Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    „Dá sa pít” nebo „Nedá sa pít”? Obvykle se spokojíme s tím, zda nám podávané víno chutná, či nikoliv. Jestli vám ale není úplně jedno, co máte ve skleničce, prozradíme si, jak poznat kvalitní víno, aniž byste museli mít vytrénovaný sommelierský jazýček.

    Říct o vínu, že je dobré, je většinou otázkou vkusu a osobních preferencí. Někomu chutí sladké, jinému suché, další si potrpí na mírnou kyselinku. Jsme však stále u subjektivního hodnocení, takže se klidně může stát, že vám nebude chutnat víno, které má od expertů jedničku s hvězdičkou a nikdo s vaším názorem nehne. Jak vám lahodí v ústech je totiž ve výsledku i to nejzásadnější a pro běžné pití to stačí. Ale víno je umění i věda zároveň, objevování jeho tajemství může být nekonečně zajímavé a odměňující. Takže si nalijte skleničku a vydejte se s námi na nekonečné vinice, kde se mísí vůně slunce, ranní rosy a šťavnatých hroznů.

    Zapojte smysly

    Zorientovat se v současné nabídce vín není snadné, je čím dál rozmanitější. Když ale zapojíte tři základní smysly – zrak, čich a chuť, dokážete posoudit, jak kvalitní či nekvalitní víno před vámi stojí.

    Foto: Unsplash

    Barva

    Dobré víno bude mít vždy intenzivní a zářivou barvu. Všímejte si čistoty, průzračnosti moku. Bílé je od světle zelenkavé přes žlutou, až po zlatou žlutou, u červeného se barevné tóny pohybují od světle rubínových po temně rudou. Barva prozradí i stáří. U červeného platí, že čím oranžovější, více do cihlové, je odstín, tím starší to bude ročník. Jasné a spíše fialové, nachové, bude mladší. Čím zralejší bílé, tím zlatavější je. Samozřejmě se pigmenty odvíjí i od odrůdy.

    Odradit by vás měla barva šedá, nahnědlá. Ta zejména u bílých vín značí oxidaci – zkažení vína. Černá v případě červeného znamená příliš mnoho železa. Pokud je vše v pořádku a víno je ”jiskrné”, je čas přivonět.

    Vůně

    Vůně – nebo též buket – o kvalitě vína napoví hodně. Musí být čistá a harmonická, třebaže to zrovna není váš šálek. Pakliže při prvním ovonění ucítíte nepříjemné pachy, štiplavé a dráždivé, značí to vysoký obsah těkavých látek. Určitě nepijte víno, které je cítit po octu, acetonu, síře či dokonce plísni!

    Nakloňte hlavu nad sklenku a čichněte. Jaký je váš ”le premier nez”? Doslova první nos. Je-li víno dost otevřené, ucítíte ovocné, květinové nebo třeba minerální aroma. Když se vám nedaří odhalit žádnou vůni, může být ještě tzv. zavřené. V tom případě ho musíte nechat nadechnout, provzdušnit. Zakružte sklenicí a čichněte znovu. Je to lepší? Jdeme konečně degustovat!

    Čím komplexnější víno, tím více vrstev bude jeho vůně mít. Takové aroma vás bude vyloženě bavit, budete ho chtít objevovat. 

    Chuť

    Degustace to rozhodne. Během ní si potvrdíte první dojmy a chuťový profil. Chuť může být skutečně různorodá, od svěží ovocné, přes jemně kyselou, až po kořeněnou a těžkopádnou. Některá vína mohou evokovat i čokoládu a vanilku. V žádném případě by neměla být kovová (vysoký obsah železa nebo mědi) či příliš kyselá (nadbytek kyseliny octové). Musí vám hrát na jazyku v jedné vyvážené melodii. Hledáte rovnováhu mezi sladkostí a kyselostí.

    Víno se liší také délkou v ústech, jež se počítá v kaudáliích. Jedna kaudálie se rovná jedné vteřině. Když polknete, může vám v ústech setrvat dochuť, což nazýváme délkou vína, a ta průměrná se u kvalitního vína pohybuje mezi třemi až devíti kaudáliemi. Jen tak pro zajímavost, velmi dobré víno se může vyšplhat až na dvacet.

