Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Od nostalgie po dekonstrukci, od mladých hlasů po etablované vizionáře. Letošní jarní edice Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW) pro podzim a zimu 2025 ukázala, že móda dnes není jen o vzhledu, ale také výpovědi. Designéři mluvili o minulosti a přítomnosti, těle jako médiu a oděvu jako formě dialogu. Na molech se proto střídaly poetické vzkazy, osobní příběhy, ale rovněž technická preciznost.

    Zatímco dřív byla móda zábleskem trendu, dnes je výpovědí o světě. Kolekce MBPFW pro letošní podzim a zimu proto často mířily hlouběji. Do vzpomínek, bolestí, ale také do prostoru radosti a odvahy. Ať už šlo o výstup na horu s válečnými veterány, tichou vzpouru proti konvencím, nebo prostou radost z pohybu, návrháři vytvářeli silné obrazy, které rezonovaly s publikem i dobou.

    MBPFW odstartoval Tomáš Němec a Litkovska. Balancovali mezi snovou fikcí a fyzickými výšinami

    Čtvrteční večer jarní edice MBPFW odstartoval dvojicí silných vizí. Návrhář Tomáš Němec představil snový příběh zasazený do „osmdesátkového“ Miami, kde oděv není jen látkou, ale kulisou pro rychlé romány a růžové západy slunce.

    Zdroj: MBPFW – Tomáš Němec show

    Naproti tomu ukrajinská značka Litkovska nabídla hluboce osobní výpověď, tedy kolekci inspirovanou výstupem na Kilimandžáro s válečnými veterány. Oděvy proto ztělesňovaly fyzický i duševní zápas, přerod a naději.

    Zdroj: MBPFW – Litkovska show

    Nové hlasy přinášejí nové příběhy. VAN GRAAF Junior Talent vyhrál Tomáš Višňovský

    Páteční přehlídka VAN GRAAF Junior Talent 2025 byla opět připomínkou, že mladá generace designérů má co říct. Vítězný návrhář Tomáš Višňovský svým projektem o zlodějce oděvů prokázal odvahu spojit dokumentární inspiraci s módní symbolikou trestu a touhy. Jeho kolekce byla výstřední, ironická i intimní.

    Večer pak pokračoval v rozmanitém duchu. Zatímco přehlídka SURE CURATED vtáhla publikum do syrové energie queer klubu, show BALVIN Couture nabídla osvěžující kontrast v podobě noblesy, siluet na míru a estetické pastelové palety.

    Sobota se nesla v duchu osobních přístupů. Šanci dostali i mladí designéři

    Sobota ukázala, že móda může být i dialogem mezi různými přístupy a názory. Soutěž Mattoni Young Fashion Stars dala prostor talentům z českých i zahraničních univerzit. Kolekce byly různorodé, společné ale měly hledání výrazového jazyka. Večer pak patřil dvěma výrazným ženským jménům. Valérie Jurčíková vdechla život letuškám z 60. let, a to pomocí saténu, tapetových vzorů a retro kloboučků. Alexandra Gnidiak vsadila na subtilnost a čistotu, která mluvila tiše, ale zůstala v paměti, jelikož čerpala z letištního prostředí.

    Zdroj: MBPFW – Alexandra Gnidiak show

    Přehlídka Tobiase Schuberta představovala vstup do paralelního světa, kde se estetika videoher a filmových sci-fi klasik přetváří v nositelný manifest. Tvůrčí tým se inspiroval temnou atmosférou snímků jako Mortal Kombat, Bloodborne nebo Tekken, stejně jako vizuálními kódy z ikonických filmů Blade a Matrix. Siluety tak působily jako digitální zbroj, plné ostrých linií, umělých textur a vrstvení, které podtrhovalo dojem pohybu mezi dvěma realitami.

    Zdroj: MBPFW – Tobias Schubert show

    Neděle v hlavní roli s glamour chic. Zlatým hřebem večera byla přehlídka Borise Král‘

    Poslední den módního týdne zakončili návrháři, kteří se nebojí osobní stopy. Dominika Kozáková předvedla, jak může barevná rebelie vyprávět o identitě, zatímco Aleš Hnátek opět nabídl precizně vystavěnou siluetu. Petra Ptáčková svými modely potvrdila, že vizuální poezie je zcela její doménou. A závěrečná přehlídka z dílny Borise Král‘ v prostředí hotelu Four Seasons spojila luxusní scénografii s řemeslnou čistotou. Byla tichý, ale výrazný konec silného týdne.

