Více

    ― Reklama ―

    Záběry z Pitbullových koncertů a fanynky převlečené za oblíbeného umělce v posledních týdnech zaplnily nejednu „for you page“ na sociálních sítích. Často jde o ženy, které se považují za feministky, ale přesto s Pitbullem nadšeně zpívají texty, jež ženy objektivizují. Do popředí totiž vstupuje moderní postfeminismus, dle něhož mají ženy ve svých rukou moc a schopnost kritického myšlení.

    Pitbull v červnu obrazil Evropu díky svému turné, při kterém nezapomněl ani na Prahu. Ačkoliv ve svých písních a při vystoupeních ženy často objektivizuje, těší se umělec u ženského publika velké oblibě. Tento fakt přichází do rozporu se současným nastavením společnosti, která oproti minulosti staví na principech rovnosti, respektu a genderové spravedlnosti.

    You know you want me. Pitbull má písně založené na „playboy masculinity“

    Pitbull navíc ztělesňuje takzvanou „playboy masculinity“. V písních se prezentuje jako nespoutaný muž, který má právo na ženy, protože má status, peníze a oplývá šarmem. Ženy jsou pak jak v textech, tak videoklipech jeho skladeb sexualizovány a jejich osobnosti jsou redukovány na jejich části těla.

    Ve skladbách zaznívají verše jako: „I have ‘em like Miley Cyrus, clothes off. Twerking in their bras and thongs. Face down, booty up, (…) She says she won’t, but I bet she will,“ zaznívá v písni Timber. V překladu: „Mám je jako Miley Cyrus, bez oblečení. Twerkují jen ve spodním prádle a podprsence. Tváří dolů, hýžděmi nahoru. (…) Říká, že nechce, ale vsadím se, že bude.“

    Zdroj: pitbullmusic.com

    V jiné písni pak rapuje: „Mami got an ass like a donkey, with a monkey. Look like King Kong, woo. Back it up, like a Tonka truck. You know you want me,“ v tracku I Know You Want Me. Přeloženo: „Má pozadí jako osel, s opicí. Vypadá jako King Kong, woo. Couvej tím, jako bys byla náklaďák Tonka. Vím, že mě chceš.“

    Objektivizace žen a výše popsaná osobnost „playboy masculinity“ v písničkách ale rozhodně nejsou pouze výsadou Pitbulla. Texty s těmito znaky se objevují u spousty dalších populárních rapperů, a to jak světových, tak českých. Patří mezi ně například Flo Rida, LMFAO, Central Cee, Yzomandias nebo PTK.

    Kultura není černobílá. Smysl pro humor funguje jako štít

    Postfeminismus chápe svobodu žen jako schopnost vědomé volby. Místo kritiky objektifikace klade důraz na individualitu a kritické myšlení. Například dle autorů Samuela Lindsay a Antoniy C. Lyons si v současném postfeministickém kontextu ženy vybírají, že chtějí být objektivizovány. Pokud tedy k sexualizovanému obsahu přistupují s ironií a vědomým odstupem, mohou si ho užívat.

    Jsou to totiž ženy, které mají v tomto kontextu moc, ne muži. Sexualizované projevy jsou navíc často zaobaleny do ironie. Pitbull se u provokativních textů usmívá a mrká, čímž symbolizuje vědomí, že trochu přehání. Jinými slovy, kdo to nechápe, nemá smysl pro humor. U jeho písní hraje roli ještě další faktor, a to jejich chytlavý beat a s ním spojená atmosféra, při které máme chuť tančit.

    @pitbull My mother is my superhero… 🤍 #InternationalWomensMonth #WednesdayWisdom ♬ original sound – Pitbull

    Postfeministický přístup může působit dojmem, že posiluje patriarchální vzorce, které feministické hodnoty dlouhodobě zpochybňují. Tento rozpor ovšem nutně nemusí vylučovat feministické hodnoty. Odhaluje, že dnešní realita je komplexní. Feminismus nyní stojí na vědomé volbě a kritickém myšlení. Kultura není černobílá.

