Na světě je jen hrstka lidí mladších 30 let, jimž Coachella nic neříká. Jde o nejznámější současný hudební festival, na nějž se shání lístky rok předem a při jejich koupi snadno přečerpáte kreditku. Účastní se ho celebrity, influenceři i smrtelníci, kteří jsou terčem marketingových oddělení známých značek. A ani letos se rozhodně nemají za co stydět.
Koho neminula éra webů jako Tumblr nebo We Heart It si jistě vzpomene i na extrémní humbuk okolo festivalu Coachella. Nemohli jsme tam být, ale z celého srdce jsme po tom toužili. Patřilo to až k nezdravé obsesi s životem v USA, o kterém jsme věřili, že musí být životním štěstím. V posledních letech se tenhle postoj vlivem okolností nejspíše změnil, ale sláva festivalu zůstává. A roste.
Coachella je hudební mekkou. Přesto z ní uvidíte spíš celebrity a stánky slavných značek
Během letošního ročníku amerického festivalu se na pódiu vystřídala jména jako Lady Gaga, Charli XCX, Green Day nebo Post Malone. To samo o sobě naznačuje jedinečnost této akce. Potvrzuje ji rovněž zjištění, že na tento slavný festival dorazí zhruba 125 tisíc návštěvníků. Těžko byste po celém světě hledali hudební událost s takovou pověstí a až nadpozemskou aurou.
Není jisté, kdy se tomu tak stalo, ale Coachella už zdaleka není jen o hudbě. Jakmile vstoupíte do areálu, čekají na vás stánky slavných brandů, chill-out zóny, vzorečky kosmetických produktů či fotokoutky, dokonce i dočasné architektonické stavby. Díky umístění v poušti zbývá dost prostoru na všechny monstrózní marketingové kampaně. Není jich totiž zrovna málo.


Zdroj: Coachella
Vymýšlení strategie zavařilo nejednu hlavu. Značky nabídly opravdu originální nápady
Budeme-li se držet kosmetických značek, největší poprask letos způsobila spolupráce značky 818 Tequila, patřící Kendall Jenner, a značky Rhode, kterou pro změnu vlastní nikdo jiný než Hailey Bieber. Na první pohled ničím zvláštní stavba skýtala automat na fotky a při vložení žetonu vydala vybraný odstín Rhode lesků na rty a miniaturní lahvičky tequily. Jednoduché, ale efektivní.
Být sponzorem tak obrovského festivalu není jen tak. Letos tak měla Coachella poprvé v historii sponzora ve formě festivalové vůně. Tím se stalo proslulé a generací Z oblíbené Sol de Janeiro. Značka na sto metrech čtverečních nabídla senzorické hřiště pro dospělé s telefonními budkami, poskytujícími interaktivní brány do voňavého světa. Dárečkem byly miniatury vůní s klíčenkou na kabelku.
Oblíbenou atrakcí bylo také růžové SUV objíždějící Palm Springs a rozdávající opalovací krémy, a to jak do domů influencerů, tak náhodným kolemjdoucím. I tento krok značce Kosas vynesl nemalou popularitu. SPF bylo téma také pro dalšího sponzora, a to Neutrogenu. Společnost si pozvala 52 influencerů a rozdala 757 litrů opalovacího krému. Spálené nosy na Coachelle vážně nehrozily.
Oblíbená sociální síť zazářila. V Pinterest stánku čekalo ztělesnění nejlepších trendů
Dlouhodobou součástí programu festivalu je i Pinterest. Pokud by vám nebylo jasné proč, tak podle dat platformy stouplo hledání pojmu „Coachella aesthetic outfit“ o 769 procent oproti loňskému roku. To jen pokud by vám šílenství okolo americké akce přišlo přehnané. Stánek Pinterestu se proto nesl v duchu nejnovějších festivalových trendů jako pop girl, „y2k it girl“ a glitter freckles.
Díky datům z vyhledávání oblíbené sítě Pinterest lze odhadnout i plánované módní kreace na Coachelle. Před festivalem totiž hledání „vintage low rise jeans“ stouplo o 329 procent, pojem „leather outfits“ o 115 procent a největší boom zaznamenala „dark dreamy aesthetic“ s růstem o 870 procent. Coachella je totiž nejen hudebním a marketingovým královstvím, ale i módní událostí.
Marketing v plné síle. Rhode si svým fotostánkem vydělal tři a půl milionu dolarů
Milé gesto v podobě produktů zdarma má ale mnohem hlubší přesah do hlubin marketingu. Dokazuje to i vypočítaná EMV, tedy Earned Media Value, česky analýza dosažené hodnoty. Ta vyjadřuje, kolik by firma zaplatila, kdyby si výslednou mediální pozornost na sítích kupovala jako reklamu. Podle analýzy platformy Creator IQ vychází z tohoto pohledu jako beauty vítěz značka Rhode.
@haileybieber bestied so hard our brands collabed at Coachella @Kendall Jenner ♬ Sex And The City – Main Theme – Geek Music
Jen přítomností samotné Hailey na Coachelle a běžným sdílením návštěvníků roztomilého fotostánku získalo Rhode hodnotu EMV ve výši 3,63 milionu dolarů. Na paty jí šlape značka Kosas, jíž právě zmíněné růžové SUV vyneslo EMV v hodnotě 3,61 milionu dolarů. Jen pro představu, Sol de Janeiro uvádí 1,61 milionu a značka gumídků Lemme od Kourtney Kardashian „jen“ 0,89 milionu.
Všechna tato data ukazují neuvěřitelně promyšlené marketingové tahy, ale také dost možná trend pro další roky. Nejdražším marketingovým prostorem stále zůstávají reklamy v poločase amerického Super Bowlu, není ale Coachella svou vlastní verzí celosvětové akce s extrémním přesahem do všech oblastí? Nárůst EMV i internetové hledání spojené s festivalem tomu dost možná nasvědčují.
Zdroje: Campaign US, Creator IQ, The Business of Fashion, BeautyMatter, TikTok, Instagram