Více

    Sledujte nás na Instagramu

    Některá loga jsou dobrá. Některá jsou špatná. Některá jsou vyloženě ošklivá. A některá jsou tak legendární, že přesahují samotnou značku. Logo Fendi je právě takovým emblémem. Monogram se dvěma písmeny „F“ se stal tak ikonický, že ho znají i lidé, kteří nikdy neslyšeli název „Fendi“. Jaký je však jeho příběh? A který kreativní génius ho vytvořil? Tušíte, jaké zvíře bylo původním maskotem značky? Zůstaňte kde jste a brzy se to dozvíte!

    Historie značky Fendi

    Společnost Fendi založili v Římě roku 1925 Adele Casagrande a Edoardo Fendi. Díky svému zaměření na rafinovanost a luxus se značka brzy stala cílem všech, kteří měli slabost pro nejvytříbenější kousky a peníze na jejich nákup. V 60. letech 20. století se pět dcer Adele a Edoarda, které převzaly vedení společnosti v roce 1945 rozhodlo, že nastal čas pro nový směr. Na scénu nastoupil Karl Lagerfeld, návrhář, který už měl za sebou mimořádný úspěch u značek Balmain, Charles Jourdan, Chloé, Krizia a Valentino.

    Foto: Wikimedia Commons

    Lagerfeld byl původně najat, aby zmodernizoval kožešinovou řadu Fendi, ale brzy dal celé společnosti zcela novou podobu. Nestačilo však proměnit krtčí, králičí a veverčí kůže na „Haute Couture“. Lagerfeld chtěl, aby se Fendi lišilo od všech tradičních kožešnictví v okolí. Vytvořit zábavný, kreativní, mladistvý módní dům, který by vyráběl takové kožichy, které by oslovily nejen staré dámy v Evropě. Jeho cílem nebylo nic menšího, než z Fendi udělat mezinárodně uznávanou značku. A jak to udělat lépe než pomocí loga?

    Zrod dvojitého F

    Podle legendy načrtl Lagerfeld slavné logo během necelých pěti vteřin při svém prvním setkání se sestrami Fendi. „Netušil, jak velkým se toto logo nakonec stane. Jinak by si s jeho tvorbou dal asi víc práce, ale ono se prostě tak nějak přirozeně rozvinulo,“ uvedla jedna ze sester Silvia Venturini Fendi.

    Vyzbrojena novým logem, novou kreativní strategií a novým smyslem pro věc byla společnost Fendi připravena dobýt svět.

    „Fun Fur“

    Lagerfeldovo logo mělo jak jazykový, tak kreativní význam. Znamenalo vše, co si Lagerfeld pro Fendi představoval, skrývalo v sobě slova „Fun“ a „Fur“, tedy doslova „zábavný kožich“. Než Lagerfeldova nápaditá troufalost postavila svět módy na hlavu, kožešiny si kupovaly především bohaté ženy se zálibou ve strohosti a luxusu ze staré školy. Ale teď tu byla 60. léta a střídmost vystřídala lehkovážná hravost. Nové logo bylo poselství celému světu, že u Fendi se všechno zásadně změní.

    Následující tři desetiletí Lagerfeld z loga vytěžil, co se dalo. Naštěstí tehdejší trh nebyl ničím jiným než logem. Louis Vuitton a Gucci udělaly z triček, tašek, šatů a všeho ostatního s logem vrchol žádanosti a ze svých značek vrchol módy. Fendi udělalo totéž a využilo tohoto trendu do té míry, že bylo téměř nemožné najít jedinou věc této značky, která by nebyla opatřena slavným dvojitým F.

