Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Streetwear ještě nedávno pulsoval energií. Lidé stáli hodiny ve frontách na značku Supreme, boty Yeezy způsobily kolaps internetových obchodů a každý nový kousek od Palace byl okamžitě vyprodán. Kdy naposledy jste ale opravdu pocítili elektrizující napětí z nového „dropu“? Jedno je jisté, něco se změnilo a streetwear scéna začíná ztrácet svou auru.

    Hlavním důvodem propadu kdysi populární streetwear je přesycenost trhu. Každý, kdo měl alespoň trochu kapitálu a odvahy, začal zakládat svou vlastní „hype“ značku. Co kdysi bylo symbolem moderní exkluzivity, se dnes rozmělnilo na stovky tuctových nabídek. Designy se opakují a motivace návrhářů často představuje spíše rychlý zisk než skutečné vyjádření specifického názoru.

    Přechod mílovými kroky do mainstreamu. Zkrátka to není to, co dříve

    Další klíčový faktor úpadku streetwear spočívá v posunu stylu do mainstreamu. Co bylo dříve underground subkulturou, dnes ovládá trh s luxusem. Louis Vuitton spolupracoval s Virgil Ablohem, Dior uvedl spolupráci s Nike a módní dům Balenciaga udělal z tenisek Triple S kult. Posun sice otevřel dveře streetwear do vysoké módy, zároveň ale způsobil ztrátu autenticity.

    Zdroj: Farfetch

    Změna ovšem nespočívá jen v designu či exkluzivitě. Svou roli hraje i technologie. Resale platformy jako StockX a GOAT přeměnily každý drop na spekulativní trh. Zákazníci nekupují streetwear, aby ho nosili, ale aby na něm vydělali. Zájem o jednotlivé kolekce se tak posunul od původní radosti z originálního stylu k cynickému obchodování s módními kousky.

    A jak to bude dál? Jistě není všem dnům konec

    Streetwear nicméně zcela neumírá, stále existuje naděje. Značky, které si uchovávají svou nezávislost a autenticitu, dokazují, že streetwear může stále rezonovat. Jde pouze o návrat ke kořenům, kultuře, umění a příběhům. Spolehnout se můžete také na trendsettery, jako je třeba královna streetwearu Kim Jones. Záleží ale, jakým způsobem budou posouvat svou tvorbu.

    Možná streetwear zkrátka potřebuje pauzu. Něco jako reset, který by odfiltroval přebytečný mainstream, a nechal prostor pro nové myšlenky a návrhy. Zdá se tak, že je čas obrátit pozornost na lokální scénu, zapomenuté značky a začínající tvůrce, kteří neměli prostor vyniknout právě kvůli masivně oblíbeným brandům.

    Vinu nese hlavně neutuchající resale. Streetwear pohřbili jeho největší fanoušci

    Streetwear nezničila pouze nadprodukce či posun do mainstreamu, ale právě ti, kteří ho kdysi nejvíce oslavovali. Resale platformy a touha po rychlém zisku vytvořily trh, kde není podstatné, co kousek symbolizuje. Místo komunity, sdílející nadšení z nových kolekcí, tak vznikl prázdný a nic neříkající byznys. Doufáme však, že i přes jeho trvající popularitu už dlouho fungovat nebude.

    Již zmíněné značky jako Supreme nebo Off-White se tak staly oběťmi svého vlastního úspěchu. Každý drop je okamžitě vykoupen novými prodejci, kteří ho bezmyšlenkovitě za několikanásobnou cenu vrhají zpět na trh. Takový přístup likviduje autenticitu a odrazuje opravdové módní fanoušky, pro které streetwear znamenal víc než jen vysokou cenovku.

