví

    Vedení Neom, tedy širšího programu, pod který The Line spadá, propaguje projekt jako řešení současných environmentálních i lidskoprávních problémů. Prozatím to však vypadá, že je spíše jejich tvůrcem. Saúdskoarabské úřady například nakázaly vystěhování domorodého kmene Howeitat, který na území budoucího města po staletí žil. Několik jeho členů rovněž následně popravily.

    Na porušování lidských práv poukazují také dělníci The Line, popisující 16 hodin dlouhé směny, trvající po dobu až dvou týdnů. Projekt pak sice slibuje odklon od využívání fosilních paliv, jen jeho pouhá výstavba by však za sebou zanechala obrovskou uhlíkovou stopu. Důvodem je především závratné množství materiálů, jako je beton, voda nebo ocel, které je na dokončení města potřeba.

    Skleněná fasáda do dálky se táhnoucí metropole by navíc ohrožovala tamní ptactvo, které v oblasti migruje. Největší problém však spočívá v tom, že by The Line ani přes své futuristické přísliby nevyřešila nejzásadnější problém klimatické změny. Vědci se totiž shodují na tom, že je potřeba především drastické snížení spotřeby fosilních paliv, a nikoliv stavba utopických budov.

    Zdroje: The Guardian, Think Landscape, Neom, YouTube

    ― Reklama ―

    Pinterest předpovídá trendy podzimu. Kraluje jim láska k second handům

    Platforma Pinterest odhalila report předpokládající trendy letošního podzimu. Založený je především na vyhledávání jejích Gen Z uživatelů. Ti si zamilovali především nakupování z druhé ruky a vintage kousky. Na scénu ovšem vrací také preppy styl nebo módu 60. let. Zalíbení našli rovněž v outfitech inspirovaných jejich oblíbenými kofeinovými nápoji.

    Pravý luxus nemá logo. Nadčasová „logoless“ móda je stále nejlepší investicí

    V módním světě plném křiklavých log a výrazných monogramů stojí na opačném konci spektra hnutí, jenž si nepotřebuje dokazovat svou hodnotu. Logoless styl, tedy luxus bez loga. Mluví kvalitou materiálů, dokonalým střihem a pečlivými detaily. Navzdory trendy maximalismu zůstává pevně zakotvený v nadčasové eleganci, kterou trendy neovlivní.

    Znáte pohnutou pověst Dolce & Gabbana? Kontroverze střídá výsměch

    Italské duo návrhářů Dolce & Gabbana vytvořilo jednu z nejvýraznějších značek luxusní módy posledních dekád. Její estetika je odvážná, teatrální a hluboce zakořeněná v italské kultuře. Jenže vedle zlatých brokátů, krajkových rób a ikonických kabelek se na povrch opakovaně dostávají provokativní skandály. Módní dům Dolce & Gabbana se tak ocitá v unikátní pozici, je totiž obdivována i nenáviděna zároveň.

    My Oxford Year vzbudil módní vlnu zájmu. Preppy styl však není novinkou

    Jakmile Netflix ohlásí nový film s romantickou zápletkou v univerzitním prostředí, vypukne panika. Na filmech s podkresem britských vysokých škol a zapovězenou láskou zkrátka něco je. Není proto divu, že i módní kousky využité v těchto snímcích se pravidelně derou na vrchol oblíbenosti. Nadčasový anglický preppy styl je tak opět v popředí.

    Módní dům Pucci vstává z mrtvých. Deklaruje Pucci Girl Summer

    Popkulturní estetiky v posledních letech směle ovládají nejen naše instagramové feedy, ale i životní styl a šatník. V létě 2023 jsme byli posedlí Barbiecore, zatímco minulý rok se nesl ve znamení Brat Summer, pod taktovkou zpěvačky Charli XCX. Jaký trend ale kraluje letošnímu létu? No přeci styl Pucci Girl Summer, který si získal sympatie internetových it-girls jako Hailey Bieber nebo Alexandra Saint Mleux.

    Čtení je opět v módě. Interiérový trend diktuje nekonečné zásoby knih

    Čtení je koníček, kteří mnozí z nás s rozmachem moderních technologií opustili. Zdá se ovšem, že opět přichází do módy. Svět interiérového designu totiž dobývá trend s názvem Bookshelf Wealth. Jeho esencí je láska ke knihám, která diktuje zaplněné police oblíbených příběhů a předmětů od podlahy ke stropu. Klíčem k úspěchu je však autenticita.

    Kim Kardashian jako kulturní zbraň značky Balenciaga. Co bude dál?

