Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Lék na hubnutí Ozempic přetváří americký módní trh. Už se to prokazatelně odráží i v číslech. Módní byznys má proto další možnost ukázat, že se umí dokonale přizpůsobit době. Zvýšená poptávka po menších velikostech trápí hlavně maloobchod, protože zásoby na skladu přestaly odpovídat tělům zákazníků. Luxusní móda ovšem zmenšení velikostí naopak vítá.

    Dle dat společnosti Impact Analytics způsobují léky ze skupiny GLP-1, kam patří například Ozempic a Wegovy, zásadní biologickou změnu zákazníků, která se už výrazně projevuje i v poptávce po oblečení. Maloobchodní systém, založený na starších modelech velikostních křivek, na tuto proměnu nedokáže reagovat. Odborníci z Impact Analytics zdůrazňují, že nejde o módní výkyv, ale o strukturální posun.

    Ozempic efekt. Sklady jsou plné nadměrného oblečení, po kterém klesla poptávka

    Tělesné proporce se zmenšují a trh se překlápí směrem k menším velikostem. Výsledkem je přebytek zboží ve větších velikostech (tedy L, XL, XXL) a nedostatek těch menších. Důsledkem jsou neprodané zásoby, ale rovněž přímé ztráty prodejů. Maloobchod s oblečením zaznamenává nárůst vráceného zboží, a to kvůli nepadnoucí velikosti, u žen se nejvíc vrací spodní díly, u mužů pro změnu topy.

    Zdroj: Pexels

    Z těchto důvodů klesají marže a rostou výprodeje, protože nabídka už neodpovídá tělu nového zákazníka. Analytici proto odhadují, že pokud se řetězce rychle nepřizpůsobí, do roku 2027 bude až 400 milionů kusů oblečení ročně (zejména ve větších velikostech) chybně naplánováno. To by podle společnosti Impact Analytics znamenalo ztrátu zhruba pět miliard dolarů v maržích a vázaném kapitálu.

    Lék už dávno není jen pro elity. Z New Yorku se hubená vlna šíří dál a dál

    Čísla dokládají, že hubnutí skrze Ozempic a jeho levnějších variant už není výsadou Hollywoodu a světa modelingu. Změna začala v New Yorku, který má nejvyšší počet předpisů Ozempicu a dalších podobných léků mimo diabetickou populaci, přičemž asi tři čtvrtiny uživatelek tvoří ženy. Trend se šíří Spojenými státy a dle odhadů by do roku 2027 mohlo tyto léky užívat až osm procent dospělých Američanů.

    Luxusní značky obrat vítají. Přizpůsobují se snadno a rády

    Zatímco maloobchod řeší přebytek neprodaných zásob, luxusní značky na Ozempic efekt reagují s (ne)překvapivou lehkostí. Pro ně je menší tělo vizuálně přirozenější, a tak se nová éra ultra hubenosti stává víceméně vítaným estetickým obratem. Objevuje se nicméně kritika, že z runwayí pomalu mizí plus size modelky, a že návrat vyhublých estetických ideálů může být nebezpečný zejména pro mladé dívky.

    Nové tělo chce nové šaty. Velká výzva pro second hand byznys

    Podle Vogue Business profituje z rozšíření léků na hubnutí také sekundární trh s módou. Platformy jako Poshmark a Vestiaire Collective zaznamenaly nárůst výkupů a prodejů v důsledku změn tělesných proporcí zákazníků. Řada uživatelů totiž prodává oblečení, které jim po úbytku hmotnosti přestalo sedět. Na Poshmark se během posledních dvou let zvýšil počet inzerátů větších velikostí o více než 70 procent a přibyly i položky označené klíčovým slovem „weight loss“, protože prodávající popisují, že jejich šatník už neodpovídá nové postavě.

