Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Surrealismus představuje v módě útěk do vesmírně vzdálené dimenze, ve které se setkávají sny, fantazie a svět hlubokých myšlenek. Ovšem od začátku uměleckého směru jsme se značně posunuli. Pomyslná druhá vlna surrealismu vychází ze stejných faktorů, ale je prolnuta realistickým vyobrazením nejrůznějších vzorů. V módě se surrealismus stává synonymem pro populární Schiaparelli a nečekaně ovlivňuje i řadu dalších značek.

    Proč se opět objevují známky surrealismu? Móda odráží dobu, ve které žijeme

    Surrealismus symbolizuje období mezi první a druhou světovou válkou, tedy přibližně 20. a 30. léta minulého století. Vznikl jako reakce na sociální a politické změny té doby i její psychologické a filozofické aspekty. Příležitostí, která vedla k jeho vzniku, byla potřeba vyjádřit hlubší psychické a emocionální prožitky, které nebylo možné vyjádřit konvenčním způsobem. 

    Ačkoliv si to možná dostatečně neuvědomujeme, i dnes není světová politická situace zrovna „nejlepší“. Stejně jako surrealisté kdysi hledali cesty k osvobození mysli, je více než možné, že také dnešní designéři sdílí jejich pocity. Ne nadarmo se tedy říká, že móda odráží dobu, ve které žijeme.

    Co nám současní designéři chtějí sdělit? Se surrealismem se hojně setkáváme od dob pandemie

    Po světové pandemii se surrealismus v módním průmyslu stal výrazným motivem, který přinesl do designu nové vnímání. Módní domy jako Louis Vuitton, Jean Paul Gaultier a Yueqi Qi představily kolekce, které zdůrazňovaly hravost, fantazii a neotřelost. To vše jsou prvky a charakteristiky typické pro surrealismus. 

    Zdroj: Thom Browne, Louis Vuitton

    Ve svých kreacích módní domy kombinovaly nepředvídatelné prvky a náznaky iluze, čímž vytvářely kousky, které opět vybočovaly z tradičních standardů. Zajímavá a kreativní interpretace surrealismu znovu představuje reakci na současnou dobu plnou nejistoty. Zároveň ale uniká zcela jinam.

    Zdroj: Yueqi Qi

    Odkaz Dalího ztělesňuje módní dům Schiaparelli. Ikona módního světa od něj nikdy neopustila

    Když se zakladatelka známé módní značky, Elsa Schiaparelli, ponořila do světa surrealismu, otevřela dveře do zcela nové dimenze módního průmyslu. Její tvorba pak nebyla jen o šatech, ale také o vytváření živých obrazů, které její diváky přenášely do snových světů.

    Navíc několikrát spojila síly se špičkovými umělci, jako byl Salvador Dalí a Jean Cocteau, kteří jsou považováni za průkopníky tohoto životního směru. Je až neuvěřitelné, jak nás s tímto odkazem baví pracovat až dodnes. 

    Extrémní úroveň surrealismu pak dává módnímu domu kreativní ředitel Daniel Roseberry. Inspiraci pro své geniální výtvory ale stále čerpá z historických archivů značky, která od vlivu tohoto nápaditého směru téměř nikdy neodstoupila.

    Zdroje: YouTube, Instagram, WWD

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Snová symbolika střídá bujnou fantazii. Unikněte do snu nestárnoucího surrealismu

    Surrealismus představuje v módě útěk do vesmírně vzdálené dimenze, ve které se setkávají sny, fantazie a svět hlubokých myšlenek. Ovšem od začátku uměleckého směru jsme se značně posunuli. Pomyslná druhá vlna surrealismu vychází ze stejných faktorů, ale je prolnuta realistickým vyobrazením nejrůznějších vzorů. V módě se surrealismus stává synonymem pro populární Schiaparelli a nečekaně ovlivňuje i řadu dalších značek.

