Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sledujete někdy catwalk modelek se zatajeným dechem a úžasem v očích, ale zároveň máte rozporuplné pocity doplněné o spoustu otázek? V pořádku. Přesně tohle ve Vás mají umělecká díla vyvolat. Zůstávají ale stejně nedosažitelná jako dříve?

    Existují obrazy a dekorace, které zdobí vaše domovy, ale také honosné kousky o nesmírné hodnotě, které najdeme v muzeích a slouží jako múzy pro další umělce. Múzami jsou také, často bizarní, modely z přehlídek haute couture. Jejich úkolem je ukázat trend, o který se bude opírat kolekce prêt-à-porter a usnadňuje pochopení toho, co bylo skutečnou inspirací kolekce. Nemají být praktické nebo nositelné, mají ohromit a vyvolat diskusi.

    Kevin Germanier během Paris Fashion Week vyslal jasnou message o tom, že se na jaře 2023 máme připravit na korálky, peří a třpytivé látky.

    Opravdu kontroverzní, nejen haute couture, přehlídky můžeme v posledních letech vidět u módního domu Balenciaga. Při své poslední couture show během Paris Fashion Week, pod taktovkou návrháře Demny Gvasalii, jsme mohli vidět třpytivé modely v kontrastu s modely neoprenovými. Modelky měly navíc obličeje zahaleny maskami. Bez masek se objevila pouze velká jména jako Naomi Cambell nebo Nicole Kidman.

    Tato přehlídka ovšem znamenala naprostý přelom v haute couture. Po jejím skončení byl otevřen couture obchod. Dosud byl nákup těchto impozantních a ručně šitých modelů možný pouze v ateliérech a dostal se k nim jen velmi úzký okruh klientů. Při openingu couture obchodu, který se nachází pod historickým ateliérem Balenciaga na 10 Avenue George V, generální ředitel Balenciaga Cédric Charbit prohlásil: „Koncept couture obchodu je vstupní branou ke couture, která zůstává velmi uzavřeným vesmírem, zejména pro nové generace.“

    Co se ale děje s většinou modelů z haute couture přehlídek?

    Stejně jako další vysoké umění nejčastěji putují do muzeí. Výjimečně se také draží, většinou pro dobročinné účely.

    Nejvíce muzeí najdeme v samotné kolébce módy. Pařížskými legendami jsou zejména Palais Galliera a Museum of Decorative Arts. Obrovským zážitkem jsou i muzea módních domů, například La Galerie Dior s dechberoucím schodištěm „Diorama“.

    Foto: Galerie Dior

    USA má centrum módy v New Yorku. Určitě stojí za návštěvu Museum at the Fashion Institute of Technology (MFIT) a Metropolitan Museum of Modern Art (MET). Při návštěvě Velké Británie nezapomeňte na Victoria & Albert Museum v Londýně. V Japonsku se může kochat v Kyoto Custume Institute.

    Význam přehlídek haute couture

    Prestiž. Každý designér se chce prostřednictvím své kreativity a technických dovedností podílet na udávání módního trendu. Poskytnout veřejnosti celkový dojem, téma, náladu, umělecké pozadí i atmosféru kolekce, která bude inspirací pro kousky prêt-à-porter. Přehlídky haute couture netrvají dlouho a jsou pro veřejnost uzavřeny. Zúčastnit se jich může pouze velmi úzký okruh lidí, který zahrnuje i nejtalentovanější novináře.

    Prezentace a propagace. Všechny značky chtějí prodávat své produkty. Přehlídky haute couture  jsou pro ně skvělým způsobem, jak zvýšit povědomí o značce. Představení bizardních kousků je excelentní způsob, jak značce pomoci vybudovat si vlastní image a získat tak uznání a popularitu. Divoce okázalé nebo přehnaně pohádkové kusy oblečení totiž přirozeně vzbuzují větší zájem tisku.

    Výsada haute couture

    Haute couture má velmi přísné požadavky, které chrání zákon pařížské Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM), která má na celosvětový módní průmysl nepopiratelný dopad. FHCM byla založena v roce 1868 a střeží náročné standardy francouzské módní kultury. V současné době má přibližně sto členů a sestává ze tří komor: haute couture, dámská móda a pánská móda. Předsedá módním týdnům v Paříži a podporuje nadějné návrháře. Každoročně má nelehký úkol sestavit exkluzivní seznam módních domů, které splnily náročné požadavky a mohou se pyšnit členstvím. To se dále dělí na tři stupně. Do prvního se řadí značky, které sídlí v Paříží, jmenovitě to jsou třeba Chanel nebo Dior. Do druhého stupně řadíme značky nefrancouzského původu, např. Versace Valentino. V posledním jsou začínající talenty, kterým FHCM poskytuje podporu v jejich rozvoji a zviditelnění se.