    S tím se pojí i další fakt, a to ten, že Pitbull o ženách v rozhovorech a dalších vyjádřeních mluví s jasným respektem. V překladu prohlašuje: „Moje maminka je má superhrdinka. Proto pořád říkám, že žena je ta nejsilnější věc na světě. Naučila mě, jak makat a jak být vděčný.“

    Zdroje: Lindsay, S., & Lyons, A. C.: Pour it up, drink it up, live it up, give it up: Masculinity and alcohol in pop music videos, Cambridge Dictionary, TikTok, Instagram  

    Autor článku:
    Lucie Svobodová
    Lucie Svobodováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých článcích věnuje především aktuálním trendům a kultuře, kterou miluje. Nebojí se do hloubky rozebírat témata související s feminismem, ani zkoumat hlubší společenské souvislosti, které se za trendy skrývají. Momentálně je zároveň studentkou Strategické komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Má zkušenosti s prací v médiích i s marketingovou komunikací, kterou vystudovala.

    ― Reklama ―

    Foto:Reuters

    Pitbull jako ultimátní „guilty pleasure“. Postfeminismus mu objektivizaci žen odpouští

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Záběry z Pitbullových koncertů a fanynky převlečené za oblíbeného umělce v posledních týdnech zaplnily nejednu „for you page“ na sociálních sítích. Často jde o ženy, které se považují za feministky, ale přesto s Pitbullem nadšeně zpívají texty, jež ženy objektivizují. Do popředí totiž vstupuje moderní postfeminismus, dle něhož mají ženy ve svých rukou moc a schopnost kritického myšlení.

    - Reklama -

    Pitbull v červnu obrazil Evropu díky svému turné, při kterém nezapomněl ani na Prahu. Ačkoliv ve svých písních a při vystoupeních ženy často objektivizuje, těší se umělec u ženského publika velké oblibě. Tento fakt přichází do rozporu se současným nastavením společnosti, která oproti minulosti staví na principech rovnosti, respektu a genderové spravedlnosti.

    You know you want me. Pitbull má písně založené na „playboy masculinity“

    Pitbull navíc ztělesňuje takzvanou „playboy masculinity“. V písních se prezentuje jako nespoutaný muž, který má právo na ženy, protože má status, peníze a oplývá šarmem. Ženy jsou pak jak v textech, tak videoklipech jeho skladeb sexualizovány a jejich osobnosti jsou redukovány na jejich části těla.

    Ve skladbách zaznívají verše jako: „I have ‘em like Miley Cyrus, clothes off. Twerking in their bras and thongs. Face down, booty up, (…) She says she won’t, but I bet she will,“ zaznívá v písni Timber. V překladu: „Mám je jako Miley Cyrus, bez oblečení. Twerkují jen ve spodním prádle a podprsence. Tváří dolů, hýžděmi nahoru. (…) Říká, že nechce, ale vsadím se, že bude.“

    - Reklama -

    Zdroj: pitbullmusic.com

    V jiné písni pak rapuje: „Mami got an ass like a donkey, with a monkey. Look like King Kong, woo. Back it up, like a Tonka truck. You know you want me,“ v tracku I Know You Want Me. Přeloženo: „Má pozadí jako osel, s opicí. Vypadá jako King Kong, woo. Couvej tím, jako bys byla náklaďák Tonka. Vím, že mě chceš.“

    Objektivizace žen a výše popsaná osobnost „playboy masculinity“ v písničkách ale rozhodně nejsou pouze výsadou Pitbulla. Texty s těmito znaky se objevují u spousty dalších populárních rapperů, a to jak světových, tak českých. Patří mezi ně například Flo Rida, LMFAO, Central Cee, Yzomandias nebo PTK.

    Kultura není černobílá. Smysl pro humor funguje jako štít

    Postfeminismus chápe svobodu žen jako schopnost vědomé volby. Místo kritiky objektifikace klade důraz na individualitu a kritické myšlení. Například dle autorů Samuela Lindsay a Antoniy C. Lyons si v současném postfeministickém kontextu ženy vybírají, že chtějí být objektivizovány. Pokud tedy k sexualizovanému obsahu přistupují s ironií a vědomým odstupem, mohou si ho užívat.

    Jsou to totiž ženy, které mají v tomto kontextu moc, ne muži. Sexualizované projevy jsou navíc často zaobaleny do ironie. Pitbull se u provokativních textů usmívá a mrká, čímž symbolizuje vědomí, že trochu přehání. Jinými slovy, kdo to nechápe, nemá smysl pro humor. U jeho písní hraje roli ještě další faktor, a to jejich chytlavý beat a s ním spojená atmosféra, při které máme chuť tančit.

