Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sterilní a minimalistické outfity v neutrálních barvách. Žádné překvapení, ani sex-appeal. Popírání individuality. Přesně tak působí kostýmy v seriálu Severance z dílny Apple TV. Pro seriálové hrdiny a hrdinky je nudná móda dalším nástrojem korporátního útlaku. Zajímavé je, že prvky přítomné v seriálu se objevují i na módních molech.

    Možná víc než nadčasovost se pro módu ze seriálu Severance hodí slovo bezčasí. Jednotlivé outfity totiž působí dojmem, že se zasekly někde mezi minulostí a budoucností, ve sterilním bezčasí, kde se nic nevyvíjí. Seriál tak může působit jako reflexe světové pandemie, ve které se dny slévaly, ztrácela se orientace v čase a hranice mezi pracovním a osobním životem se postupně mazaly.

    Zdroj: Apple TV

    Právě téma rozdělení pracovního a osobního života je dystopickou premisou seriálu. Postavy Severance mají pomocí speciálního čipu upravený mozek tak, že po vstupu do kancelářské budovy technologického giganta Lumon ztratí vzpomínky na život „venku“. Stávají se mimořádně efektivními pracovníky, které nerozptyluje osobní život. Ochotně tak plní naprosto nesmyslné úkoly. Po opuštění budovy automaticky „zapomínají“ na práci a odcházejí s čistou hlavou.

    Přísné linie jako hráz proti chaosu? Korporátní estetika v Severance vytváří iluzi řádu

    Jak už jsme u současných seriálů zvyklí, móda v nich představuje svébytný jazyk, který se vyplatí vnímat jako jednu ze zásadních vrstev vyprávění. Konkrétně v Severance se pomocí obleků, nevýrazných kravat a monochromatických kostýmků vyjadřuje dehumanizace, kontrola a ztráta identity v prostředí korporátu. Všichni vypadají stejně, nikdo se neodlišuje.

    Zdroj: Apple TV

    Zafungoval zde přitom zvláštní paradox. Přestože estetika Severance působí chladně a odcizeně, je v ní zároveň něco uklidňujícího. Přísné linie, nenápadná barevnost, uzavřený systém, kde mají všechny prvky své místo, to vše vytváří iluzi řádu. V době přehlcené vizuálním chaosem a konstantní změnou může taková uniformita působit bezpečně. Odpadá potřeba rozhodování, mizí tlak na originalitu. Jinými slovy, stačí se obléct dle pravidel a člověk se, obrazně řečeno, rozpustí v davu. Pro některé hrůzná představa, pro jiné uklidnění. Ambivalentní přístup, touhu po bezpečí i děs z uniformity lze pozorovat i na módních molech.

    Zdroj: Apple TV

    Kancelářský styl na molech zneklidňuje. Klade otázky ohledně individuality

    Módní domy jako Balenciaga, The Row nebo Prada se v posledních sezonách stále častěji obracejí k estetice, která připomíná kancelářské „dresscodes“, ale často s až znepokojivým podtextem. Čisté linie, neutrální paleta a unifikace střihů na první pohled působí jako návrat k jednoduchosti. Jenže při bližším zkoumání zjistíme, že korporátní minimalismus se tak úplně nekoná. Sakům chybí tvar, sukně visí bez pohybu a siluety se rozplývají v anonymitě.

    Zdroj: Balenciaga

    Tomuto směru se přezdívá „corporate uncanny“, jde tedy o korporátní styl, který známe až příliš dobře, ale v podání high fashion působí neklidně. V přehlídkových sálech působí jako estetická hra, ale v kontextu společenské reality jde o velmi výmluvnou diagnózu. Chceme se vzdát individuality a žít pohodlně? Současní návrháři i populární seriál tak kladou podobné otázky.

    Zdroj: Balenciaga

    Pořádek versus podřízenost. Móda svým jazykem varuje před útlakem

    Severance i aktuální kolekce vnímají korporátní styl jako víc než jen dresscode, jde o vizuální jazyk, který vypovídá o stavu společnosti. Možná právě nyní, kdy čelíme ekonomické nejistotě, přetížení, polarizaci i zahlcení různými podněty, se objevuje touha po jasně daných pravidlech. Touha po přehlednosti ve světě, který je stále chaotičtější. Nezapomínejte ale, že jako v seriálu je i přehlednost v podobě sak a rovných linií jen zdánlivá a velmi brzy se může překlopit v útlak.