    Zdroje: Fédération de la Haute Couture et de la Mode, Dezeen, Instagram

    Autor článku:

    ― Reklama ―

    Jaký je význam a osud bizarních modelů z přehlídek haute couture?

    ― Reklama ―

    Sledujete někdy catwalk modelek se zatajeným dechem a úžasem v očích, ale zároveň máte rozporuplné pocity doplněné o spoustu otázek? V pořádku. Přesně tohle ve Vás mají umělecká díla vyvolat. Zůstávají ale stejně nedosažitelná jako dříve?

    Existují obrazy a dekorace, které zdobí vaše domovy, ale také honosné kousky o nesmírné hodnotě, které najdeme v muzeích a slouží jako múzy pro další umělce. Múzami jsou také, často bizarní, modely z přehlídek haute couture. Jejich úkolem je ukázat trend, o který se bude opírat kolekce prêt-à-porter a usnadňuje pochopení toho, co bylo skutečnou inspirací kolekce. Nemají být praktické nebo nositelné, mají ohromit a vyvolat diskusi.

    Kevin Germanier během Paris Fashion Week vyslal jasnou message o tom, že se na jaře 2023 máme připravit na korálky, peří a třpytivé látky.

    Opravdu kontroverzní, nejen haute couture, přehlídky můžeme v posledních letech vidět u módního domu Balenciaga. Při své poslední couture show během Paris Fashion Week, pod taktovkou návrháře Demny Gvasalii, jsme mohli vidět třpytivé modely v kontrastu s modely neoprenovými. Modelky měly navíc obličeje zahaleny maskami. Bez masek se objevila pouze velká jména jako Naomi Cambell nebo Nicole Kidman.

    Tato přehlídka ovšem znamenala naprostý přelom v haute couture. Po jejím skončení byl otevřen couture obchod. Dosud byl nákup těchto impozantních a ručně šitých modelů možný pouze v ateliérech a dostal se k nim jen velmi úzký okruh klientů. Při openingu couture obchodu, který se nachází pod historickým ateliérem Balenciaga na 10 Avenue George V, generální ředitel Balenciaga Cédric Charbit prohlásil: „Koncept couture obchodu je vstupní branou ke couture, která zůstává velmi uzavřeným vesmírem, zejména pro nové generace.“

    Co se ale děje s většinou modelů z haute couture přehlídek?

    Stejně jako další vysoké umění nejčastěji putují do muzeí. Výjimečně se také draží, většinou pro dobročinné účely.

    Nejvíce muzeí najdeme v samotné kolébce módy. Pařížskými legendami jsou zejména Palais Galliera a Museum of Decorative Arts. Obrovským zážitkem jsou i muzea módních domů, například La Galerie Dior s dechberoucím schodištěm „Diorama“.

    Foto: Galerie Dior

    USA má centrum módy v New Yorku. Určitě stojí za návštěvu Museum at the Fashion Institute of Technology (MFIT) a Metropolitan Museum of Modern Art (MET). Při návštěvě Velké Británie nezapomeňte na Victoria & Albert Museum v Londýně. V Japonsku se může kochat v Kyoto Custume Institute.

    Význam přehlídek haute couture

    Prestiž. Každý designér se chce prostřednictvím své kreativity a technických dovedností podílet na udávání módního trendu. Poskytnout veřejnosti celkový dojem, téma, náladu, umělecké pozadí i atmosféru kolekce, která bude inspirací pro kousky prêt-à-porter. Přehlídky haute couture netrvají dlouho a jsou pro veřejnost uzavřeny. Zúčastnit se jich může pouze velmi úzký okruh lidí, který zahrnuje i nejtalentovanější novináře.

    Prezentace a propagace. Všechny značky chtějí prodávat své produkty. Přehlídky haute couture  jsou pro ně skvělým způsobem, jak zvýšit povědomí o značce. Představení bizardních kousků je excelentní způsob, jak značce pomoci vybudovat si vlastní image a získat tak uznání a popularitu. Divoce okázalé nebo přehnaně pohádkové kusy oblečení totiž přirozeně vzbuzují větší zájem tisku.

