Více

    ― Reklama ―

    Sterilní a minimalistické outfity v neutrálních barvách. Žádné překvapení, ani sex-appeal. Popírání individuality. Přesně tak působí kostýmy v seriálu Severance z dílny Apple TV. Pro seriálové hrdiny a hrdinky je nudná móda dalším nástrojem korporátního útlaku. Zajímavé je, že prvky přítomné v seriálu se objevují i na módních molech.

    Možná víc než nadčasovost se pro módu ze seriálu Severance hodí slovo bezčasí. Jednotlivé outfity totiž působí dojmem, že se zasekly někde mezi minulostí a budoucností, ve sterilním bezčasí, kde se nic nevyvíjí. Seriál tak může působit jako reflexe světové pandemie, ve které se dny slévaly, ztrácela se orientace v čase a hranice mezi pracovním a osobním životem se postupně mazaly.

    Zdroj: Apple TV

    Právě téma rozdělení pracovního a osobního života je dystopickou premisou seriálu. Postavy Severance mají pomocí speciálního čipu upravený mozek tak, že po vstupu do kancelářské budovy technologického giganta Lumon ztratí vzpomínky na život „venku“. Stávají se mimořádně efektivními pracovníky, které nerozptyluje osobní život. Ochotně tak plní naprosto nesmyslné úkoly. Po opuštění budovy automaticky „zapomínají“ na práci a odcházejí s čistou hlavou.

    Přísné linie jako hráz proti chaosu? Korporátní estetika v Severance vytváří iluzi řádu

    Jak už jsme u současných seriálů zvyklí, móda v nich představuje svébytný jazyk, který se vyplatí vnímat jako jednu ze zásadních vrstev vyprávění. Konkrétně v Severance se pomocí obleků, nevýrazných kravat a monochromatických kostýmků vyjadřuje dehumanizace, kontrola a ztráta identity v prostředí korporátu. Všichni vypadají stejně, nikdo se neodlišuje.

    Zdroj: Apple TV

    Zafungoval zde přitom zvláštní paradox. Přestože estetika Severance působí chladně a odcizeně, je v ní zároveň něco uklidňujícího. Přísné linie, nenápadná barevnost, uzavřený systém, kde mají všechny prvky své místo, to vše vytváří iluzi řádu. V době přehlcené vizuálním chaosem a konstantní změnou může taková uniformita působit bezpečně. Odpadá potřeba rozhodování, mizí tlak na originalitu. Jinými slovy, stačí se obléct dle pravidel a člověk se, obrazně řečeno, rozpustí v davu. Pro některé hrůzná představa, pro jiné uklidnění. Ambivalentní přístup, touhu po bezpečí i děs z uniformity lze pozorovat i na módních molech.

    Zdroj: Apple TV

    Kancelářský styl na molech zneklidňuje. Klade otázky ohledně individuality

    Módní domy jako Balenciaga, The Row nebo Prada se v posledních sezonách stále častěji obracejí k estetice, která připomíná kancelářské „dresscodes“, ale často s až znepokojivým podtextem. Čisté linie, neutrální paleta a unifikace střihů na první pohled působí jako návrat k jednoduchosti. Jenže při bližším zkoumání zjistíme, že korporátní minimalismus se tak úplně nekoná. Sakům chybí tvar, sukně visí bez pohybu a siluety se rozplývají v anonymitě.

    Zdroj: Balenciaga

    Tomuto směru se přezdívá „corporate uncanny“, jde tedy o korporátní styl, který známe až příliš dobře, ale v podání high fashion působí neklidně. V přehlídkových sálech působí jako estetická hra, ale v kontextu společenské reality jde o velmi výmluvnou diagnózu. Chceme se vzdát individuality a žít pohodlně? Současní návrháři i populární seriál tak kladou podobné otázky.

    Zdroj: Balenciaga

    Pořádek versus podřízenost. Móda svým jazykem varuje před útlakem

    Severance i aktuální kolekce vnímají korporátní styl jako víc než jen dresscode, jde o vizuální jazyk, který vypovídá o stavu společnosti. Možná právě nyní, kdy čelíme ekonomické nejistotě, přetížení, polarizaci i zahlcení různými podněty, se objevuje touha po jasně daných pravidlech. Touha po přehlednosti ve světě, který je stále chaotičtější. Nezapomínejte ale, že jako v seriálu je i přehlednost v podobě sak a rovných linií jen zdánlivá a velmi brzy se může překlopit v útlak.

    Zdroje: British GQ, Fashionmagazine.com, Forbes, YouTube, Apple TV

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    ― Reklama ―

    Nadčasová móda, která uklidňuje i dusí. Seriál Severance vrátil do hry korporátní styl

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sterilní a minimalistické outfity v neutrálních barvách. Žádné překvapení, ani sex-appeal. Popírání individuality. Přesně tak působí kostýmy v seriálu Severance z dílny Apple TV. Pro seriálové hrdiny a hrdinky je nudná móda dalším nástrojem korporátního útlaku. Zajímavé je, že prvky přítomné v seriálu se objevují i na módních molech.

    - Reklama -

    Možná víc než nadčasovost se pro módu ze seriálu Severance hodí slovo bezčasí. Jednotlivé outfity totiž působí dojmem, že se zasekly někde mezi minulostí a budoucností, ve sterilním bezčasí, kde se nic nevyvíjí. Seriál tak může působit jako reflexe světové pandemie, ve které se dny slévaly, ztrácela se orientace v čase a hranice mezi pracovním a osobním životem se postupně mazaly.

    Zdroj: Apple TV

    Právě téma rozdělení pracovního a osobního života je dystopickou premisou seriálu. Postavy Severance mají pomocí speciálního čipu upravený mozek tak, že po vstupu do kancelářské budovy technologického giganta Lumon ztratí vzpomínky na život „venku“. Stávají se mimořádně efektivními pracovníky, které nerozptyluje osobní život. Ochotně tak plní naprosto nesmyslné úkoly. Po opuštění budovy automaticky „zapomínají“ na práci a odcházejí s čistou hlavou.

    - Reklama -

    Přísné linie jako hráz proti chaosu? Korporátní estetika v Severance vytváří iluzi řádu

    Jak už jsme u současných seriálů zvyklí, móda v nich představuje svébytný jazyk, který se vyplatí vnímat jako jednu ze zásadních vrstev vyprávění. Konkrétně v Severance se pomocí obleků, nevýrazných kravat a monochromatických kostýmků vyjadřuje dehumanizace, kontrola a ztráta identity v prostředí korporátu. Všichni vypadají stejně, nikdo se neodlišuje.

    Zdroj: Apple TV

    Zafungoval zde přitom zvláštní paradox. Přestože estetika Severance působí chladně a odcizeně, je v ní zároveň něco uklidňujícího. Přísné linie, nenápadná barevnost, uzavřený systém, kde mají všechny prvky své místo, to vše vytváří iluzi řádu. V době přehlcené vizuálním chaosem a konstantní změnou může taková uniformita působit bezpečně. Odpadá potřeba rozhodování, mizí tlak na originalitu. Jinými slovy, stačí se obléct dle pravidel a člověk se, obrazně řečeno, rozpustí v davu. Pro některé hrůzná představa, pro jiné uklidnění. Ambivalentní přístup, touhu po bezpečí i děs z uniformity lze pozorovat i na módních molech.

    Zdroj: Apple TV

    Kancelářský styl na molech zneklidňuje. Klade otázky ohledně individuality

    Módní domy jako Balenciaga, The Row nebo Prada se v posledních sezonách stále častěji obracejí k estetice, která připomíná kancelářské „dresscodes“, ale často s až znepokojivým podtextem. Čisté linie, neutrální paleta a unifikace střihů na první pohled působí jako návrat k jednoduchosti. Jenže při bližším zkoumání zjistíme, že korporátní minimalismus se tak úplně nekoná. Sakům chybí tvar, sukně visí bez pohybu a siluety se rozplývají v anonymitě.

    Zdroj: Balenciaga

    Tomuto směru se přezdívá „corporate uncanny“, jde tedy o korporátní styl, který známe až příliš dobře, ale v podání high fashion působí neklidně. V přehlídkových sálech působí jako estetická hra, ale v kontextu společenské reality jde o velmi výmluvnou diagnózu. Chceme se vzdát individuality a žít pohodlně? Současní návrháři i populární seriál tak kladou podobné otázky.

    Zdroj: Balenciaga

    Pořádek versus podřízenost. Móda svým jazykem varuje před útlakem

    Severance i aktuální kolekce vnímají korporátní styl jako víc než jen dresscode, jde o vizuální jazyk, který vypovídá o stavu společnosti. Možná právě nyní, kdy čelíme ekonomické nejistotě, přetížení, polarizaci i zahlcení různými podněty, se objevuje touha po jasně daných pravidlech. Touha po přehlednosti ve světě, který je stále chaotičtější. Nezapomínejte ale, že jako v seriálu je i přehlednost v podobě sak a rovných linií jen zdánlivá a velmi brzy se může překlopit v útlak.

    Zdroje: British GQ, Fashionmagazine.com, Forbes, YouTube, Apple TV

    ― Reklama ―

    Snídaně jako nejdůležitější jídlo dne. Longevity odborníci nesouhlasí

    Na snídani má každý názor. Někdo ji miluje, jiný považuje za ztrátu času. Někdo snídá hned po probuzení, jiný ranní rituál nechá až na jedenáctou, nebo ho nepodstoupí vůbec. Zatímco večeře je společenská událost a oběd čas na pauzu, snídaně bývá často přehlížená. Ale právě v tom tkví její kouzlo. Není o pravidlech, ale o zvyku. A přitom je to právě první jídlo dne, které ukrývá sílu určit, jak se budete cítit celý den.

    Dries Van Noten, Yohji Yamamoto i Rick Owens. Pařížský týden módy nekončí

    Paříž zaplavila móda a nikam se nechystá. Tamní týden pánské módy ještě nekončí. Řadu pro jaro a léto roku 2026 představil například Rick Owens, který modely v dekonstruovaných návrzích nechal projít vodou. Dries Van Noten odhalil první pánskou kolekci nového kreativního ředitele Juliana Klausner a Yohji Yamamoto zreflektoval současné dění.

