Svět módy je se svými okázalými a zářivými přehlídkami scénou, kde se projevuje genialita návrhářů umně kombinujících tradici s inovacemi. Současné módní přehlídky, které obdivují miliony diváků, mají přitom své kořeny v překvapivě skromných a intimních počátcích. Jejich první výskyt tak lze vysledovat až do 19. století.
S nápadem propagovat své výtvory přišel průkopnický anglický módní návrhář Charles Frederick Worth. Koncem 19. století představil novou koncepci prezentace módních kreací, a to pomocí živých modelů namísto statických figurín. Jeho odvážný krok nejen, že oživil módní scénu, ale také položil základy moderních módních přehlídek.
Následně se totiž rychle rozšířily do světových metropolí jako Paříž, Londýn a New York. Díky inovativní metodě prezentace se módní průmysl transformoval a umožnil návrhářům ukázat své kreace živě a poutavě, a tím oslovit širší publikum. Jednalo se o začátek éry, ve které se módní přehlídky staly nezbytnou součástí módního světa.
Inovativní přehlídky se z Evropy přesunuly až za „velkou louži“
Inspirací pro rozvoj módních přehlídek v USA byla právě inovace představená Worthem. Když začali američtí maloobchodníci myšlenku přebírat, psal se počátek 20. století. První dokumentovaná americká módní přehlídka se pravděpodobně konala v roce 1903. Odehrát se měla v obchodě bratří Ehrlichů v New Yorku.
S rostoucím zájmem začaly v roce 1910 velké obchodní domy, jako například Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, pořádat také vlastní módní přehlídky. Události sloužily k prezentaci haute couture oděvů z Paříže nebo jejich replik. Jejich cílem bylo předvést vkus majitelů a zvýšit atraktivitu nabízených produktů pro potenciální zákazníky.
Od roku 1918 začaly módní domy pravidelně stanovovat termíny pro plánované módní přehlídky. Zpravidla se konaly v hotelech nebo obchodních domech dvakrát ročně. Nový harmonogram umožnil módním domům efektivně plánovat a propagovat své kolekce zahraničním kupcům.
Ve 20. letech 20. století už módní přehlídky pořádali prodejci po celých Spojených státech amerických. Často se konaly v divadlech, kde byly prezentovány i s příběhem. Organizovány byly navíc podle konkrétního tématu. Takové přehlídky se v polovině století těšily obrovské popularitě a někdy přilákaly až tisíce zákazníků a zvědavců.
Modelky už nebyly pouhé figuríny. Publiku odhalily svou osobnost
Dalším milníkem se stal „New Look“, se kterým v roce 1947 zazářil návrhář Christian Dior. Představoval totiž revoluční odklon od válečné askeze a zahájil novou éru ženskosti a exkluzivity. V 60. letech 20. století se začal charakter přehlídek dále rozvíjet. Vážné a formální události se změnily v pestré show, na nichž měly modelky možnost vyjádřit svou jedinečnost.
Přehlídky se tak postupně stávaly avantgardnějšími a přehlídková mola se proměňovala v inscenace s oslnivými světelnými a zvukovými efekty. V roce 1998 vytvořil návrhář Yves Saint Laurent ohromující show na vyprodaném stadionu, kterou před finálovým zápasem mistrovství světa ve fotbale sledovalo neuvěřitelných 1,7 miliardy lidí.
@leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi
V současnosti se tak přehlídky dostaly do bodu, kdy nabízejí ohromující divadelní představen spojující umění a komerci. Návrháři jako Alexander McQueen či Karl Lagerfeld své show proměnili v nezapomenutelný zážitek. Například McQueen používal větrné tunely a tematické produkce, zatímco Lagerfeld vytvořil přehlídky ve fiktivních letištních terminálech. V molo proměnil i Velkou čínskou zeď.
Módní přehlídky se tak se svými skromnými počátky a dramatickým vývojem postupně staly nedílnou součástí světa módy. Stále ovšem odhalují nové hranice kreativity a inovací. Jak navíc ukazuje historie i současnost, módní přehlídky budou vždy odrážet ducha doby, ve které se odehrávají.
Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube