Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sledujete někdy catwalk modelek se zatajeným dechem a úžasem v očích, ale zároveň máte rozporuplné pocity doplněné o spoustu otázek? V pořádku. Přesně tohle ve Vás mají umělecká díla vyvolat. Zůstávají ale stejně nedosažitelná jako dříve?

    Existují obrazy a dekorace, které zdobí vaše domovy, ale také honosné kousky o nesmírné hodnotě, které najdeme v muzeích a slouží jako múzy pro další umělce. Múzami jsou také, často bizarní, modely z přehlídek haute couture. Jejich úkolem je ukázat trend, o který se bude opírat kolekce prêt-à-porter a usnadňuje pochopení toho, co bylo skutečnou inspirací kolekce. Nemají být praktické nebo nositelné, mají ohromit a vyvolat diskusi.

    Kevin Germanier během Paris Fashion Week vyslal jasnou message o tom, že se na jaře 2023 máme připravit na korálky, peří a třpytivé látky.

    Opravdu kontroverzní, nejen haute couture, přehlídky můžeme v posledních letech vidět u módního domu Balenciaga. Při své poslední couture show během Paris Fashion Week, pod taktovkou návrháře Demny Gvasalii, jsme mohli vidět třpytivé modely v kontrastu s modely neoprenovými. Modelky měly navíc obličeje zahaleny maskami. Bez masek se objevila pouze velká jména jako Naomi Cambell nebo Nicole Kidman.

    Tato přehlídka ovšem znamenala naprostý přelom v haute couture. Po jejím skončení byl otevřen couture obchod. Dosud byl nákup těchto impozantních a ručně šitých modelů možný pouze v ateliérech a dostal se k nim jen velmi úzký okruh klientů. Při openingu couture obchodu, který se nachází pod historickým ateliérem Balenciaga na 10 Avenue George V, generální ředitel Balenciaga Cédric Charbit prohlásil: „Koncept couture obchodu je vstupní branou ke couture, která zůstává velmi uzavřeným vesmírem, zejména pro nové generace.“

    Co se ale děje s většinou modelů z haute couture přehlídek?

    Stejně jako další vysoké umění nejčastěji putují do muzeí. Výjimečně se také draží, většinou pro dobročinné účely.

    Nejvíce muzeí najdeme v samotné kolébce módy. Pařížskými legendami jsou zejména Palais Galliera a Museum of Decorative Arts. Obrovským zážitkem jsou i muzea módních domů, například La Galerie Dior s dechberoucím schodištěm „Diorama“.

    Foto: Galerie Dior

    USA má centrum módy v New Yorku. Určitě stojí za návštěvu Museum at the Fashion Institute of Technology (MFIT) a Metropolitan Museum of Modern Art (MET). Při návštěvě Velké Británie nezapomeňte na Victoria & Albert Museum v Londýně. V Japonsku se může kochat v Kyoto Custume Institute.

    Význam přehlídek haute couture

    Prestiž. Každý designér se chce prostřednictvím své kreativity a technických dovedností podílet na udávání módního trendu. Poskytnout veřejnosti celkový dojem, téma, náladu, umělecké pozadí i atmosféru kolekce, která bude inspirací pro kousky prêt-à-porter. Přehlídky haute couture netrvají dlouho a jsou pro veřejnost uzavřeny. Zúčastnit se jich může pouze velmi úzký okruh lidí, který zahrnuje i nejtalentovanější novináře.

    Prezentace a propagace. Všechny značky chtějí prodávat své produkty. Přehlídky haute couture  jsou pro ně skvělým způsobem, jak zvýšit povědomí o značce. Představení bizardních kousků je excelentní způsob, jak značce pomoci vybudovat si vlastní image a získat tak uznání a popularitu. Divoce okázalé nebo přehnaně pohádkové kusy oblečení totiž přirozeně vzbuzují větší zájem tisku.

    Výsada haute couture

    Haute couture má velmi přísné požadavky, které chrání zákon pařížské Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM), která má na celosvětový módní průmysl nepopiratelný dopad. FHCM byla založena v roce 1868 a střeží náročné standardy francouzské módní kultury. V současné době má přibližně sto členů a sestává ze tří komor: haute couture, dámská móda a pánská móda. Předsedá módním týdnům v Paříži a podporuje nadějné návrháře. Každoročně má nelehký úkol sestavit exkluzivní seznam módních domů, které splnily náročné požadavky a mohou se pyšnit členstvím. To se dále dělí na tři stupně. Do prvního se řadí značky, které sídlí v Paříží, jmenovitě to jsou třeba Chanel nebo Dior. Do druhého stupně řadíme značky nefrancouzského původu, např. Versace Valentino. V posledním jsou začínající talenty, kterým FHCM poskytuje podporu v jejich rozvoji a zviditelnění se.

