Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Luxusní značky byly dlouhou dobu synonymem prestiže, kvality a exkluzivity. V posledních letech však čelí různým výzvám, které ovlivňují jejich postavení na trhu a význam pro spotřebitele. Položte si otázku, proč si zrovna vy luxusní značky kupujete? Proč za ně platíte? Možná zjistíte, že vaše tužby nejsou tak úplně vaše.

    Když se podíváme do minulosti, oblečení odjakživa rozdělovalo třídy na bohaté a chudé. Zatímco aristokracie nosila pravé hedvábí, chudina si musela vystačit s prostými materiály, jako třeba len. Dnes už ani tak nejde o materiál, protože i drahé materiály dnes na trhu najdeme za různé ceny a stejně tak můžu mít kašmírový svetr z Pařížské ulice, anebo z fast fashion řetězce. Ovšem když vedle sebe postavíte dvě ženy v kašmíru, značky a loga budou stále to, co mezi nimi činí rozdíl. A pak finální cena, kterou za svůj outfit byly ochotné zaplatit nebo ještě lépe, kolik si mohly dovolit zaplatit.

    Všeobecné vnímání luxusu nám zvyšuje cenu

    Značky jako Chanel, Prada, Gucci, Louis Vuitton a další jim podobné mají historii. S cenami, jaké tyto značky mají si je nemůže dovolit každý, proto vyjadřují i status. Když máte luxusní kabelku, společnost vás vnímá jako úspěšné, lepší, vzdělané. Patříte do elity, která není pro všechny dostupná.

    Zdroj: Freepik

    Luxusní značky mají příběh a spolu s ním si kupujeme i pocit, že za něco stojíme. Ať už to děláme vědomě nebo je v to v nás uložené podvědomě. Mám kabelku od Diora a to mě zařadí mezi vyvolené. Toužíme po něčem, co si většina nemůže dovolit, a proto díky tomu budeme lepší. Nebo se zařadíme do určité společnosti. Jako lidé máme silnou potřebu někam patřit a mít hodnotu, což ty značky moc dobře vědí.

    Není všechno zlato, co se třpytí

    Spolu s tím máme pocit, že luxusní produkty za vysoké ceny jsou zákonitě lepší, kvalitnější, že se vyráběly v lepších podmínkách. Představujeme si ty krásné čisté ateliéry, kde hrstka švadlenek, brašnářů, prostě zručných lidí, co mistrně ovládají řemeslo, s láskou pečlivě vyrobí každý kus. 

    Už bychom ale všichni mohli vědět, že to je jen pohádka a ve skutečnosti to tak opravdu není. Spolu s nátlakem veřejnosti na udržitelnost a transparentnost značek čelí i prestižní labely čím dál větší kritice za nekalé výrobní praktiky, negativní dopad na životní prostředí či neetické zacházení se zaměstnanci. Ani drahé značky nejsou bez poskvrny a ani ony nejsou zárukou kvality.

    Zdroj: Prada

    Uvedu za příklad sebe, a když jsem si našetřila na svoji první Prada kabelku. Měla jsem za to, že si pořizuji něco nezničitelného. Byla to přece Prada! Jaké zklamání, když se jí utrhlo ucho. Nepřipouštěla jsem si, že by se něco takového mohlo stát. Negativní zkušenost jsem záhy měla i s kabelkou Furla, měla takovou krásnou měděnou metalízu. Která se však asi po dvou nošeních odřela. Podotýkám, že o své věci se starám s láskou a nešlo tedy o neopatrné zacházení.

    Tehdy jsem začala přicházet na to, že jsou to pořád jen věci. Drahé věci a poprvé jsem si položila otázku, zda za tu cenu opravdu stojí, Zda je musím mít jen proto, aby si ostatní řekli: „Ona má kabelku od Prady.”

    Bez loga je to stále jen kabelka

    Vezměte si třeba opět svoji oblíbenou kabelku a zkuste si zakrýt logo. Dost možná přijdete na to, že najednou je to obyčejná kožená kabelka. A že by se taková a za menší cenu dala sehnat i jinde. Jenom už by hrdě nenesla onu značku. Pak už je to o tom, zda vás ke koupi přiměla značka, která zaujme, anebo třeba krásné zpracování, jedinečný design. Ne všichni nakupují luxusní značky jen kvůli tomu, co znamenají, ale hodně lidí to láká.

