Více
    Redakce

    Metoda platby známá jako buy now pay later není ve světě luxusu žádnou novinkou. V uplynulých měsících ovšem začíná být čím dál více jasné, že se nejedná pouze o nevinnou finanční pomoc, ale spíše nebezpečnou drogu. Rozdělení splátek bez úroků si totiž podalo ruku s pomíjivými mikro trendy a společně tak kralují módní scéně.

    Pokud zní nějaké řešení až příliš lákavě, většinou má nějaký háček. Jinak tomu není ani u oblíbené možnosti platby známé jako buy now pay later (BNPY). Zákazníkům, bez větších podmínek a s odvráceným zrakem od jejich finanční minulosti, totiž umožňuje koupit si vše, co se jim zlíbí. Nepříjemně vysokou cenu rozloží na menší splátky, a to většinou bez úroků.

    Zásadně se tak liší od tradičních bank nebo firem poskytujících kreditní karty, požadujících přísnější podmínky a spadajících pod častější kontroly národních úřadů. Snová nabídka dovolující nákup produktů mimo náš dosah ovšem není tak růžová, jak se může na první pohled zdát. Přesto, že se do ní řada milovníků módy i slavných značek v posledních letech zcela zamilovala.

    Už od svých počátků dává vzniknout debatě o tom, zda je pro potencionální zákazníky nápomocná, nebo jim naopak dělá ze života peklo. Vytváří totiž chybnou iluzi toho, že i ty nejvíce luxusní a běžnému životu vzdálené kousky máme na dosah ruky. Taková nabídka však pro lidi se špatnými finančními zvyky nebo nulovými zkušenostmi působí jako droga, která se neodmítá.

    Největší hrozbou je stínový dluh. Menší platby unikají finančnímu radaru

    Ještě větší škodu pak BNPL metoda dokáže napáchat ve chvíli, kdy na svém vzestupu módní scénou potká oblíbené mikro trendy. Ty totiž diktují neustálé střídání šatníků dle toho, jaký „core“ zrovna kraluje sociálním sítím. Největší hrozbou pro módní nadšence je pak samozřejmě zadlužení. Oproti tomu „klasickému“ je však o něco zrádnější, ukrývá se totiž ve stínu.

    Ne nadarmo se mu tak přezdívá „stínový dluh“. Postupnou platbu vícero drobných částek totiž není tak snadné sledovat. Většina zákazníků, zvlášť z mladších generací, své výdaje nesleduje a finanční rozhodnutí zakládá spíše na pocitu. Může se tak snadno stát, že s sebou původně chytré řešení přinese zklamání v podobě poplatků za pozdní platbu nebo nečekané úroky.

    Riziko zvyšuje fakt, že služby jako Klarna nebo Affirm nejsou regulovány stejně jako poskytovatelé kreditních karet. Pro jejich zájemce to neznamená jen výhodné půjčky, ale i menší ochranu. Také proto se letos na jaře američtí regulátoři rozhodli zpřísnit BNPL firmám pravidla fungování. Jen čas však ukáže, zda budou taková opatření silnější než touha módních závisláků po nových trendy kouscích.

    Zdroje: The Business of Fashion, CNBC, YouTube, X

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Foto:Pexels

    Droga jménem buy now pay later. Módní svět propadl nebezpečné závislosti

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Metoda platby známá jako buy now pay later není ve světě luxusu žádnou novinkou. V uplynulých měsících ovšem začíná být čím dál více jasné, že se nejedná pouze o nevinnou finanční pomoc, ale spíše nebezpečnou drogu. Rozdělení splátek bez úroků si totiž podalo ruku s pomíjivými mikro trendy a společně tak kralují módní scéně.

    - Reklama -

    Pokud zní nějaké řešení až příliš lákavě, většinou má nějaký háček. Jinak tomu není ani u oblíbené možnosti platby známé jako buy now pay later (BNPY). Zákazníkům, bez větších podmínek a s odvráceným zrakem od jejich finanční minulosti, totiž umožňuje koupit si vše, co se jim zlíbí. Nepříjemně vysokou cenu rozloží na menší splátky, a to většinou bez úroků.

    Zásadně se tak liší od tradičních bank nebo firem poskytujících kreditní karty, požadujících přísnější podmínky a spadajících pod častější kontroly národních úřadů. Snová nabídka dovolující nákup produktů mimo náš dosah ovšem není tak růžová, jak se může na první pohled zdát. Přesto, že se do ní řada milovníků módy i slavných značek v posledních letech zcela zamilovala.

    Už od svých počátků dává vzniknout debatě o tom, zda je pro potencionální zákazníky nápomocná, nebo jim naopak dělá ze života peklo. Vytváří totiž chybnou iluzi toho, že i ty nejvíce luxusní a běžnému životu vzdálené kousky máme na dosah ruky. Taková nabídka však pro lidi se špatnými finančními zvyky nebo nulovými zkušenostmi působí jako droga, která se neodmítá.