    Zdroje: Fédération de la Haute Couture et de la Mode, Dezeen, Instagram

    Autor článku:

    ― Reklama ―

    Jaký je význam a osud bizarních modelů z přehlídek haute couture?

    Sledujete někdy catwalk modelek se zatajeným dechem a úžasem v očích, ale zároveň máte rozporuplné pocity doplněné o spoustu otázek? V pořádku. Přesně tohle ve Vás mají umělecká díla vyvolat. Zůstávají ale stejně nedosažitelná jako dříve?

    Existují obrazy a dekorace, které zdobí vaše domovy, ale také honosné kousky o nesmírné hodnotě, které najdeme v muzeích a slouží jako múzy pro další umělce. Múzami jsou také, často bizarní, modely z přehlídek haute couture. Jejich úkolem je ukázat trend, o který se bude opírat kolekce prêt-à-porter a usnadňuje pochopení toho, co bylo skutečnou inspirací kolekce. Nemají být praktické nebo nositelné, mají ohromit a vyvolat diskusi.

    Kevin Germanier během Paris Fashion Week vyslal jasnou message o tom, že se na jaře 2023 máme připravit na korálky, peří a třpytivé látky.

    Opravdu kontroverzní, nejen haute couture, přehlídky můžeme v posledních letech vidět u módního domu Balenciaga. Při své poslední couture show během Paris Fashion Week, pod taktovkou návrháře Demny Gvasalii, jsme mohli vidět třpytivé modely v kontrastu s modely neoprenovými. Modelky měly navíc obličeje zahaleny maskami. Bez masek se objevila pouze velká jména jako Naomi Cambell nebo Nicole Kidman.

    Tato přehlídka ovšem znamenala naprostý přelom v haute couture. Po jejím skončení byl otevřen couture obchod. Dosud byl nákup těchto impozantních a ručně šitých modelů možný pouze v ateliérech a dostal se k nim jen velmi úzký okruh klientů. Při openingu couture obchodu, který se nachází pod historickým ateliérem Balenciaga na 10 Avenue George V, generální ředitel Balenciaga Cédric Charbit prohlásil: „Koncept couture obchodu je vstupní branou ke couture, která zůstává velmi uzavřeným vesmírem, zejména pro nové generace.“

    Co se ale děje s většinou modelů z haute couture přehlídek?

    Stejně jako další vysoké umění nejčastěji putují do muzeí. Výjimečně se také draží, většinou pro dobročinné účely.

    Nejvíce muzeí najdeme v samotné kolébce módy. Pařížskými legendami jsou zejména Palais Galliera a Museum of Decorative Arts. Obrovským zážitkem jsou i muzea módních domů, například La Galerie Dior s dechberoucím schodištěm „Diorama“.

    Foto: Galerie Dior

    USA má centrum módy v New Yorku. Určitě stojí za návštěvu Museum at the Fashion Institute of Technology (MFIT) a Metropolitan Museum of Modern Art (MET). Při návštěvě Velké Británie nezapomeňte na Victoria & Albert Museum v Londýně. V Japonsku se může kochat v Kyoto Custume Institute.

    Význam přehlídek haute couture

    Prestiž. Každý designér se chce prostřednictvím své kreativity a technických dovedností podílet na udávání módního trendu. Poskytnout veřejnosti celkový dojem, téma, náladu, umělecké pozadí i atmosféru kolekce, která bude inspirací pro kousky prêt-à-porter. Přehlídky haute couture netrvají dlouho a jsou pro veřejnost uzavřeny. Zúčastnit se jich může pouze velmi úzký okruh lidí, který zahrnuje i nejtalentovanější novináře.

    Prezentace a propagace. Všechny značky chtějí prodávat své produkty. Přehlídky haute couture  jsou pro ně skvělým způsobem, jak zvýšit povědomí o značce. Představení bizardních kousků je excelentní způsob, jak značce pomoci vybudovat si vlastní image a získat tak uznání a popularitu. Divoce okázalé nebo přehnaně pohádkové kusy oblečení totiž přirozeně vzbuzují větší zájem tisku.

