Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Zdá se, že se AI stává novou hvězdou módních akcí. Ralph Lauren debutoval v New Yorku s konverzačním asistentem, jenž zákazníkům radí, jak kombinovat jednotlivé kousky oblečení, zatímco startupy Vivrelle a Glance AI nabídly virtuální stylisty a digitální zkoušení outfitů. Spolu s fascinací z nových možností ale přicházejí i obavy, že umělá inteligence může v módním světě ohrozit ty, kteří byli dosud jeho tváří.

    Zatímco ještě nedávno se luxusní značky k AI stavěly spíše zdrženlivě, letošní Newyorský týden módy ukázal posun. Ralph Lauren, který už před 25 lety patřil k průkopníkům online prodeje, potvrzuje své místo v čele technologického pokroku. Jeho nový AI asistent s názvem Ask Ralph spadá pod mobilní aplikaci značky a funguje jako zákazníkovi neustále dostupný digitální stylista. Nabízí módní tipy a dokáže poradit s konkrétními dotazy, třeba s čím kombinovat námořnicky modré sako, ale také s obecnějšími otázkami, například které barvy spolu pěkně ladí.

    Zdroj: Ralph Lauren

    „Chceme lidem dodat sebevědomí, aby mohli žít lepší život. Nástroj vytváří propojení se zákazníkem, bere oblečení, které samo o sobě nic neznamená a pomáhá mu dát osobní rozměr. Jako byste měli Ralpha neustále po ruce,“ vysvětlil syn zakladatele značky a šéf inovací brandu David Lauren. Pro New York Magazine pak dodal, že součástí módy je vystavovat se novinkám a vyvíjet se.

    AI stylisty nabízejí i menší hráči. Zřejmě jich bude přibývat

    Vedle Ralpha Lauren zkoušejí nové možnosti i menší hráči. Vivrelle, známá jako platforma pro pronájem designérských kabelek, představila AI stylistku Ellu. Nabízí personalizované módní tipy a doporučuje jak produkty značky, tak oblečení od partnerů jako Revolve či FWRD. Startup Glance AI zase při Newyorském týdnu módy uspořádal pop-up, kde si návštěvníci mohli nahrát selfie, nechat si vygenerovat AI outfity inspirované newyorským stylem a nakoupit je z nabídky více než 400 značek. Je možné, že podobné služby se brzy stanou standardem.

    Zdroj: Glance AI

    Umělá modelka v módní bibli. Jde o začátek trendu?

    Zatímco u personalizovaných AI stylistů převládá spíš kladná reakce, modelky stvořené pomocí umělé inteligence vzbuzují obrovské kontroverze. Pozdvižení v módní branži v létě vyvolala značka Guess, jež svou summer kolekci prezentovala právě na AI modelce. Inzerát vyšel v módní bibli Vogue, což podle některých kritiků posvětilo trend, který může mít vážné dopady nejen na skutečné modelky.

    Část problému spočívá v tom, že AI modelky jsou na rozdíl od těch z masa a kostí bezproblémové, nemají lepší a horší dny, nevyžadují přesuny po světě, ani speciální podmínky. Nejde ale jen o modelky. Pokud je umělá inteligence schopná generovat dokonalé fotografie bez potřeby skutečných kadeřníků, vizážistů, fotografů či produkčních týmů, nebudou módní časopisy či značky takové snímky zařazovat raději už jen proto, že pro ně znamenají výrazně nižší náklady?

    Zdroj: Seraphinne Vallora

    Tvůrci AI modelek uklidňují. Umělá inteligence má sloužit jako doplněk

    Za AI modelkami pro Guess stojí španělská technologická firma Seraphinne Vallora. Její zakladatelky v debatě po vydání inkriminovaného čísla Vogue odmítly, že by připravovaly lidi o práci a tvrdí, že jejich technologie je „doplněk, nikoli náhrada“ modelek. Valentina Gonzalez a Andreea Petrescu pak rovněž zdůraznily, že při přípravě AI kampaní využívají reálné modelky a fotografy, aby bylo možné nasimulovat, jak zvolené outfity vypadají ve skutečnosti.

