Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Streetwear ještě nedávno pulsoval energií. Lidé stáli hodiny ve frontách na značku Supreme, boty Yeezy způsobily kolaps internetových obchodů a každý nový kousek od Palace byl okamžitě vyprodán. Kdy naposledy jste ale opravdu pocítili elektrizující napětí z nového „dropu“? Jedno je jisté, něco se změnilo a streetwear scéna začíná ztrácet svou auru.

    Hlavním důvodem propadu kdysi populární streetwear je přesycenost trhu. Každý, kdo měl alespoň trochu kapitálu a odvahy, začal zakládat svou vlastní „hype“ značku. Co kdysi bylo symbolem moderní exkluzivity, se dnes rozmělnilo na stovky tuctových nabídek. Designy se opakují a motivace návrhářů často představuje spíše rychlý zisk než skutečné vyjádření specifického názoru.

    Přechod mílovými kroky do mainstreamu. Zkrátka to není to, co dříve

    Další klíčový faktor úpadku streetwear spočívá v posunu stylu do mainstreamu. Co bylo dříve underground subkulturou, dnes ovládá trh s luxusem. Louis Vuitton spolupracoval s Virgil Ablohem, Dior uvedl spolupráci s Nike a módní dům Balenciaga udělal z tenisek Triple S kult. Posun sice otevřel dveře streetwear do vysoké módy, zároveň ale způsobil ztrátu autenticity.

    Zdroj: Farfetch

    Změna ovšem nespočívá jen v designu či exkluzivitě. Svou roli hraje i technologie. Resale platformy jako StockX a GOAT přeměnily každý drop na spekulativní trh. Zákazníci nekupují streetwear, aby ho nosili, ale aby na něm vydělali. Zájem o jednotlivé kolekce se tak posunul od původní radosti z originálního stylu k cynickému obchodování s módními kousky.

    A jak to bude dál? Jistě není všem dnům konec

    Streetwear nicméně zcela neumírá, stále existuje naděje. Značky, které si uchovávají svou nezávislost a autenticitu, dokazují, že streetwear může stále rezonovat. Jde pouze o návrat ke kořenům, kultuře, umění a příběhům. Spolehnout se můžete také na trendsettery, jako je třeba královna streetwearu Kim Jones. Záleží ale, jakým způsobem budou posouvat svou tvorbu.

    Možná streetwear zkrátka potřebuje pauzu. Něco jako reset, který by odfiltroval přebytečný mainstream, a nechal prostor pro nové myšlenky a návrhy. Zdá se tak, že je čas obrátit pozornost na lokální scénu, zapomenuté značky a začínající tvůrce, kteří neměli prostor vyniknout právě kvůli masivně oblíbeným brandům.

    Vinu nese hlavně neutuchající resale. Streetwear pohřbili jeho největší fanoušci

    Streetwear nezničila pouze nadprodukce či posun do mainstreamu, ale právě ti, kteří ho kdysi nejvíce oslavovali. Resale platformy a touha po rychlém zisku vytvořily trh, kde není podstatné, co kousek symbolizuje. Místo komunity, sdílející nadšení z nových kolekcí, tak vznikl prázdný a nic neříkající byznys. Doufáme však, že i přes jeho trvající popularitu už dlouho fungovat nebude.

    Již zmíněné značky jako Supreme nebo Off-White se tak staly oběťmi svého vlastního úspěchu. Každý drop je okamžitě vykoupen novými prodejci, kteří ho bezmyšlenkovitě za několikanásobnou cenu vrhají zpět na trh. Takový přístup likviduje autenticitu a odrazuje opravdové módní fanoušky, pro které streetwear znamenal víc než jen vysokou cenovku.

    Zdroje: HighSnobiety, HypeBeast, Hypebae, YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Foto:Gucci

    Kdy jste se naposledy těšili na streetwear drop? Hypebeast kultura je již za námi

    Streetwear ještě nedávno pulsoval energií. Lidé stáli hodiny ve frontách na značku Supreme, boty Yeezy způsobily kolaps internetových obchodů a každý nový kousek od Palace byl okamžitě vyprodán. Kdy naposledy jste ale opravdu pocítili elektrizující napětí z nového „dropu“? Jedno je jisté, něco se změnilo a streetwear scéna začíná ztrácet svou auru.