    Zdroj: MBPFW – Boris Král‘ show

    Letošní ročník MBPFW lze považovat za silný i mimo přehlídková mola. Street style návštěvníků působil jako samostatná show plná odvahy, originality a osobní výpovědi. Na ulicích tak bylo možné vidět opravdu všechno. Od futuristických siluet a architektonických tvarů přes second hand poklady a DIY detaily až po čistý minimalismus. Nechyběl ani výrazný „gender-bending“, vrstvení, vintage doplňky nebo sportovní prvky v nečekaných kombinacích. 

    Zdroj: MBPFW

    Zdroje: MBPFW, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Foto:MBPFW

    Jak vypadal MBPFW podzim/zima 2025? Týden módy mluvil jazykem paměti i inovace

    Od nostalgie po dekonstrukci, od mladých hlasů po etablované vizionáře. Letošní jarní edice Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW) pro podzim a zimu 2025 ukázala, že móda dnes není jen o vzhledu, ale také výpovědi. Designéři mluvili o minulosti a přítomnosti, těle jako médiu a oděvu jako formě dialogu. Na molech se proto střídaly poetické vzkazy, osobní příběhy, ale rovněž technická preciznost.

    Zatímco dřív byla móda zábleskem trendu, dnes je výpovědí o světě. Kolekce MBPFW pro letošní podzim a zimu proto často mířily hlouběji. Do vzpomínek, bolestí, ale také do prostoru radosti a odvahy. Ať už šlo o výstup na horu s válečnými veterány, tichou vzpouru proti konvencím, nebo prostou radost z pohybu, návrháři vytvářeli silné obrazy, které rezonovaly s publikem i dobou.

    MBPFW odstartoval Tomáš Němec a Litkovska. Balancovali mezi snovou fikcí a fyzickými výšinami

    Čtvrteční večer jarní edice MBPFW odstartoval dvojicí silných vizí. Návrhář Tomáš Němec představil snový příběh zasazený do „osmdesátkového“ Miami, kde oděv není jen látkou, ale kulisou pro rychlé romány a růžové západy slunce.

    Zdroj: MBPFW – Tomáš Němec show

    Naproti tomu ukrajinská značka Litkovska nabídla hluboce osobní výpověď, tedy kolekci inspirovanou výstupem na Kilimandžáro s válečnými veterány. Oděvy proto ztělesňovaly fyzický i duševní zápas, přerod a naději.

    Zdroj: MBPFW – Litkovska show

    Nové hlasy přinášejí nové příběhy. VAN GRAAF Junior Talent vyhrál Tomáš Višňovský

    Páteční přehlídka VAN GRAAF Junior Talent 2025 byla opět připomínkou, že mladá generace designérů má co říct. Vítězný návrhář Tomáš Višňovský svým projektem o zlodějce oděvů prokázal odvahu spojit dokumentární inspiraci s módní symbolikou trestu a touhy. Jeho kolekce byla výstřední, ironická i intimní.

    Večer pak pokračoval v rozmanitém duchu. Zatímco přehlídka SURE CURATED vtáhla publikum do syrové energie queer klubu, show BALVIN Couture nabídla osvěžující kontrast v podobě noblesy, siluet na míru a estetické pastelové palety.

    Sobota se nesla v duchu osobních přístupů. Šanci dostali i mladí designéři

    Sobota ukázala, že móda může být i dialogem mezi různými přístupy a názory. Soutěž Mattoni Young Fashion Stars dala prostor talentům z českých i zahraničních univerzit. Kolekce byly různorodé, společné ale měly hledání výrazového jazyka. Večer pak patřil dvěma výrazným ženským jménům. Valérie Jurčíková vdechla život letuškám z 60. let, a to pomocí saténu, tapetových vzorů a retro kloboučků. Alexandra Gnidiak vsadila na subtilnost a čistotu, která mluvila tiše, ale zůstala v paměti, jelikož čerpala z letištního prostředí.

    Zdroj: MBPFW – Alexandra Gnidiak show

    Přehlídka Tobiase Schuberta představovala vstup do paralelního světa, kde se estetika videoher a filmových sci-fi klasik přetváří v nositelný manifest. Tvůrčí tým se inspiroval temnou atmosférou snímků jako Mortal Kombat, Bloodborne nebo Tekken, stejně jako vizuálními kódy z ikonických filmů Blade a Matrix. Siluety tak působily jako digitální zbroj, plné ostrých linií, umělých textur a vrstvení, které podtrhovalo dojem pohybu mezi dvěma realitami.