    A co diverzita? Tu prý současné AI nástroje zatím neumí

    Jenže při pohledu na AI modelky v letní kampani Guess i na instagramový účet Seraphinne Vallora se nabízí otázka, kam se poděla diverzita, na kterou se fashion průmysl poslední roky zaměřoval. Umělou inteligencí stvořené tváře jsou dokonalé a těla štíhlá a bílá, což podle kritiků posiluje západní ideály krásy. Specialistky na AI kampaně ze Seraphinne Vallora navíc přilily olej do ohně, když prohlásily, že technologie, již používají, zatím neumí modelky s většími těly.

    Bouřlivá debata po vydání Vogue nyní trochu utichla a můžeme jen spekulovat, co si z ní módní časopisy a fashion brandy odnesou. Móda odjakživa pracovala s emocemi a potřebovala budovat silný vztah mezi značkou a zákazníkem. Možná se ukáže, že virtuální personalizovaní asistenti dokážou tento vztah prohlubovat, kdežto dokonalé odlidštěné modelky mu spíše uškodí. Jisté prozatím je, že AI už se v módním světě pevně usadila a bude potřeba s ní počítat.

    Zdroje: The Time, Dazed Digital, BBC, New York Post, Los Angeles Times, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    ― Reklama ―

    Extrémně dokonalé modelky i virtuální osobní stylisti. AI ovládla fashion svět

    Zdá se, že se AI stává novou hvězdou módních akcí. Ralph Lauren debutoval v New Yorku s konverzačním asistentem, jenž zákazníkům radí, jak kombinovat jednotlivé kousky oblečení, zatímco startupy Vivrelle a Glance AI nabídly virtuální stylisty a digitální zkoušení outfitů. Spolu s fascinací z nových možností ale přicházejí i obavy, že umělá inteligence může v módním světě ohrozit ty, kteří byli dosud jeho tváří.

    Zatímco ještě nedávno se luxusní značky k AI stavěly spíše zdrženlivě, letošní Newyorský týden módy ukázal posun. Ralph Lauren, který už před 25 lety patřil k průkopníkům online prodeje, potvrzuje své místo v čele technologického pokroku. Jeho nový AI asistent s názvem Ask Ralph spadá pod mobilní aplikaci značky a funguje jako zákazníkovi neustále dostupný digitální stylista. Nabízí módní tipy a dokáže poradit s konkrétními dotazy, třeba s čím kombinovat námořnicky modré sako, ale také s obecnějšími otázkami, například které barvy spolu pěkně ladí.

    Zdroj: Ralph Lauren

    „Chceme lidem dodat sebevědomí, aby mohli žít lepší život. Nástroj vytváří propojení se zákazníkem, bere oblečení, které samo o sobě nic neznamená a pomáhá mu dát osobní rozměr. Jako byste měli Ralpha neustále po ruce,“ vysvětlil syn zakladatele značky a šéf inovací brandu David Lauren. Pro New York Magazine pak dodal, že součástí módy je vystavovat se novinkám a vyvíjet se.

    AI stylisty nabízejí i menší hráči. Zřejmě jich bude přibývat

    Vedle Ralpha Lauren zkoušejí nové možnosti i menší hráči. Vivrelle, známá jako platforma pro pronájem designérských kabelek, představila AI stylistku Ellu. Nabízí personalizované módní tipy a doporučuje jak produkty značky, tak oblečení od partnerů jako Revolve či FWRD. Startup Glance AI zase při Newyorském týdnu módy uspořádal pop-up, kde si návštěvníci mohli nahrát selfie, nechat si vygenerovat AI outfity inspirované newyorským stylem a nakoupit je z nabídky více než 400 značek. Je možné, že podobné služby se brzy stanou standardem.

    Zdroj: Glance AI

    Umělá modelka v módní bibli. Jde o začátek trendu?