    Iluze nadřazenosti versus padělky

    Módní trendy se mění s každou sezonou, ale jeden trend zůstává věčný – padělání luxusního zboží. Každý na drahé značky nemá peníze, ale téměř všichni je chtějí a někteří i za tu cenu, že si vědomě pořídí padělek, který dávají na odiv jako originál. Trh s fejky je ohromný, člověk aspoň trochu znalý bohužel na první pohled padělek pozná, což nositelce body nepřidá. Existují ale i takové padělky, říká se jim super fakes, kdy padělek je v uvozovkách tak kvalitní, že jej na první pohled nepoznáte od originálu. U padělků je ale ještě smutnější, že nositelka si iluzi luxusu staví vědomě sama a něco si nalhává.

    Zdroj: YouTube

    Někteří nositelé fejků si to dokonce ani nechtějí přiznat. Oni sami chtějí věřit, že mají originál. Ačkoliv zboží koupili za podezřele nízkou cenu. Kolují fámy i o takzvaných factory extras, což jsou údajně přebytkové kusy vyrobené ve stejné továrně jako autentické zboží, ale prodávané na černém trhu za nižší ceny. Pak by se dalo tvrdit i to, že výrobní cena padělku a originálu byla velmi podobná, prodejní už nikoliv.

    Luxus začínáme vidět i v něčem jiném

    Luxusní značky stále mají váhu, ale jejich význam a postavení se nepopiratelně vyvíjí. Začínáme vidět luxus i v něčem jiném. Nespokojíme se s planými sliby a pohádkami, chceme opravdu znát, kdo a za jakých podmínek naše oblečení vyrábí. Jsme tedy na samém počátku a jistě bude zajímavé pozorovat, kdo se adaptuje a komu odpustíme úplně cokoliv jen pro ten báječný pocit, že jsme dost dobří.

    Zdroje: Jing Daily, The Purse Queen, Corsearch

    Autor článku:

    ― Reklama ―

    Foto:Freepik

    Mají luxusní značky stále hodnotu? Možná si nekupujete módu, nýbrž iluzi

    Luxusní značky byly dlouhou dobu synonymem prestiže, kvality a exkluzivity. V posledních letech však čelí různým výzvám, které ovlivňují jejich postavení na trhu a význam pro spotřebitele. Položte si otázku, proč si zrovna vy luxusní značky kupujete? Proč za ně platíte? Možná zjistíte, že vaše tužby nejsou tak úplně vaše.

    Když se podíváme do minulosti, oblečení odjakživa rozdělovalo třídy na bohaté a chudé. Zatímco aristokracie nosila pravé hedvábí, chudina si musela vystačit s prostými materiály, jako třeba len. Dnes už ani tak nejde o materiál, protože i drahé materiály dnes na trhu najdeme za různé ceny a stejně tak můžu mít kašmírový svetr z Pařížské ulice, anebo z fast fashion řetězce. Ovšem když vedle sebe postavíte dvě ženy v kašmíru, značky a loga budou stále to, co mezi nimi činí rozdíl. A pak finální cena, kterou za svůj outfit byly ochotné zaplatit nebo ještě lépe, kolik si mohly dovolit zaplatit.

    Všeobecné vnímání luxusu nám zvyšuje cenu

    Značky jako Chanel, Prada, Gucci, Louis Vuitton a další jim podobné mají historii. S cenami, jaké tyto značky mají si je nemůže dovolit každý, proto vyjadřují i status. Když máte luxusní kabelku, společnost vás vnímá jako úspěšné, lepší, vzdělané. Patříte do elity, která není pro všechny dostupná.

    Zdroj: Freepik

    Luxusní značky mají příběh a spolu s ním si kupujeme i pocit, že za něco stojíme. Ať už to děláme vědomě nebo je v to v nás uložené podvědomě. Mám kabelku od Diora a to mě zařadí mezi vyvolené. Toužíme po něčem, co si většina nemůže dovolit, a proto díky tomu budeme lepší. Nebo se zařadíme do určité společnosti. Jako lidé máme silnou potřebu někam patřit a mít hodnotu, což ty značky moc dobře vědí.