    Zdroje: HighSnobiety, HypeBeast, Hypebae, YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Foto:Gucci

    Kdy jste se naposledy těšili na streetwear drop? Hypebeast kultura je již za námi

    ― Reklama ―

    Streetwear ještě nedávno pulsoval energií. Lidé stáli hodiny ve frontách na značku Supreme, boty Yeezy způsobily kolaps internetových obchodů a každý nový kousek od Palace byl okamžitě vyprodán. Kdy naposledy jste ale opravdu pocítili elektrizující napětí z nového „dropu“? Jedno je jisté, něco se změnilo a streetwear scéna začíná ztrácet svou auru.

    Hlavním důvodem propadu kdysi populární streetwear je přesycenost trhu. Každý, kdo měl alespoň trochu kapitálu a odvahy, začal zakládat svou vlastní „hype“ značku. Co kdysi bylo symbolem moderní exkluzivity, se dnes rozmělnilo na stovky tuctových nabídek. Designy se opakují a motivace návrhářů často představuje spíše rychlý zisk než skutečné vyjádření specifického názoru.

    Přechod mílovými kroky do mainstreamu. Zkrátka to není to, co dříve

    Další klíčový faktor úpadku streetwear spočívá v posunu stylu do mainstreamu. Co bylo dříve underground subkulturou, dnes ovládá trh s luxusem. Louis Vuitton spolupracoval s Virgil Ablohem, Dior uvedl spolupráci s Nike a módní dům Balenciaga udělal z tenisek Triple S kult. Posun sice otevřel dveře streetwear do vysoké módy, zároveň ale způsobil ztrátu autenticity.

    Zdroj: Farfetch

    Změna ovšem nespočívá jen v designu či exkluzivitě. Svou roli hraje i technologie. Resale platformy jako StockX a GOAT přeměnily každý drop na spekulativní trh. Zákazníci nekupují streetwear, aby ho nosili, ale aby na něm vydělali. Zájem o jednotlivé kolekce se tak posunul od původní radosti z originálního stylu k cynickému obchodování s módními kousky.

    A jak to bude dál? Jistě není všem dnům konec

    Streetwear nicméně zcela neumírá, stále existuje naděje. Značky, které si uchovávají svou nezávislost a autenticitu, dokazují, že streetwear může stále rezonovat. Jde pouze o návrat ke kořenům, kultuře, umění a příběhům. Spolehnout se můžete také na trendsettery, jako je třeba královna streetwearu Kim Jones. Záleží ale, jakým způsobem budou posouvat svou tvorbu.

    Možná streetwear zkrátka potřebuje pauzu. Něco jako reset, který by odfiltroval přebytečný mainstream, a nechal prostor pro nové myšlenky a návrhy. Zdá se tak, že je čas obrátit pozornost na lokální scénu, zapomenuté značky a začínající tvůrce, kteří neměli prostor vyniknout právě kvůli masivně oblíbeným brandům.

    Vinu nese hlavně neutuchající resale. Streetwear pohřbili jeho největší fanoušci

    Streetwear nezničila pouze nadprodukce či posun do mainstreamu, ale právě ti, kteří ho kdysi nejvíce oslavovali. Resale platformy a touha po rychlém zisku vytvořily trh, kde není podstatné, co kousek symbolizuje. Místo komunity, sdílející nadšení z nových kolekcí, tak vznikl prázdný a nic neříkající byznys. Doufáme však, že i přes jeho trvající popularitu už dlouho fungovat nebude.

    Již zmíněné značky jako Supreme nebo Off-White se tak staly oběťmi svého vlastního úspěchu. Každý drop je okamžitě vykoupen novými prodejci, kteří ho bezmyšlenkovitě za několikanásobnou cenu vrhají zpět na trh. Takový přístup likviduje autenticitu a odrazuje opravdové módní fanoušky, pro které streetwear znamenal víc než jen vysokou cenovku.

    Zdroje: HighSnobiety, HypeBeast, Hypebae, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Nejkrásnější vánoční stromky Claridge’s. Znáte tradici svátečního Londýna?