    - Reklama -

    Hlavním důvodem propadu kdysi populární streetwear je přesycenost trhu. Každý, kdo měl alespoň trochu kapitálu a odvahy, začal zakládat svou vlastní „hype“ značku. Co kdysi bylo symbolem moderní exkluzivity, se dnes rozmělnilo na stovky tuctových nabídek. Designy se opakují a motivace návrhářů často představuje spíše rychlý zisk než skutečné vyjádření specifického názoru.

    Přechod mílovými kroky do mainstreamu. Zkrátka to není to, co dříve

    Další klíčový faktor úpadku streetwear spočívá v posunu stylu do mainstreamu. Co bylo dříve underground subkulturou, dnes ovládá trh s luxusem. Louis Vuitton spolupracoval s Virgil Ablohem, Dior uvedl spolupráci s Nike a módní dům Balenciaga udělal z tenisek Triple S kult. Posun sice otevřel dveře streetwear do vysoké módy, zároveň ale způsobil ztrátu autenticity.

    Zdroj: Farfetch

    - Reklama -

    Změna ovšem nespočívá jen v designu či exkluzivitě. Svou roli hraje i technologie. Resale platformy jako StockX a GOAT přeměnily každý drop na spekulativní trh. Zákazníci nekupují streetwear, aby ho nosili, ale aby na něm vydělali. Zájem o jednotlivé kolekce se tak posunul od původní radosti z originálního stylu k cynickému obchodování s módními kousky.

    A jak to bude dál? Jistě není všem dnům konec

    Streetwear nicméně zcela neumírá, stále existuje naděje. Značky, které si uchovávají svou nezávislost a autenticitu, dokazují, že streetwear může stále rezonovat. Jde pouze o návrat ke kořenům, kultuře, umění a příběhům. Spolehnout se můžete také na trendsettery, jako je třeba královna streetwearu Kim Jones. Záleží ale, jakým způsobem budou posouvat svou tvorbu.

    Možná streetwear zkrátka potřebuje pauzu. Něco jako reset, který by odfiltroval přebytečný mainstream, a nechal prostor pro nové myšlenky a návrhy. Zdá se tak, že je čas obrátit pozornost na lokální scénu, zapomenuté značky a začínající tvůrce, kteří neměli prostor vyniknout právě kvůli masivně oblíbeným brandům.

    Vinu nese hlavně neutuchající resale. Streetwear pohřbili jeho největší fanoušci

    Streetwear nezničila pouze nadprodukce či posun do mainstreamu, ale právě ti, kteří ho kdysi nejvíce oslavovali. Resale platformy a touha po rychlém zisku vytvořily trh, kde není podstatné, co kousek symbolizuje. Místo komunity, sdílející nadšení z nových kolekcí, tak vznikl prázdný a nic neříkající byznys. Doufáme však, že i přes jeho trvající popularitu už dlouho fungovat nebude.

    Již zmíněné značky jako Supreme nebo Off-White se tak staly oběťmi svého vlastního úspěchu. Každý drop je okamžitě vykoupen novými prodejci, kteří ho bezmyšlenkovitě za několikanásobnou cenu vrhají zpět na trh. Takový přístup likviduje autenticitu a odrazuje opravdové módní fanoušky, pro které streetwear znamenal víc než jen vysokou cenovku.

    Zdroje: HighSnobiety, HypeBeast, Hypebae, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    New York nepolevuje. Svou vizi odhalil Coach, Toteme, Sandy Liang i Tory Burch

    Fashion week v New Yorku pokračuje a nabízí další vize pro nadcházející jarní a letní sezónu. Svou kolekci plnou optimismu představil například módní dům Coach. Značka Toteme popustila uzdu svého perfekcionismu a návrhářka Sandy Liang tentokrát čerpala inspiraci ze svého dětství v Chinatown. Tory Burch pak dokázala, jak dobře zná newyorské ženy.

