Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sterilní a minimalistické outfity v neutrálních barvách. Žádné překvapení, ani sex-appeal. Popírání individuality. Přesně tak působí kostýmy v seriálu Severance z dílny Apple TV. Pro seriálové hrdiny a hrdinky je nudná móda dalším nástrojem korporátního útlaku. Zajímavé je, že prvky přítomné v seriálu se objevují i na módních molech.

    Možná víc než nadčasovost se pro módu ze seriálu Severance hodí slovo bezčasí. Jednotlivé outfity totiž působí dojmem, že se zasekly někde mezi minulostí a budoucností, ve sterilním bezčasí, kde se nic nevyvíjí. Seriál tak může působit jako reflexe světové pandemie, ve které se dny slévaly, ztrácela se orientace v čase a hranice mezi pracovním a osobním životem se postupně mazaly.

    Zdroj: Apple TV

    Právě téma rozdělení pracovního a osobního života je dystopickou premisou seriálu. Postavy Severance mají pomocí speciálního čipu upravený mozek tak, že po vstupu do kancelářské budovy technologického giganta Lumon ztratí vzpomínky na život „venku“. Stávají se mimořádně efektivními pracovníky, které nerozptyluje osobní život. Ochotně tak plní naprosto nesmyslné úkoly. Po opuštění budovy automaticky „zapomínají“ na práci a odcházejí s čistou hlavou.

    Přísné linie jako hráz proti chaosu? Korporátní estetika v Severance vytváří iluzi řádu

    Jak už jsme u současných seriálů zvyklí, móda v nich představuje svébytný jazyk, který se vyplatí vnímat jako jednu ze zásadních vrstev vyprávění. Konkrétně v Severance se pomocí obleků, nevýrazných kravat a monochromatických kostýmků vyjadřuje dehumanizace, kontrola a ztráta identity v prostředí korporátu. Všichni vypadají stejně, nikdo se neodlišuje.

    Zdroj: Apple TV

    Zafungoval zde přitom zvláštní paradox. Přestože estetika Severance působí chladně a odcizeně, je v ní zároveň něco uklidňujícího. Přísné linie, nenápadná barevnost, uzavřený systém, kde mají všechny prvky své místo, to vše vytváří iluzi řádu. V době přehlcené vizuálním chaosem a konstantní změnou může taková uniformita působit bezpečně. Odpadá potřeba rozhodování, mizí tlak na originalitu. Jinými slovy, stačí se obléct dle pravidel a člověk se, obrazně řečeno, rozpustí v davu. Pro některé hrůzná představa, pro jiné uklidnění. Ambivalentní přístup, touhu po bezpečí i děs z uniformity lze pozorovat i na módních molech.

    Zdroj: Apple TV

    Kancelářský styl na molech zneklidňuje. Klade otázky ohledně individuality

    Módní domy jako Balenciaga, The Row nebo Prada se v posledních sezonách stále častěji obracejí k estetice, která připomíná kancelářské „dresscodes“, ale často s až znepokojivým podtextem. Čisté linie, neutrální paleta a unifikace střihů na první pohled působí jako návrat k jednoduchosti. Jenže při bližším zkoumání zjistíme, že korporátní minimalismus se tak úplně nekoná. Sakům chybí tvar, sukně visí bez pohybu a siluety se rozplývají v anonymitě.

    Zdroj: Balenciaga

    Tomuto směru se přezdívá „corporate uncanny“, jde tedy o korporátní styl, který známe až příliš dobře, ale v podání high fashion působí neklidně. V přehlídkových sálech působí jako estetická hra, ale v kontextu společenské reality jde o velmi výmluvnou diagnózu. Chceme se vzdát individuality a žít pohodlně? Současní návrháři i populární seriál tak kladou podobné otázky.

    Zdroj: Balenciaga

    Pořádek versus podřízenost. Móda svým jazykem varuje před útlakem

    Severance i aktuální kolekce vnímají korporátní styl jako víc než jen dresscode, jde o vizuální jazyk, který vypovídá o stavu společnosti. Možná právě nyní, kdy čelíme ekonomické nejistotě, přetížení, polarizaci i zahlcení různými podněty, se objevuje touha po jasně daných pravidlech. Touha po přehlednosti ve světě, který je stále chaotičtější. Nezapomínejte ale, že jako v seriálu je i přehlednost v podobě sak a rovných linií jen zdánlivá a velmi brzy se může překlopit v útlak.