    Předčasný odchod do důchodu

    Pak ale šílenství kolem loga dosáhlo vrcholu. Na začátku devadesátých let bylo nošení výrazného loga na hrudi módní sebevraždou. Najednou se trendem stala diskrétnost. Pokud chtěla některá společnost pokračovat v označování svého zboží logem, musela najít nenápadnější způsob, jak to udělat. Někteří na to reagovali právě takto, jiní se rozhodli od svých emblémů úplně ustoupit, což byl případ právě Fendi. Pokud jste chtěli, aby svět věděl, že vlastníte kabelku Fendi, museli jste si najít jiný způsob, jak to udělat, protože do té doby ikonické logo, bylo posláno do předčasného důchodu.

    Vzkříšení

    Fendi se rozhodlo svůj legendární emblém přeci jen oživit. Avšak místo toho, aby společnost v tichosti znovu zavedla dvojité F do svých produktů, rozhodla se Lagerfeldův výtvor mírně inovovat a jeho znovuzavedení řádně oslavit.

    „Po mnoha letech, předěláváme logo,“ řekla Silvia Venturini Fendi. „Navrhl ho Karl v roce 1965 a v osmdesátých letech bylo velmi populární, ale pak jsme ho dlouho nepoužívali tak zjevným způsobem,“ dodala.

    Nové logo, představené v květnu 2018 na večírku FF Reloaded, si zachovalo ducha původního loga, ale mělo modernější, hranatější tvar. Nově pojaté logo se dočkalo bouřlivého přijetí.

    Na počátku byla veverka

    Dvojité F nebylo, jak se někteří lidé domnívají, prvním logem značky. V počátcích byla jejím maskotem veverka stojící na větvi a držící ořech, což bylo poněkud zvláštní logo, alespoň pro módní dům.

    Bylo to právě dvojité F, které proměnilo Fendi z bezvýznamného módního domu, o němž slyšel jen málokdo, v miliardový podnik, který zná a miluje celý svět. Karl Lagerfeld je sice po smrti, ale jeho logo je stále s námi a snad to tak i zůstane.

    Zdroj: lofficielusa.com, moneyinc.com, heroine.com, vogue.me

    Foto:Fendi

    Historie a příběh ikonického loga Fendi

    Kašmírová elegance v éře rychlé módy: Váš ultimátní průvodce luxusem a kvalitou

    Kašmírové pleteniny jsou synonymem luxusu, avšak jejich vzestup v populárních fast fashion řetězcích přináší dilema: jak rozpoznat opravdovou kvalitu mezi zdánlivě výhodnými nabídkami? Ne všechno zlato se třpytí a nejvyšší cena neznamená automaticky to nejlepší. Připravte se na cestu za pravým kašmírovým luxusem, kde cena není jediným ukazatelem hodnoty.

    Nakoukněte do zákulisí LVMH, jedné z nejprestižnějších společností světa

    Vydejte se na cestu do historie luxusního konglomerátu LVMH, kde se prolínají příběhy dvou ikonických značek, tedy Louis Vuitton a Moët Hennessy. Jejich spojení není pouze obchodní aliance, ale fascinující kapitola, která definovala nový standard ve světě luxusu a módy.

    I odpad z hroznů může tvořit luxus. Dokazuje to nová spolupráce Stelly McCartney a Veuve Clicquot

    Návrhářka Stella McCartney je známá pro svou kreativitu, kterou využívá na tvorbu módních, ale udržitelných produktů. Tentokrát se rozhodla vytvořit novou verzi veganské kůže. Na pomoc si přizvala luxusní značku šampaňského Veuve Clicquot. Z jejího hroznového odpadu a korků vyrobila elegantní řadu kabelek a chic sandálků na platformě.

    Jak dosáhnout i zdánlivě nemožného? Několik rad, na které nesmíte zapomenout při nákupu své první kabelky od Hermès

    Mít ve své sbírce neodolatelný kousek z dílny Hermès je jako výhra v kabelkové loterii. Bezpochyby se jedná o modely, které se dědí z generace na generaci. Pro mnoho zájemců je ovšem nemožné takový kousek získat. Proto přinášíme několik užitečných rad, které vám mohou pomoci na cestě za vaší vyvolenou kabelkou.