    Výsada haute couture

    Haute couture má velmi přísné požadavky, které chrání zákon pařížské Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM), která má na celosvětový módní průmysl nepopiratelný dopad. FHCM byla založena v roce 1868 a střeží náročné standardy francouzské módní kultury. V současné době má přibližně sto členů a sestává ze tří komor: haute couture, dámská móda a pánská móda. Předsedá módním týdnům v Paříži a podporuje nadějné návrháře. Každoročně má nelehký úkol sestavit exkluzivní seznam módních domů, které splnily náročné požadavky a mohou se pyšnit členstvím. To se dále dělí na tři stupně. Do prvního se řadí značky, které sídlí v Paříží, jmenovitě to jsou třeba Chanel nebo Dior. Do druhého stupně řadíme značky nefrancouzského původu, např. Versace Valentino. V posledním jsou začínající talenty, kterým FHCM poskytuje podporu v jejich rozvoji a zviditelnění se.

    Zdroje: Fédération de la Haute Couture et de la Mode, Dezeen, Instagram

    ― Reklama ―

    Generace Z propadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z běžných self-care pomocníků se v očích generace Z stává speciální sběratelský předmět. Ať už díky rozlišným značkám, nespočtu vůní měnících se s každou sezónou, nebo limitovaným edicím, klasický peeling přitahuje v koupelně čím dál větší pozornost. Stal se z něj drobný záblesk světa luxusu, který nabízí okamžité uspokojení a komercí podpořený pocit sebelásky.

    Módní rok kulminuje. Konec roku zpečetilo předávání Fashion Awards

    První prosincové pondělí předznamenalo rychle se blížící konec letošního roku. Odstartovalo ho slavnostní předávání Fashion Awards, tradičně pořádané British Fashion Council Foundation. Módní svět tak řádně ocenil největší ikony definující rok 2025. Patří mezi ně mimo jiné návrháři jako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner nebo modelka Anok Yai.

    Dreaming Eli učí sexy sebelásce. Módní nováček dobývá Londýn

    Dreaming Eli patří k nejvýraznějším novým hlasům londýnské módní scény. Značka dobyla London Fashion Week svou kolekcí, kterou připravila pro jaro 2026. Její tvorba propojuje jemnost s drsností, zranitelnost se silou a experiment s romantikou. Svou jedinečností si zajistila pozornost módních kritiků a stabilní místo na světově proslulém týdnu módy.

    Chanel obléká rappera. Novým ambasadorem značky je A$AP Rocky

    Herečka Margaret Qualley a rapper A$AP Rocky čeká hvězdná svatba. Alespoň v alternativním vesmíru Chanel. Módní dům odhalil krátké video z dílny režiséra Michela Gondry, v němž slavného hudebníka představuje jako svého nejnovějšího ambasadora. Zároveň se jedná o teaser k chystané show s názvem Métiers d’Art, kterou v úterý 2. prosince přivítá New York.

    Vánoce očima Burberry. Daniel Lee vyměnil trenčkoty za stromeček

    Luxusní hotel Claridge's v srdci Londýna tradičně vkládá výzdobu svého vánočního stromečku do rukou důležitého jména módní scény. Letos dle vlastní vize proměnil sváteční dekorace kreativní ředitel Burberry Daniel Lee. Jednotlivé ozdoby odkazují na dlouholetou tradici značky, zatímco ikonický kostkovaný vzor pohltí zbytek luxusního interiéru hotelového lobby.

    Shein pod palbou. Čelí žalobě francouzských obchodníků i výzvě poslanců

    Potíže fast fashion řetězce Shein ve Francii nekončí. Nově čelí žalobě ze strany francouzských maloobchodníků. Na 12 federací a několik značek zahájilo proti značce soudní řízení. Olej do ohně kritiky přilévají také tamní poslanci. Více než 80 z nich vydalo oficiální prohlášení, v němž požadují zákaz Shein, a to ve jménu "ochrany pracovníků, veřejného zdraví a planety".

    Bottega Veneta uvádí Jenga set. Jeho cenovka je opravdu vesmírná

    Bottega Veneta uvádí Jenga set, který posouvá domácí zábavu do sféry investičních objektů. Luxusní dům využívá své signifikantní prvky a transformuje mezinárodně známou hru do podoby kultivovaného designového předmětu. Každý jednotlivý prvek získává charakter artefaktu, s důrazem na materiál a přesnost zpracování. Soubor působí jako tichý symbol pohodlí, vkusu a sebevědomého vkročení do segmentu zábavy pro dospělé. Ano, společnost na svých stránkách opravdu uvádí, že nejde o hračku pro děti.