    Není všechno zlato, co se třpytí

    Spolu s tím máme pocit, že luxusní produkty za vysoké ceny jsou zákonitě lepší, kvalitnější, že se vyráběly v lepších podmínkách. Představujeme si ty krásné čisté ateliéry, kde hrstka švadlenek, brašnářů, prostě zručných lidí, co mistrně ovládají řemeslo, s láskou pečlivě vyrobí každý kus. 

    Už bychom ale všichni mohli vědět, že to je jen pohádka a ve skutečnosti to tak opravdu není. Spolu s nátlakem veřejnosti na udržitelnost a transparentnost značek čelí i prestižní labely čím dál větší kritice za nekalé výrobní praktiky, negativní dopad na životní prostředí či neetické zacházení se zaměstnanci. Ani drahé značky nejsou bez poskvrny a ani ony nejsou zárukou kvality.

    Zdroj: Prada

    Uvedu za příklad sebe, a když jsem si našetřila na svoji první Prada kabelku. Měla jsem za to, že si pořizuji něco nezničitelného. Byla to přece Prada! Jaké zklamání, když se jí utrhlo ucho. Nepřipouštěla jsem si, že by se něco takového mohlo stát. Negativní zkušenost jsem záhy měla i s kabelkou Furla, měla takovou krásnou měděnou metalízu. Která se však asi po dvou nošeních odřela. Podotýkám, že o své věci se starám s láskou a nešlo tedy o neopatrné zacházení.

    Tehdy jsem začala přicházet na to, že jsou to pořád jen věci. Drahé věci a poprvé jsem si položila otázku, zda za tu cenu opravdu stojí, Zda je musím mít jen proto, aby si ostatní řekli: „Ona má kabelku od Prady.”

    Bez loga je to stále jen kabelka

    Vezměte si třeba opět svoji oblíbenou kabelku a zkuste si zakrýt logo. Dost možná přijdete na to, že najednou je to obyčejná kožená kabelka. A že by se taková a za menší cenu dala sehnat i jinde. Jenom už by hrdě nenesla onu značku. Pak už je to o tom, zda vás ke koupi přiměla značka, která zaujme, anebo třeba krásné zpracování, jedinečný design. Ne všichni nakupují luxusní značky jen kvůli tomu, co znamenají, ale hodně lidí to láká.

    Iluze nadřazenosti versus padělky

    Módní trendy se mění s každou sezonou, ale jeden trend zůstává věčný – padělání luxusního zboží. Každý na drahé značky nemá peníze, ale téměř všichni je chtějí a někteří i za tu cenu, že si vědomě pořídí padělek, který dávají na odiv jako originál. Trh s fejky je ohromný, člověk aspoň trochu znalý bohužel na první pohled padělek pozná, což nositelce body nepřidá. Existují ale i takové padělky, říká se jim super fakes, kdy padělek je v uvozovkách tak kvalitní, že jej na první pohled nepoznáte od originálu. U padělků je ale ještě smutnější, že nositelka si iluzi luxusu staví vědomě sama a něco si nalhává.

    Zdroj: YouTube

    Někteří nositelé fejků si to dokonce ani nechtějí přiznat. Oni sami chtějí věřit, že mají originál. Ačkoliv zboží koupili za podezřele nízkou cenu. Kolují fámy i o takzvaných factory extras, což jsou údajně přebytkové kusy vyrobené ve stejné továrně jako autentické zboží, ale prodávané na černém trhu za nižší ceny. Pak by se dalo tvrdit i to, že výrobní cena padělku a originálu byla velmi podobná, prodejní už nikoliv.

    Luxus začínáme vidět i v něčem jiném

    Luxusní značky stále mají váhu, ale jejich význam a postavení se nepopiratelně vyvíjí. Začínáme vidět luxus i v něčem jiném. Nespokojíme se s planými sliby a pohádkami, chceme opravdu znát, kdo a za jakých podmínek naše oblečení vyrábí. Jsme tedy na samém počátku a jistě bude zajímavé pozorovat, kdo se adaptuje a komu odpustíme úplně cokoliv jen pro ten báječný pocit, že jsme dost dobří.

