Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Od nostalgie po dekonstrukci, od mladých hlasů po etablované vizionáře. Letošní jarní edice Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW) pro podzim a zimu 2025 ukázala, že móda dnes není jen o vzhledu, ale také výpovědi. Designéři mluvili o minulosti a přítomnosti, těle jako médiu a oděvu jako formě dialogu. Na molech se proto střídaly poetické vzkazy, osobní příběhy, ale rovněž technická preciznost.

    Zatímco dřív byla móda zábleskem trendu, dnes je výpovědí o světě. Kolekce MBPFW pro letošní podzim a zimu proto často mířily hlouběji. Do vzpomínek, bolestí, ale také do prostoru radosti a odvahy. Ať už šlo o výstup na horu s válečnými veterány, tichou vzpouru proti konvencím, nebo prostou radost z pohybu, návrháři vytvářeli silné obrazy, které rezonovaly s publikem i dobou.

    MBPFW odstartoval Tomáš Němec a Litkovska. Balancovali mezi snovou fikcí a fyzickými výšinami

    Čtvrteční večer jarní edice MBPFW odstartoval dvojicí silných vizí. Návrhář Tomáš Němec představil snový příběh zasazený do „osmdesátkového“ Miami, kde oděv není jen látkou, ale kulisou pro rychlé romány a růžové západy slunce.

    Zdroj: MBPFW – Tomáš Němec show

    Naproti tomu ukrajinská značka Litkovska nabídla hluboce osobní výpověď, tedy kolekci inspirovanou výstupem na Kilimandžáro s válečnými veterány. Oděvy proto ztělesňovaly fyzický i duševní zápas, přerod a naději.

    Zdroj: MBPFW – Litkovska show

    Nové hlasy přinášejí nové příběhy. VAN GRAAF Junior Talent vyhrál Tomáš Višňovský

    Páteční přehlídka VAN GRAAF Junior Talent 2025 byla opět připomínkou, že mladá generace designérů má co říct. Vítězný návrhář Tomáš Višňovský svým projektem o zlodějce oděvů prokázal odvahu spojit dokumentární inspiraci s módní symbolikou trestu a touhy. Jeho kolekce byla výstřední, ironická i intimní.

    Večer pak pokračoval v rozmanitém duchu. Zatímco přehlídka SURE CURATED vtáhla publikum do syrové energie queer klubu, show BALVIN Couture nabídla osvěžující kontrast v podobě noblesy, siluet na míru a estetické pastelové palety.

    Sobota se nesla v duchu osobních přístupů. Šanci dostali i mladí designéři

    Sobota ukázala, že móda může být i dialogem mezi různými přístupy a názory. Soutěž Mattoni Young Fashion Stars dala prostor talentům z českých i zahraničních univerzit. Kolekce byly různorodé, společné ale měly hledání výrazového jazyka. Večer pak patřil dvěma výrazným ženským jménům. Valérie Jurčíková vdechla život letuškám z 60. let, a to pomocí saténu, tapetových vzorů a retro kloboučků. Alexandra Gnidiak vsadila na subtilnost a čistotu, která mluvila tiše, ale zůstala v paměti, jelikož čerpala z letištního prostředí.

    Zdroj: MBPFW – Alexandra Gnidiak show

    Přehlídka Tobiase Schuberta představovala vstup do paralelního světa, kde se estetika videoher a filmových sci-fi klasik přetváří v nositelný manifest. Tvůrčí tým se inspiroval temnou atmosférou snímků jako Mortal Kombat, Bloodborne nebo Tekken, stejně jako vizuálními kódy z ikonických filmů Blade a Matrix. Siluety tak působily jako digitální zbroj, plné ostrých linií, umělých textur a vrstvení, které podtrhovalo dojem pohybu mezi dvěma realitami.