    Zdroj: MBPFW – Tobias Schubert show

    Neděle v hlavní roli s glamour chic. Zlatým hřebem večera byla přehlídka Borise Král‘

    Poslední den módního týdne zakončili návrháři, kteří se nebojí osobní stopy. Dominika Kozáková předvedla, jak může barevná rebelie vyprávět o identitě, zatímco Aleš Hnátek opět nabídl precizně vystavěnou siluetu. Petra Ptáčková svými modely potvrdila, že vizuální poezie je zcela její doménou. A závěrečná přehlídka z dílny Borise Král‘ v prostředí hotelu Four Seasons spojila luxusní scénografii s řemeslnou čistotou. Byla tichý, ale výrazný konec silného týdne.

    Zdroj: MBPFW – Boris Král‘ show

    Letošní ročník MBPFW lze považovat za silný i mimo přehlídková mola. Street style návštěvníků působil jako samostatná show plná odvahy, originality a osobní výpovědi. Na ulicích tak bylo možné vidět opravdu všechno. Od futuristických siluet a architektonických tvarů přes second hand poklady a DIY detaily až po čistý minimalismus. Nechyběl ani výrazný „gender-bending“, vrstvení, vintage doplňky nebo sportovní prvky v nečekaných kombinacích. 

    Zdroj: MBPFW

    Zdroje: MBPFW, Instagram

    ― Reklama ―

    Módní scénu zaplavily Vánoce. Značky chrlí sváteční kampaně

    Nastal čas, na kteří se někteří těší celý rok a jiní jeho příchod spíše oplakávají. Blížící se Vánoce totiž neznamenají pouze okamžiky radosti a potěšení, ale i stresu. Módní značky těží z touhy podobnému tlaku uniknout a nabízejí kampaně, umožňující krátký útěk před svátečním shonem. Odkazují na sílu lásky, jedinečného talentu či jednoduchého potěšení.

    Hútíové po téměř pěti letech propustili modelku. Porušovat měla „morální kódy“

    Jemenská modelka Intissar al-Hammadi je po téměř pěti letech opět na svobodě. O víkendu o tom reportovala agentura AFP. Pětadvacetiletá žena byla uvězněna v roce 2021 vojenskou skupinou Hútíové, jež od roku 2015 vládne části země. Jako důvod pro její zatčení tehdy uvedla "porušování lokálních morálních kódů", což lidskoprávní organizace označují za nepodložené.

    Bizarní dieta dle Vogue. Sedmdesátky se s poruchami příjmu opravdu nemazlily

    V době, kdy klub Studio 54 diktoval noční rytmus a cigareta v ruce symbolizovala štíhlosti, vznikl fenomén, jenž dnes působí jako z groteskního snu. Magazín Vogue přinesl "crash dietu". Režim, slibující eleganci a tělo jako z ateliéru Richarda Avedon. Luxusní zoufalství zabalené do lesklých stránek. Styl měl váhu dogmatu a káva s vejcem byla víc než snídaně, byla to víra.

    Po stopách ikon: Ann Demeulemeester servíruje poetickou temnotu

    Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.

    První Pink Ball oživil Londýn. British Museum sklízí kvůli akci kritiku

    Exkluzivní Pink Ball zbarvil dne 18. října prostory British Museum do všech odstínů růžové. Vůbec první gala večer v tamních prostorách kontrastoval s končící výstavou Ancient India: Living Traditions, jejímž tématem náboženských tradic se rovněž inspiroval. Svět luxusu tak vládl mezi historickými artefakty Londýna, což ovšem vyvolalo také značnou kritiku. 

    LVMH a UNESCO rozšiřují spolupráci. Tiffany & Co. hodlá chránit oceány

    Luxusní skupina LVMH prohlubuje partnerství s UNESCO. Společně hodlají pracovat na dalším pětiletém plánu, tentokrát s názvem For the Beauty of Life. Nově se k němu přidá rovněž šperkařský dům Tiffany & Co., jehož cílem bude podpořit ochranu oceánů. V srdci spolupráce stojí snaha vytvořit udržitelná řešení, jež podpoří především lokální komunity po celém světě.

    Maison Margiela otvírá brány Dubaje. V metropoli nabízí exkluzivní rezidence

    Legendární francouzská značka pokračuje v překračování módních hranic. Maison Margiela tentokrát svou jedinečnou estetiku neaplikoval na dechberoucí návrhy, ale luxusní apartmány. Módní dům odhalil první exkluzivní rezidence, které vybudoval na ostrově Palm Jumeirah v Dubaji. Přidal se tak ke skupině značek, jež redefinují podobu současného luxusního průmyslu.