    Zdroje: Jing Daily, The Purse Queen, Corsearch

    ― Reklama ―

    Po stopách ikon: Ann Demeulemeester servíruje poetickou temnotu

    Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.

    CFDA rozdala svá ocenění. Tentokrát slaví Ralph Lauren i Thom Browne

    New York přivítal v pondělí večer jednu z nejdůležitějších událostí roku. CFDA Awards totiž představují módní protiklad Oscarů a slouží jako významné ocenění amerických designérů. Cenu si tentokrát domů odnesli návrháři Ralph Lauren, Thom Browne, Donatella Versace nebo sestry Olsenovy. Ocenění módní ikony zase od Anny Wintour převzal rapper A$AP Rocky.

    Nevěsty podzimu 2026 mají jasno. Svatební šaty vlají v rytmu ikon

    Nedávný Bridal Fashion Week v New Yorku promluvil. Deklaroval trendy podzimu 2026 a potvrdil to, co mnozí očekávali. Svatební šaty budoucí sezóny čerpají z uplynulých i teprve připravovaných svateb slavných ikon. Značky reflektují šaty Seleny Gomez, Charli XCX a odhadují, jaké oblékne Taylor Swift. To vše doplňuje záplava krajky a volánů ve stylu Marie Antoinette.

    Coperni přepisuje bodycare. Oblečení napouští prospěšnými bakteriemi

    Značka Coperni ví, jak vytvořit virální moment a posunout hranice nemožného. Ať už to byly šaty modelky Belly Hadid ve spreji, nebo robotičtí psi na módní přehlídce. Tentokrát se však její zakladatelé Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant rozhodli vydat komerčnějším směrem a představit kolekci oděvů napuštěných synbiotickou směsí, jež byste jinak našli ve své ledničce.

    Stella McCartney zdolala další milník. Představila první plant-based peří

    Nedávný Pařížský týden módy zažil důležitý debut. Na tamní přehlídková mola dorazily první návrhy z plant-based peří. Na svědomí je má britská návrhářka Stella McCartney, proslulá svým udržitelným a ekologickým přístupem. Inovativní materiál FEVVERS přitom nemá sloužit jako přesná napodobenina peří, jeho cílem je vytvořit podobnou, avšak jedinečnou estetiku.

    Balmain slaví 80. narozeniny. Jeho módní stopu vykreslí nový dokument

    Jedna z nejvýznamnějších značek módní historie slaví významný milník. Módní dům Balmain letos oslaví své 80. narozeniny. Na oslavu si nadělil nejen speciální výstavu One Night, Eight Decades v New Yorku, ale rovněž speciální dokument. Postaral se o něj uznávaný režisér Loïc Prigent, jenž vynesl na povrch archivní záznamy, které veřejnost ještě nikdy nespatřila.

    Julian Klausner se činí. Rozvíjí populární pánské tenisky Dries Van Noten

    Dries Van Noten vždy oblékal svět do poezie textilních kontrastů. Když ale na konci své kariéry představil nízké semišové tenisky, přidal ke svému odkazu nečekanou kapitolu. Precizní, civilní a zcela současnou podobu pánských bot. Ty se staly jeho tichým podpisem, který rezonoval i po jeho odchodu. Tento příběh nyní pokračuje pod vedením návrháře Juliana Klausner.

    Z holky od vedle je showgirl. Taylor Swift se novými outfity staví mezi legendy

    Už dlouho víme, že značka jménem Taylor Swift obsahuje mnohem víc než jen písničky s chytlavými refrény a chytrými texty. Nové album The Life of a Showgirl ukazuje umělkyni šťastně zamilovanou a pevně usazenou ve světě showbyznysu. Populární zpěvačka si skrze něj nejen hudebním, ale především módním jazykem a za pomocí promyšlené stylizace říká o pozici mezi opravdovými legendami.

    Prada odstartovala vánoční shon. Vydala letošní sváteční kampaň

    S postupujícím podzimem se nezadržitelně blíží i letošní sváteční období. Vánoční shon odstartovala mezi světovými módními domy společnost Prada. Koncem října vydala kampaň oslavující svátky s názvem A Winter's Tale. V jejím středu stojí ambasadoři značky, ale také klasický zimní archetyp představující cestu domů zasněženými vrcholky dechberoucích hor.

