Pověstný italský luxus se hroutí jako domeček z karet. Ránu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod’s, jež je známá pro své kožené výrobky. Dle milánského soudu docházelo v továrnách jejích čínských dodavatelů k zneužívání pracovní síly, přičemž společnost o této skutečnosti věděla. Italský gigant nyní čelí sankci v podobě šestiměsíčního zákazu jakékoli propagace.
Nepřetržitá výroba za podprůměrnou mzdu. Tod’s se se zaměstnanci nemazlí
Milánská justice se rozhodla posvítit si na další luxusní značku pyšnící se označením „Made in Italy“. Tentokrát se vyšetřování nevyhnul módní dům Tod’s. Státní zástupci v současnosti vyšetřují italského velikána a jeho tři manažery pro podezření z porušování pracovních práv, a to v šesti továrnách provozovaných čínskými dodavateli známé značky.
Některé z italských továren totiž překvapila v říjnu neohlášená návštěva policie. Dostupné dokumenty uvádějí, že úřady identifikovaly 53 převážně čínských zaměstnanců, kteří pracovali za podprůměrné mzdy a bez řádných smluv. Mimo jiné byly nalezeny důkazy, že továrny fungovaly nelegálně nepřetržitě. Stroje byly zbaveny bezpečnostních prvků, aby se urychlila výroba.


Zdroj: Tod’s
Podle soudu společnost o nezákonných praktikách věděla, ale zjištění ignorovala. Milánští prokurátoři proto chtějí značku potrestat šestiměsíčním zákazem veškeré reklamy, což je pro módní průmysl, který je primárně poháněn marketingem, rána pod pás. Majitel Tod’s Diego Della Valle však obvinění odmítá a naznačuje, že státní zástupce Paolo Storari má zájem pouze o publicitu, jež mu případ přináší.
Skandály neměly na zisky vliv. Co to vypovídá o morálce zákazníků?
Kauza dodavatelských řetězců otřásla díky rozsáhlému a agresivnímu vyšetřování milánské prokuratury celým italským luxusním sektorem. V posledních dvou letech byly podobnými skandály postiženy i značky Dior, Valentino, Loro Piana a Armani. V době, kdy se trh s luxusním zbožím zpomaluje a zákazníci jsou méně ochotní utrácet astronomické částky, si však módní domy poškození reputace nemohou dovolit.
Podle oficiálních prohlášení se luxusní značky ze skandálů poučily a zavedly přísnější audity svých dodavatelů a optimalizovaly celý proces výroby produktů. Na začátku tohoto roku vytvořil například francouzský koncern LVMH speciální Oddělení pro průmysl a řemesla (Industrial and Craftsmanship Department), které má dohlížet na dodavatelský řetězec skupiny.
Firmy se však shodují, že aféry neovlivnily jejich výnosy, což potvrzují rovněž čísla. Například v případě Loro Piana zdůraznil koncern LVMH její vynikající výsledky ve třetím čtvrtletí, a to navzdory tomu, že se letos v červenci objevily informace o zneužívání pracovníků vyrábějících zboží v hodnotě tisíců eur v nelegálních továrnách.
Případy související s dodavatelskými řetězci tak potvrzují jediné. Móda trpí nevyléčitelnou nemocí, a to kolektivní ignorancí. Pozlátko drahých materiálních věcí oslepuje natolik, že jsme ochotni přivírat oči před krutými praktikami značek, jež tyto kousky vyrábějí. Jejich etické skóre přitom často není o moc lepší než u démonizovaných (ultra) fast fashion společností, jako jsou Shein nebo Zara.
Zdroje: Business of Fashion, Fashion Network, Instagram

