Záběry z Pitbullových koncertů a fanynky převlečené za oblíbeného umělce v posledních týdnech zaplnily nejednu „for you page“ na sociálních sítích. Často jde o ženy, které se považují za feministky, ale přesto s Pitbullem nadšeně zpívají texty, jež ženy objektivizují. Do popředí totiž vstupuje moderní postfeminismus, dle něhož mají ženy ve svých rukou moc a schopnost kritického myšlení.
Pitbull v červnu obrazil Evropu díky svému turné, při kterém nezapomněl ani na Prahu. Ačkoliv ve svých písních a při vystoupeních ženy často objektivizuje, těší se umělec u ženského publika velké oblibě. Tento fakt přichází do rozporu se současným nastavením společnosti, která oproti minulosti staví na principech rovnosti, respektu a genderové spravedlnosti.
You know you want me. Pitbull má písně založené na „playboy masculinity“
Pitbull navíc ztělesňuje takzvanou „playboy masculinity“. V písních se prezentuje jako nespoutaný muž, který má právo na ženy, protože má status, peníze a oplývá šarmem. Ženy jsou pak jak v textech, tak videoklipech jeho skladeb sexualizovány a jejich osobnosti jsou redukovány na jejich části těla.
Ve skladbách zaznívají verše jako: „I have ‘em like Miley Cyrus, clothes off. Twerking in their bras and thongs. Face down, booty up, (…) She says she won’t, but I bet she will,“ zaznívá v písni Timber. V překladu: „Mám je jako Miley Cyrus, bez oblečení. Twerkují jen ve spodním prádle a podprsence. Tváří dolů, hýžděmi nahoru. (…) Říká, že nechce, ale vsadím se, že bude.“

Zdroj: pitbullmusic.com
V jiné písni pak rapuje: „Mami got an ass like a donkey, with a monkey. Look like King Kong, woo. Back it up, like a Tonka truck. You know you want me,“ v tracku I Know You Want Me. Přeloženo: „Má pozadí jako osel, s opicí. Vypadá jako King Kong, woo. Couvej tím, jako bys byla náklaďák Tonka. Vím, že mě chceš.“
Objektivizace žen a výše popsaná osobnost „playboy masculinity“ v písničkách ale rozhodně nejsou pouze výsadou Pitbulla. Texty s těmito znaky se objevují u spousty dalších populárních rapperů, a to jak světových, tak českých. Patří mezi ně například Flo Rida, LMFAO, Central Cee, Yzomandias nebo PTK.
Kultura není černobílá. Smysl pro humor funguje jako štít
Postfeminismus chápe svobodu žen jako schopnost vědomé volby. Místo kritiky objektifikace klade důraz na individualitu a kritické myšlení. Například dle autorů Samuela Lindsay a Antoniy C. Lyons si v současném postfeministickém kontextu ženy vybírají, že chtějí být objektivizovány. Pokud tedy k sexualizovanému obsahu přistupují s ironií a vědomým odstupem, mohou si ho užívat.
Jsou to totiž ženy, které mají v tomto kontextu moc, ne muži. Sexualizované projevy jsou navíc často zaobaleny do ironie. Pitbull se u provokativních textů usmívá a mrká, čímž symbolizuje vědomí, že trochu přehání. Jinými slovy, kdo to nechápe, nemá smysl pro humor. U jeho písní hraje roli ještě další faktor, a to jejich chytlavý beat a s ním spojená atmosféra, při které máme chuť tančit.
@pitbull My mother is my superhero… 🤍 #InternationalWomensMonth #WednesdayWisdom ♬ original sound – Pitbull
Postfeministický přístup může působit dojmem, že posiluje patriarchální vzorce, které feministické hodnoty dlouhodobě zpochybňují. Tento rozpor ovšem nutně nemusí vylučovat feministické hodnoty. Odhaluje, že dnešní realita je komplexní. Feminismus nyní stojí na vědomé volbě a kritickém myšlení. Kultura není černobílá.
S tím se pojí i další fakt, a to ten, že Pitbull o ženách v rozhovorech a dalších vyjádřeních mluví s jasným respektem. V překladu prohlašuje: „Moje maminka je má superhrdinka. Proto pořád říkám, že žena je ta nejsilnější věc na světě. Naučila mě, jak makat a jak být vděčný.“
Zdroje: Lindsay, S., & Lyons, A. C.: Pour it up, drink it up, live it up, give it up: Masculinity and alcohol in pop music videos, Cambridge Dictionary, TikTok, Instagram