    @pitbull My mother is my superhero… 🤍 #InternationalWomensMonth #WednesdayWisdom ♬ original sound – Pitbull

    Postfeministický přístup může působit dojmem, že posiluje patriarchální vzorce, které feministické hodnoty dlouhodobě zpochybňují. Tento rozpor ovšem nutně nemusí vylučovat feministické hodnoty. Odhaluje, že dnešní realita je komplexní. Feminismus nyní stojí na vědomé volbě a kritickém myšlení. Kultura není černobílá.

    S tím se pojí i další fakt, a to ten, že Pitbull o ženách v rozhovorech a dalších vyjádřeních mluví s jasným respektem. V překladu prohlašuje: „Moje maminka je má superhrdinka. Proto pořád říkám, že žena je ta nejsilnější věc na světě. Naučila mě, jak makat a jak být vděčný.“

    Zdroje: Lindsay, S., & Lyons, A. C.: Pour it up, drink it up, live it up, give it up: Masculinity and alcohol in pop music videos, Cambridge Dictionary, TikTok, Instagram  

    ― Reklama ―

    Haute couture week pokračuje. Očekávané návrhy odhalil Chanel i Giorgio Armani

    Pařížský haute couture týden módy je v plném proudu. Očekávanou kolekci pro letošní podzim a zimu představil rovněž módní dům Chanel. Jednalo se o poslední přehlídku z dílny designového studia, které až do října zastupuje nového kreativního ředitele, Matthieu Blazy. Svou řadu odhalil také Giorgio Armani, jenž se ovšem na show nemohl dostavit.

    Léto po stopách luxusu. Známé značky lákají na prázdninové pop-upy

    Největší módní domy v létě opouští své "rodné" země a putují do vysněných prázdninových destinací. Pohodlně se usazují na plážích v Itálii, Španělsku i daleké Asii. Zákazníky tradičně lákají na dočasné pop-upy, nabízející závan vytříbeného luxusu. Značky jako Dior, Jacquemus, Burberry či J.Crew letos přichystaly speciální kolekce i letní zážitky.

    Prostřete hostům léto. Sluneční paprsky žádají hravý jídelní stůl

    Sluncem nasycené měsíce volají po hravosti, která žádnému jinému ročnímu období nesedne tak nenuceně jako právě létu. Chuť povolit naše hranice a poddat se téměř dětské naivitě prostupuje nejen do našich šatníků či make-up taštiček, ale i do naší domácnosti. Prostřete si letos stůl, který perfektně zachytí nezaměnitelnou atmosféru léta.

    Pařížský haute couture week je zpět. Zahájil ho Schiaparelli a Iris Van Herpen

    Paříž v pondělí přivítala další ze svých exkluzivních haute couture týdnů módy. Odstartovala ho přehlídka z dílny Schiaparelli, která dle návrháře Daniela Roseberry představovala konec jedné kapitoly známé značky. Módní dům Iris Van Herpen pro změnu překvapil návrhy připomínajícími podmořský svět. Součástí jedné z rób se dokonce staly živé řasy.

    Ovocné pobláznění pokračuje. Letošní léto voní jako guava

    V současné době už nikoho nepřekvapí, že make-up trendy pravidelně diktují různé druhy ovoce. Jinak tomu není ani letošní léto, jenž se ponese v duchu exotické guavy. Ovoce láká nejen na svou jemně růžovou barvu, ideální pro odstíny tvářenek a šťavnatých lesků na rty, ale také nezaměnitelnou čerstvou vůni prosluněných letních dní.

    Móda v kostce: Prada čelí skandálu a Gucci opět verbuje Miley Cyrus

    Prada čelí kritice kvůli sandálům z pánské kolekce pro rok 2026. Vychází totiž z tradiční indické obuvi, což ovšem značka zpočátku nepřiznala. Gucci si pro propagaci nového parfému Gucci Flora opět přizval Miley Cyrus a Louis Vuitton v Šanghaji otevřel novou vlajkovou loď, a to doslova. Panenky Bratz odhalily spolupráci s Jean Paul Gaultier.

    Letošní pánské střihy ctí retro. Přesto hrají dle moderních pravidel

    Oblíbené pánské střihy roku 2025 hledají nostalgickou inspiraci u hudebních hvězd z ikonických devadesátek. Účesy, které generace našich rodičů považuje za přežitek, slaví návrat v moderním stylu. „Modcut“, pěšinka uprostřed i „baby mullet“ opět dokazují, že retro může vypadat stylově. V tomto případě stačí jen šikovný kadeřník.