    TikTok Highlights: Trendy videa sdílejí vytoužený „flow state“

    Vaše soustředění směřuje k dané aktivitě, okolí se rozplývá a vy nemyslíte na nic jiného než přítomnost. I tak by mnozí uživatelé sociální sítě TikTok popsali "flow state". Tedy stav, který momentálně vyzdvihuje lavina virálních videí. Sdílejí totiž momenty, kdy lidé při často obyčejných aktivitách zapomínají na vše ostatní a ocitají se ve chvíli stvořené jen a pouze pro ně.

    Versace překračuje milník. Prada značku v prosinci přivítá pod svá křídla

    Luxusní skupina Prada Group letos v dubnu překvapila módní svět, když oznámila svou koupi módního domu Versace. Dohoda za 1,25 miliardy eur následovala krátce poté, co z pozice kreativní ředitelky značky odešla Donatella Versace. Teprve v úterý 2. prosince však společnost plně vstoupí do vesmíru Prada. Čeká ji nová éra kombinující její legendární historii a inovaci.

    REFY přináší chromový launch. Nová kolekce svítí sama o sobě

    REFY je značka, která evokuje dokonale upravené obočí. Každá žena si ji spojuje s její krásnou zakladatelkou a jejím netypickým vzhledem, jenž proměnila ve svou přednost. Vytvořila značku, jejímž posláním je dodat ženám sebevědomí, především v oblasti obočí. Při příležitosti výročí existence značky REFY představuje limitovanou edici Chrome Collection.

    Róby Alžběty II. znovu září. Velká výstava odhaluje příběhy jejího stylu

    Výstava věnovaná Alžbětě II. představuje desítky jejích ikonických rób i doplňků, které dlouho formovaly vizuální podobu britské monarchie. Návštěvníci mohou nahlédnout do zákulisí stylu Alžběty II., jeho symboliky i vývoje napříč dekádami. Expozice odhaluje nejen propracované detaily oděvů, ale také příběhy návrhářů, tradic a událostí, jež se do nich otiskly.

    Greenpeace našel nebezpečné látky v oblečení Shein. Překračují limity EU

    Fast fashion řetězec Shein čelí v Evropě další kauze. Německá odnož neziskové organizace Greenpeace odhalila nejnovější report, dle kterého v jeho oblečení našla nebezpečné látky. Jejich množství přitom přesahuje hranice předepsané Evropskou unií. Potenciálně toxické chemikálie pak mohou vést k řadě onemocnění, poškozují ovšem také životní prostředí.

    Paříž dobývá čerstvý designový skvost. Café Nuances otevírá novou pobočku

    Nová pobočka Café Nuances v Paříži se mění v magnet pro generaci, která vyhledává design s naprostou vizuální razancí. Le Marais získává prostor, jenž pracuje s intenzivní estetikou a přitahuje pozornost rychlostí virálního postu. Atmosféra vibruje kovovým leskem, červeným světlem a podmanivým minimalismem. Kavárna posouvá běžný rituál do sféry, kde se design stává zážitkem. Zapisuje se mezi lokace, jež sdílení podporují jako součást své identity.

    Magazín Complex zveřejnil seznam módních ikon. Je ale opravdu relevantní?

    Magazín Complex zveřejnil seznam 25 módních ikon 21. století a potvrdil tím svou fascinaci popkulturními stálicemi. Výběr sestavený ze jmen, která vládnou globálním trendům a obálkám časopisů, zvýrazňuje sílu mainstreamu. Žebříček prezentuje osobnosti s obří mediální gravitací a odhodláním tvořit vlastní vizuální jazyk. Reflektuje současnou touhu po ikonách, jež dokáží okamžitě rezonovat s publikem. Zapomíná ale, že módní scéna dýchá i jinými barvami a touží po nových tvářích.

    Krása je jeho jazykem. Tom Ford ji přenesl z módy na filmové plátno

    Tom Ford, původně uznávaný módní návrhář a bývalý kreativní ředitel značek Gucci a Yves Saint Laurent, se stal jedním z mála designérů, kterým se podařilo úspěšně proniknout také do světa filmu. Svou preciznost, smysl pro detail a estetickou vytříbenost přenesl z přehlídkových mol na filmové plátno, kde zaujal snímky A Single Man nebo Nocturnal Animals. 

    Když pouliční styl vzývá luxus. Pharrell Williams čerpá ze skateboardové obuvi

    Skateboardová obuv zaznamenává výrazný návrat na módní scénu, a právě na tento trend reaguje i Pharrell Williams. Pro Louis Vuitton představil model LV Tilted, který spojuje pouliční estetiku s luxusem francouzské značky. Nové pánské tenisky vycházejí z vintage nízkých skateboardových bot z přelomu milénia, jejichž siluetu reinterpretují v moderním duchu.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―