    Zdroj: Vestiaire Collective

    Analytici ze společnosti GlobalData upozorňují, že tento trend může dlouhodobě ovlivnit složení, ale také oceňování zboží v resale segmentu. Ekonomové zároveň varují před změnou na trhu s obnošeným oblečením. Dle nich totiž může zanedlouho nastat převis nabídky nadměrného oblečení nad poptávkou, a to jednoduše proto, že oblečení těch největších velikostí už nebude mít kdo nosit.

    Méně impulzivity v jídle. Ozempic zmenšil porce i balení potravin

    Proměna těla, kterou přináší boom GLP-1 léků, už zasahuje i další klíčová odvětví americké ekonomiky. Nejvíce viditelný je dopad v potravinářství a gastronomii. Výrobci snacků, limonád a fastfoodové řetězce hlásí pokles tržeb, protože spotřebitelé, kteří užívají Ozempic a další podobné léky, jí jednoduše méně a vynechávají impulzivní nákupy, a to zejména nezdravých produktů.

    Změny se projevují také v gastronomii. Restaurace zaznamenávají menší průměrné útraty, zvyšuje se zájem o menší porce. Koncepty zaměřené na méně tučné jídlo nebo proteiny slaví úspěch. V segmentu beauty a wellness zase sílí poptávka po produktech, které pomáhají udržet vzhled nového těla, tedy po kosmetice proti ochabnutí kůže, tvarujícím prádle nebo neinvazivních zákrocích.

    Ukazuje se, že Ozempic redefinuje nejen těla, ale rovněž ekonomiku, která se kolem něj otáčí. Ostatně už se ujal termín Ozempic Economy, označující právě zmíněné dopady tohoto léku na společnost. Jak hluboko se trend promítne do dalších odvětví a jak výrazně zasáhne také Evropu, ukážou až příští roky.

    Zdroje: Impact Analytics, Forbes, Newsweek, Washington Post, Fashion Dive, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    ― Reklama ―

    Foto:Namilia

    Amerika se zmenšuje. Ozempic mění zažité velikosti oblečení

    ― Reklama ―

    Lék na hubnutí Ozempic přetváří americký módní trh. Už se to prokazatelně odráží i v číslech. Módní byznys má proto další možnost ukázat, že se umí dokonale přizpůsobit době. Zvýšená poptávka po menších velikostech trápí hlavně maloobchod, protože zásoby na skladu přestaly odpovídat tělům zákazníků. Luxusní móda ovšem zmenšení velikostí naopak vítá.

    Dle dat společnosti Impact Analytics způsobují léky ze skupiny GLP-1, kam patří například Ozempic a Wegovy, zásadní biologickou změnu zákazníků, která se už výrazně projevuje i v poptávce po oblečení. Maloobchodní systém, založený na starších modelech velikostních křivek, na tuto proměnu nedokáže reagovat. Odborníci z Impact Analytics zdůrazňují, že nejde o módní výkyv, ale o strukturální posun.

    Ozempic efekt. Sklady jsou plné nadměrného oblečení, po kterém klesla poptávka

    Tělesné proporce se zmenšují a trh se překlápí směrem k menším velikostem. Výsledkem je přebytek zboží ve větších velikostech (tedy L, XL, XXL) a nedostatek těch menších. Důsledkem jsou neprodané zásoby, ale rovněž přímé ztráty prodejů. Maloobchod s oblečením zaznamenává nárůst vráceného zboží, a to kvůli nepadnoucí velikosti, u žen se nejvíc vrací spodní díly, u mužů pro změnu topy.

    Zdroj: Pexels

    Z těchto důvodů klesají marže a rostou výprodeje, protože nabídka už neodpovídá tělu nového zákazníka. Analytici proto odhadují, že pokud se řetězce rychle nepřizpůsobí, do roku 2027 bude až 400 milionů kusů oblečení ročně (zejména ve větších velikostech) chybně naplánováno. To by podle společnosti Impact Analytics znamenalo ztrátu zhruba pět miliard dolarů v maržích a vázaném kapitálu.