    Výsada haute couture

    Haute couture má velmi přísné požadavky, které chrání zákon pařížské Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM), která má na celosvětový módní průmysl nepopiratelný dopad. FHCM byla založena v roce 1868 a střeží náročné standardy francouzské módní kultury. V současné době má přibližně sto členů a sestává ze tří komor: haute couture, dámská móda a pánská móda. Předsedá módním týdnům v Paříži a podporuje nadějné návrháře. Každoročně má nelehký úkol sestavit exkluzivní seznam módních domů, které splnily náročné požadavky a mohou se pyšnit členstvím. To se dále dělí na tři stupně. Do prvního se řadí značky, které sídlí v Paříží, jmenovitě to jsou třeba Chanel nebo Dior. Do druhého stupně řadíme značky nefrancouzského původu, např. Versace Valentino. V posledním jsou začínající talenty, kterým FHCM poskytuje podporu v jejich rozvoji a zviditelnění se.

    Zdroje: Fédération de la Haute Couture et de la Mode, Dezeen, Instagram

    ― Reklama ―

    Móda v kostce: Versace rýsuje svou budoucnost a Fendi ctí Emily in Paris

    Streamovací služba Netflix přivítala pátou sezónu seriálu Emily in Paris. Hold jí vzdává i módní dům Fendi, který představil jí inspirovanou řadu kabelek. Asics zvedá vlny novým hybridním modelem Gel-Kinetic SP a Dior přibližuje vizi Jonathana Anderson pomocí Pre-Fall 2026. Chanel zabalil na Vánoce vlajkovou pobočku a Versace začíná vidět svou budoucnost.

    Prada chce druhou šanci. Indické sandály vyrobí s lokálními řemeslníky

    Napodobeniny designových triček s odřeným logem nebo rádoby luxusní kabelky z levné kůže (bohužel) představují neodmyslitelnou součást odvrácené stránky módy. Že k inspiraci bez uznání původního zdroje přistoupí i Prada však čekal málokdo. Módní dům nyní doufá, že své jméno očistí. Kulturní apropriaci indických sandálů hodlá napravit oficiální spoluprací.

    Closer look na Chanel Métiers d’Art 2026. Blazy se opět ukázal v nejlepším kabátu

    Show Chanel Métiers d’Art 2026 v New Yorku přinesla pohled, který si říká o zpomalení a soustředění. Druhá kolekce od Matthieu Blazy pro módní dům Chanel působí sebevědomě a přesně. Místo okázalého vyprávění staví na detailech, gestech a vrstveném čtení. Každý look funguje jako samostatná kapitola i součást širší kompozice. A v této koncentraci spočívá její síla.

    Lunární nový rok 2026 hraje Burberry do karet. Definuje ho znamení koně

    Konec roku předznamenává také začátek něčeho nového. Módní dům Burberry proto hledí vpřed a již nyní vítá lunární nový rok 2026. Vydal proto speciální kolekci věnovanou znamení koně, které nadcházející měsíce definuje. Symbol tentokrát hraje britské značce do karet, jelikož ladí s jejím historickým logem jezdce. Právě to značí většinu kousků nejnovější řady.

    St. Moritz opět dobývá sociální sítě. V čem tkví jeho kouzlo?

    Zimní sociální sítě letos opět zaplavuje estetika, která připomíná staré filmové kotouče, zrnité fotografie aristokracie a atmosféru, jež voní po dřevě, sněhu a drahém alkoholu. St. Moritz se každé předvánoční období vrací do popředí jako kulturní symbol zimního luxusu s patinou minulých dekád. Vintage snímky horských hotelů, kožešin, brýlí s masivními obroučkami a sluncem zalitých svahů budí touhu po atmosféře, jež se v moderním světě těžko replikuje.

    Styl v rádoby nudném kabátu? Odstín Cloud Dancer šéfuje roku 2026

    Cloud Dancer je Pantone barvou roku 2026. Na první pohled působí jako čistě bílá, ve skutečnosti ale obsahuje jemné teplé i studené podtóny, díky kterým je harmonická a vyvážená. Patří do rodiny bílých odstínů, které v nás vyvolávají pocit nového začátku. Outfity v této barvě přitom rozhodně nemusí působit nudně. Díky práci s texturou materiálů, propracovanému střihu a jemným detailům se z Cloud Dancer stává výrazný a elegantní prvek, jenž vynikne i bez barevných kontrastů.

    Móda v kostce: Louis Vuitton má novou tvář a Sabato De Sarno napsal knihu

    Louis Vuitton rozšiřuje svůj arzenál hvězdných tváří. Za nejnovější ambasadorku jmenoval herečku Chase Infiniti. Značka oznámila také partnerství s legendárním závodem Formule 1 Monaco Grand Prix. Valentino vydává pre-fall 2026 řadu plnou ikonických Rockstud detailů a Met Gala 2026 zná své spolupředsedy. Návrhář Sabato De Sarno vydává knihu o Neapoli.

    Vánoční dress code dle módních domů. Jak by vás oblékl Chanel nebo Dior? 