    Jednoduchý test vína

    Čím více vín ochutnáte, tím větší mistr se z vás stane. Začněte klidně s vínem, co máte doma na takové to běžné popíjení, třeba u filmu. Nalijte do sklenky asi půl deci, přičichněte a ochutnejte. Pak nechte skleničku patnáct minut ladem. Víno zteplá a díky tomu odhalí své silné a slabé stránky.

    Po uplynutí čtvrt hodinky k vínu znovu čichněte a ochutnejte. U vína nižší kvality bude víno horší než na začátku. Takové doporučujeme vychladit a rychle vypít. Víno příjemné na hezké večery bude stejně dobré jako na začátku. V takovém případě máte v lahvi dobrý poměr ceny a kvality, který nezklame vás ani návštěvu. A nyní už určitě tušíte, že kvalitní víno bude po opětovném koštu ještě lepší. Otevře vám nový rozměr chuti a vůně, budete si užívat jeho noblesy. Určitě s ním na vás čekají krásné zážitky.

    Foto: Pexels

    Co pít, a co už ne?

    Aby byl váš požitek z vína maximální, je důležité ho i správně skladovat, nejen před podáváním, ale i po otevření, protože doma po práci si většinou nedáte celou lahev. Tady platí, že šumivé byste měli spotřebovat do druhého dne. Bílé skladujte v lednici s korkovou zátkou a spotřebujte do 3 až 5 dnů. Růžové je možné konzumovat i týden po otevření. Červené zazátkujte, ale do lednice ho nedávejte, místo toho mu najděte tmavé, chladné místo, kde vydrží max. pět dní.

    Když lhůtu o den dva přetáhnete a víno se stále jeví pitelné, ještě nemusí skončit vylité do dřezu. Co takhle si připravit famózní beef bourguignon?

    Zdroj: Oceněná vína, Víno s příběhem, Moje lahve

    Autor článku:

    ― Reklama ―

    Připravte nosánky a chuťové pohárky: Jak poznat kvalitní víno. Jednoduchý test odhalí silné i slabé stránky

    ― Reklama ―

    „Dá sa pít” nebo „Nedá sa pít”? Obvykle se spokojíme s tím, zda nám podávané víno chutná, či nikoliv. Jestli vám ale není úplně jedno, co máte ve skleničce, prozradíme si, jak poznat kvalitní víno, aniž byste museli mít vytrénovaný sommelierský jazýček.

    Říct o vínu, že je dobré, je většinou otázkou vkusu a osobních preferencí. Někomu chutí sladké, jinému suché, další si potrpí na mírnou kyselinku. Jsme však stále u subjektivního hodnocení, takže se klidně může stát, že vám nebude chutnat víno, které má od expertů jedničku s hvězdičkou a nikdo s vaším názorem nehne. Jak vám lahodí v ústech je totiž ve výsledku i to nejzásadnější a pro běžné pití to stačí. Ale víno je umění i věda zároveň, objevování jeho tajemství může být nekonečně zajímavé a odměňující. Takže si nalijte skleničku a vydejte se s námi na nekonečné vinice, kde se mísí vůně slunce, ranní rosy a šťavnatých hroznů.

    Zapojte smysly

    Zorientovat se v současné nabídce vín není snadné, je čím dál rozmanitější. Když ale zapojíte tři základní smysly – zrak, čich a chuť, dokážete posoudit, jak kvalitní či nekvalitní víno před vámi stojí.

    Foto: Unsplash

    Barva

    Dobré víno bude mít vždy intenzivní a zářivou barvu. Všímejte si čistoty, průzračnosti moku. Bílé je od světle zelenkavé přes žlutou, až po zlatou žlutou, u červeného se barevné tóny pohybují od světle rubínových po temně rudou. Barva prozradí i stáří. U červeného platí, že čím oranžovější, více do cihlové, je odstín, tím starší to bude ročník. Jasné a spíše fialové, nachové, bude mladší. Čím zralejší bílé, tím zlatavější je. Samozřejmě se pigmenty odvíjí i od odrůdy.

    Odradit by vás měla barva šedá, nahnědlá. Ta zejména u bílých vín značí oxidaci – zkažení vína. Černá v případě červeného znamená příliš mnoho železa. Pokud je vše v pořádku a víno je ”jiskrné”, je čas přivonět.