    Po stopách ikon: Nadia Lee Cohen udává směr moderní „fotce“

    Britská fotografka a umělkyně Nadia Lee Cohen patří k nejvýraznějším vizuálním hlasům současnosti. Narodila se v Essexu, ale po studiích přesídlila do Los Angeles, kde našla svůj ikonický rukopis. Její práce se vyznačuje sytými barvami, filmovou estetikou a atmosférou, jež osciluje mezi glamour a absurditou. Pokud dnes někdo udává tón toho, jak vypadá vizuální jazyk módy a popkultury, je to právě Nadia Lee Cohen. 

    Móda jako kronika. Podzimní MBPFW rozehrál dialog mezi minulostí a současností

    Začátek září tradičně přinesl podzimní edici Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW). Za tři rušné dny se v holešovickém klubu SaSaZu představila řada značek a tvůrců, mezi nimiž nechyběli nováčci, stálice ani ti, kteří se na scénu vrátili po několika sezónách. Z kolekcí sálala odvážná práce s vlastní i cizí identitou a ženskostí, přičemž mnoho návrhářů se rozhodlo překlopit historické odkazy do současných forem.

    TikTok highlights: Výzva Great Lock In zachrání zbytek vašeho roku

    S rychle se ochlazujícím počasím přichází i známý plíživý pocit, jenž jde tradičně ruku v ruce s končícím rokem. Nastává čas na paniku z nedokončených projektů, nesplněných cílů a nepřečtených knih. Do cesty nepříjemnému stavu se však letos postavil trend s názvem Great Lock In. Uživatelé TikToku za pomocí něj hodlají ukončit rok s vysněnou hrdostí.

    Ralph Lauren vidí trojbarevně. Odstartoval Newyorský týden módy

    Započal kolotoč zářijových týdnů módy. Přehlídky odhalující kolekce pro jaro a léto 2026 neoficiálně odstartovala show z dílny Ralph Lauren. Návrhář nabídl decentní eleganci, kterou podtrhla výrazná paleta barev. Skládala se totiž pouze ze tří odstínů, černé, bílé a červené. Designér tak učinil krok stranou od klasického preppy stylu a pronikl do modernismu.

    Pánská obuv si pohrává s kontrastem. Paříž diktuje podzimní footwear

    Pánská obuv na Pařížském týdnu módy pro podzim a zimu 2025 působila jako nejpřímější indikátor současných trendů. Z přehlídek i showroomů totiž vzešly modely, které pracují s jasnými kontrasty. Těšit se můžeme na sportovní základ převedený do luxusu, klasiku přeformátovanou do experimentu nebo minimalistické tvary postavené proti maximalismu.

    Gentle Monster boduje. Perfektní kampaně doplňuje příkladový marketing

    Gentle Monster patří mezi značky, které proměnily způsob, jakým móda komunikuje se svými zákazníky. Z korejského výrobce brýlí se stal kulturní hráč, jenž dokáže spojit architekturu, umění a marketing do jednoho dokonalého celku. Každá kolekce působí jako kapitola příběhu, který se odehrává v digitálních kampaních, ale i ve fyzickém prostoru.

    TikTok radí, jak zachránit den. Nový trend klade důraz na maličkosti

    Sociální síť TikTok přichází s dalším trendem, který slibuje pohodovější běžné dny. Koncept s názvem "Save the Day", tedy "Zachraň den" radí, jak překonat hodiny naplněné pouze prací a neztratit u toho sám sebe. Klíčem k vyrovnanější náladě jsou dle něj drobné aktivity, které nás opět "ukotví". Může jít o čtení knížky, procházku nebo hovor s kamarádem.

    Rosalía oblékla Calvin Klein. Zpěvačka září v čerstvé kampani

    Módní dům Calvin Klein naverboval do své nejnovější kampaně další známou osobnost. Jeho ikonické spodní prádlo tentokrát v reklamě pro letošní podzim oblékla španělská zpěvačka Rosalía. Na fotografiích, o které se postarala fotografka Carlijn Jacobs, pózuje v kolekcích Icon Cotton Modal a Heritage Cotton, a to ve vaně, baggy džínách i s krajtou.

