Náklonnost internetu se v posledních měsících odvrací od klasických influencerů. Zvedá se proti nim vlna kritiky, podpořená nadále trendy anti haul videy nebo oblíbeným underconsumption core. Neznamená to ovšem, že princip „ovlivňování“ zcela zmizí. Jen nabývá nové, modernější podoby.
Ještě před pár lety byli influenceři osobnosti, ke kterým jsme denně vzhlíželi. Jednalo se o fashion nebo beauty blogerky a vlogerky s nově získanou slávou, ovšem se zachovanou aurou „normálnosti“. Jejich vliv ovšem postupně povadl a nyní musí o pozornost spíše bojovat. Zvedá se vůči nim navíc sílící vlna kritiky, podpořená současnými mikro trendy.
Zdroj: Pexels
Oblíbené anti haul videa nebo koncept underconsumption core totiž brojí proti tomu, co je influencerům tak blízké. Tedy neomezenému a přehnanému konzumu. Čím dál víc sledovatelů si totiž uvědomuje, že jejich životní styl není udržitelný, ani normální. Může za to hned několik faktorů, za ten hlavní se dá ovšem považovat ztráta kdysi tak přirozené autenticity.
This is the problem with underconsumption core ⬇
— Evie Magazine (@Evie_Magazine) August 22, 2024
Underconsumption core is the trend of “romanticizing being normal” and “only buying what you need, when you need it, and using up the entirety of what you have until you don’t have it anymore.”
While we agree with this… pic.twitter.com/vVFgIdWsAJ
S vidinou výdělku začala totiž velká část influencerů přijímat až příliš reklamních nabídek. Existuje ovšem nepsaná hranice jejich množství, kterou postupně zcela jistě překročili. Žádný uživatel nechce na své „for you page“ mezi hromadou klasických reklam vidět i ty maskované. Dalším nežádoucím efektem spolupráce se značkami je navíc neoriginální a opakující se obsah.
Influencing sociální sítě neopustí. Najde však novou tvář
Na pozadí ekonomické a klimatické krize je navíc těžké vnímat nerealistický obsah influencerů jako inspirující vizi. V současném kontextu tak kdysi slavné osobnosti působí jako dinosauři z dávné doby, kdy bylo nakupování v Zaře, Shein nebo H&M populární, nikoli zaostalé. Mnozí sledovatelé si tak kladou otázku, koho ještě influenceři vůbec ovlivňují.
@vanilla_swirlxx overconsumption is EASY for influencers when they dont PAY for any of it…. #unpopularopinion #controversial #beautyinfluencer #overconsumptionculture #influencermarketing ♬ original sound – vanilla swirl 🍦
Část z nich proto stojí za tím, že v současnosti působí pouze na sebe navzájem a žijí tak v bublině, naprosto odstřižené od jejich fanoušků. Uživatelé sociálních sítí rovněž poukazují na jejich outfity, proměňující se v reálném životě na nevkusné a rádoby estetické kreace. Posledním důležitým faktorem, vedoucím k pádu klasických influencerů, je pak ztráta důvěry.
Řada skandálů, odhalujících falešná čísla sledovatelů nebo utajovaná partnerství, vytvořila mezi influencery a jejich sledovateli bezednou propast. Uživatelé sociálních sítí se tak obracejí na realističtější vzory, jako jsou různé niche a mikro komunity, vznikající hlavně na TikToku. Je tedy jasné, že influencing nezmizí, jeho prvotní a už dávno překonaná podoba ovšem ano.
Zdroje: Fizzy Mag, Melt Water, Medium, TikTok, X