Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Záběry z Pitbullových koncertů a fanynky převlečené za oblíbeného umělce v posledních týdnech zaplnily nejednu „for you page“ na sociálních sítích. Často jde o ženy, které se považují za feministky, ale přesto s Pitbullem nadšeně zpívají texty, jež ženy objektivizují. Do popředí totiž vstupuje moderní postfeminismus, dle něhož mají ženy ve svých rukou moc a schopnost kritického myšlení.

    Pitbull v červnu obrazil Evropu díky svému turné, při kterém nezapomněl ani na Prahu. Ačkoliv ve svých písních a při vystoupeních ženy často objektivizuje, těší se umělec u ženského publika velké oblibě. Tento fakt přichází do rozporu se současným nastavením společnosti, která oproti minulosti staví na principech rovnosti, respektu a genderové spravedlnosti.

    You know you want me. Pitbull má písně založené na „playboy masculinity“

    Pitbull navíc ztělesňuje takzvanou „playboy masculinity“. V písních se prezentuje jako nespoutaný muž, který má právo na ženy, protože má status, peníze a oplývá šarmem. Ženy jsou pak jak v textech, tak videoklipech jeho skladeb sexualizovány a jejich osobnosti jsou redukovány na jejich části těla.

    Ve skladbách zaznívají verše jako: „I have ‘em like Miley Cyrus, clothes off. Twerking in their bras and thongs. Face down, booty up, (…) She says she won’t, but I bet she will,“ zaznívá v písni Timber. V překladu: „Mám je jako Miley Cyrus, bez oblečení. Twerkují jen ve spodním prádle a podprsence. Tváří dolů, hýžděmi nahoru. (…) Říká, že nechce, ale vsadím se, že bude.“

    Zdroj: pitbullmusic.com

    V jiné písni pak rapuje: „Mami got an ass like a donkey, with a monkey. Look like King Kong, woo. Back it up, like a Tonka truck. You know you want me,“ v tracku I Know You Want Me. Přeloženo: „Má pozadí jako osel, s opicí. Vypadá jako King Kong, woo. Couvej tím, jako bys byla náklaďák Tonka. Vím, že mě chceš.“

    Objektivizace žen a výše popsaná osobnost „playboy masculinity“ v písničkách ale rozhodně nejsou pouze výsadou Pitbulla. Texty s těmito znaky se objevují u spousty dalších populárních rapperů, a to jak světových, tak českých. Patří mezi ně například Flo Rida, LMFAO, Central Cee, Yzomandias nebo PTK.

    Kultura není černobílá. Smysl pro humor funguje jako štít

    Postfeminismus chápe svobodu žen jako schopnost vědomé volby. Místo kritiky objektifikace klade důraz na individualitu a kritické myšlení. Například dle autorů Samuela Lindsay a Antoniy C. Lyons si v současném postfeministickém kontextu ženy vybírají, že chtějí být objektivizovány. Pokud tedy k sexualizovanému obsahu přistupují s ironií a vědomým odstupem, mohou si ho užívat.

    Jsou to totiž ženy, které mají v tomto kontextu moc, ne muži. Sexualizované projevy jsou navíc často zaobaleny do ironie. Pitbull se u provokativních textů usmívá a mrká, čímž symbolizuje vědomí, že trochu přehání. Jinými slovy, kdo to nechápe, nemá smysl pro humor. U jeho písní hraje roli ještě další faktor, a to jejich chytlavý beat a s ním spojená atmosféra, při které máme chuť tančit.

    @pitbull My mother is my superhero… 🤍 #InternationalWomensMonth #WednesdayWisdom ♬ original sound – Pitbull

    Postfeministický přístup může působit dojmem, že posiluje patriarchální vzorce, které feministické hodnoty dlouhodobě zpochybňují. Tento rozpor ovšem nutně nemusí vylučovat feministické hodnoty. Odhaluje, že dnešní realita je komplexní. Feminismus nyní stojí na vědomé volbě a kritickém myšlení. Kultura není černobílá.