    Zdroje: British GQ, Fashionmagazine.com, Forbes, YouTube, Apple TV

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    ― Reklama ―

    Nadčasová móda, která uklidňuje i dusí. Seriál Severance vrátil do hry korporátní styl

    Sterilní a minimalistické outfity v neutrálních barvách. Žádné překvapení, ani sex-appeal. Popírání individuality. Přesně tak působí kostýmy v seriálu Severance z dílny Apple TV. Pro seriálové hrdiny a hrdinky je nudná móda dalším nástrojem korporátního útlaku. Zajímavé je, že prvky přítomné v seriálu se objevují i na módních molech.

    - Reklama -

    Možná víc než nadčasovost se pro módu ze seriálu Severance hodí slovo bezčasí. Jednotlivé outfity totiž působí dojmem, že se zasekly někde mezi minulostí a budoucností, ve sterilním bezčasí, kde se nic nevyvíjí. Seriál tak může působit jako reflexe světové pandemie, ve které se dny slévaly, ztrácela se orientace v čase a hranice mezi pracovním a osobním životem se postupně mazaly.

    Zdroj: Apple TV

    Právě téma rozdělení pracovního a osobního života je dystopickou premisou seriálu. Postavy Severance mají pomocí speciálního čipu upravený mozek tak, že po vstupu do kancelářské budovy technologického giganta Lumon ztratí vzpomínky na život „venku“. Stávají se mimořádně efektivními pracovníky, které nerozptyluje osobní život. Ochotně tak plní naprosto nesmyslné úkoly. Po opuštění budovy automaticky „zapomínají“ na práci a odcházejí s čistou hlavou.

    - Reklama -

    Přísné linie jako hráz proti chaosu? Korporátní estetika v Severance vytváří iluzi řádu

    Jak už jsme u současných seriálů zvyklí, móda v nich představuje svébytný jazyk, který se vyplatí vnímat jako jednu ze zásadních vrstev vyprávění. Konkrétně v Severance se pomocí obleků, nevýrazných kravat a monochromatických kostýmků vyjadřuje dehumanizace, kontrola a ztráta identity v prostředí korporátu. Všichni vypadají stejně, nikdo se neodlišuje.

    Zdroj: Apple TV

    Zafungoval zde přitom zvláštní paradox. Přestože estetika Severance působí chladně a odcizeně, je v ní zároveň něco uklidňujícího. Přísné linie, nenápadná barevnost, uzavřený systém, kde mají všechny prvky své místo, to vše vytváří iluzi řádu. V době přehlcené vizuálním chaosem a konstantní změnou může taková uniformita působit bezpečně. Odpadá potřeba rozhodování, mizí tlak na originalitu. Jinými slovy, stačí se obléct dle pravidel a člověk se, obrazně řečeno, rozpustí v davu. Pro některé hrůzná představa, pro jiné uklidnění. Ambivalentní přístup, touhu po bezpečí i děs z uniformity lze pozorovat i na módních molech.

    Zdroj: Apple TV

    Kancelářský styl na molech zneklidňuje. Klade otázky ohledně individuality

    Módní domy jako Balenciaga, The Row nebo Prada se v posledních sezonách stále častěji obracejí k estetice, která připomíná kancelářské „dresscodes“, ale často s až znepokojivým podtextem. Čisté linie, neutrální paleta a unifikace střihů na první pohled působí jako návrat k jednoduchosti. Jenže při bližším zkoumání zjistíme, že korporátní minimalismus se tak úplně nekoná. Sakům chybí tvar, sukně visí bez pohybu a siluety se rozplývají v anonymitě.

    Zdroj: Balenciaga

    Tomuto směru se přezdívá „corporate uncanny“, jde tedy o korporátní styl, který známe až příliš dobře, ale v podání high fashion působí neklidně. V přehlídkových sálech působí jako estetická hra, ale v kontextu společenské reality jde o velmi výmluvnou diagnózu. Chceme se vzdát individuality a žít pohodlně? Současní návrháři i populární seriál tak kladou podobné otázky.