    Stella McCartney zdolala další milník. Představila první plant-based peří

    Nedávný Pařížský týden módy zažil důležitý debut. Na tamní přehlídková mola dorazily první návrhy z plant-based peří. Na svědomí je má britská návrhářka Stella McCartney, proslulá svým udržitelným a ekologickým přístupem. Inovativní materiál FEVVERS přitom nemá sloužit jako přesná napodobenina peří, jeho cílem je vytvořit podobnou, avšak jedinečnou estetiku.

    Balmain slaví 80. narozeniny. Jeho módní stopu vykreslí nový dokument

    Jedna z nejvýznamnějších značek módní historie slaví významný milník. Módní dům Balmain letos oslaví své 80. narozeniny. Na oslavu si nadělil nejen speciální výstavu One Night, Eight Decades v New Yorku, ale rovněž speciální dokument. Postaral se o něj uznávaný režisér Loïc Prigent, jenž vynesl na povrch archivní záznamy, které veřejnost ještě nikdy nespatřila.

    Julian Klausner se činí. Rozvíjí populární pánské tenisky Dries Van Noten

    Dries Van Noten vždy oblékal svět do poezie textilních kontrastů. Když ale na konci své kariéry představil nízké semišové tenisky, přidal ke svému odkazu nečekanou kapitolu. Precizní, civilní a zcela současnou podobu pánských bot. Ty se staly jeho tichým podpisem, který rezonoval i po jeho odchodu. Tento příběh nyní pokračuje pod vedením návrháře Juliana Klausner.

    Z holky od vedle je showgirl. Taylor Swift se novými outfity staví mezi legendy

    Už dlouho víme, že značka jménem Taylor Swift obsahuje mnohem víc než jen písničky s chytlavými refrény a chytrými texty. Nové album The Life of a Showgirl ukazuje umělkyni šťastně zamilovanou a pevně usazenou ve světě showbyznysu. Populární zpěvačka si skrze něj nejen hudebním, ale především módním jazykem a za pomocí promyšlené stylizace říká o pozici mezi opravdovými legendami.

    Prada odstartovala vánoční shon. Vydala letošní sváteční kampaň

    S postupujícím podzimem se nezadržitelně blíží i letošní sváteční období. Vánoční shon odstartovala mezi světovými módními domy společnost Prada. Koncem října vydala kampaň oslavující svátky s názvem A Winter's Tale. V jejím středu stojí ambasadoři značky, ale také klasický zimní archetyp představující cestu domů zasněženými vrcholky dechberoucích hor.

    Rozhovor: Pokud nevybočíš, nikdo si tě nezapamatuje, míní návrhář Jeremiáš Fürst

    Začínající návrhář Jeremiáš Fürst stojí za kolekcí Dressed To Dream, kterou letos představil na Budapešťském fashion weeku. Jeho tvorba stojí na pomezí klasické pánské krejčoviny a subtilního snění. Zkoumá, jak může muž vypadat, když odloží zbroj a dovolí si být jemný, klidný a přirozený. V rozhovoru mluví designér o nové mužské identitě, rivalitě na české scéně i o tom, proč je návratnost v módě často jen iluzí.

    Film Die, My Love láká na surovost. Jennifer Lawrence popouští uzdu emocí

    Herecké duo Jennifer Lawrence a Robert Pattinson jiskří v novém thrilleru. Snímek Die, My Love, který debutoval na letošním filmovém festivalu v Cannes, napětím přímo přetéká. Film sleduje děj založený na knize z pera Ariany Harwicz, v jehož srdci stojí výbušná, energetická a čím dál více ztracená Grace. Vypráví příběh ženy, jež se naplno poddá své surovosti.

    Víte, kdo stojí za vznikem Dior podpatků? Roger Vivier vdechl značce inovaci

    Roger Vivier patří mezi nejvýraznější jména francouzské módy 20. století. Obuvník, který se stal klíčovým partnerem Christiana Dior, dokázal přenést haute couture až k samotné špičce boty. Jeho práce pro Dior proměnila obuv v nedílnou součást módního příběhu. Po letech spolupráce si Roger Vivier vybudoval i vlastní značku, jež dodnes ztělesňuje pařížský luxus s archivní estetikou a rukopisem svého zakladatele.

    Marina Abramović odkrývá nový projekt. Balkan Erotic Epic vypráví dávné rituály

    Srbská umělkyně Marina Abramović, která se na scéně objevila již v 70. letech minulého století, bortí svým umem hranice všednosti. Přestože kdysi začínala jako obyčejná malířka, během svého působení si vysloužila přezdívku „matka performance“. Ve světě umění je totiž proslulá především radikálními a nečekanými počiny, naposledy čtyřhodinovým rituálem Balkan Erotic Epic, jenž diváky provádí folklórem starého Balkánu.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―