Nejnovější výzkum společnosti ICSC popsal nakupovací preference Generace Z. Od těch ostatních se liší například tím, že její příslušníci upřednostňují nakupování v kamenných obchodech. Kromě toho se ale také nechají snáze ovlivnit sociálními sítěmi a dávají důraz na hodnoty svých oblíbených značek.
I když si členové Generace Z poměrně silně uvědomují svoji finanční situaci a stav současné ekonomiky, nebojí se připlatit si za jisté služby. Důležité je pro ně totiž především to, aby svůj vysněný kousek nebo produkt získali okamžitě. Rádi si proto zaplatí například prémiovou dodávkovou službu. Zároveň ale právě z toho důvodu upřednostňují kamenné obchody. Líbí se jim, že si v nich oblečení mohou vybrat, vyzkoušet a ihned s ním odejít.
Téměř 97 procent účastníků nejnovějšího výzkumu společnosti ICSC proto prohlásilo, že nakupuje v „reálných“ obchodech. Důležitým faktorem je ale také sociální aspekt takové činnosti. „Chtějí si užít hezký den s kamarády, a to online prostě nejde,“ vysvětlila ředitelka marketingu ICSC Rachel Weisser. Touha po podobné aktivitě je rovněž spojená s dopady světové pandemie. Nabízí totiž pocit propojení, který mnohým v době karantén chyběl.
85% of Gen Z says social media impacts purchase decisions
— Matt Navarra (@MattNavarra) June 12, 2023
45% of Gen Z respondents named TikTok and Instagram as the top platforms influencing their purchasing decisions
…Followed by YouTube 38%, Facebook 24%, Snapchat 17%, Twitter 14%, Reddit 7% https://t.co/dncBbF5bOV
Neznamená to ovšem, že by Generace Z nerada nakupovala online. Prodejci by se naopak podle výzkumu ICSC měli snažit, aby svým zákazníkům mezi 16 až 26 roky nabídli co nejvíce možností. „Je výhodné zkombinovat přístupnost, kvalitu, rychlost a digitální i fyzickou přítomnost,“ popsal ředitel a prezident ICSC Tom McGee. Příslušníci Generace Z si zároveň mnohem více uvědomují cenu a hodnotu jednotlivých produktů.
Generace Z se nechá snadno ovlivnit sociálními sítěmi. Na názory influencerů se ale tolik nespoléhá
Generace Z se proto rovněž zajímá o současnou ekonomickou situaci. Asi 41 procent respondentů průzkumu proto prohlásilo, že více šetří, než utrácí. „Její zástupci mají velice distinktivní smysl pro věrnost svým oblíbeným značkám. Zakládají ji například na hodnotách, se kterými musí sami souznít,“ doplnili dále autoři studie. Přibližně 56 procent jejích účastníků je tedy ochotných zaplatit více za udržitelné produkty.
Kromě toho statistiky ukázaly, že je Generace Z lehko ovlivnitelná sociálními sítěmi. Asi 85 procent respondentů totiž odpovědělo, že sociální média ovlivňují jejich nakupovací rozhodnutí. Nejvlivnějšími platformami jsou pak Instagram a TikTok. Členové Generace Z už se ale nenechají na nové produkty tak snadno nalákat influencery. Místo toho se pro radu častěji obracejí na kamarády nebo rodinné příslušníky. Výzkumu ICSC se účastnilo více než tisíc lidí ve věku 16 až 26 let.
Zdroj: WWD, ABC7, Chain Store Age, Twitter, YouTube