    Lék už dávno není jen pro elity. Z New Yorku se hubená vlna šíří dál a dál

    Čísla dokládají, že hubnutí skrze Ozempic a jeho levnějších variant už není výsadou Hollywoodu a světa modelingu. Změna začala v New Yorku, který má nejvyšší počet předpisů Ozempicu a dalších podobných léků mimo diabetickou populaci, přičemž asi tři čtvrtiny uživatelek tvoří ženy. Trend se šíří Spojenými státy a dle odhadů by do roku 2027 mohlo tyto léky užívat až osm procent dospělých Američanů.

    Luxusní značky obrat vítají. Přizpůsobují se snadno a rády

    Zatímco maloobchod řeší přebytek neprodaných zásob, luxusní značky na Ozempic efekt reagují s (ne)překvapivou lehkostí. Pro ně je menší tělo vizuálně přirozenější, a tak se nová éra ultra hubenosti stává víceméně vítaným estetickým obratem. Objevuje se nicméně kritika, že z runwayí pomalu mizí plus size modelky, a že návrat vyhublých estetických ideálů může být nebezpečný zejména pro mladé dívky.

    Nové tělo chce nové šaty. Velká výzva pro second hand byznys

    Podle Vogue Business profituje z rozšíření léků na hubnutí také sekundární trh s módou. Platformy jako Poshmark a Vestiaire Collective zaznamenaly nárůst výkupů a prodejů v důsledku změn tělesných proporcí zákazníků. Řada uživatelů totiž prodává oblečení, které jim po úbytku hmotnosti přestalo sedět. Na Poshmark se během posledních dvou let zvýšil počet inzerátů větších velikostí o více než 70 procent a přibyly i položky označené klíčovým slovem „weight loss“, protože prodávající popisují, že jejich šatník už neodpovídá nové postavě.

    Zdroj: Vestiaire Collective

    Analytici ze společnosti GlobalData upozorňují, že tento trend může dlouhodobě ovlivnit složení, ale také oceňování zboží v resale segmentu. Ekonomové zároveň varují před změnou na trhu s obnošeným oblečením. Dle nich totiž může zanedlouho nastat převis nabídky nadměrného oblečení nad poptávkou, a to jednoduše proto, že oblečení těch největších velikostí už nebude mít kdo nosit.

    Méně impulzivity v jídle. Ozempic zmenšil porce i balení potravin

    Proměna těla, kterou přináší boom GLP-1 léků, už zasahuje i další klíčová odvětví americké ekonomiky. Nejvíce viditelný je dopad v potravinářství a gastronomii. Výrobci snacků, limonád a fastfoodové řetězce hlásí pokles tržeb, protože spotřebitelé, kteří užívají Ozempic a další podobné léky, jí jednoduše méně a vynechávají impulzivní nákupy, a to zejména nezdravých produktů.

    Změny se projevují také v gastronomii. Restaurace zaznamenávají menší průměrné útraty, zvyšuje se zájem o menší porce. Koncepty zaměřené na méně tučné jídlo nebo proteiny slaví úspěch. V segmentu beauty a wellness zase sílí poptávka po produktech, které pomáhají udržet vzhled nového těla, tedy po kosmetice proti ochabnutí kůže, tvarujícím prádle nebo neinvazivních zákrocích.

    Ukazuje se, že Ozempic redefinuje nejen těla, ale rovněž ekonomiku, která se kolem něj otáčí. Ostatně už se ujal termín Ozempic Economy, označující právě zmíněné dopady tohoto léku na společnost. Jak hluboko se trend promítne do dalších odvětví a jak výrazně zasáhne také Evropu, ukážou až příští roky.

    Zdroje: Impact Analytics, Forbes, Newsweek, Washington Post, Fashion Dive, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Konec veganství? Trend jedné dekády tiše mizí z mainstreamu

    Ještě před světovou pandemií to vypadalo, že budoucnost patří čistě rostlinné stravě. Vzpomínáte na to, že rok 2019 byl vyhlášený rokem veganství? Dávné vize se ovšem nenaplnily a v současnosti se zdá, že veganství ustupuje nejen z běžných jídelníčků, ale také z kulturního a mediálního mainstreamu.