    Zatímco u personalizovaných AI stylistů převládá spíš kladná reakce, modelky stvořené pomocí umělé inteligence vzbuzují obrovské kontroverze. Pozdvižení v módní branži v létě vyvolala značka Guess, jež svou summer kolekci prezentovala právě na AI modelce. Inzerát vyšel v módní bibli Vogue, což podle některých kritiků posvětilo trend, který může mít vážné dopady nejen na skutečné modelky.

    Část problému spočívá v tom, že AI modelky jsou na rozdíl od těch z masa a kostí bezproblémové, nemají lepší a horší dny, nevyžadují přesuny po světě, ani speciální podmínky. Nejde ale jen o modelky. Pokud je umělá inteligence schopná generovat dokonalé fotografie bez potřeby skutečných kadeřníků, vizážistů, fotografů či produkčních týmů, nebudou módní časopisy či značky takové snímky zařazovat raději už jen proto, že pro ně znamenají výrazně nižší náklady?

    Zdroj: Seraphinne Vallora

    Tvůrci AI modelek uklidňují. Umělá inteligence má sloužit jako doplněk

    Za AI modelkami pro Guess stojí španělská technologická firma Seraphinne Vallora. Její zakladatelky v debatě po vydání inkriminovaného čísla Vogue odmítly, že by připravovaly lidi o práci a tvrdí, že jejich technologie je „doplněk, nikoli náhrada“ modelek. Valentina Gonzalez a Andreea Petrescu pak rovněž zdůraznily, že při přípravě AI kampaní využívají reálné modelky a fotografy, aby bylo možné nasimulovat, jak zvolené outfity vypadají ve skutečnosti.

    A co diverzita? Tu prý současné AI nástroje zatím neumí

    Jenže při pohledu na AI modelky v letní kampani Guess i na instagramový účet Seraphinne Vallora se nabízí otázka, kam se poděla diverzita, na kterou se fashion průmysl poslední roky zaměřoval. Umělou inteligencí stvořené tváře jsou dokonalé a těla štíhlá a bílá, což podle kritiků posiluje západní ideály krásy. Specialistky na AI kampaně ze Seraphinne Vallora navíc přilily olej do ohně, když prohlásily, že technologie, již používají, zatím neumí modelky s většími těly.

    Bouřlivá debata po vydání Vogue nyní trochu utichla a můžeme jen spekulovat, co si z ní módní časopisy a fashion brandy odnesou. Móda odjakživa pracovala s emocemi a potřebovala budovat silný vztah mezi značkou a zákazníkem. Možná se ukáže, že virtuální personalizovaní asistenti dokážou tento vztah prohlubovat, kdežto dokonalé odlidštěné modelky mu spíše uškodí. Jisté prozatím je, že AI už se v módním světě pevně usadila a bude potřeba s ní počítat.

    Zdroje: The Time, Dazed Digital, BBC, New York Post, Los Angeles Times, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Dior bloudí v magickém labyrintu. Módní dům vítá letošní Vánoce

    Sváteční atmosféra dolehla i na módní dům Dior. Značka koncem minulého týdne odkryla letošní téma vánoční kampaně. V Paříži navíc slavnostně odhalila výzdobu rodného domu Dior na 30 Avenue Montaigne. Jeho výzdoba odkazuje na nejnovější cruise kolekci, kterou ještě návrhářka Maria Grazia Chiuri představila v tajemných římských zahradách Villa Albani Torlonia.

    Znáte nejlehčí tkaninu na světě? Super Organza vznikla tak trochu „omylem“

    Super Organza patří k nejtenčím a nejlehčím tkaninám, které kdy člověk vytvořil. I když neplánovaně. Pochází z Japonska, z vývoje společnosti Amaike LLC, jejíž know-how vychází z technologického inženýrství v oblasti látek. Vlákna o tloušťce jedné pětiny lidského vlasu tvoří materiál o hmotnosti pěti gramů na metr čtvereční. Prada ho použila pro jaro 2024, zatímco Balenciaga ho zařadila do haute couture řady pro podzim 2025. V módních domech se z technického zázraku stala vysoce žádaná látka.