    Vánoce už nesměle klepou na dveře a přípravy jedou na plné obrátky. Sváteční sezóna je jako stvořená k tomu, obléknout si outfity, které zvýrazní vaši jedinečnost a osobitý styl, či u štědrovečerního stolu dokonce na chvilku umlčí překvapené prarodiče. Každý rok přicházejí módní domy s novými trendy, jež udávají tón vánočnímu dress code a inspirují nás k tomu, abychom se během svátků cítili výjimečně.

    Vánoční wishlist vašeho oblíbeného magazínu je tu. Nové tváře, nové touhy, stejně velké sny

    Rok 2025 už má sbaleno a my opět sedíme nad seznamy přání, které se tváří nenáročně, ale ve skutečnosti by přivedly k pláči nejednoho elfího účetního. Redakce se promíchala, omladila, rozšířila a s ní se proměnily i naše dárkové ambice. Udělejte si pohodlí, realita počká. Tady je náš vánoční wishlist, v němž se opět potvrzuje, že kreativita je krásná... ale taky drahá.

    TikTok Highlights: Zimní nehty zdivočely. Hailey Bieber boří tradici

    Influencerka a podnikatelka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží příliš na tom, jaký odstín tvářenky, očních stínů nebo rtěnky zvolí. Svou možná původně i bezmyšlenkovitou volbou odstartuje nový virální trend. Výjimkou nejsou ani její zimní nehty, které vyzývají tradici na souboj. Jemné třpytky nebo uhlazený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvířecím potiskem.

    Pinterest čte rok 2026. Předpovídá nostalgii a optimistický eskapismus

    Dnešní doba plná neustálého ruchu a o pozornost bojujících sociálních sítí žádá autenticitu, pohodlí a optimismus. Přesně tyto hodnoty definují dle nejnovější předpovědi platformy Pinterest rychle se blížící rok 2026. Odvíjí se od nich proto také trendy, které nás hodlají příští rok doprovázet. Patří mezi ně temná knižní estetika, neladící nehty nebo neutuchající láska k zelí.

    Nudný maloobchod je mrtvý. Retail prochází extrémní proměnou

    Maloobchod vstoupil do období, v němž se úspěch obchodů odvíjí od atmosféry a výrazného prostorového řešení. Zákazník sleduje autenticitu místa a reaguje na prostředí, které má charakter a jasnou identitu. Luxusní domy i fast fashion řetězce pracují s interiérem jako s nástrojem prožívání módy. Obchody se proto pod jejich vizí mění v ucelené městské události.

    Konec veganství? Trend jedné dekády tiše mizí z mainstreamu

    Ještě před světovou pandemií to vypadalo, že budoucnost patří čistě rostlinné stravě. Vzpomínáte na to, že rok 2019 byl vyhlášený rokem veganství? Dávné vize se ovšem nenaplnily a v současnosti se zdá, že veganství ustupuje nejen z běžných jídelníčků, ale také z kulturního a mediálního mainstreamu.

    Nejkrásnější vánoční stromky Claridge’s. Znáte tradici svátečního Londýna?

    Vánoční stromky Claridge’s patří k nejkrásnějším londýnským momentům prosincové sezóny. Každý rok přetváří hotelové lobby instalace, jež přináší noblesu, fantazii a velkorysou kreativitu. Strom vždy získá podobu připomínající couture objekt a pracuje s prostorem stejně přirozeně jako šperk s tělem. Hosté přicházejí za atmosférou, která v sobě nese jasný rukopis světového návrháře. Claridge’s tak každé Vánoce startuje období, které ovlivňuje vkus i očekávání celého Londýna.

    Kdo obsadí volný flek u Versace? Spekulace nabírají na obrátkách

    Versace stojí na prahu další kapitoly. Po odchodu Daria Vitale se módní svět zaměřuje na tvůrce, kteří dokážou kult ikonické značky dále rozšiřovat a dát mu nový impuls. Připravenost několika výrazných osobností vytváří mimořádně živý prostor pro strategické úvahy. Představa nového vedení kreativního směru Versace rezonuje celým odvětvím. Módní dům otevírá pole pro talenty, jež umí pracovat s dramatem, elegancí a přítomností okamžiku.

    Chappell Roan zkouší novou roli. Svou tvář propůjčí MAC Cosmetics

    Popová hvězda Chappell Roan mění směr. Poté, co prohlásila, že svou tvář nepropůjčí žádné známé značce, překvapila nečekaným oznámením. Stala se totiž novou ambasadorkou MAC Cosmetics. Mezi důvody, proč změnila názor, zpěvačka uvedla sdílené hodnoty a dlouhodobou podporu, jež společnost věnuje LGBTQI+ komunitě již od svého založení v 80. letech.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―