    - Reklama -

    Největší hrozbou je stínový dluh. Menší platby unikají finančnímu radaru

    Ještě větší škodu pak BNPL metoda dokáže napáchat ve chvíli, kdy na svém vzestupu módní scénou potká oblíbené mikro trendy. Ty totiž diktují neustálé střídání šatníků dle toho, jaký „core“ zrovna kraluje sociálním sítím. Největší hrozbou pro módní nadšence je pak samozřejmě zadlužení. Oproti tomu „klasickému“ je však o něco zrádnější, ukrývá se totiž ve stínu.

    Ne nadarmo se mu tak přezdívá „stínový dluh“. Postupnou platbu vícero drobných částek totiž není tak snadné sledovat. Většina zákazníků, zvlášť z mladších generací, své výdaje nesleduje a finanční rozhodnutí zakládá spíše na pocitu. Může se tak snadno stát, že s sebou původně chytré řešení přinese zklamání v podobě poplatků za pozdní platbu nebo nečekané úroky.

    Riziko zvyšuje fakt, že služby jako Klarna nebo Affirm nejsou regulovány stejně jako poskytovatelé kreditních karet. Pro jejich zájemce to neznamená jen výhodné půjčky, ale i menší ochranu. Také proto se letos na jaře američtí regulátoři rozhodli zpřísnit BNPL firmám pravidla fungování. Jen čas však ukáže, zda budou taková opatření silnější než touha módních závisláků po nových trendy kouscích.

    Zdroje: The Business of Fashion, CNBC, YouTube, X

    ― Reklama ―

    Jak vybrat správný kožich? Přípravy na podzim a zimu jsou v plném proudu

    Kožich se stal jedním z hlavních pilířů podzimní a zimní sezóny a jeho podoba se mění podle toho, kam směřuje váš osobní styl. Luxusní, streetwear i subkulturní verze mají společného jmenovatele. Hřejivost, výraz a možnost stát se hvězdou outfitu. Není nutné hledat kompromis, když existuje varianta, která dokonale odpovídá vašemu šatníku.

    Gustaf Westman redefinuje sváteční design. Tentokrát ve spolupráci s IKEA

    Gustaf Westman patří k nejvýraznějším jménům designu a opět potvrzuje, že jeho tvorba přesahuje hranice tradičního pojetí interiéru. Po nedávné spolupráci s automobilkou BMW přichází další projekt, tentokrát s IKEA. Kolekce Home of Celebration spojuje energii barev, organické tvary a rukopis Westmana s dostupným světem švédské značky. Výsledkem je 12 objektů, jež mění pohled na sváteční stolování.

    Michael Kors nabízí únik. Kolekci pro jaro a léto 2026 ponořil do klidu

    Svou nejnovější kolekci sice již ve středu odhalil Ralph Lauren, oficiální kalendář Newyorského týdne módy však odstartoval návrhář Michael Kors. Na Manhattanu představil své návrhy pro nadcházející jaro a léto. Při jejich tvorbě čerpal z léta plného cestování a vytouženého pocitu úniku. Splývavé dlouhé siluety a jemné materiály nabídly závan klidu.

    Protest na Pařížské není na místě. Móda za nespokojenost mladých nemůže

    Skupina MayDay minulý týden v Pařížské ulici uspořádala protest proti luxusu. Její členové se oblékli do bílých kukel a trik tvořících nápis "useless". Odkazovali na to, že drahé oblečení odvádí pozornost od důležitějších hodnot. Argument však působí prázdně, protože pravá příčina tlaku na mladé lidi pramení odjinud. Luxusní butiky v tomto kontextu plní spíše roli kulisy, než aby představovaly zdroje problému.

    Na Větrné hůrce čeká nová adaptace. První ukázky rozdělují internet

    První útržky očekávané nové adaptace románu Na větrné hůrce vyvolaly v divácích rozporuplné reakce. Režisérka Emerald Fennell totiž pojala snímek ve svém klasickém stylu. Oproti předloze má tedy o dost více sexuální ráz. Fanoušky knihy pobouřily nejen odvážné záběry, ale také kontroverzní obsazení. To vše podtrhl soundtrack z dílny Charli XCX.

    To nejlepší z Benátek. Na jaké filmy se můžete těšit tentokrát?

    Mezinárodní filmový festival v Benátkách letos oslavil svůj 82. ročník. Někteří kritici sice označují letošní filmový line-up za spíše slabší, i tentokrát se ovšem na plátnech objevilo několik snímků, které vyvolaly silné emoce a získaly si publikum. Vybrali jsme pět filmů, které by vám v následujících měsících rozhodně neměly uniknout. Od politicky naléhavého dokumentu přes černou satiru až po gotický velkofilm.