    Nejkrásnější vánoční stromky Claridge’s. Znáte tradici svátečního Londýna?

    Vánoční stromky Claridge’s patří k nejkrásnějším londýnským momentům prosincové sezóny. Každý rok přetváří hotelové lobby instalace, jež přináší noblesu, fantazii a velkorysou kreativitu. Strom vždy získá podobu připomínající couture objekt a pracuje s prostorem stejně přirozeně jako šperk s tělem. Hosté přicházejí za atmosférou, která v sobě nese jasný rukopis světového návrháře. Claridge’s tak každé Vánoce startuje období, které ovlivňuje vkus i očekávání celého Londýna.

    New York opouští kožešinu. Po rozhodnutí CFDA kráčí ve šlépějích Londýna

    Kožešina má v New Yorku utrum. Tedy alespoň na jeho vyhlášeném týdnu módy. Asociace pořádající tamní fashion week, Council of Fashion Designers of America (CFDA), kontroverzní materiál oficiálně zakázala. Kopíruje tak rozhodnutí Londýna, který od jeho využívání odstoupil již v roce 2023. Zůstává ovšem otázkou, zda bude metropoli následovat i Paříž a Milán.

    Kdo obsadí volný flek u Versace? Spekulace nabírají na obrátkách

    Versace stojí na prahu další kapitoly. Po odchodu Daria Vitale se módní svět zaměřuje na tvůrce, kteří dokážou kult ikonické značky dále rozšiřovat a dát mu nový impuls. Připravenost několika výrazných osobností vytváří mimořádně živý prostor pro strategické úvahy. Představa nového vedení kreativního směru Versace rezonuje celým odvětvím. Módní dům otevírá pole pro talenty, jež umí pracovat s dramatem, elegancí a přítomností okamžiku.

    Co se stane, když zemřeme? Film Navždy s tebou prozrazuje tajemství smrti

    Kde se ocitneme, až náš čas na zemi skončí? Každý z nás si tuto otázku někdy položil. Nová romantická komedie Navždy s tebou barvitě ukazuje, jak si posmrtný život můžeme představovat. Zapomeňte na polehávání na obláčkách či rajskou zahradu. Vlak vás totiž doveze na rozcestí, kde máte jen týden na to vybrat si ze škály „věčností“, v nichž spočine vaše duše. 

    Demna rýsuje svou vizi Gucci. Pre-fall 2026 řada uctívá odkaz Toma Ford

    Nová verze Gucci pomalu nastupuje na scénu. Návrhář Demna Gvasalia odhalil teprve druhou kolekci ve své nové pozici kreativního ředitele. Upřesnil tak obrysy vize, kterou představil již letos na podzim v Miláně. Řada Pre-fall 2026 však potvrzuje jeho úctu k archivním kapitolám značky, především pak k ikonické éře 90. let, jež vznikla pod taktovkou Toma Ford.

    Když luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Pověstný italský luxus se hroutí jako domeček z karet. Ránu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod's, jež je známá pro své kožené výrobky. Dle milánského soudu docházelo v továrnách jejích čínských dodavatelů k zneužívání pracovní síly, přičemž společnost o této skutečnosti věděla. Italský gigant nyní čelí sankci v podobě šestiměsíčního zákazu jakékoli propagace.

    Vystupovat, stanice Chanel. Show Métiers d’Art zazářila v newyorském metru

    Návrhář Matthieu Blazy odhalil světu teprve svou druhou kolekci Chanel. S úterní show Métiers d'Art ovšem pouze potvrdil to, co mnozí po jeho debutu v Paříži již tušili. Že je designér na správném místě. Nedávno jmenovaný kreativní ředitel představil nejnovější show v podzemní stanici newyorského metra. Skloubil tak underground velkoměsta s francouzskou elegancí.