    Vánoční stromky Claridge’s patří k nejkrásnějším londýnským momentům prosincové sezóny. Každý rok přetváří hotelové lobby instalace, jež přináší noblesu, fantazii a velkorysou kreativitu. Strom vždy získá podobu připomínající couture objekt a pracuje s prostorem stejně přirozeně jako šperk s tělem. Hosté přicházejí za atmosférou, která v sobě nese jasný rukopis světového návrháře. Claridge’s tak každé Vánoce startuje období, které ovlivňuje vkus i očekávání celého Londýna.

    New York opouští kožešinu. Po rozhodnutí CFDA kráčí ve šlépějích Londýna

    Kožešina má v New Yorku utrum. Tedy alespoň na jeho vyhlášeném týdnu módy. Asociace pořádající tamní fashion week, Council of Fashion Designers of America (CFDA), kontroverzní materiál oficiálně zakázala. Kopíruje tak rozhodnutí Londýna, který od jeho využívání odstoupil již v roce 2023. Zůstává ovšem otázkou, zda bude metropoli následovat i Paříž a Milán.

    Kdo obsadí volný flek u Versace? Spekulace nabírají na obrátkách

    Versace stojí na prahu další kapitoly. Po odchodu Daria Vitale se módní svět zaměřuje na tvůrce, kteří dokážou kult ikonické značky dále rozšiřovat a dát mu nový impuls. Připravenost několika výrazných osobností vytváří mimořádně živý prostor pro strategické úvahy. Představa nového vedení kreativního směru Versace rezonuje celým odvětvím. Módní dům otevírá pole pro talenty, jež umí pracovat s dramatem, elegancí a přítomností okamžiku.

    Chappell Roan zkouší novou roli. Svou tvář propůjčí MAC Cosmetics

    Popová hvězda Chappell Roan mění směr. Poté, co prohlásila, že svou tvář nepropůjčí žádné známé značce, překvapila nečekaným oznámením. Stala se totiž novou ambasadorkou MAC Cosmetics. Mezi důvody, proč změnila názor, zpěvačka uvedla sdílené hodnoty a dlouhodobou podporu, jež společnost věnuje LGBTQI+ komunitě již od svého založení v 80. letech.

    Demna rýsuje svou vizi Gucci. Pre-fall 2026 řada uctívá odkaz Toma Ford

    Nová verze Gucci pomalu nastupuje na scénu. Návrhář Demna Gvasalia odhalil teprve druhou kolekci ve své nové pozici kreativního ředitele. Upřesnil tak obrysy vize, kterou představil již letos na podzim v Miláně. Řada Pre-fall 2026 však potvrzuje jeho úctu k archivním kapitolám značky, především pak k ikonické éře 90. let, jež vznikla pod taktovkou Toma Ford.

    Když luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Pověstný italský luxus se hroutí jako domeček z karet. Ránu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod's, jež je známá pro své kožené výrobky. Dle milánského soudu docházelo v továrnách jejích čínských dodavatelů k zneužívání pracovní síly, přičemž společnost o této skutečnosti věděla. Italský gigant nyní čelí sankci v podobě šestiměsíčního zákazu jakékoli propagace.

    Vystupovat, stanice Chanel. Show Métiers d’Art zazářila v newyorském metru

    Návrhář Matthieu Blazy odhalil světu teprve svou druhou kolekci Chanel. S úterní show Métiers d'Art ovšem pouze potvrdil to, co mnozí po jeho debutu v Paříži již tušili. Že je designér na správném místě. Nedávno jmenovaný kreativní ředitel představil nejnovější show v podzemní stanici newyorského metra. Skloubil tak underground velkoměsta s francouzskou elegancí.

    Rozhovor: Od školních sešitů k Hermès. Úspěch české kaligrafky, která okouzlila svět

    Kaligrafka Lucie Špatenková se už na střední škole zamilovala do krásně nadepsaných sešitů. Po vysoké škole založila značku Ta usměvavá, s níž pořádá workshopy krasopsaní, jezdí na eventy zkrášlovat různorodé produkty a písmem vylepšuje i výrobky nejdražších luxusních značek světa. Kromě spolupráce se značkami Prada, Cartier či Hermès vede tým kaligrafů, vychovává malou dceru a rozšiřuje povědomí o krasopísmu v Česku. 