    Zdroj: MBPFW – Tobias Schubert show

    Neděle v hlavní roli s glamour chic. Zlatým hřebem večera byla přehlídka Borise Král‘

    Poslední den módního týdne zakončili návrháři, kteří se nebojí osobní stopy. Dominika Kozáková předvedla, jak může barevná rebelie vyprávět o identitě, zatímco Aleš Hnátek opět nabídl precizně vystavěnou siluetu. Petra Ptáčková svými modely potvrdila, že vizuální poezie je zcela její doménou. A závěrečná přehlídka z dílny Borise Král‘ v prostředí hotelu Four Seasons spojila luxusní scénografii s řemeslnou čistotou. Byla tichý, ale výrazný konec silného týdne.

    Zdroj: MBPFW – Boris Král‘ show

    Letošní ročník MBPFW lze považovat za silný i mimo přehlídková mola. Street style návštěvníků působil jako samostatná show plná odvahy, originality a osobní výpovědi. Na ulicích tak bylo možné vidět opravdu všechno. Od futuristických siluet a architektonických tvarů přes second hand poklady a DIY detaily až po čistý minimalismus. Nechyběl ani výrazný „gender-bending“, vrstvení, vintage doplňky nebo sportovní prvky v nečekaných kombinacích. 

    Zdroj: MBPFW

    Zdroje: MBPFW, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Foto:MBPFW

    Jak vypadal MBPFW podzim/zima 2025? Týden módy mluvil jazykem paměti i inovace

    ― Reklama ―

    Od nostalgie po dekonstrukci, od mladých hlasů po etablované vizionáře. Letošní jarní edice Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW) pro podzim a zimu 2025 ukázala, že móda dnes není jen o vzhledu, ale také výpovědi. Designéři mluvili o minulosti a přítomnosti, těle jako médiu a oděvu jako formě dialogu. Na molech se proto střídaly poetické vzkazy, osobní příběhy, ale rovněž technická preciznost.

    Zatímco dřív byla móda zábleskem trendu, dnes je výpovědí o světě. Kolekce MBPFW pro letošní podzim a zimu proto často mířily hlouběji. Do vzpomínek, bolestí, ale také do prostoru radosti a odvahy. Ať už šlo o výstup na horu s válečnými veterány, tichou vzpouru proti konvencím, nebo prostou radost z pohybu, návrháři vytvářeli silné obrazy, které rezonovaly s publikem i dobou.

    MBPFW odstartoval Tomáš Němec a Litkovska. Balancovali mezi snovou fikcí a fyzickými výšinami

    Čtvrteční večer jarní edice MBPFW odstartoval dvojicí silných vizí. Návrhář Tomáš Němec představil snový příběh zasazený do „osmdesátkového“ Miami, kde oděv není jen látkou, ale kulisou pro rychlé romány a růžové západy slunce.

    Zdroj: MBPFW – Tomáš Němec show

    Naproti tomu ukrajinská značka Litkovska nabídla hluboce osobní výpověď, tedy kolekci inspirovanou výstupem na Kilimandžáro s válečnými veterány. Oděvy proto ztělesňovaly fyzický i duševní zápas, přerod a naději.

    Zdroj: MBPFW – Litkovska show

    Nové hlasy přinášejí nové příběhy. VAN GRAAF Junior Talent vyhrál Tomáš Višňovský

    Páteční přehlídka VAN GRAAF Junior Talent 2025 byla opět připomínkou, že mladá generace designérů má co říct. Vítězný návrhář Tomáš Višňovský svým projektem o zlodějce oděvů prokázal odvahu spojit dokumentární inspiraci s módní symbolikou trestu a touhy. Jeho kolekce byla výstřední, ironická i intimní.

    Večer pak pokračoval v rozmanitém duchu. Zatímco přehlídka SURE CURATED vtáhla publikum do syrové energie queer klubu, show BALVIN Couture nabídla osvěžující kontrast v podobě noblesy, siluet na míru a estetické pastelové palety.