    Zlato, stříbro a transformace. Outhouse Jewellery redefinuje význam šperků

    Šaty s vlečkou z 24 karátového zlata a stříbrem vyšívané, ale princezna to není, jasný pane. I tak by se dala popsat práce Outhouse Jewellery, společnosti, která redefinovala nošení šperků. Už vám nemusí jen viset z uší nebo zdobit krk, do zlata se můžete doslova obléct a zazářit s ním na každém večírku. Úspěšná značka přichází s novou revoluční kolekcí Alchemy of 13. 

    Konečně romantika. Léto, kdy jsem zkrásněla přináší melancholického hrdinu

    Romantická "vztahovka" založená na milostném trojúhelníku? To už tady přece tolikrát bylo. Ano, ale obrovský úspěch a fanouškovský zásah třetí řady seriálu Léto, kdy jsem zkrásněla potvrdil, že každá generace potřebuje pořádnou dávku klasické romantiky. A také mužského hrdinu, který spíš mlčí, je otravně nedostupný, ale přesto přitažlivě tajemný.

    Fíky ovládají sociální sítě. Je libo smoothie nebo carpaccio?

    Fíky vstupují do světa kulinárního glamour jako neodolatelný vizuální magnet. Jejich příjemná textura a medové tóny okamžitě promění talíř ve fotografii hodnou instagramového feedu. Influenceři i food blogeři si je zamilovali pro jejich schopnost kombinovat eleganci s hravostí. Od carpaccia až po smoothie bowls. Fík dává jídlu šmrnc, který se fotí sám. Je symbolem sofistikovaného, moderního životního stylu, kde estetika a zdraví tančí ruku v ruce.

    Koncern LVMH pod taktovkou jedné rodiny. Arnaultovi vlastní většinu jeho akcií

    Zakladatel a dlouholetý lídr skupiny LVMH Bernard Arnault završil klíčovou etapu své celoživotní strategie. Série cílených nákupů akcií v hodnotě 1,6 miliardy dolarů přiblížila jeho rodinu k absolutnímu ovládnutí největšího luxusního konglomerátu světa. Francouzská média potvrzují, že Arnaultovi nyní drží více než polovinu akcií společnosti. V době, kdy trh s luxusem prochází zpomalením, posílil byznysmen svou pozici s přesností, která definuje jeho podnikání.

    Louis Vuitton následuje světlo. Vánoční kampaní vzdává hold cestování

    Francouzský módní dům Louis Vuitton je další z řady luxusních značek, které vítají rychle se blížící Vánoce. Ve své sváteční kampani s názvem Le Voyage des Lumières se tentokrát vydává na dechberoucí cestu světla, kterou definuje zářící lampion. Vzdává tím hold své dlouhé historii, jejíž kořeny leží nejen v tradičním řemeslu, ale především touze po cestování.

    Nan Goldin představuje výstavu This Will Not End Well. Minulost mění ve film

    Nan Goldin představuje světu své nejnovější dílo s názvem This Will Not End Well. Rozsáhlá výstava okouzlila kritiky umění a v divácích vzbudila silné emoce. Umělkyně v ní vzpomíná na 80. léta a postupně se propracovává skrz minulost až do současnosti. Výsledná práce je složená jako film, jednotlivé statické snímky umně zachycují momenty obyčejného života. 

    Trend sober glow-up nabírá na síle. Odmítá alkohol a slibuje zářivější pleť

    Generace Z posiluje instagramový a tiktokový trend, který zasahuje oblast duševního zdraví a fyzické kondice, má ale také velký kosmetický přínos. Koncept známý jako sober glow-up vyzývá k dlouhodobé střízlivosti. Jako odměnu nabízí mimo jiné výraznou změnu obličeje, pozvednutí kontur a vyrýsování lícních kostí. Jako po zákroku estetického dermatologa.