    Zdroj: Balenciaga

    Pořádek versus podřízenost. Móda svým jazykem varuje před útlakem

    Severance i aktuální kolekce vnímají korporátní styl jako víc než jen dresscode, jde o vizuální jazyk, který vypovídá o stavu společnosti. Možná právě nyní, kdy čelíme ekonomické nejistotě, přetížení, polarizaci i zahlcení různými podněty, se objevuje touha po jasně daných pravidlech. Touha po přehlednosti ve světě, který je stále chaotičtější. Nezapomínejte ale, že jako v seriálu je i přehlednost v podobě sak a rovných linií jen zdánlivá a velmi brzy se může překlopit v útlak.

    Zdroje: British GQ, Fashionmagazine.com, Forbes, YouTube, Apple TV

    ― Reklama ―

    Ikonický náramek Love slaví comeback. Cartier ho v nové verzi navrací po 58 letech

    Dlouhých 58 let po svém vzniku se ikonický náramek Love od Cartier proměňuje v novou formu. Pružnou, plynulou, dokonale soudržnou se zápěstím. Nový model Love Unlimited přináší pohyb tam, kde kdysi vládla přesnost a nedynamická strohost. V každém detailu zůstává duch Alda Cipullo, konstruktéra emocí, který kdysi zlatem vyjádřil trvalost citu. Šperkařský dům Cartier nyní přepisuje jeho myšlenku do nové éry.

    Andílci opět na scéně. Značka Victoria’s Secret odhalila letošní show

    Velkolepá tradiční show z dílny Victoria's Secret na sebe opět strhla pozornost. Značka se na scénu vrátila po roce a představila teprve druhou přehlídku od své dlouhodobé pauzy, následující po lavině silné kritiky. Její nová image má zahrnovat o něco více různorodý a inkluzivní přístup. Zdá se, že společnosti se comeback daří, sklidila totiž značný úspěch.

    Trápí vás vrásky ve dvaceti? Řešení vyžaduje pozornost a disciplínu

    První vrásky, jež se do vaší pleti vkradou již ve dvaceti umí překvapit. Pleť, která se ještě nedávno probouzela s ranním jasem, reaguje na životní rytmus, stres i slunce. Každý pohled do zrcadla připomíná, že i mladá kůže má svůj vlastní kalendář. Signály, jež vysílá, bývají jemné, ale přesto přesné. Právě v nich se ukrývá návod, jak s pletí vědomě pracovat již nyní.

    Capri pants překračují hranice šatníků. Vstupují i do pánské módy?

    Zdá se, že jeden z dominantních trendů letošního léta nehodlá ustoupit do pozadí. Capri pants až do nedávna dominovaly především dámským šatníkům. Postupně ale překračují pomyslnou hranici a derou se také na pánskou scénu. Nejčastější je jejich baggy varianta, k vidění jsou ovšem i odvážnější užší siluety. Jde o pokračování trendu, nebo vzestup před pádem?

    OECD brojí proti Shein. Fast fashion gigant porušuje její směrnice

    Zástupci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj zveřejnili výsledky investigace značky Shein. Dle reportu nedodržuje čínský fast fashion gigant stanovené směrnice pro nadnárodní společnosti, týkající se lidských práv, ochrany životního prostředí a spravedlivých platů. Mezivládní organizace zahájila průzkum po stížnosti dvou francouzských poslanců.

    Victoria Beckham dorazila na Netflix. Nový dokument odkrývá hvězdnou oponu

    Streamovací služba Netflix přivítala ve čtvrtek nový hvězdný dokument. V jeho středu stojí bývalá zpěvačka a úspěšná návrhářka Victoria Beckham. Třídílný seriál slibuje odkrytí její nelehké cesty na vrchol módního průmyslu, kam se jen tak někdo nepodívá. Součástí příběhu jsou nejen archivní záběry, ale také rozhovory s předními osobnostmi módní scény.

    Day to night. Chytré outfity vás z práce vezmou rovnou do víru noci

    Pracovně vytíženým ženám se snadno stane, že zatímco přes den jsou potřeba na formálním meetingu a v kanceláři, večer je čeká uvolněná zábava na úrovni. Naštěstí je módní svět příznivý i složitým situacím. Umožňuje proto vytvořit outfit vhodný k celodennímu nošení. K perfektnímu výsledku stačí pouze pár promyšlených kousků a správný styling.