    Sobota se nesla v duchu osobních přístupů. Šanci dostali i mladí designéři

    Sobota ukázala, že móda může být i dialogem mezi různými přístupy a názory. Soutěž Mattoni Young Fashion Stars dala prostor talentům z českých i zahraničních univerzit. Kolekce byly různorodé, společné ale měly hledání výrazového jazyka. Večer pak patřil dvěma výrazným ženským jménům. Valérie Jurčíková vdechla život letuškám z 60. let, a to pomocí saténu, tapetových vzorů a retro kloboučků. Alexandra Gnidiak vsadila na subtilnost a čistotu, která mluvila tiše, ale zůstala v paměti, jelikož čerpala z letištního prostředí.

    Zdroj: MBPFW – Alexandra Gnidiak show

    Přehlídka Tobiase Schuberta představovala vstup do paralelního světa, kde se estetika videoher a filmových sci-fi klasik přetváří v nositelný manifest. Tvůrčí tým se inspiroval temnou atmosférou snímků jako Mortal Kombat, Bloodborne nebo Tekken, stejně jako vizuálními kódy z ikonických filmů Blade a Matrix. Siluety tak působily jako digitální zbroj, plné ostrých linií, umělých textur a vrstvení, které podtrhovalo dojem pohybu mezi dvěma realitami.

    Zdroj: MBPFW – Tobias Schubert show

    Neděle v hlavní roli s glamour chic. Zlatým hřebem večera byla přehlídka Borise Král‘

    Poslední den módního týdne zakončili návrháři, kteří se nebojí osobní stopy. Dominika Kozáková předvedla, jak může barevná rebelie vyprávět o identitě, zatímco Aleš Hnátek opět nabídl precizně vystavěnou siluetu. Petra Ptáčková svými modely potvrdila, že vizuální poezie je zcela její doménou. A závěrečná přehlídka z dílny Borise Král‘ v prostředí hotelu Four Seasons spojila luxusní scénografii s řemeslnou čistotou. Byla tichý, ale výrazný konec silného týdne.

    Zdroj: MBPFW – Boris Král‘ show

    Letošní ročník MBPFW lze považovat za silný i mimo přehlídková mola. Street style návštěvníků působil jako samostatná show plná odvahy, originality a osobní výpovědi. Na ulicích tak bylo možné vidět opravdu všechno. Od futuristických siluet a architektonických tvarů přes second hand poklady a DIY detaily až po čistý minimalismus. Nechyběl ani výrazný „gender-bending“, vrstvení, vintage doplňky nebo sportovní prvky v nečekaných kombinacích. 

    Zdroj: MBPFW

    Zdroje: MBPFW, Instagram

    ― Reklama ―

    Vystupovat, stanice Chanel. Show Métiers d’Art zazářila v newyorském metru

    Návrhář Matthieu Blazy odhalil světu teprve svou druhou kolekci Chanel. S úterní show Métiers d'Art ovšem pouze potvrdil to, co mnozí po jeho debutu v Paříži již tušili. Že je designér na správném místě. Nedávno jmenovaný kreativní ředitel představil nejnovější show v podzemní stanici newyorského metra. Skloubil tak underground velkoměsta s francouzskou elegancí.

    Rozhovor: Od školních sešitů k Hermès. Úspěch české kaligrafky, která okouzlila svět

    Kaligrafka Lucie Špatenková se už na střední škole zamilovala do krásně nadepsaných sešitů. Po vysoké škole založila značku Ta usměvavá, s níž pořádá workshopy krasopsaní, jezdí na eventy zkrášlovat různorodé produkty a písmem vylepšuje i výrobky nejdražších luxusních značek světa. Kromě spolupráce se značkami Prada, Cartier či Hermès vede tým kaligrafů, vychovává malou dceru a rozšiřuje povědomí o krasopísmu v Česku. 