    Vůně

    Vůně – nebo též buket – o kvalitě vína napoví hodně. Musí být čistá a harmonická, třebaže to zrovna není váš šálek. Pakliže při prvním ovonění ucítíte nepříjemné pachy, štiplavé a dráždivé, značí to vysoký obsah těkavých látek. Určitě nepijte víno, které je cítit po octu, acetonu, síře či dokonce plísni!

    Nakloňte hlavu nad sklenku a čichněte. Jaký je váš ”le premier nez”? Doslova první nos. Je-li víno dost otevřené, ucítíte ovocné, květinové nebo třeba minerální aroma. Když se vám nedaří odhalit žádnou vůni, může být ještě tzv. zavřené. V tom případě ho musíte nechat nadechnout, provzdušnit. Zakružte sklenicí a čichněte znovu. Je to lepší? Jdeme konečně degustovat!

    Čím komplexnější víno, tím více vrstev bude jeho vůně mít. Takové aroma vás bude vyloženě bavit, budete ho chtít objevovat. 

    Chuť

    Degustace to rozhodne. Během ní si potvrdíte první dojmy a chuťový profil. Chuť může být skutečně různorodá, od svěží ovocné, přes jemně kyselou, až po kořeněnou a těžkopádnou. Některá vína mohou evokovat i čokoládu a vanilku. V žádném případě by neměla být kovová (vysoký obsah železa nebo mědi) či příliš kyselá (nadbytek kyseliny octové). Musí vám hrát na jazyku v jedné vyvážené melodii. Hledáte rovnováhu mezi sladkostí a kyselostí.

    Víno se liší také délkou v ústech, jež se počítá v kaudáliích. Jedna kaudálie se rovná jedné vteřině. Když polknete, může vám v ústech setrvat dochuť, což nazýváme délkou vína, a ta průměrná se u kvalitního vína pohybuje mezi třemi až devíti kaudáliemi. Jen tak pro zajímavost, velmi dobré víno se může vyšplhat až na dvacet.

    Jednoduchý test vína

    Čím více vín ochutnáte, tím větší mistr se z vás stane. Začněte klidně s vínem, co máte doma na takové to běžné popíjení, třeba u filmu. Nalijte do sklenky asi půl deci, přičichněte a ochutnejte. Pak nechte skleničku patnáct minut ladem. Víno zteplá a díky tomu odhalí své silné a slabé stránky.

    Po uplynutí čtvrt hodinky k vínu znovu čichněte a ochutnejte. U vína nižší kvality bude víno horší než na začátku. Takové doporučujeme vychladit a rychle vypít. Víno příjemné na hezké večery bude stejně dobré jako na začátku. V takovém případě máte v lahvi dobrý poměr ceny a kvality, který nezklame vás ani návštěvu. A nyní už určitě tušíte, že kvalitní víno bude po opětovném koštu ještě lepší. Otevře vám nový rozměr chuti a vůně, budete si užívat jeho noblesy. Určitě s ním na vás čekají krásné zážitky.

    Foto: Pexels

    Co pít, a co už ne?

    Aby byl váš požitek z vína maximální, je důležité ho i správně skladovat, nejen před podáváním, ale i po otevření, protože doma po práci si většinou nedáte celou lahev. Tady platí, že šumivé byste měli spotřebovat do druhého dne. Bílé skladujte v lednici s korkovou zátkou a spotřebujte do 3 až 5 dnů. Růžové je možné konzumovat i týden po otevření. Červené zazátkujte, ale do lednice ho nedávejte, místo toho mu najděte tmavé, chladné místo, kde vydrží max. pět dní.

    Když lhůtu o den dva přetáhnete a víno se stále jeví pitelné, ještě nemusí skončit vylité do dřezu. Co takhle si připravit famózní beef bourguignon?

    Zdroj: Oceněná vína, Víno s příběhem, Moje lahve

    ― Reklama ―

    Móda v kostce: Skims vyráží do hor s The North Face a Miu Miu je značkou roku

    Společnost Skims vrací na scénu svou úspěšnou spolupráci s The North Face. Novou kolekci představil i Ralph Lauren, tentokrát ji ovšem věnoval americkým olympijským sportovcům. Nike odhalil model Air Force 1 Bouclé, odkazující na Chanel Graffiti Bag. Bottega Veneta oslaví Vánoce s luxusním koktejlovým setem a Miu Miu je dle platformy Lyst značkou roku.

