Růst inflace se v posledních měsících stabilizoval, na módních nadšencích ovšem zanechal značnou stopu. Pozměnil totiž trvale jejich nakupovací zvyky. Navzdory přívětivějšímu stavu současné ekonomiky tak usilují o co nejlepší nabídky, které jim pomohou ušetřit.
Nelehká ekonomická situace uplynulých měsíců zanechala stopu také na milovnících módy. Neustálý finanční stres je totiž donutil pozměnit své nakupovací zvyky. Alespoň na to poukazuje 14. edice EY Future Consumer Index, známá také jako FCI. Obsahuje totiž globální průzkum, čítající odpovědi 23 tisíc spotřebitelů z 30 různých států, a to včetně zákazníků ze Spojených států amerických.
Ti pak poukázali na to, že i když se ohledně svých současných ekonomických vyhlídek cítí lépe, nehodlají ustoupit od svých nových zvyků. Díky trvající vysoké inflaci se totiž naučili šetřit. „Jedná se o nově zakořeněné chování spotřebitelů napříč různými demografickými skupinami,“ prohlásili také autoři reportu EY. Milovníci módy tak čím dál častěji využívají různé věrnostní programy oblíbených značek.
After Months of High Inflation, Seeking Deals Is Ingrained in Consumer Behavior https://t.co/i0mjF6E4UC
— WWD (@wwd) June 4, 2024
Umožňují jim získat například dopravu zdarma nebo jiné speciální nabídky. Výhodné nákupy tak už nejsou pouze záležitostí vybraných sezón, ale celoroční úsilí. Podobné chování je pak výhodné i pro jednotlivé značky, jelikož jim umožňuje posilovat věrnost jednotlivých zákazníků. Zároveň jim zmíněné věrnostní programy slouží jako cenná studna osobních informací.
Inflace obnovila i lásku ke kamenným prodejnám. Nabízí větší jistotu
Kromě toho se američtí zákazníci začínají vracet ke kamenným obchodům. Láká je touha po tom si jednotlivé kousky osahat a vyzkoušet na vlastní kůži. Zároveň si ale začali všímat, že poté utrácejí méně než při on-line nakupování. Podobné chování by se pak mohlo stát novou normou. Například Forbes před pár týdny varoval, že se utrácení spotřebitelů může na několik měsíců zpomalit.
Podle něj jsou navíc zákazníci více pesimističtí ohledně budoucích ekonomických podmínek a svých pracovních možností i platů. Také proto jsou spotřebitelé v současnosti více vybíraví. Mnoho obchodníků se je právě proto snaží nalákat na zmíněné výhodné ceny a speciální programy. Ve Spojených státech amerických úspěch s podobnou taktikou slaví například známý řetězec TJ Maxx.
Zdroje: WWD, Forbes, CNN, X, YouTube