    Jelly sandals opět na scéně. Módní svět pohlcuje hluboká nostalgie

    Už od začátku letošního roku je jasné, jaký vliv definuje letošní trendy. Jistá cykličnost patřila k módnímu světu odnepaměti, rok 2025 však naplno uchvátila nostalgie. Do šatních skříní se vkrádá touha po hravosti, dávné nevinnosti a autenticitě, které spojujeme s již zapomenutými kousky. Důkazem je i návrat klasických jelly sandals.

    Léto ve znamení zelené. Barevným trendům vévodí „koprový“ odstín

    Sociální síť Pinterest vydala svůj tradiční report trendů. Na základě vyhledávání uživatelů určila rovněž barvu, jež povládne letošnímu létu. Nad "butter yellow" a "cherry red" tentokrát vyhrála takzvaná dill green. Koprový odstín zelené zároveň představuje návrat k přírodě, offline detox a touhu po autenticitě, vzdálené světu sociálních sítí.

    Marc Jacobs potvrdil svůj rukopis. Na molo vrátil snové oversized siluety

    Pondělní večer v New Yorku se nesl ve znamení Marca Jacobs. Návrhář představil svou kolekci pro rok 2026, a to v již dříve využitých prostorách Newyorské veřejné knihovny. Jeho 19 umně zpracovaných looků potvrdilo rukopis, který designér buduje již několik sezón. Opět totiž nabídl strukturované a oversized siluety připomínající panenky.

    Old money, balet a F1. Letní obuv sází na nadčasovost

    Léto každoročně volá po lehkých a pohodlných botách, které vás budou ve stylu provázet horkými dny. Letos spatříme na nohou jak novinky, tak staré dobré kousky, které známe už od dětství. Všechnu letošní trendy obuv ale spojuje jedno, a to ambice propojit pohodlí a styl.

    Méně scrollování, více života. Trend anti-rot summer nutí ke zpomalení

    Pokud už jste unavení z nekonečného scrollování na sociálních sítích, ztrácíte motivaci a cítíte, že máte zahlcenou mysl, pravděpodobně na vás doléhá „brainrot“. Nemusíte ale zoufat, trend „anti-rot summer“ přichází s tipy, jak v létě zpomalit a konečně se nadechnout. Den offline, seznam radostí i příprava letních „snacks“ mají jedno společné, pomohou vám zpomalit a znovu naplno vnímat svět kolem sebe.

    Jacquemus sebral módě opulenci. Navrátil se k venkovským kořenům

    Pařížský týden pánské módy zakončila přehlídka z dílny Jacquemus. Návrhář odhalil svou kolekci pro jaro a léto příštího roku v ohromujících prostorách L'Orangerie ve Versailles. S řadou Le Paysan tentokrát oslavil své venkovské kořeny, jimž vzdal hold lehkými střihy, přírodními materiály a nenucenými siluetami, odkazujícími na jeho domov.

    Bon voyage. Se správnou skin care zvládnete hory i dovolenou pod širákem

    Skin care má ve známém prostředí většinou jasný řád. Když ale přijde na cestování na lehko, i ta nejlépe promyšlená rutina musí projít jistou redukcí. Být připraven neznamená sbalit celou koupelnovou poličku, ale chytře sestavit funkční, avšak minimalistický arsenál. Nezabere celý batoh, ale přesto pleti efektivně dopřeje vše, co jí náleží.

    Dries Van Noten, Yohji Yamamoto i Rick Owens. Pařížský týden módy nekončí

    Paříž zaplavila móda a nikam se nechystá. Tamní týden pánské módy ještě nekončí. Řadu pro jaro a léto roku 2026 představil například Rick Owens, který modely v dekonstruovaných návrzích nechal projít vodou. Dries Van Noten odhalil první pánskou kolekci nového kreativního ředitele Juliana Klausner a Yohji Yamamoto zreflektoval současné dění.

    Pánové, sandály jsou povoleny. Dokonce i s ponožkami

    Letní sezóna 2025 přináší pro pánská chodidla jednu jasnou zprávu. Ukazovat prsty je naprosto v pořádku. Z červených koberců mizí lakované polobotky, místo nich nastupují páskové sandály, Birkenstocks, a dokonce i žabky od luxusních značek. Jonathan Bailey se v Londýně ukázal v minimalistických flip flops od The Row, zatímco Simon Baker si v Sardinii vystačil s Birkenstock Kyoto. 

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―