    Tokyo Fashion Week highlights. Týden módy se nesl v novém duchu

    Uplynulý Tokyo Fashion Week pro sezónu jaro/léto 2026 ukázal, že i po více než 20 letech dokáže překvapit. Organizátoři letos výrazně zredukovali počet přehlídek a znovu vsadili na fyzickou přítomnost. Tím se celá akce zpřehlednila, zintenzivnila a získala větší mezinárodní přesah. V centru dění nestála pouze estetika, ale rovněž otázka, jak reagovat na reálné japonské klima a jak vnést do módy lehkost.

    Jacquemus připíjí s Veuve Clicquot. Společně vzdávají hold silným ženám

    Francouzský módní dům Jacquemus a výrobce luxusního šampaňského Veuve Clicquot představují poetickou spolupráci. V jejím srdci leží limitovaná edice lahve La Grande Dame 2018 vintage a skulpturální chladicí set. Značky spojuje nejen láska pro tradici a řemeslo, ale i úcta k silným ženám. Obojí podtrhuje obliba žluté barvy symbolizující radost.

    M.A.C Cosmetics má novou tvář. Beauty značku zastoupí Doja Cat

    Zpěvačka Doja Cat odhalila novou beauty spolupráci. Na uplynulém předávání ocenění MTV Video Music Awards potvrdila, že se stala novou globální ambasadorkou společnosti M.A.C Cosmetics. Na červeném koberci totiž předvedla klasickou rudou rtěnku v odstínu Lady Danger. Přihlížející ovšem vzápětí překvapila, když si z ní s chutí ukousla.

    Po stopách módních ikon: Jak Marc Jacobs ztělesnil módní ironii

    Marc Jacobs patří mezi nejvlivnější tvůrce současné módy. Od 80. let až po současné přehlídky dokáže každé kolekci vtisknout vlastní výrazný cit, značnou ironii a pestrou odvahu. Jeho rukopis stojí na nečekaných kontrastech. Ať už mezi ulicí a haute couture, nebo popovou kulturou a tradicí. Právě díky tomu se stal ikonickým návrhářem, který se nebojí experimentovat s barevnou paletou i materiálovou extravagancí.

    Protest na Pařížské není na místě. Móda za nespokojenost mladých nemůže

    Skupina MayDay minulý týden v Pařížské ulici uspořádala protest proti luxusu. Její členové se oblékli do bílých kukel a trik tvořících nápis "useless". Odkazovali na to, že drahé oblečení odvádí pozornost od důležitějších hodnot. Argument však působí prázdně, protože pravá příčina tlaku na mladé lidi pramení odjinud. Luxusní butiky v tomto kontextu plní spíše roli kulisy, než aby představovaly zdroje problému.

    To nejlepší z Benátek. Na jaké filmy se můžete těšit tentokrát?

    Mezinárodní filmový festival v Benátkách letos oslavil svůj 82. ročník. Někteří kritici sice označují letošní filmový line-up za spíše slabší, i tentokrát se ovšem na plátnech objevilo několik snímků, které vyvolaly silné emoce a získaly si publikum. Vybrali jsme pět filmů, které by vám v následujících měsících rozhodně neměly uniknout. Od politicky naléhavého dokumentu přes černou satiru až po gotický velkofilm.

    Móda v kostce: Naomi Campbell tančí v Pucci a Tilda Swinton má vlastní výstavu

    Pucci naverboval supermodelku Naomi Campbell, která roztančila jeho podzimní řadu. Značka Boucheron zase za svou tvář zvolila herečku Daisy Edgar Jones. Eye Filmmuseum v Amsterdamu chystá výstavu o Tildě Swinton a La Galerie Dior pro změnu odhalí exhibici s Azzedine Alaïa Foundation. Stella McCartney pak spolupracuje s Jeffem Koons.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―