    A$AP Rocky a Puma mění svět sneakers. Speedcat Racing zvou na divokou jízdu

    A$AP Rocky je zpět na módní scéně. Tentokrát opět spojil síly se sportovní značkou Puma. Společně vytvořili sneakers s názvem napovídajícím mnohé, tedy Speedcat Racing. A$AP Rocky přichází do světa bot se sexy divokým detailem. Teniska nádherně propojuje motorsportovou estetiku a osobní streetwearový styl samotného legendárního rapera. 

    Generace Z propadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z běžných self-care pomocníků se v očích generace Z stává speciální sběratelský předmět. Ať už díky rozlišným značkám, nespočtu vůní měnících se s každou sezónou, nebo limitovaným edicím, klasický peeling přitahuje v koupelně čím dál větší pozornost. Stal se z něj drobný záblesk světa luxusu, který nabízí okamžité uspokojení a komercí podpořený pocit sebelásky.

    Módní rok kulminuje. Konec roku zpečetilo předávání Fashion Awards

    První prosincové pondělí předznamenalo rychle se blížící konec letošního roku. Odstartovalo ho slavnostní předávání Fashion Awards, tradičně pořádané British Fashion Council Foundation. Módní svět tak řádně ocenil největší ikony definující rok 2025. Patří mezi ně mimo jiné návrháři jako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner nebo modelka Anok Yai.

    Dreaming Eli učí sexy sebelásce. Módní nováček dobývá Londýn

    Dreaming Eli patří k nejvýraznějším novým hlasům londýnské módní scény. Značka dobyla London Fashion Week svou kolekcí, kterou připravila pro jaro 2026. Její tvorba propojuje jemnost s drsností, zranitelnost se silou a experiment s romantikou. Svou jedinečností si zajistila pozornost módních kritiků a stabilní místo na světově proslulém týdnu módy.

    Chanel obléká rappera. Novým ambasadorem značky je A$AP Rocky

    Herečka Margaret Qualley a rapper A$AP Rocky čeká hvězdná svatba. Alespoň v alternativním vesmíru Chanel. Módní dům odhalil krátké video z dílny režiséra Michela Gondry, v němž slavného hudebníka představuje jako svého nejnovějšího ambasadora. Zároveň se jedná o teaser k chystané show s názvem Métiers d’Art, kterou v úterý 2. prosince přivítá New York.

    LVMH loví talenty, Kering loví značky. Oba velikáni formují budoucnost luxusu

    LVMH i Kering vstupují do nové etapy růstu. Skupiny formující tvář globálního luxusu posouvají portfolia směrem k budoucnosti. LVMH sází na čerstvé talenty a řemeslné mistrovství. Kering buduje investiční jednotku, jež mapuje značky, technologie i subkulturní směry. Oba giganti sledují proměnu zákazníka a reagují s vizí přesahující hranice tradičního luxusu.

    Příběh touhy a vzdoru. Vivienne Westwood probouzí k životu mangu NANA

    Milovnící anime a módy, nastal váš čas. Vivienne Westwood si nachystala podzimní překvapení plné mangy. Značka spolu s Ai Yazawa vytvořila kolekci, jež se inspirovala slavnými japonskými manga komiksy. Spolupráce, která propojuje melancholii tokijských nocí s nezkrotným britským duchem, oživuje šperky, látky i siluety, jež v manze vypráví o svobodě, touze a vzdoru.

    Maison Margiela přepisuje anonymní DNA. Přizpůsobuje se éře virálů

    Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíš. V módě, kde rychle se měnící dynamika může zaskočit i nejsilnější hráče, to však neplatí. Pravidlům hry se musel podřídit i Maison Margiela. Zakladatel značky vybudoval byznys model na ideji brandu bez jména. Kreativní ředitel Glenn Martens ho ale pomalu přetváří. Uvádí ho do současnosti, kde vítězí relevance a pozornost.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―