    Shay Mitchell uvádí dětskou kosmetiku Rini. Je rozkošná, nebo nebezpečná? 

    Herečka Shay Mitchell uvedla na trh kosmetickou řadu Rini, která okamžitě vzbudila smíšené reakce. Produkty jsou totiž určeny výhradně pro děti od 3 do 12 let. Řada proto rozdělila internet. Je doopravdy nutné, aby děti od tak ranného věku pečovaly o svou pleť, nebo jde jen o další marketingový tah? Rini se stává jedním z nejdiskutovanějších debutů roku. 

    Rekapitulace místo přátelství. Past jménem catch-up přechází z TikToku do reality

    Na TikToku frčí videa typu „let’s catch up“, v nichž tvůrci shrnují svůj život do pár minut. Jenže kultura rychlých updatů se nenápadně přesouvá i do offline světa. Přátelství dospělých se mění v sérii „catch-up schůzek“, které připomínají malé status meetingy víc než chvíle opravdového propojení. A právě sociální síť TikTok trend nejen pojmenovala, ale i normalizovala.

    TikTok Highlights: Birthday make-up rozděluje. Vyvolává překvapivé reakce

    Staronová bitva opět dobývá sociální sítě. Beauty TikTok trend známý jako birthday make-up rozděluje internet. Zatímco jeho zastánci ho vidí jako variantu "full-glam" looku, v jiných vyvolává překvapivé reakce. Někteří muži totiž pod video tutoriály ženám radí, aby se nemalovaly "jako Picasso" a blahosklonně je ujišťují, že "kvůli nim" si obličej líčit opravdu nemusí.

    Módní rok kulminuje. Konec roku zpečetilo předávání Fashion Awards

    První prosincové pondělí předznamenalo rychle se blížící konec letošního roku. Odstartovalo ho slavnostní předávání Fashion Awards, tradičně pořádané British Fashion Council Foundation. Módní svět tak řádně ocenil největší ikony definující rok 2025. Patří mezi ně mimo jiné návrháři jako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner nebo modelka Anok Yai.

    Dreaming Eli učí sexy sebelásce. Módní nováček dobývá Londýn

    Dreaming Eli patří k nejvýraznějším novým hlasům londýnské módní scény. Značka dobyla London Fashion Week svou kolekcí, kterou připravila pro jaro 2026. Její tvorba propojuje jemnost s drsností, zranitelnost se silou a experiment s romantikou. Svou jedinečností si zajistila pozornost módních kritiků a stabilní místo na světově proslulém týdnu módy.

    Chanel obléká rappera. Novým ambasadorem značky je A$AP Rocky

    Herečka Margaret Qualley a rapper A$AP Rocky čeká hvězdná svatba. Alespoň v alternativním vesmíru Chanel. Módní dům odhalil krátké video z dílny režiséra Michela Gondry, v němž slavného hudebníka představuje jako svého nejnovějšího ambasadora. Zároveň se jedná o teaser k chystané show s názvem Métiers d’Art, kterou v úterý 2. prosince přivítá New York.

    LVMH loví talenty, Kering loví značky. Oba velikáni formují budoucnost luxusu

    LVMH i Kering vstupují do nové etapy růstu. Skupiny formující tvář globálního luxusu posouvají portfolia směrem k budoucnosti. LVMH sází na čerstvé talenty a řemeslné mistrovství. Kering buduje investiční jednotku, jež mapuje značky, technologie i subkulturní směry. Oba giganti sledují proměnu zákazníka a reagují s vizí přesahující hranice tradičního luxusu.

    Šaty už nestačí. Elie Saab přetváří sny v luxusní rezidence z betonu a zlata

    Značka Elie Saab rozšiřuje svůj vytříbený estetický svět. Představila projekt Stellar by Elie Saab, první značkový rezidenční komplex na ostrově Yas v Abú Dhabí. Tímto krokem navazuje na svou globální expanzi do segmentu luxusních nemovitostí. Stopy její značky lze nalézt po celém světě, od Karibiku přes Maledivy až po švýcarské Alpy, stejně jako na nedávno uvedené debutové jachtě Elie Saab.