    Londýn propadl světu filmů. Poznejte 10 nejlepších snímků BFI festivalu

    Filmový festival BFI, který by si neměl nechat ujít žádný filmový fanoušek, tradičně dorazil do Londýna. Letos uvedl 247 filmů pocházejících ze 79 různých zemí světa, z nichž 42 procent vzniklo z hlav režisérek nebo nebinárních tvůrců. Na jejich premiéře nechyběly filmové hvězdy a významné osobnosti, jako je Kristen Stewart nebo Elle Fanning. Event zahájil film Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery. 

    Gucci zdolává svahy. Zimní kolekce Altitude poprvé mísí luxus s technologií 

    Začala lyžařská sezóna a Gucci není pozadu. Jako správný zástupce Italů přichází se zimní kolekcí Altitude. Od těch předchozích se ovšem liší a to tím, že nabízí nejen luxus, ale i technické vybavení pro vrcholové výkony. Na sněhu se můžete blýsknout oblečením, které spojuje špičkovou technologii, precizní řemeslo a nezaměnitelnou estetiku módního domu. 

    Luxury Insights: Dubaj vítá další inovaci. Pohostí lesní nákupní centrum

    Luxusní nakupování nabývá nových rozměrů. Návštěva obchodních center už dávno není jen o výběru vysněných kousků, jedná se o unikátní zážitek. Přesně to slibuje nejnovější projekt společnosti Majid Al Futtaim, která v Dubaji vybuduje první tamní lesní nákupní centrum. Proroste ho totiž na více než milion stromů, ochlazujících často nesnesitelně horké prostředí.

    Nike vrací legendární spolupráci. S Martine Rose oslavuje e-sport a gaming

    Na módní scénu opět nastoupilo populární spojení dvou módních vizionářů. Britská návrhářka Martine Rose a americká značka Nike uvádí další spolupráci. Tentokrát vzdávají hold světu e-sportu a gamingu, který v jejich očích ztělesňuje demokracii. To vše zachycuje také nový model sneakers Shox MR4, propojující nadčasovou eleganci se sportovním duchem.

    Móda v kostce: Saint Laurent narůstá na oblibě a Anok Yai je modelkou roku

    Módní dům Saint Laurent slaví. Vyšplhal se na vrchol žebříčku platformy Lyst a stal se nejvíce "hot" značkou posledního čtvrtletí. Oslavy chystá i Anok Yai, jež bude na letošních Fashion Awards 2025 jmenována modelkou roku. Selfridges pak poctí Vánoce spolu s Disney a Dr. Martens vydává první voděodolnou obuv. Dakota Johnson září ve své první Valentino kampani.

    Rapper Rilès vydal nové album. Zpracování připomíná umělecký rituál

    Francouzský rapper Rilès proměnil vydání svého nového alba THE 25th HOUR ve vizuální událost, jakou Paříž dlouho nezažila. V galerii Ellia Art Gallery usedl na 24 hodin a 42 minut k pásu, po němž plynuly tisíce prázdných vinylových obalů. Každý z více než 20 tisíc kusů označil otiskem své ruky potřené červenou barvou, čímž je proměnil v limitovanou edici i symbol lidské vytrvalosti. Tento akt navazuje na jeho dřívější performanci, kdy uběhl přes 200 kilometrů na pásu během jednoho dne.

    Balmain osiřel. Po 14 letech ho opouští kreativní ředitel Olivier Rousteing

    Vždy, když se zdá, že módní kolotoč změny kreativních ředitelů skončil, objeví se další náhlá změna. Tentokrát ze své vedoucí pozice odchází čtyřicetiletý návrhář Olivier Rousteing. Francouzský módní dům Balmain opouští po 14 letech v jeho čele. Za své působení dokázal značku propojit s popkulturou, zapojit ji do světa nových technologií a vytvořit vlastní Balmain Army.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―