    S tím se pojí i další fakt, a to ten, že Pitbull o ženách v rozhovorech a dalších vyjádřeních mluví s jasným respektem. V překladu prohlašuje: „Moje maminka je má superhrdinka. Proto pořád říkám, že žena je ta nejsilnější věc na světě. Naučila mě, jak makat a jak být vděčný.“

    Zdroje: Lindsay, S., & Lyons, A. C.: Pour it up, drink it up, live it up, give it up: Masculinity and alcohol in pop music videos, Cambridge Dictionary, TikTok, Instagram  

    Autor článku:
    Lucie Svobodová
    Lucie Svobodováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých článcích věnuje především aktuálním trendům a kultuře, kterou miluje. Nebojí se do hloubky rozebírat témata související s feminismem, ani zkoumat hlubší společenské souvislosti, které se za trendy skrývají. Momentálně je zároveň studentkou Strategické komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Má zkušenosti s prací v médiích i s marketingovou komunikací, kterou vystudovala.

    ― Reklama ―

    Foto:Reuters

    Pitbull jako ultimátní „guilty pleasure“. Postfeminismus mu objektivizaci žen odpouští

    Záběry z Pitbullových koncertů a fanynky převlečené za oblíbeného umělce v posledních týdnech zaplnily nejednu „for you page“ na sociálních sítích. Často jde o ženy, které se považují za feministky, ale přesto s Pitbullem nadšeně zpívají texty, jež ženy objektivizují. Do popředí totiž vstupuje moderní postfeminismus, dle něhož mají ženy ve svých rukou moc a schopnost kritického myšlení.

    - Reklama -

    Pitbull v červnu obrazil Evropu díky svému turné, při kterém nezapomněl ani na Prahu. Ačkoliv ve svých písních a při vystoupeních ženy často objektivizuje, těší se umělec u ženského publika velké oblibě. Tento fakt přichází do rozporu se současným nastavením společnosti, která oproti minulosti staví na principech rovnosti, respektu a genderové spravedlnosti.

    You know you want me. Pitbull má písně založené na „playboy masculinity“

    Pitbull navíc ztělesňuje takzvanou „playboy masculinity“. V písních se prezentuje jako nespoutaný muž, který má právo na ženy, protože má status, peníze a oplývá šarmem. Ženy jsou pak jak v textech, tak videoklipech jeho skladeb sexualizovány a jejich osobnosti jsou redukovány na jejich části těla.

    Ve skladbách zaznívají verše jako: „I have ‘em like Miley Cyrus, clothes off. Twerking in their bras and thongs. Face down, booty up, (…) She says she won’t, but I bet she will,“ zaznívá v písni Timber. V překladu: „Mám je jako Miley Cyrus, bez oblečení. Twerkují jen ve spodním prádle a podprsence. Tváří dolů, hýžděmi nahoru. (…) Říká, že nechce, ale vsadím se, že bude.“

    - Reklama -

    Zdroj: pitbullmusic.com

    V jiné písni pak rapuje: „Mami got an ass like a donkey, with a monkey. Look like King Kong, woo. Back it up, like a Tonka truck. You know you want me,“ v tracku I Know You Want Me. Přeloženo: „Má pozadí jako osel, s opicí. Vypadá jako King Kong, woo. Couvej tím, jako bys byla náklaďák Tonka. Vím, že mě chceš.“

    Objektivizace žen a výše popsaná osobnost „playboy masculinity“ v písničkách ale rozhodně nejsou pouze výsadou Pitbulla. Texty s těmito znaky se objevují u spousty dalších populárních rapperů, a to jak světových, tak českých. Patří mezi ně například Flo Rida, LMFAO, Central Cee, Yzomandias nebo PTK.

    Kultura není černobílá. Smysl pro humor funguje jako štít

    Postfeminismus chápe svobodu žen jako schopnost vědomé volby. Místo kritiky objektifikace klade důraz na individualitu a kritické myšlení. Například dle autorů Samuela Lindsay a Antoniy C. Lyons si v současném postfeministickém kontextu ženy vybírají, že chtějí být objektivizovány. Pokud tedy k sexualizovanému obsahu přistupují s ironií a vědomým odstupem, mohou si ho užívat.

    Jsou to totiž ženy, které mají v tomto kontextu moc, ne muži. Sexualizované projevy jsou navíc často zaobaleny do ironie. Pitbull se u provokativních textů usmívá a mrká, čímž symbolizuje vědomí, že trochu přehání. Jinými slovy, kdo to nechápe, nemá smysl pro humor. U jeho písní hraje roli ještě další faktor, a to jejich chytlavý beat a s ním spojená atmosféra, při které máme chuť tančit.

    @pitbull My mother is my superhero… 🤍 #InternationalWomensMonth #WednesdayWisdom ♬ original sound – Pitbull

    Postfeministický přístup může působit dojmem, že posiluje patriarchální vzorce, které feministické hodnoty dlouhodobě zpochybňují. Tento rozpor ovšem nutně nemusí vylučovat feministické hodnoty. Odhaluje, že dnešní realita je komplexní. Feminismus nyní stojí na vědomé volbě a kritickém myšlení. Kultura není černobílá.