    A$AP Rocky a Puma mění svět sneakers. Speedcat Racing zvou na divokou jízdu

    A$AP Rocky je zpět na módní scéně. Tentokrát opět spojil síly se sportovní značkou Puma. Společně vytvořili sneakers s názvem napovídajícím mnohé, tedy Speedcat Racing. A$AP Rocky přichází do světa bot se sexy divokým detailem. Teniska nádherně propojuje motorsportovou estetiku a osobní streetwearový styl samotného legendárního rapera. 

    Generace Z propadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z běžných self-care pomocníků se v očích generace Z stává speciální sběratelský předmět. Ať už díky rozlišným značkám, nespočtu vůní měnících se s každou sezónou, nebo limitovaným edicím, klasický peeling přitahuje v koupelně čím dál větší pozornost. Stal se z něj drobný záblesk světa luxusu, který nabízí okamžité uspokojení a komercí podpořený pocit sebelásky.

    Je rapper EsDeeKid herec Timothée Chalamet? Konspirační teorie nabírá na obrátkách

    Internet pracuje ve zvláštním rytmu. Chvíli sklouzává k absurditě, chvíli k fascinující přesnosti. Nejnovější virální konspirační teorie přiřazuje Timothéeho Chalamet k anonymnímu rapperovi EsDeeKid, hvězdě současné britské scény. Oba spojuje záhadná aura, stejné oči a schopnost přitahovat pozornost milionů. Trend se rozvíjí rychlostí, která připomíná spíše kulturní experiment než klasický bulvární příběh. Vzniká tím fenomén, jenž si nárokuje vlastní místo v digitálním panoptiku.

    Móda v kostce: Zemřela designérka Pam Hogg a Jacquemus má první skiwear řadu

    Zemřela skotská návrhářka Pam Hogg, jež oblékala Kate Moss, Kylie Minogue i Rihannu. Jonathan Anderson odhalil první vizi pánské kolekce pro podzim roku 2026 a Jacquemus společně s Nike představil svou první skiwear řadu. Gucci zamíří se svou příští cruise kolekcí do New Yorku a společnost EssilorLuxottica je připravená odkoupit podíl značky Giorgio Armani.

    Kim Kardashian dělí internet. Vynesla kontroverzní Birkin bag ze sloní kůže

    Kim Kardashian se v seriálu All’s Fair objevila s kabelkou Birkin, která dle znalců pochází z kůže afrického slona. Luxusní svět okamžitě vytvořil dva tábory. Na jedné straně stojí hlasití kritici, na druhé fascinovaní sběratelé. Elephant Leather Birkin patří k nejvzácnějším kabelkám Hermès, jejichž výroba však skončila před několila dekádami. Sociální sítě se po odvysílání epizody změnily v jeviště, kde vedle morálního rozhořčení roste posedlost cenovkou a investičním potenciálem.

    Vánoce očima Burberry. Daniel Lee vyměnil trenčkoty za stromeček

    Luxusní hotel Claridge's v srdci Londýna tradičně vkládá výzdobu svého vánočního stromečku do rukou důležitého jména módní scény. Letos dle vlastní vize proměnil sváteční dekorace kreativní ředitel Burberry Daniel Lee. Jednotlivé ozdoby odkazují na dlouholetou tradici značky, zatímco ikonický kostkovaný vzor pohltí zbytek luxusního interiéru hotelového lobby.

    Shein pod palbou. Čelí žalobě francouzských obchodníků i výzvě poslanců

    Potíže fast fashion řetězce Shein ve Francii nekončí. Nově čelí žalobě ze strany francouzských maloobchodníků. Na 12 federací a několik značek zahájilo proti značce soudní řízení. Olej do ohně kritiky přilévají také tamní poslanci. Více než 80 z nich vydalo oficiální prohlášení, v němž požadují zákaz Shein, a to ve jménu "ochrany pracovníků, veřejného zdraví a planety".

