Škodlivé dopady módního průmyslu na životní prostředí nejsou žádným tajemstvím. Přesto je jeden z největších problémů módní scény často v tichosti odsouván do pozadí. Právě na něj upozornil report udržitelné show Source Fashion. Zvýraznil totiž alarmující krizi nadprodukce, jež za sebou zanechává hromady oblečení, zaplavující přeplněné skládky.
Nejznámější módní značky již dávno pochopily, že aby si u zákazníků ponechaly důvěru, musí začít řešit svou environmentální stopu. Přesto většina z nich nečiní dost pro to, aby potlačila největší problém módního průmyslu, tedy nadprodukci. Jak ukázal i nejnovější udržitelný projekt z dílny Chanel, Nevold, zaměřený na recyklaci, společnosti se místo toho zaměřují na jiné části této problematiky.
Právě nadprodukce je přitom počátečním kořenem, ze kterého ostatní škodlivé dopady na životní prostředí pramení. Upozornil na to rovněž nejnovější report udržitelné show Source Fashion s názvem Fashion’s Hidden Crisis. Odhalil například, že i když světový módní průmysl ročně vyprodukuje na 80 až 150 miliard kusů oblečení, 40 procent z tohoto množství se nikdy nepodaří prodat.

Zdroj: Pexels
Kousky proto následně zamíří na skládky, do spalovacích pecí nebo slevových košů, ze kterých se ale většinou do šatníků stejně nikdy nepodívají. Report kromě toho uvedl, že pouze procento módních značek aktivně pracuje na tom, aby objem své produkce zmenšil. Dokument proto zároveň nabízí řadu inovativních modelů, které by společnostem s alarmujícím problémem pomohly.
Módním značkám alternativy nechybí. Nadprodukci odstraní inovativní modely
„Značky mohou snížit svou produkci bez toho, aniž by zmenšily svůj zisk. V mnoha případech naopak dochází ke zvýšení marží a posílení důvěry zákazníků,“ popsal report. Mezi možná řešení řadí takzvanou on-demand produkci, založenou na výrobě pouze těch kousků, o které už je zájem. Další možností je „circular design“, tedy kousky, jež se dají opravit, znovu využít či recyklovat.
„Report poukazuje na nepříjemnou pravdu ležící za úspěchem mnohých značek, tedy že nadprodukce je vestavěná do jejich modelů, předpokládajících, že množství je jediným klíčem k zvýšení zisků,“ okomentovala výsledky nejnovějšího dokumentu ředitelka sourcingu Source Fashion Suzanne Ellingham. Potvrdila tak, že módní průmysl musí co nejdříve učinit zásadní změnu.
Zdroje: The Fashion Network, Fibre2Fashion, Source Fashion, Instagram, YouTube