    Proč se opět objevují známky surrealismu? Móda odráží dobu, ve které žijeme

    Surrealismus symbolizuje období mezi první a druhou světovou válkou, tedy přibližně 20. a 30. léta minulého století. Vznikl jako reakce na sociální a politické změny té doby i její psychologické a filozofické aspekty. Příležitostí, která vedla k jeho vzniku, byla potřeba vyjádřit hlubší psychické a emocionální prožitky, které nebylo možné vyjádřit konvenčním způsobem. 

    Ačkoliv si to možná dostatečně neuvědomujeme, i dnes není světová politická situace zrovna „nejlepší“. Stejně jako surrealisté kdysi hledali cesty k osvobození mysli, je více než možné, že také dnešní designéři sdílí jejich pocity. Ne nadarmo se tedy říká, že móda odráží dobu, ve které žijeme.

    Co nám současní designéři chtějí sdělit? Se surrealismem se hojně setkáváme od dob pandemie

    Po světové pandemii se surrealismus v módním průmyslu stal výrazným motivem, který přinesl do designu nové vnímání. Módní domy jako Louis Vuitton, Jean Paul Gaultier a Yueqi Qi představily kolekce, které zdůrazňovaly hravost, fantazii a neotřelost. To vše jsou prvky a charakteristiky typické pro surrealismus. 

    Zdroj: Thom Browne, Louis Vuitton

    Ve svých kreacích módní domy kombinovaly nepředvídatelné prvky a náznaky iluze, čímž vytvářely kousky, které opět vybočovaly z tradičních standardů. Zajímavá a kreativní interpretace surrealismu znovu představuje reakci na současnou dobu plnou nejistoty. Zároveň ale uniká zcela jinam.

    Zdroj: Yueqi Qi

    Odkaz Dalího ztělesňuje módní dům Schiaparelli. Ikona módního světa od něj nikdy neopustila

    Když se zakladatelka známé módní značky, Elsa Schiaparelli, ponořila do světa surrealismu, otevřela dveře do zcela nové dimenze módního průmyslu. Její tvorba pak nebyla jen o šatech, ale také o vytváření živých obrazů, které její diváky přenášely do snových světů.

    Navíc několikrát spojila síly se špičkovými umělci, jako byl Salvador Dalí a Jean Cocteau, kteří jsou považováni za průkopníky tohoto životního směru. Je až neuvěřitelné, jak nás s tímto odkazem baví pracovat až dodnes. 

    Extrémní úroveň surrealismu pak dává módnímu domu kreativní ředitel Daniel Roseberry. Inspiraci pro své geniální výtvory ale stále čerpá z historických archivů značky, která od vlivu tohoto nápaditého směru téměř nikdy neodstoupila.

    Zdroje: YouTube, Instagram, WWD

    ― Reklama ―

    Ukradl Ralph Lauren Vánoce? Svátky ozdobí estetika amerického návrháře

    Letošní vánoční dekorace ovládl styl amerického návrháře Ralpha Lauren. Sociální síť TikTok praská ve švech návalem videí, jež sdílejí vánočními stromky zdobené interiéry plné kostkovaných přehozů, sametových látek a třpytivých křišťálových sklenic. Estetika Ralph Lauren Christmas připomíná tradiční Vánoce, ukrývá však nádech nostalgie a nadčasové elegance.

    Móda v kostce: Značky vydávají hvězdné kampaně a Rotate slaví debut

    Vánoce nejsou jediné téma, kolem kterého značky opřádají své nejnovější kampaně. Sarah Burton pro Givenchy obsadila do hlavní role resort kolekce Rooney Mara a Paula Simonon. Jacquemus a Stella McCartney pomocí hvězdných tváří propagují nejnovější kabelky a Canada Goose přizvala na pomoc hudebníka Willieho Nelson. Rotate zase slaví debutovou řadu obuvi.