    Rozhovor: Pokud nevybočíš, nikdo si tě nezapamatuje, míní návrhář Jeremiáš Fürst

    Začínající návrhář Jeremiáš Fürst stojí za kolekcí Dressed To Dream, kterou letos představil na Budapešťském fashion weeku. Jeho tvorba stojí na pomezí klasické pánské krejčoviny a subtilního snění. Zkoumá, jak může muž vypadat, když odloží zbroj a dovolí si být jemný, klidný a přirozený. V rozhovoru mluví designér o nové mužské identitě, rivalitě na české scéně i o tom, proč je návratnost v módě často jen iluzí.

    Film Die, My Love láká na surovost. Jennifer Lawrence popouští uzdu emocí

    Herecké duo Jennifer Lawrence a Robert Pattinson jiskří v novém thrilleru. Snímek Die, My Love, který debutoval na letošním filmovém festivalu v Cannes, napětím přímo přetéká. Film sleduje děj založený na knize z pera Ariany Harwicz, v jehož srdci stojí výbušná, energetická a čím dál více ztracená Grace. Vypráví příběh ženy, jež se naplno poddá své surovosti.

    Móda v kostce: Ugg pojí síly se Sacai a Swarovski spolupracuje s Loop

    Módní svět nabízí nová partnerství. Slavná značka bot Ugg vytvořila po šesti letech speciální kolekci s japonskou společností Sacai. Swarovski pro změnu spolupracuje s výrobcem špuntů do uší Loop. Dior pak slaví 10. výročí projektu Dior Lady Art a Pandora odstartovala vlnu vánočních kampaní. Itálie vítá první výstavu oslavující návrhy z dílny Alaïa a Balenciaga.

    Víte, kdo stojí za vznikem Dior podpatků? Roger Vivier vdechl značce inovaci

    Roger Vivier patří mezi nejvýraznější jména francouzské módy 20. století. Obuvník, který se stal klíčovým partnerem Christiana Dior, dokázal přenést haute couture až k samotné špičce boty. Jeho práce pro Dior proměnila obuv v nedílnou součást módního příběhu. Po letech spolupráce si Roger Vivier vybudoval i vlastní značku, jež dodnes ztělesňuje pařížský luxus s archivní estetikou a rukopisem svého zakladatele.

    Marina Abramović odkrývá nový projekt. Balkan Erotic Epic vypráví dávné rituály

    Srbská umělkyně Marina Abramović, která se na scéně objevila již v 70. letech minulého století, bortí svým umem hranice všednosti. Přestože kdysi začínala jako obyčejná malířka, během svého působení si vysloužila přezdívku „matka performance“. Ve světě umění je totiž proslulá především radikálními a nečekanými počiny, naposledy čtyřhodinovým rituálem Balkan Erotic Epic, jenž diváky provádí folklórem starého Balkánu.

    Front row zážitek z pohodlí gauče. Je Apple Vision Pro budoucností módy?

    Představte si, že sedíte v první řadě na módní přehlídce, aniž byste opustili svůj obývací pokoj. Tato fantazie se nyní stává skutečností, a to díky zařízení Apple Vision Pro, které stírá hranice mezi realitou a digitálním světem. Není tedy překvapením, že módní průmysl si rychle všiml jeho potenciálu. Značky jako Gucci, Balenciaga či Rimowa již experimentují s vlastními aplikacemi a my jsme se rozhodli některé z nich vyzkoušet.

    Barvy hrají bez pravidel. Příští sezóna startuje novou éru vizuální identity

    Barvy se na kolekcích pro sezónu SS26 vrací v plné síle, rozbíjejí monotónnost a formulují nový vizuální jazyk doslova bez pravidel. Na přehlídkových molech se mísí citrusové tóny s pastelovými akcenty a syté odstíny fialové či chartreuse a jejich vrstvení překračuje očekávání. Jejich comeback není o návratu ke klasickému tónu, ale ochotě experimentovat. Barevná odvaha se stala nedílnou součástí nového estetického narativu.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―