    S tím se pojí i další fakt, a to ten, že Pitbull o ženách v rozhovorech a dalších vyjádřeních mluví s jasným respektem. V překladu prohlašuje: „Moje maminka je má superhrdinka. Proto pořád říkám, že žena je ta nejsilnější věc na světě. Naučila mě, jak makat a jak být vděčný.“

    Zdroje: Lindsay, S., & Lyons, A. C.: Pour it up, drink it up, live it up, give it up: Masculinity and alcohol in pop music videos, Cambridge Dictionary, TikTok, Instagram  

    ― Reklama ―

    Alaïa zkoumá nový minimalismus. Nabízí hybrid tichého luxusu

    Pieter Mulier představil v Paříži kolekci Alaïa SS26. Každý krok modelek plynul s přesností, která diktovala novou formu minimalistického klidu. V prostoru naplněném odlesky zrcadel se zrodila móda, jež dýchá vlastním rytmem. Pomalým, přesným a podmanivým. Pieter Mulier vytváří architekturu oděvu, v níž se dekonstrukce a třásně stávají jazykem ženskosti. Alaïa se opět ukázal jako módní dům, který nepotřebuje senzaci, aby zaujal.

    Loewe a On opět spolupracují. Přináší první společné tenisky Cloudsolo

    Španělský módní dům Loewe a švýcarská sportovní značka On opět spojily své síly. Pro letošní podzimní a zimní kolekci připravily své první společně navržené tenisky s názvem Cloudsolo. Model spojuje jedinečný přístup k módě a pokročilou inovaci. Jeho cílem je splnit moderní potřeby pohodlí při neustálém pohybu v rušných světových velkoměstech.

    Balenciaga vítá novou éru. Pierpaolo Piccioli inovuje identitu značky

    Když Pierpaolo Piccioli poprvé vstoupil do pařížského sídla Balenciagy, zůstal v tichu, které obvykle předchází revoluci. V archivu módního domu strávil tři dny, v nichž se z historie stala hmota a z paměti textura. Tam, mezi záhyby taftu a zvlněnými siluetami, našel novou odpověď na otázku moderní elegance. Jeho debut pro jaro a léto 2026 otevírá kapitolu, jež propojuje čistotu formy s designovou těžkostí. Balenciaga se mění v chrám, kde látka mluví hlasem streetwear současnosti.

    TikTok Highlights: Tradiční kávě konkuruje trendy mushroom coffee

    Milovníci wellness a lifestyle tipů i triků na sociální síti TikTok již před pár lety objevili alternativu tradiční kávy s názvem mushroom coffee. Takzvaná houbová káva však v posledních měsících narůstá na popularitě. Dle jejích zatvrzelých fanoušků totiž slibuje přísun energie, ovšem bez rizika úzkosti a s bonusem posílení imunity, zlepšení pozornosti a snížení zánětů.

    Marc by Sofia klouže po povrchu. Film definuje třpyt, nikoli hloubka

    Režisérka Sofia Coppola rozčeřila filmové vody, když na letošním ročníku filmového festivalu v Benátkách odhalila svůj první dokument. Snímek s názvem Marc by Sofia věnovala svému blízkému příteli a slavnému návrháři Marcu Jacobs. Film sice sklidil úspěch, nečekejte od něj však hluboký vhled za oponu. Jedná se spíše o třpytivý obraz módní ikony.

    Matthieu Blazy míří až ke hvězdám. Chanel vdechl nový život

    Paříž se včera stala svědkem posledního očekávaného debutu, jenž okamžitě vyšplhal na vrchol seznamu uplynulých módních premiér. Matthieu Blazy odhalil svou vizi Chanel, kterou módnímu domu vdechl nový život. Ukázal značku v novém světle, které nikdo nečekal, ale všichni ho milují.

    Sbohem, diverzito! Plus size modelky nenápadně mizí z fashion světa

    Plus size modelek je na molech rok od roku čím dál méně. Kritici spekulují, že snaha o diverzitu v módním světě možná nikdy nebyla myšlená upřímně. Smrtelnou ránu jí ovšem nedávno zasadilo masivní rozšíření léku na hubnutí s názvem Ozempic. Prohlásit světové hnutí body positivity za neúspěch by ovšem bylo až příliš unáhlené.