    Společenský útlak má nové jméno. Spodní prádlo jako nový zdroj sebevědomí

    Po několika letech, kdy módní scéně dominovalo heslo „Free the Nipple“, se role obrátily. Do popředí opět proniklo nošení spodního prádla, a to hlavně sexy krajky a podprsenek. Trend, který byl dříve spojován se společenským útlakem žen, dnes dostává nový význam. Prádlo totiž nemusí jen zahalovat bradavky a dávat prsům dokonalý tvar, ale může se stát prostředníkem k vyjádření nově nabytého sebevědomí. 

    Marketing nultých let. Proč je po dvou dekádách tak přitažlivý?

    Marketing nultých let definovala vizuální odvážnost a nekompromisní styl. Značky jako Sony, H&M nebo PlayStation experimentovaly s dynamickými vizuály, futuristickými barevnými paletami a ikonickými tvářemi popkultury. Reklamy kombinovaly hudbu, módu a technologii v harmonii, která oslovovala mladé publikum a nastavovala nové standardy vkusu. Dnes se právě tato vizuální odvaha vrací, rezonuje na sociálních sítích a inspiruje moderní marketingové kampaně.

    Trend sober glow-up nabírá na síle. Odmítá alkohol a slibuje zářivější pleť

    Generace Z posiluje instagramový a tiktokový trend, který zasahuje oblast duševního zdraví a fyzické kondice, má ale také velký kosmetický přínos. Koncept známý jako sober glow-up vyzývá k dlouhodobé střízlivosti. Jako odměnu nabízí mimo jiné výraznou změnu obličeje, pozvednutí kontur a vyrýsování lícních kostí. Jako po zákroku estetického dermatologa.

    Londýn propadl světu filmů. Poznejte 10 nejlepších snímků BFI festivalu

    Filmový festival BFI, který by si neměl nechat ujít žádný filmový fanoušek, tradičně dorazil do Londýna. Letos uvedl 247 filmů pocházejících ze 79 různých zemí světa, z nichž 42 procent vzniklo z hlav režisérek nebo nebinárních tvůrců. Na jejich premiéře nechyběly filmové hvězdy a významné osobnosti, jako je Kristen Stewart nebo Elle Fanning. Event zahájil film Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery. 

    Gucci zdolává svahy. Zimní kolekce Altitude poprvé mísí luxus s technologií 

    Začala lyžařská sezóna a Gucci není pozadu. Jako správný zástupce Italů přichází se zimní kolekcí Altitude. Od těch předchozích se ovšem liší a to tím, že nabízí nejen luxus, ale i technické vybavení pro vrcholové výkony. Na sněhu se můžete blýsknout oblečením, které spojuje špičkovou technologii, precizní řemeslo a nezaměnitelnou estetiku módního domu. 

    Luxury Insights: Dubaj vítá další inovaci. Pohostí lesní nákupní centrum

    Luxusní nakupování nabývá nových rozměrů. Návštěva obchodních center už dávno není jen o výběru vysněných kousků, jedná se o unikátní zážitek. Přesně to slibuje nejnovější projekt společnosti Majid Al Futtaim, která v Dubaji vybuduje první tamní lesní nákupní centrum. Proroste ho totiž na více než milion stromů, ochlazujících často nesnesitelně horké prostředí.

    Nike vrací legendární spolupráci. S Martine Rose oslavuje e-sport a gaming

    Na módní scénu opět nastoupilo populární spojení dvou módních vizionářů. Britská návrhářka Martine Rose a americká značka Nike uvádí další spolupráci. Tentokrát vzdávají hold světu e-sportu a gamingu, který v jejich očích ztělesňuje demokracii. To vše zachycuje také nový model sneakers Shox MR4, propojující nadčasovou eleganci se sportovním duchem.

    Móda v kostce: Saint Laurent narůstá na oblibě a Anok Yai je modelkou roku

    Módní dům Saint Laurent slaví. Vyšplhal se na vrchol žebříčku platformy Lyst a stal se nejvíce "hot" značkou posledního čtvrtletí. Oslavy chystá i Anok Yai, jež bude na letošních Fashion Awards 2025 jmenována modelkou roku. Selfridges pak poctí Vánoce spolu s Disney a Dr. Martens vydává první voděodolnou obuv. Dakota Johnson září ve své první Valentino kampani.