    Když Kim Kardashian poprvé vkročila na červený koberec zahalená v černém body Balenciaga, zakrývající i obličej, bylo jasné, že se rodí zásadní módní moment. Spojení Kim a návrháře Demny Gvasalia přerostlo běžné partnerství mezi celebritou a značkou. Jejich vztah se stal kulturním fenoménem a zapsal se do historie stejně jako Alexander McQueen a Kate Moss. Oba redefinovali, co znamená být ikonou.

    Česko má jasno. Do boje o Oscara pošle dokument Ještě nejsem, kým chci být

    Dokument režisérky Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být získal další uznání. Česká filmová a televizní akademie ho vyšle do boje o Oscara. Usilovat bude o výhru v kategorii mezinárodní celovečerní film. Snímek sleduje příběh fotografky Libuše Jarcovjákové a zachycuje underground 80. let v Československu i útěk do Západního Berlína.

    Valentino čekají změny. Jacopo Venturini opouští pozici CEO značky

    Módní dům Valentino ve čtvrtek oznámil nečekanou zprávu. Zveřejnil totiž, že se na základě oboustranné dohody rozhodl propustit dosavadního generálního ředitele Jacopa Venturini. Příčinou odchodu jsou osobní důvody. Prozatím není jasné, kdo na prázdné křeslo CEO usedne nyní. Alessandro Michele však zůstává kreativním ředitelem.

    Maskulinita má novou tvář. Seznamte se s fenoménem performative male

    Sociální sítě vytvořily další pomíjivý trend. Tentokrát ho ovšem stejným dechem samy kritizují. Jedná se o novou formu maskulinity, které však chybí jakákoli autenticita. Nová pánská estetika místo toho usiluje o validaci založenou na uměle, ale velmi pečlivě vykonstruovaném vzhledu. Takzvaný performative male tak dělá vše pro to, aby zaujal.

    Wednesday opět naservírovala Goth glamour. Její styl vykouzlí i renomovaní návrháři

    Jen málokterý módní fenomén posledních let zasáhl kulturu tak silně jako Wednesday Addams. Když první série seriálu vtrhla na obrazovky, nezůstalo jen u děsivě okouzlující atmosféry. Z temnoty vystoupil i nový stylový archetyp. Goth glamour. S druhou sérií, která nyní přichází na Netflix, je jasné, že se do něj ponoříme znovu. A možná ještě hlouběji.

    Trend tooth gems rozzáří každý úsměv. Má však jasná pravidla

    Řekněte sýr! Trend tooth gems, neboli kamínků na zuby, je zpět a dovádí Y2K estetiku k dokonalosti. Historie zubních šperků ale sahá daleko za přelom milénia, zdobili se jimi už Mayové. Nyní se ozdoby vracejí jako módní statement. Aplikace je rychlá a bezbolestná, ale má pravidla. Špatně přilepený šperk může způsobit víc škody než parády.

    Luxusní zboží jako dlouhodobá investice. Second hand trhu kralují slavné kabelky

    Čím dál více zákazníků v kontextu dlouhodobé nepříznivé a nestabilní ekonomické situace hledají vhodné způsoby, jak zhodnotit své peníze. Obracejí se proto na second hand trh, kde investují především do ikonických kabelek. Mezi nejpopulárnější modely patří ty z dílny značky Hermès. Na oblibě ale narůstají i tašky Chanel, Louis Vuitton či Goyard.

    Evropská letiště mění pravidla. Jsou roztomilé beauty miniatury v ohrožení?

    Éra jedné z nejmíň oblíbených součástí cestování se možná chýlí ke konci. Přelévání šamponů do stomililitrových lahviček a počítání produktů tak, aby se vešly do plastového sáčku, by brzy mohlo být minulostí. Jaký osud ale čeká všechny roztomilé miniatury? Budou kosmetické značky muset přehodnotit marketingové strategie?

    Odolné oblečení není jen pro bohaté. Dle studie spolu jeho výdrž a cena nekorelují

    Studie z dílny Leeds University potvrdila, že výdrž oblečení a jeho cena spolu nekorelují. Neplatí tedy, že by odolné kousky čekaly pouze na bohaté. Naopak, nejlepších výsledků dosáhly modely se středními tržními cenami. Záleží ovšem rovněž na jiných faktorech, jako je například materiál nebo způsob, jakým se o svůj šatník staráme.

    Ralph Lauren natočil animovaný film. Zazáří v něm jeho ikonický medvídek

    S módním domem Ralph Lauren je již přes dvě dekády spojovaný jeho chlupatý a ikonický symbol, tedy medvídek Polo Bear. Za uplynulá léta se objevil na svetrech, tričkách, kravatách i hodinkách. Americká značka mu však tentokrát věnovala mnohem větší prostor, natočila o něm totiž animovaný film sledující jeho luxusní život a mnohá další dobrodružství.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―