    Podzim patří okurkám. Sociální sítě získala pickle girl

    Beauty a fashion scénu v posledních sezónách ovládají trendy inspirované populárním jídlem. Zatímco v létě slavily svou popularitu sardinky, podzim patří kyselým okurkám. Sociální sítě získala takzvaná pickle girl. Jedná se o estetiku, která žádá nejen bezbřehou lásku k nakládané zelenině, ale rovněž módní kousky v zelených odstínech trendy pochutiny.

    Balenciaga má novou tvář. Pierpaolo Piccioli odhalil svůj debut

    Sobotní večer v Paříži zaznamenal další očekávanou módní premiéru. Tentokrát svůj debut představil návrhář Pierpaolo Piccioli, nový kreativní ředitel značky Balenciaga. Designérův první počin si vysloužil potlesk ve stoje a není se čemu divit. V kolekci pro nadcházející jaro a léto umně propojil vlastní rukopis plný struktur a výrazných barev s tradicí módního domu.

    Další trend na obzoru. Příští jaro povládnou harémové kalhoty

    Dosavadní přehlídky světových týdnů módy promluvily jasně. Harémové kalhoty hodlají definovat nadcházející jaro i léto. Na módní mola dorazily v moderní podobě, pohrávající si s různorodými styly a materiály. Jejich kouzlo spočívá ve variabilitě, perfektně je doplní volný svetr, nadčasová košile i vypasovaná kožená bunda. Stačí vybrat, po čem váš šatník touží.

    Generace Alpha má svou skin care. Stojí za ní poradci Rhode a třináctiletá slečna

    Generace Alpha pomalu roste. Důkazem je trh, který neúprosně začíná cílit na zákazníky narozené roku 2013 a později. Skin care brandy nezahálí a již v říjnu se objeví čerstvý hráč. Yes Day vytvořila třináctiletá Coco Granderson a míří vysoko. Není divu, za vývojem produktů stojí externí poradce pro populární značku Rhode, založenou Hailey Bieber.

    Newyorská luxusní scéna vítá nováčka. Ohromí restaurace Seahorse

    Luxusní gastronomická mapa New Yorku má dlouho očekávaného nováčka. Úspěšný restauratér John McDonald otevřel po více než třech letech příprav restauraci Seahorse, nacházející se na Union Square v čerstvě opraveném W Hotel. Hosty láká na minimalistické pokrmy plné ryb a mořských plodů, ale také promyšlené drinky a dechberoucí interiér.

    Žít jako v pohádce. Evropské hrady a zámky nabízí luxusní ubytování pro náročné

    Stát se královnou či králem bylo zbožným přáním nejednoho dítěte. Hrad s velkou bránou a rozlehlé zámecké sály evokují bohatství a kouzelný život. Naštěstí, dospělí mají své možnosti. Vydejte se na luxusní dovolenou a vyzkoušejte si, jaké to je bydlet v podobném panství. Budete se cítit jako v pohádce, a navíc o vás bude královsky postaráno.

    Pánské parfémy sezóny překvapí. Rozvoní citrusy i luxusní koňak

    Podzim kromě nových módních inspirací přináší i parfémové novinky a dlouho očekávané twisty zajetých klasik. Nejen dámy, ale také pánové se mají na co těšit. Letošní vůně se drží dřevitých a jantarových tónů, často ale s překvapivým závěrem. Ať se jedná o citrus, nebo koňak, jisté je, že si muži vyberou svého favorita jak do kanceláře, tak na formální večeři.

    Paříž pohltila móda. Na řadu přišel Mugler, Schiaparelli i Rick Owens

    Týden módy v Paříži pokračuje a spolu s ním nastupují na scénu kolekce pro jaro a léto 2026. Čerstvou vizi představil mimo jiné nový kreativní ředitel Mugler, Miguel Castro Freitas. Navzdory tomu, že na sebe pozornost módního světa strhávají hlavně očekávané debuty, však úspěšné řady odhalily rovněž značky Schiaparelli a Rick Owens.

    Po stopách ikon: Alessandro Michele vdechl módě fantazii

    Alessandro Michele představuje fascinující spojení intelektu a extravagance. Římský rodák s duší sběratele příběhů vdechl Gucci svěžest, jež se zapsala do dějin módní scény a nyní formuje novou éru u Valentino. Jeho vize překračují rámec trendů a proměňují značky v poetické prostory, kde se mísí filosofie, romantika a nečekaná svoboda.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―