Podnikatelka Kylie Jenner je v módním průmyslu jako doma. Nejen, že má vlastní značku oblečení, ale často se objevuje i na obálkách časopisů a v kampaních. Nedávno se stala tváří značky Miu Miu. Ta však místo masové chvály sklidila vlnu kritiky. Nepovedené vizuály, které nakonec potopily brand i Jenner, otevřely širší diskusi o tom, jak současné kampaně upozaďují oblečení a tvořivost na úkor virálních momentů.
Podzimní kampaň jako předmět kritiky. Kylie Jenner není Miu Miu Girl
Nejnovější kampaň značky Miu Miu, věnovaná podzimní kolekci, rozhodně přitáhla pozornost na sociálních sítích, tentokrát však nežádoucím způsobem. Tváří kampaně, o níž se postarala návrhářka Miuccia Prada, zachycenou objektivem fotografky Lenguy, se totiž stala pro značku obzvláště neobvyklá osobnost, a to podnikatelka Kylie Jenner.
Původní záměr reklamy s názvem Femininities o individualitě a boření genderových stereotypů zastínily nešťastné vizuály zobrazující Jenner v křečovitých, rozpačitých a znuděně působících pózách. Lavina negativních ohlasů na sebe nenechala čekat. Obsazení Jenner do kampaně značky známé svou quirky a velmi niche estetikou lze přirovnat k pokusu násilně napasovat kousek puzzle do špatné skládačky.
Příkladem pro Miu Miu by mohla být švédská značka Acne Studios, která podnikatelku obsadila do své kampaně pro džínovou kolekci v roce 2023. Jemně provokativní, úderné a dynamické vizuály působily nenuceně a zároveň vyzařovaly její osobnost. Do skládačky tentokrát zapadl i vhodný styling v podobě oblečení, které nepůsobilo, že by se v něm Jenner topila.
Móda se zasekla v bludném kruhu. Nápaditost jde stranou, vítězí virál
Kylie Jenner a její dominance na obálkách časopisů i v reklamách vynáší na povrch několik neduhů, kterých se módní průmysl zjevně nedokáže jen tak zbavit. Móda jako jeden z hlavních kulturních hybatelů současného světa se ocitla v zajetí sociálních sítí. Získaná pozornost uživatelů se stává hlavním nástrojem, pomocí kterého mohou značky zůstat relevantní v nekonečném moři obsahu.
Oblečení a kreativní koncepty za ním již nehrají hlavní roli. Důležitější jsou virální momenty, slavné osobnosti a dechberoucí lokality, jež zajistí engagement na sociálních sítích. Příkladem je značka Coperni a její přehlídka v pařížském Disneylandu, kterou uzavřela právě Kylie Jenner. Buďme upřímní, nic jiného kromě ikonického růžového zámku v pozadí a Jenner v černých šatech jsme si z ní neodnesli.

Zdroj: Coperni
V mnoha případech se nám snaha za každou cenu obsadit hvězdné tváře, které často s danou značkou vůbec nesouzní, jeví spíše jako účelový marketingový tah. Cílem je zviditelnit se, nikoli vytvořit něco smysluplného s estetickou i intelektuální hodnotou. Na to, aby na nás reklamy opět udělaly dojem, by se však módní průmysl musel na chvíli zamyslet a přestat upřednostňovat zisk před skutečnou originalitou.
Zdroje: Miu Miu, Acne Studios, Instagram, Youtube