    Zdroje: British GQ, Fashionmagazine.com, Forbes, YouTube, Apple TV

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    ― Reklama ―

    Nadčasová móda, která uklidňuje i dusí. Seriál Severance vrátil do hry korporátní styl

    Sterilní a minimalistické outfity v neutrálních barvách. Žádné překvapení, ani sex-appeal. Popírání individuality. Přesně tak působí kostýmy v seriálu Severance z dílny Apple TV. Pro seriálové hrdiny a hrdinky je nudná móda dalším nástrojem korporátního útlaku. Zajímavé je, že prvky přítomné v seriálu se objevují i na módních molech.

    - Reklama -

    Možná víc než nadčasovost se pro módu ze seriálu Severance hodí slovo bezčasí. Jednotlivé outfity totiž působí dojmem, že se zasekly někde mezi minulostí a budoucností, ve sterilním bezčasí, kde se nic nevyvíjí. Seriál tak může působit jako reflexe světové pandemie, ve které se dny slévaly, ztrácela se orientace v čase a hranice mezi pracovním a osobním životem se postupně mazaly.

    Zdroj: Apple TV

    Právě téma rozdělení pracovního a osobního života je dystopickou premisou seriálu. Postavy Severance mají pomocí speciálního čipu upravený mozek tak, že po vstupu do kancelářské budovy technologického giganta Lumon ztratí vzpomínky na život „venku“. Stávají se mimořádně efektivními pracovníky, které nerozptyluje osobní život. Ochotně tak plní naprosto nesmyslné úkoly. Po opuštění budovy automaticky „zapomínají“ na práci a odcházejí s čistou hlavou.

    - Reklama -

    Přísné linie jako hráz proti chaosu? Korporátní estetika v Severance vytváří iluzi řádu

    Jak už jsme u současných seriálů zvyklí, móda v nich představuje svébytný jazyk, který se vyplatí vnímat jako jednu ze zásadních vrstev vyprávění. Konkrétně v Severance se pomocí obleků, nevýrazných kravat a monochromatických kostýmků vyjadřuje dehumanizace, kontrola a ztráta identity v prostředí korporátu. Všichni vypadají stejně, nikdo se neodlišuje.

    Zdroj: Apple TV

    Zafungoval zde přitom zvláštní paradox. Přestože estetika Severance působí chladně a odcizeně, je v ní zároveň něco uklidňujícího. Přísné linie, nenápadná barevnost, uzavřený systém, kde mají všechny prvky své místo, to vše vytváří iluzi řádu. V době přehlcené vizuálním chaosem a konstantní změnou může taková uniformita působit bezpečně. Odpadá potřeba rozhodování, mizí tlak na originalitu. Jinými slovy, stačí se obléct dle pravidel a člověk se, obrazně řečeno, rozpustí v davu. Pro některé hrůzná představa, pro jiné uklidnění. Ambivalentní přístup, touhu po bezpečí i děs z uniformity lze pozorovat i na módních molech.

    Zdroj: Apple TV

    Kancelářský styl na molech zneklidňuje. Klade otázky ohledně individuality

    Módní domy jako Balenciaga, The Row nebo Prada se v posledních sezonách stále častěji obracejí k estetice, která připomíná kancelářské „dresscodes“, ale často s až znepokojivým podtextem. Čisté linie, neutrální paleta a unifikace střihů na první pohled působí jako návrat k jednoduchosti. Jenže při bližším zkoumání zjistíme, že korporátní minimalismus se tak úplně nekoná. Sakům chybí tvar, sukně visí bez pohybu a siluety se rozplývají v anonymitě.

    Zdroj: Balenciaga

    Tomuto směru se přezdívá „corporate uncanny“, jde tedy o korporátní styl, který známe až příliš dobře, ale v podání high fashion působí neklidně. V přehlídkových sálech působí jako estetická hra, ale v kontextu společenské reality jde o velmi výmluvnou diagnózu. Chceme se vzdát individuality a žít pohodlně? Současní návrháři i populární seriál tak kladou podobné otázky.