    Značka Schiaparelli opět potvrdila své místo. Runway uzavřela Kendall Jenner

    V Paříži se opět odehrála jedna z nejočekávanějších přehlídek každé sezóny. Daniel Roseberry odhalil kolekci Schiaparelli SS26 a potvrdil, že značka dál určuje tón současného umění na úrovni luxusu. V sále Centre Pompidou vládl klid, jenž se v módě objeví jen zřídka. Jak jsme u módního domu zvyklí, každý model dokazoval, že přesnost a vize jsou klíčovým prvkem krejčovského umu. Přehlídka působila jako pomyslná módní studie, nikoliv jako tradiční runway.

    Burberry připomíná své dědictví. Oslavuje ho i Olivia Colman

    Britský módní dům Burberry zakládá marketing na propojení svého více než 150 let starého dědictví a moderní energie. Nabízí proto tradiční kostkované trenčkoty a dlouhé kabáty, to vše v inovativním hávu nových materiálů. Směřování luxusní značky odráží rovněž její nejnovější kampaň It's always Burberry Weather. Zazáří v ní mimo jiné také herečka Olivia Colman.

    Po stopách ikon: Bochum Welt dokresluje identitu Jil Sander

    Hudba umí rozšířit prostor kolekce stejně přesně jako čistý střih kabátu. Bochum Welt přináší do módy zvuk, jenž vytváří atmosféru i vizuální rytmus. Spolupráce s Jil Sander ukazuje, že minimalismus má vlastní akustický tvar. Zvuk už není doprovodem, stává se součástí identity značky. Vzniká nová rovina luxusu, jež působí na smysly ze všech stran.

    Oscar Isaac čeří vody internetu. Překvapil elegantní módní otočkou

    Sociální sítě po nedávném filmovém festivalu v Benátkách zaplavily komentáře uživatelů, kteří si všimli nečekané proměny. Překvapil je styl herce Oscara Isaac, který ztvárnil hlavní postavu v očekávaném snímku Frankenstein. Na červený koberec totiž přinesl perfektní rovnováhu mezi žádanou elegancí a hravou uvolněností, posouvající jeho look na vyšší úroveň.

    Móda v kostce: Swarovski slaví 130 let a Polo Bar putuje do Londýna

    I když série světových fashion weeků skončila, módní scénu nadále zaplavují další novinky. Fenty Skin vydává debutovou kolekci na tělo a Ralph Lauren míří do Londýna. V roce 2028 v něm hodlá otevřít Polo Bar. Vivienne Westwood poprvé odstartuje Riyadh Fashion Week a Swarovski slaví 130 let. Tom Ford jmenoval svou první make-up umělkyni, Lucy Bridge.

    Luxury Insights: Světové butiky proslulých značek berou dech designem i detaily

    Světová móda ukazuje, že prodává nejen kvalita, ale i zážitek a vizuální vjem. Butikové výlohy už dávno neslouží jen k prodeji. Transformují se v dechberoucí zkušenost a stávají se exkluzivním chrámem designu. Zákazníkům se tak otevírají příběhy značky, spojené s konkrétními produkty, zatímco je obklopuje luxusní atmosféra jedinečného architektonického díla.

    Marc by Sofia klouže po povrchu. Film definuje třpyt, nikoli hloubka

    Režisérka Sofia Coppola rozčeřila filmové vody, když na letošním ročníku filmového festivalu v Benátkách odhalila svůj první dokument. Snímek s názvem Marc by Sofia věnovala svému blízkému příteli a slavnému návrháři Marcu Jacobs. Film sice sklidil úspěch, nečekejte od něj však hluboký vhled za oponu. Jedná se spíše o třpytivý obraz módní ikony.

    Sbohem, diverzito! Plus size modelky nenápadně mizí z fashion světa

    Plus size modelek je na molech rok od roku čím dál méně. Kritici spekulují, že snaha o diverzitu v módním světě možná nikdy nebyla myšlená upřímně. Smrtelnou ránu jí ovšem nedávno zasadilo masivní rozšíření léku na hubnutí s názvem Ozempic. Prohlásit světové hnutí body positivity za neúspěch by ovšem bylo až příliš unáhlené.

    Podzim patří okurkám. Sociální sítě získala pickle girl

    Beauty a fashion scénu v posledních sezónách ovládají trendy inspirované populárním jídlem. Zatímco v létě slavily svou popularitu sardinky, podzim patří kyselým okurkám. Sociální sítě získala takzvaná pickle girl. Jedná se o estetiku, která žádá nejen bezbřehou lásku k nakládané zelenině, ale rovněž módní kousky v zelených odstínech trendy pochutiny.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―