    Rozhovor: Od školních sešitů k Hermès. Úspěch české kaligrafky, která okouzlila svět

    Kaligrafka Lucie Špatenková se už na střední škole zamilovala do krásně nadepsaných sešitů. Po vysoké škole založila značku Ta usměvavá, s níž pořádá workshopy krasopsaní, jezdí na eventy zkrášlovat různorodé produkty a písmem vylepšuje i výrobky nejdražších luxusních značek světa. Kromě spolupráce se značkami Prada, Cartier či Hermès vede tým kaligrafů, vychovává malou dceru a rozšiřuje povědomí o krasopísmu v Česku. 

    A$AP Rocky a Puma mění svět sneakers. Speedcat Racing zvou na divokou jízdu

    A$AP Rocky je zpět na módní scéně. Tentokrát opět spojil síly se sportovní značkou Puma. Společně vytvořili sneakers s názvem napovídajícím mnohé, tedy Speedcat Racing. A$AP Rocky přichází do světa bot se sexy divokým detailem. Teniska nádherně propojuje motorsportovou estetiku a osobní streetwearový styl samotného legendárního rapera. 

    Generace Z propadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z běžných self-care pomocníků se v očích generace Z stává speciální sběratelský předmět. Ať už díky rozlišným značkám, nespočtu vůní měnících se s každou sezónou, nebo limitovaným edicím, klasický peeling přitahuje v koupelně čím dál větší pozornost. Stal se z něj drobný záblesk světa luxusu, který nabízí okamžité uspokojení a komercí podpořený pocit sebelásky.

    Módní rok kulminuje. Konec roku zpečetilo předávání Fashion Awards

    První prosincové pondělí předznamenalo rychle se blížící konec letošního roku. Odstartovalo ho slavnostní předávání Fashion Awards, tradičně pořádané British Fashion Council Foundation. Módní svět tak řádně ocenil největší ikony definující rok 2025. Patří mezi ně mimo jiné návrháři jako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner nebo modelka Anok Yai.

    Dreaming Eli učí sexy sebelásce. Módní nováček dobývá Londýn

    Dreaming Eli patří k nejvýraznějším novým hlasům londýnské módní scény. Značka dobyla London Fashion Week svou kolekcí, kterou připravila pro jaro 2026. Její tvorba propojuje jemnost s drsností, zranitelnost se silou a experiment s romantikou. Svou jedinečností si zajistila pozornost módních kritiků a stabilní místo na světově proslulém týdnu módy.

    Chanel obléká rappera. Novým ambasadorem značky je A$AP Rocky

    Herečka Margaret Qualley a rapper A$AP Rocky čeká hvězdná svatba. Alespoň v alternativním vesmíru Chanel. Módní dům odhalil krátké video z dílny režiséra Michela Gondry, v němž slavného hudebníka představuje jako svého nejnovějšího ambasadora. Zároveň se jedná o teaser k chystané show s názvem Métiers d’Art, kterou v úterý 2. prosince přivítá New York.

    Šaty už nestačí. Elie Saab přetváří sny v luxusní rezidence z betonu a zlata

    Značka Elie Saab rozšiřuje svůj vytříbený estetický svět. Představila projekt Stellar by Elie Saab, první značkový rezidenční komplex na ostrově Yas v Abú Dhabí. Tímto krokem navazuje na svou globální expanzi do segmentu luxusních nemovitostí. Stopy její značky lze nalézt po celém světě, od Karibiku přes Maledivy až po švýcarské Alpy, stejně jako na nedávno uvedené debutové jachtě Elie Saab.

    Příběh touhy a vzdoru. Vivienne Westwood probouzí k životu mangu NANA

    Milovnící anime a módy, nastal váš čas. Vivienne Westwood si nachystala podzimní překvapení plné mangy. Značka spolu s Ai Yazawa vytvořila kolekci, jež se inspirovala slavnými japonskými manga komiksy. Spolupráce, která propojuje melancholii tokijských nocí s nezkrotným britským duchem, oživuje šperky, látky i siluety, jež v manze vypráví o svobodě, touze a vzdoru.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―