    Zdroj: Balenciaga

    Pořádek versus podřízenost. Móda svým jazykem varuje před útlakem

    Severance i aktuální kolekce vnímají korporátní styl jako víc než jen dresscode, jde o vizuální jazyk, který vypovídá o stavu společnosti. Možná právě nyní, kdy čelíme ekonomické nejistotě, přetížení, polarizaci i zahlcení různými podněty, se objevuje touha po jasně daných pravidlech. Touha po přehlednosti ve světě, který je stále chaotičtější. Nezapomínejte ale, že jako v seriálu je i přehlednost v podobě sak a rovných linií jen zdánlivá a velmi brzy se může překlopit v útlak.

    Zdroje: British GQ, Fashionmagazine.com, Forbes, YouTube, Apple TV

    ― Reklama ―

    Není modeling jako modeling. Na co si dát pozor před vstupem do agentury?

    Modeling je pro mnoho lidí lákavý svět plný lesku, cestování a tváří na obálkách časopisů. Za blyštivými fotografiemi se ale často skrývá tvrdý byznys, ve kterém se nováčci mohou snadno spálit. Než tedy kývnete na nabídku první agentury, je dobré vědět, co je standard, co už je podezřelé a na jaké detaily se ve smlouvě zaměřit. Správná příprava a informovanost vám mohou ušetřit nejen peníze, ale i nervy a reputaci.

    Armani Beauty ovládne Benátky. Filmové hvězdy přivítá v Cinema Club

    Beauty odnož módního domu Giorgio Armani už po osmé dorazí do Benátek jako oficiální sponzor tamního filmového festivalu. I letos si přichystala několik vysoce očekávaných událostí. Poprvé mezi ně patří také luxusní Cinema Club, tedy prostor, kde se hvězdy a přátelé značky mohou potkávat mezi zastávkami na červeném koberci.

    Čas si vybavit podzimní šatník. Přidejte volány a okořeňte ho kožešinou

    Jestliže nadšeně vyhlížíte back to school nákupy, pomalu se blíží váš čas. Pokud váš podzimní šatník potřebuje nový vítr, inspirujte se u nejslavnějších značek. Letos přináší trendy z minulosti i horké novinky, razící si cestu do městských ulic. Jestli na vás nakupovací nálada nepřišla, nezoufejte. Většinu poskládáte i z kousků, které již vlastníte.

    S podzimem přichází Slavic Girl estetika. Masivní trend vznikl na TikToku

    Podzim má zvláštní schopnost vyvolat nostalgii a touhu po něčem intenzivnějším, a právě v tomhle období na TikToku opět exploduje fenomén Slavic Girl. Trend evokuje módu, ale i atmosféru. Představte si zasněžené ulice, lampy s oranžovým světlem a ženu zahalenou v dlouhém kožichu, která se pohybuje, jako by patřila k filmovým ikonám staré Moskvy či Varšavy. Působí drsně, ale zároveň neodolatelně.

    Podzimní svatby jsou v kurzu. Dovolte si dekadentní barvy a počasí se nebojte

    Podzimní svatby mají své nezaměnitelné kouzlo. Zatímco letní oslavy sází na lehkost a vzdušnost, ty podzimní nabízejí hlubší tóny, bohatší textury a zatím neokoukanou atmosféru. Být hostem na takové svatbě ovšem znamená skloubit slavnostní náladu s proměnlivým počasím a najít rovnováhu mezi pohodlím a žádanou elegancí. Dovolí vám to ale rovněž luxusní detaily, které by v létě působily možná "až moc".

    Aleksandre Akhalkatsishvili dobývá svět módy. Neznáme sebejistější rukopis

    Z Tbilisi se už pár let line nová vlna módy, jež má v sobě něco syrového, architektonického a svůdného. Jedním z jejích nejvýraznějších hlasů je návrhář Aleksandre Akhalkatsishvili, který dokázal propojit dekonstruovaný minimalismus s ženskou sebejistotou a svým jedinečným gruzínským akcentem. Jeho řady jsou jako dobře vyprávěný příběh, každý model je kapitola, ale dohromady tvoří silný celek.

    Podzimní trendy konečně myslí na normální pleť. Vrací se ale i obávané concealer lips

    Ať už patříte mezi milovníky léta, nebo nadšeně vyhlížíte podzim, barevné roční období je v módě důležitým časem. Pozadu však není ani beauty průmysl. Letošní podzimní trendy už pomalu klepou na dveře a nabízí opravdu originální portfolio make-up novinek. Vypadá to, že nás čeká jak návrat do minulosti, tak překvapivé nové styly líčení.

