Od konce června můžete v pražském DOXu navštívit výstavu amerického umělce Davida Lynche s názvem Up in Flames. Jde o první souhrnné představení jeho děl v České republice. Těšit se můžete na Lynchovy kresby, fotografie, litografie, akvarely i krátké experimentální a animované filmy plné melancholie a tajemství, a to až do února.
David Lynch je známý především jako filmový režisér a scenárista. Natočil například ikonický snímek Blue Velvet nebo seriál Městečko Twin Peaks. Jeho komplexní výstava Up in Flames v pražském DOXu je ale složena zejména z jeho děl na papíře a nabízí ucelený pohled na velkou část jeho uměleckého myšlení.

Zdroj: Lucie Svobodová
Noční můra ve všedním dni. David Lynch zkoumá temná zákoutí lidského podvědomí
Lynch se ve své tvorbě soustředí na vyvolávání tichého a trvalého zneklidnění. Usiluje o vytvoření snové, často znepokojivé atmosféry. Ve svém uměleckém jazyce propojuje symbolismus a surrealismus, přičemž do děl vkládá expresivní gesta s citlivostí pro abstrakci i každodennost. Vznikají tak díla, která jsou vizuálně i významově vrstevnatá a v nichž se běžná realita mísí s noční můrou.


Zdroj: Lucie Svobodová
Lynchovo umění pracuje s nejasností. Neslouží k ilustraci reality, ale k jejímu zpochybnění a zkoumání toho, co se skrývá pod povrchem, tedy emocí, úzkostí i temných koutů lidského podvědomí. Nejstaršími díly výstavy jsou dřevoryty a kresby. Významnou část tvoří i fotografie zachycující prázdné továrny, podivné objekty, architekturu a akty, pojaté eroticky, ale také jako symbol zranitelnosti.
Výstava Davida Lynche nutí k toulání. Díla doplňuje text, který má znejistit
Charakteristickým znakem Lynchovy tvorby je kontrast mezi světlem a stínem. „Nejraději maluju černobíle, nebo téměř černobíle. Pokud vnesete do obrazu trochu stínu nebo tmy, mysl se tam může zatoulat a snít. Barva je trochu moc skutečná. Je příliš blízko. Moc vás nenutí snít. Pokud je všechno vidět a je příliš mnoho světla, věc je taková, jaká je, ale není nic víc,“ říká jeden z jeho citátů.
Důležitou roli hraje v Lynchových dílech rovněž text. Slova nejsou pouhým doplňkem obrazové složky, ale samostatným prvkem, který narušuje a často ironizuje vizuální sdělení. Texty bývají absurdní a fungují jako úryvky příběhů, které však nejsou nikdy plně odhaleny. Slova proto pro Davida Lynche nejsou prostředkem vysvětlení, ale spíš nástrojem ke znejistění pozorovatele.


Zdroj: Lucie Svobodová
Výstava Up in Flames tak není obyčejným ohlédnutím za Lynchovou tvorbou, ale ponořením do jeho vnitřního světa, do napětí, které tiše bublá pod povrchem a může kdykoli vzplanout. David Lynch je představen jako autor neklidné imaginace, kde se sny mísí s realitou a běžné obrazy mají znepokojivý nádech. Lynch zvládá napříč různými médii, obrazem, zvukem i slovem, vyvolat silné existenciální otázky a vytvořit hluboce působivý umělecký celek.
Výstava Davida Lynche je postavena zejména na klíčových dílech zapůjčených přímo z osobní sbírky The David Lynch Estate v Los Angeles, doplněných o litografie a fotografie, které pro změnu vznikly ve studiu Item éditions v Paříži. Spatřit ji v pražském DOXu můžete až do konce příštího únoru.
Zdroj: DOX, ČSFD