    Móda v kostce: Naomi Campbell tančí v Pucci a Tilda Swinton má vlastní výstavu

    Pucci naverboval supermodelku Naomi Campbell, která roztančila jeho podzimní řadu. Značka Boucheron zase za svou tvář zvolila herečku Daisy Edgar Jones. Eye Filmmuseum v Amsterdamu chystá výstavu o Tildě Swinton a La Galerie Dior pro změnu odhalí exhibici s Azzedine Alaïa Foundation. Stella McCartney pak spolupracuje s Jeffem Koons.

    Maximalismus pronikl i do interiérů. Na scénu vrací Art Deco

    Nedávný report platformy Pinterest potvrdil, že maximalismus ovládá rovněž trendy na poli interiérového designu. Odhalil totiž nárůst vyhledávání inspirace spojené se stylem Art Deco. Hluboké barvy, bohaté textury a symetrické tvary, to vše bude definovat podzimní domácnosti. Není přitom třeba velkých renovací, stačí jen pár jednoduchých úprav.

    Pánské must-haves na podzim 2025. Vede nadčasová klasika

    Pánové, přichází podzim a s ním i čas posunout své outfity na vyšší úroveň. Letošní sezóna přináší styl, který je uvolněný, ale přitom promyšlený až do posledního detailu. Do hry se vrací nadčasové ikonické kousky v moderním pojetí, se kterými zazáříte. Připravili jsme pro vás proto seznam klíčových podzimních must-haves, jež zajistí, že budete vypadat sebevědomě a trendy při každé příležitosti.

    Přívěsky s létem neodchází. Na podzim ozdobí i rozevláté sukně

    Letošní rok zaznamenal významný comeback přívěsků, které definují počátek milénia. Zpočátku se začaly objevovat na luxusních kabelkách, postupně ale přesídlily rovněž na tenisky nebo sandály. Začíná být ovšem jasné, že módní scénu po úspěšném létě neopustí ani na podzim. Tentokrát se ale přesunou na další kousek z vašeho šatníku, a to sukně.

    Maison Margiela rozšiřuje portfolio. Daroval nový význam číslu 2

    Módní dům Maison Margiela prohlubuje své ikonické číselné řazení. Nedávno odhalil svůj nový sektor s názvem Line 2. Číslovka totiž dosud žádné projekty neukrývala. Značka pod ní nyní ovšem hodlá schovávat umělecké instalace, kampaně nebo rozhovory. Projekt odstartuje začátkem září v Soulu výstava s názvem Elsewhere, Rhem, Open Torso.

    Pánské baleríny přinesly organickou revoluci. Zaplní podzimní botníky

    Pánské baleríny se na letošních přehlídkách staly symbolem nové kapitoly. V dámských botnících se subtilní obuv objevuje už léta, tentokrát se ale její silueta přelila i do pánského segmentu. Návštěvníci fashion weeků dali najevo, že minimalistická elegance ploché obuvi patří do každého botníku. V okamžiku, kdy se v balerínách začali objevovat známí umělci a trendsetteři, bylo jasné, že jde o nový obuvnický směr.

    Značka Oishii posouvá hranice luxusu. Nabízí exkluzivní virální jahody

    Sociální sítě v posledních měsících zaplavila videa uživatelů, jež s nečekaným očekáváním pojídají jahody. Jedná se totiž o luxusní balení osmi plodů z dílny značky Oishii, za které mnozí zaplatí až 12 dolarů. Lákavé jsou především díky svému až dystopicky perfektnímu tvaru, barvě a vůni. Pěstované jsou po celý rok ve vertikálních farmách.

    Když se taška změní v bagetu. Baguette kabelky definují aktuální trendy

    Tašky, které dříve stavěly na pevné konstrukci a objemu, se najednou natahují do delší a nižší linie. Baguette kabelky se stávají symbolem, jenž nezatěžuje, ale působí přirozeně a svižně. Minimalistické pojetí otevírá nové možnosti stylingu a zároveň dodává ikonickým modelům čerstvou energii. Připomíná nám, že krása tkví v detailu, a že i jednoduchá kabelka může mít proporce hodné složité architektury.

    Jak na pánský krém? Průvodce, který ušetří suchou pleť i experimenty

    Krém je základní kámen jakékoliv péče o pleť, ať už se jedná o muže, nebo ženy. Jenže zatímco někomu vyhovuje lehký gel, jiný potřebuje hutnou variantu, která zvládne i drsnější podmínky. Přidáme-li k tomu rozdílné typy pleti, tedy mastnou, suchou nebo citlivou, je jasné, že univerzální recept prostě neexistuje. Jak tedy na co nejsnadnější výběr?

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―