    Bottega Veneta uvádí Jenga set. Jeho cenovka je opravdu vesmírná

    Bottega Veneta uvádí Jenga set, který posouvá domácí zábavu do sféry investičních objektů. Luxusní dům využívá své signifikantní prvky a transformuje mezinárodně známou hru do podoby kultivovaného designového předmětu. Každý jednotlivý prvek získává charakter artefaktu, s důrazem na materiál a přesnost zpracování. Soubor působí jako tichý symbol pohodlí, vkusu a sebevědomého vkročení do segmentu zábavy pro dospělé. Ano, společnost na svých stránkách opravdu uvádí, že nejde o hračku pro děti.

    TikTok Highlights: Trendy videa sdílejí vytoužený „flow state“

    Vaše soustředění směřuje k dané aktivitě, okolí se rozplývá a vy nemyslíte na nic jiného než přítomnost. I tak by mnozí uživatelé sociální sítě TikTok popsali "flow state". Tedy stav, který momentálně vyzdvihuje lavina virálních videí. Sdílejí totiž momenty, kdy lidé při často obyčejných aktivitách zapomínají na vše ostatní a ocitají se ve chvíli stvořené jen a pouze pro ně.

    Versace překračuje milník. Prada značku v prosinci přivítá pod svá křídla

    Luxusní skupina Prada Group letos v dubnu překvapila módní svět, když oznámila svou koupi módního domu Versace. Dohoda za 1,25 miliardy eur následovala krátce poté, co z pozice kreativní ředitelky značky odešla Donatella Versace. Teprve v úterý 2. prosince však společnost plně vstoupí do vesmíru Prada. Čeká ji nová éra kombinující její legendární historii a inovaci.

    REFY přináší chromový launch. Nová kolekce svítí sama o sobě

    REFY je značka, která evokuje dokonale upravené obočí. Každá žena si ji spojuje s její krásnou zakladatelkou a jejím netypickým vzhledem, jenž proměnila ve svou přednost. Vytvořila značku, jejímž posláním je dodat ženám sebevědomí, především v oblasti obočí. Při příležitosti výročí existence značky REFY představuje limitovanou edici Chrome Collection.

    Róby Alžběty II. znovu září. Velká výstava odhaluje příběhy jejího stylu

    Výstava věnovaná Alžbětě II. představuje desítky jejích ikonických rób i doplňků, které dlouho formovaly vizuální podobu britské monarchie. Návštěvníci mohou nahlédnout do zákulisí stylu Alžběty II., jeho symboliky i vývoje napříč dekádami. Expozice odhaluje nejen propracované detaily oděvů, ale také příběhy návrhářů, tradic a událostí, jež se do nich otiskly.

    Paříž dobývá čerstvý designový skvost. Café Nuances otevírá novou pobočku

    Nová pobočka Café Nuances v Paříži se mění v magnet pro generaci, která vyhledává design s naprostou vizuální razancí. Le Marais získává prostor, jenž pracuje s intenzivní estetikou a přitahuje pozornost rychlostí virálního postu. Atmosféra vibruje kovovým leskem, červeným světlem a podmanivým minimalismem. Kavárna posouvá běžný rituál do sféry, kde se design stává zážitkem. Zapisuje se mezi lokace, jež sdílení podporují jako součást své identity.

    Magazín Complex zveřejnil seznam módních ikon. Je ale opravdu relevantní?

    Magazín Complex zveřejnil seznam 25 módních ikon 21. století a potvrdil tím svou fascinaci popkulturními stálicemi. Výběr sestavený ze jmen, která vládnou globálním trendům a obálkám časopisů, zvýrazňuje sílu mainstreamu. Žebříček prezentuje osobnosti s obří mediální gravitací a odhodláním tvořit vlastní vizuální jazyk. Reflektuje současnou touhu po ikonách, jež dokáží okamžitě rezonovat s publikem. Zapomíná ale, že módní scéna dýchá i jinými barvami a touží po nových tvářích.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―