    Pinterest spustil osobního asistenta. Pomůže s nákupem i psychickou pohodou

    Nová funkce Pinterest Assistant přetváří způsob, jakým nakupujeme online. Vizuální AI průvodce redefinuje nákupní digitální prostor a mění každou interakci s platformou Pinterest v osobní dialog s estetickou vizí. Uživatel vstupuje do prostředí, kde technologie chápe jeho vkus stejně citlivě jako lidský poradce. Personalizace probíhá okamžitě a každé doporučení rezonuje s individuálním stylem. Pomocník proměňuje scénu digitálního nakupování v prostor, kde estetika a praktičnost splývají.

    Rapper Rilès vydal nové album. Zpracování připomíná umělecký rituál

    Francouzský rapper Rilès proměnil vydání svého nového alba THE 25th HOUR ve vizuální událost, jakou Paříž dlouho nezažila. V galerii Ellia Art Gallery usedl na 24 hodin a 42 minut k pásu, po němž plynuly tisíce prázdných vinylových obalů. Každý z více než 20 tisíc kusů označil otiskem své ruky potřené červenou barvou, čímž je proměnil v limitovanou edici i symbol lidské vytrvalosti. Tento akt navazuje na jeho dřívější performanci, kdy uběhl přes 200 kilometrů na pásu během jednoho dne.

    Balmain osiřel. Po 14 letech ho opouští kreativní ředitel Olivier Rousteing

    Vždy, když se zdá, že módní kolotoč změny kreativních ředitelů skončil, objeví se další náhlá změna. Tentokrát ze své vedoucí pozice odchází čtyřicetiletý návrhář Olivier Rousteing. Francouzský módní dům Balmain opouští po 14 letech v jeho čele. Za své působení dokázal značku propojit s popkulturou, zapojit ji do světa nových technologií a vytvořit vlastní Balmain Army.

    Svatební šaty hvězd diktují trendy. Inspirují styl i odvahu dalších nevěst

    Den, na který čeká téměř každá žena. Od romantického pokleknutí až po velkolepý obřad jde o cestu plnou emocí, očekávání a snů. Vše začíná jediným okamžikem, jiskřivým prstenem, pohledem plným lásky a slovy, která změní celý život. Od té chvíle se rozbíhá cesta plná plánování, představ a detailů, na nichž záleží. Šaty, které oblékají celebrity, pak inspirují miliony nevěst po celém světě, nastavují trendy a dokazují, že elegance a styl jsou nakažlivé. Výběr svatebních šatů bývá totiž momentem, kdy se žena poprvé uvidí jako nevěsta.

    Hútíové po téměř pěti letech propustili modelku. Porušovat měla „morální kódy“

    Jemenská modelka Intissar al-Hammadi je po téměř pěti letech opět na svobodě. O víkendu o tom reportovala agentura AFP. Pětadvacetiletá žena byla uvězněna v roce 2021 vojenskou skupinou Hútíové, jež od roku 2015 vládne části země. Jako důvod pro její zatčení tehdy uvedla "porušování lokálních morálních kódů", což lidskoprávní organizace označují za nepodložené.

    Bizarní dieta dle Vogue. Sedmdesátky se s poruchami příjmu opravdu nemazlily

    V době, kdy klub Studio 54 diktoval noční rytmus a cigareta v ruce symbolizovala štíhlosti, vznikl fenomén, jenž dnes působí jako z groteskního snu. Magazín Vogue přinesl "crash dietu". Režim, slibující eleganci a tělo jako z ateliéru Richarda Avedon. Luxusní zoufalství zabalené do lesklých stránek. Styl měl váhu dogmatu a káva s vejcem byla víc než snídaně, byla to víra.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―