Módní dům Chanel učinil krok směrem k udržitelnější budoucnosti. Představil komplexní recyklační program Nevold, zaměřený na efektivní zpracování textilního odpadu, nevyužitých materiálů a neprodaného zboží. Pro Chanel představuje řešení, jak bojovat s nedostatkem vzácných materiálů, jako je kašmír, hedvábí a kůže. Kritici ale namítají, že recyklace nevyřeší největší problém módního světa, tedy nadprodukci.
Chanel chce do recyklace zapojit všechny. Nevold zpřístupní i jiným značkám
Nový ambiciózní recyklační projekt módního domu Chanel jménem Nevold (odvozeno od anglického výrazu Never Old) má mimo jiné za cíl bojovat proti nedostatku luxusních materiálů, jako je hedvábí, kašmír a kůže. V důsledku klimatických změn se totiž stávají vzácnou komoditou. „Je to pro nás čím dál důležitější a strategičtější,“ uvedl módní prezident Chanel Bruno Pavlovsky pro platformu Business of Fashion.
Hnací silou udržitelné iniciativy se stala otázka, jak naložit s nevyužitými a starými materiály, jež trápí nejen francouzského módního giganta, ale celý oděvní průmysl. Obrovské množství textilního odpadu vzniklé nadprodukcí se na první pohled zdá být problémem pouze odvětví fast fashion, ve skutečnosti se ale týká i luxusní módy. Nevold proto představuje první velký a komplexní projekt zaměřený na boj s tímto „nešvarem“.
Čerstvě oznámenou iniciativu povede bývalá generální ředitelka francouzské značky Patou Sophie Brocart. Do Chanel nastoupila teprve na začátku letošního roku. V praxi bude Nevold fungovat jako otevřená B2B (business to business) platforma tvořená prozatím třemi společnostmi, jež módní dům v posledních letech buď sám vytvořil, nebo odkoupil.
Recyklace oblečení nestačí. Módní průmysl musí omezit výrobu
V srdci operace bude firma L’Atelier des Matières zpracovávající textilní odpad, nepoužité látky a neprodané výrobky. Klíčovou roli sehraje i výrobce recyklované příze Filatures du Parc a inovativní specialista na recyklaci kůže Authentic Material. Všechny tři společnosti mají shromažďovat odpad produkovaný Chanel a dalšími klienty. Následně ho přemění na nové materiály pro samotný módní dům, nebo na prodej dalším značkám.


Zdroj: Chanel
Projekt Nevold však sklízí rovněž negativní ohlasy. V éteru totiž zaznívá názor, že podobná snaha se cení, ale iniciativa slouží spíše jako drobná náplast než lék. Textilní odpad je obrovský a dlouho přehlížený problém, jenž vyžaduje komplexní řešení, a to nejen v podobě recyklace materiálů. Značky by se měly spíše zaměřit na jeho skutečné jádro, tedy nadprodukci, například snížením počtu vydávaných kolekcí.
Zdroje: Business of Fashion, Fashion Network, WWD, Instagram