    Pinterest předpovídá trendy podzimu. Kraluje jim láska k second handům

    Platforma Pinterest odhalila report předpokládající trendy letošního podzimu. Založený je především na vyhledávání jejích Gen Z uživatelů. Ti si zamilovali především nakupování z druhé ruky a vintage kousky. Na scénu ovšem vrací také preppy styl nebo módu 60. let. Zalíbení našli rovněž v outfitech inspirovaných jejich oblíbenými kofeinovými nápoji.

    Pravý luxus nemá logo. Nadčasová „logoless“ móda je stále nejlepší investicí

    V módním světě plném křiklavých log a výrazných monogramů stojí na opačném konci spektra hnutí, jenž si nepotřebuje dokazovat svou hodnotu. Logoless styl, tedy luxus bez loga. Mluví kvalitou materiálů, dokonalým střihem a pečlivými detaily. Navzdory trendy maximalismu zůstává pevně zakotvený v nadčasové eleganci, kterou trendy neovlivní.

    Znáte pohnutou pověst Dolce & Gabbana? Kontroverze střídá výsměch

    Italské duo návrhářů Dolce & Gabbana vytvořilo jednu z nejvýraznějších značek luxusní módy posledních dekád. Její estetika je odvážná, teatrální a hluboce zakořeněná v italské kultuře. Jenže vedle zlatých brokátů, krajkových rób a ikonických kabelek se na povrch opakovaně dostávají provokativní skandály. Módní dům Dolce & Gabbana se tak ocitá v unikátní pozici, je totiž obdivována i nenáviděna zároveň.

    My Oxford Year vzbudil módní vlnu zájmu. Preppy styl však není novinkou

    Jakmile Netflix ohlásí nový film s romantickou zápletkou v univerzitním prostředí, vypukne panika. Na filmech s podkresem britských vysokých škol a zapovězenou láskou zkrátka něco je. Není proto divu, že i módní kousky využité v těchto snímcích se pravidelně derou na vrchol oblíbenosti. Nadčasový anglický preppy styl je tak opět v popředí.

    Módní značky přivítaly podzim. Na pomoc si pozvaly známé tváře

    Blíží se podzim a spolu s ním se do popředí derou čerstvé módní kampaně. Značky si pro propagaci nových kolekcí opět přizvaly známé tváře. Skims, společnost z dílny Kim Kardashian, odhalila spolupráci se zpěvákem Post Malone. Tváří podzimní řady Michael Kors je zpěvačka Suki Waterhouse a u Alexandra McQueen září modelka Alex Consani.

    Všechno nejlepší, Coco. Ikonická kabelka Chanel 2.55 zdobí módní scénu už 70 let

    Někdy se celý svět vleze jen do jedné kabelky. Od roku 1955 se právě takovou taškou stal ikonický model 2.55 od Chanel, který i o 70 let později imponuje kupujícím svou nadčasovostí. Praktičnost se spojila s luxusem a Coco Chanel ženám po celém světě dala přesně to, co potřebovaly. Jednoduše proto, že ji unavovalo nosit kabelku v ruce.

    Elegance a pohodlí v jednom. Loafers budou u pánů bodovat i příští rok

    Z rybářských vesnic v Norsku přes univerzitní kampusy až na přehlídková mola. Klasické loafers přinášejí do každého outfitu elegantní a uhlazený vzhled a zároveň pomáhají zachovat nenucený šarm. Dokazují, že jednoduché a nadčasové slip-on boty mají sílu obstát opravdu v každé době. V pánské módě proto zůstanou i příští rok.

    Louis Vuitton píše novou kapitolu. Uvádí svou první make-up řadu

    Další ze slavných módních domů vkročí na pole luxusní kosmetiky. Louis Vuitton oznámil plány na vydání vlastní make-up řady La Beauté před půl rokem. Koncem srpna však odhalí své první produkty, na kterých spolupracoval s věhlasnou maskérkou Pat McGrath. Patří mezi ně na 55 odstínů rtěnek, 10 hydratačních balzámů a osm paletek očních stínů.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―