    Příběh touhy a vzdoru. Vivienne Westwood probouzí k životu mangu NANA

    Milovnící anime a módy, nastal váš čas. Vivienne Westwood si nachystala podzimní překvapení plné mangy. Značka spolu s Ai Yazawa vytvořila kolekci, jež se inspirovala slavnými japonskými manga komiksy. Spolupráce, která propojuje melancholii tokijských nocí s nezkrotným britským duchem, oživuje šperky, látky i siluety, jež v manze vypráví o svobodě, touze a vzdoru.

    Maison Margiela přepisuje anonymní DNA. Přizpůsobuje se éře virálů

    Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíš. V módě, kde rychle se měnící dynamika může zaskočit i nejsilnější hráče, to však neplatí. Pravidlům hry se musel podřídit i Maison Margiela. Zakladatel značky vybudoval byznys model na ideji brandu bez jména. Kreativní ředitel Glenn Martens ho ale pomalu přetváří. Uvádí ho do současnosti, kde vítězí relevance a pozornost.

    Čepice, které prolomí zimní prokletí. Tu správnou už nesundáte

    Zimní sezona znovu otevírá otázku, proč pletené čepice často působí únavněji než samotné mrazivé počasí. Mnoho tváří pod nimi ztratí proporce, linku čelisti i sebevědomý výraz. Móda však nabízí alternativy, jež pracují s architekturou hlavy mnohem chytřeji a dávají outfitu novou vertikálu. Struktura, historie, elegance a dramatický tvar dokáží proměnit běžné vrstvení ve skutečný styling. Není divu, že módní domy sázejí na čepice rámující obličej jako šperk, ne jako zimní nutnost.

    Military trend ovládá ulice. Z haute couture však míří na oltář rychlé módy

    Military trend ovládá ulice. Z haute couture však míří na oltář rychlé módy Military trend se z podzimních přehlídek přelévá do každodenní módy s takovou razancí, že si podmaňuje i fast fashion řetězce. Siluety inspirované uniformami, ramena ve zbrojní geometrii a zdobné knoflíky získávají masový dosah. Série kolekcí světových módních domů vytvořila atmosféru, jež přeje odvážně strukturovaným vrstvám. Publikum toužící po výrazném stylingu sahá po kouscích, které mají původ v aristokracii i frontových liniích. Ztrácí ale trend díky své oblibě původní kouzlo?

    Uvěřili jsme marketingovým lžím? The Ordinary bourá mýty skincare světa

    Značka The Ordinary řekla stop. Stop marketingovým beauty tipům, které nepřináší žádné viditelné změny. Stop lhaní. Svou novou kampaní s názvem The Periodic Fable chce zbořit mýty, jež svět skincare rutin vystavěl na barvitých termínech. Reklamou udělala společnost čáru za lákavými frázemi a marketingem, které vydělávají peníze, ale nepřináší ovoce. 

    Luxury Insights: Missoni bourá vlastní hranice. Láká na apartmány v Dubaji

    Hranice vysoké módy a dalších odvětví luxusního průmyslu začínají blednout. Missoni je jen jednou z řady legendárních značek, jež v poslední době zkoumají svět exkluzivních nemovitostí. Módní dům koncem listopadu oznámil svou nejnovější investici, a to rezidenční projekt na Dubajských ostrovech. Spolupracuje na něm s tamní společnosti Octa Development.

    Je rapper EsDeeKid herec Timothée Chalamet? Konspirační teorie nabírá na obrátkách

    Internet pracuje ve zvláštním rytmu. Chvíli sklouzává k absurditě, chvíli k fascinující přesnosti. Nejnovější virální konspirační teorie přiřazuje Timothéeho Chalamet k anonymnímu rapperovi EsDeeKid, hvězdě současné britské scény. Oba spojuje záhadná aura, stejné oči a schopnost přitahovat pozornost milionů. Trend se rozvíjí rychlostí, která připomíná spíše kulturní experiment než klasický bulvární příběh. Vzniká tím fenomén, jenž si nárokuje vlastní místo v digitálním panoptiku.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―