Pokud v módním průmyslu existuje někdo, kdo si nenechá skákat po hlavě, pak je to Hedi Slimane. Legendární a svérázný designér nedávno veřejně a ostře kritizoval „okopírovaný“ vizuální styl v aktuální kampani Celine. Pro značku pracoval sedm let až do loňského října. Tento případ pak otevírá v odvětví s neustále se měnící dynamikou širší diskusi o významu pojmu „kreativní ředitel“ ve vztahu k luxusním značkám.
Z prohlášení návrháře čišela ironie. Na paškál si vzal novou kampaň
Návrhář Hedi Slimane začátkem září vyjádřil svůj názor na nedávno zveřejněné fotografie pro kampaň módního domu Celine. U značky totiž sedm let působil jako kreativní ředitel. Rozhodně však nešlo o žádný chvalozpěv. Vyjádření s nádechem pasivní agrese přidal do příběhu na Instagramu. Zkritizoval zejména vizuální jazyk, jenž dle něj kopíruje charakteristický fotografický styl z jeho éry.
„Od Celine jsem odešel v říjnu 2024. Jsem přesvědčen a upřímně se předem těším, že značka dokáže znovu brilantně definovat své reklamní kampaně a institucionální image. Vytvoří si svůj vlastní, nezaměnitelný jazyk a fotografický svět a otevře tak slibnou novou kapitolu. To vše v duchu kreativní nezávislosti a obnovy, bez vazby na minulost nebo odkaz mého fotografického stylu, včetně kampaní nebo filmů, které jsem pro Celine vytvořil,“ napsal pak Slimane.

Zdroj: Celine
Kterou kampaň má Slimane na mysli, však zůstává záhadou. V době vydání prohlášení totiž značka na svém instagramovém profilu zveřejňovala obrázky z kampaně pro kolekci podzim/zima 2025. Jedná se přitom o přechodnou řadu navrženou interním týmem Celine, jež vznikla v období mezi odchodem Slimana a nástupem nového kreativního ředitele Michaela Rider.
Soud s Kering připomínal bolestivý rozvod. Saint Laurent odstranil všechny fotografie
Fotografie k první Riderově řadě pro jaro/léto 2026, zveřejněné o několik dní později, se navíc již značně odchylují od vizuálních principů Slimane. Znalci módy si okamžitě všimnou, že jsou barevné, což jasně odporuje dřívějším ikonickým černobílým snímkům. Chybí jim také pověstný stylizovaný grunge, rebelský a melancholický nádech přítomný v předchozích kampaních značky.
Není to však poprvé, co byl Slimane ve sporu ohledně svých tvůrčích aktivit. Poté, co v roce 2016 opustil pozici kreativního ředitele módního domu Saint Laurent, zažaloval jeho mateřskou společnost Kering. Důvodem bylo, že jeho plat za poslední rok působení byl zhruba o devět milionů eur nižší, než měl být. Ačkoli hlavním bodem žaloby byla jeho „podprůměrná“ mzda, součástí sporu byl i boj o duševní vlastnictví v podobě fotografií, rovněž zakotvený v pracovní smlouvě.
Designér trval na tom, aby byly všechny snímky z online archivu Saint Laurent odstraněny. V reakci na to značka smazala veškeré stopy po Slimanovi ze svého instagramového účtu. Podle platformy The Fashion Law údajně návrhář uplatnil stejná vlastnická práva i ve své smlouvě u Celine. V módním průmyslu se ovšem jedná o absolutní raritu, jelikož obvykle jsou to samotné značky a korporace, které uplatňují rozsáhlou kontrolu nad prací svých kreativních ředitelů.
Zdroje: Business of Fashion, The Fashion Law, Fashion Network, NSS Magazine, Instagram