    Pánové, sandály jsou povoleny. Dokonce i s ponožkami

    Letní sezóna 2025 přináší pro pánská chodidla jednu jasnou zprávu. Ukazovat prsty je naprosto v pořádku. Z červených koberců mizí lakované polobotky, místo nich nastupují páskové sandály, Birkenstocks, a dokonce i žabky od luxusních značek. Jonathan Bailey se v Londýně ukázal v minimalistických flip flops od The Row, zatímco Simon Baker si v Sardinii vystačil s Birkenstock Kyoto. 

    Sardinky dobývají pevninu. Staly se nejnovější obsesí letošního léta

    Sociální síť TikTok vytvořila další trend inspirovaný jídlem. Letošní léto však tentokrát nepohltí roztomilé ovoce nebo zelenina, ale sardinky. Postupně se začaly objevovat na plakátech, obalech telefonů, plážových taškách i oversized tričkách. Ukazují nejen trvající oblibu "coastal" a "fisherman" estetik, ale rovněž touhu po osobitosti a letní hravosti.

    Montblanc pronikl do světa filmu. Naverboval režiséra Wese Anderson

    Luxusní značka Montblanc rozšiřuje své portfolio. V nejnovější kampani totiž objevuje filmovou scénu. Ve čtvrtek odhalila spolupráci se světově uznávaným režisérem Wesem Anderson. Ten pro značku vytvořil speciální krátký film, doplněný také o fotografie, a to za asistence svých oblíbených herců. Režisér se v kampani dokonce sám objevuje.

    Má nový Harry Potter šanci? Chystaný seriál budí kontroverze

    Kouzelnický svět Harryho Pottera se opět probouzí k životu. Sociální sítě křižují vášnivé diskuze o chystaném seriálu, založeném na sedmi původních knihách, jenž má na televizní obrazovky dorazit koncem roku 2026. Nedávné informace o castingu pak rozvířily pochyby o tom, zda má nejnovější projekt z dílny HBO u věrných fanoušků vůbec šanci.

    Marni má volný trůn. Módní dům oznámil odchod návrháře Francesca Risso

    Zdá se, že kolotoč výměny kreativních ředitelů ještě nekončí. Ticho, které na módní scéně nastalo po dosazení Jonathana Anderson do vedení všech sekcí Dior, skončilo. Přerušilo ho nečekané oznámení módního domu Marni. Po téměř 10 letech se loučí se svým kreativním ředitelem, Francescem Risso. Kdo ho nahradí je prozatím neznámé.

    Krása střídá nádheru. Praktické SPF balzámy maskují ochranu za elegantní líčení

    Více produktů v jednom je vždy praktická volba. Ne vždy sice takový výrobek nutně znamená perfektní účinek na všech frontách, SPF balzámy se ale rozhodně řadí mezi svaté grály léta. Vylepší každodenní kosmetickou rutinu nejen ochranou proti slunci, zároveň nabídnou buď decentní zabarvení, nebo dokonce podmanivé zvýraznění rtů.

    Léto volá po extra péči. Změny žádá i pánská kosmetika

    Letní paprsky neznamenají pouze slibně třpytící se hladinu jezer, rozpouštějící se lahodnou zmrzlinu a teplem prosycené dny. Spolu s jejich sílou roste rovněž nutnost obměny kosmetické taštičky. Výjimkou není ani pánská skin care, jež si v následujících horkých měsících žádá revizi. Neobejdete se bez hydratačních, ani zklidňujících pomocníků.

    Proč byste měli znát umělkyni Lisu Jahovic? Přetváří předměty na kinetické sochy

    Věci, které většina lidí přehlédne, ona pozoruje se zneklidňující intenzitou. Lisa Jahovic, britská umělkyně působící v Londýně, se nespecializuje na monumentální plátna, ani výkřiky instalací. Její disciplína se těžko zařazuje. Osciluje mezi fotografií, filmem a sochařstvím, a přitom zůstává osobitá. Zatímco jiní umělci hledají inspiraci ve výjimečných událostech, Jahovic se obrací k obyčejnosti.

    Móda v kostce: Carolina Herrera vítá nový parfém a Max Mara láká na cruise 2026

    Italský módní dům Max Mara představil ve své cruise kolekci pro rok 2026 vrchol italské elegance. Překvapivě nenucenou resort řadu vydal pro Valentino také návrhář Alessandro Michele. Carolina Herrera uvádí nový parfém La Bomba a Emma Chamberlain spolupracuje s platformou Pinterest. Manolo Blahnik sponzoruje výstavu o Marii Antoinette.

    Léto ve znamení detoxu. Interiérové trendy čerpají z venkova

    Přehlcenost sociálních sítí, touha po hlubokém odpočinku a návrat k dávným kořenům. To vše definuje letošní léto nejen na poli módy. Interiérové trendy diktují útěk k přírodním materiálům, tlumeným tónům a vintage úlovkům. Jako inspirace slouží idylický venkovský život plný domácího chleba a šťavnatých úlovků z opečovávané zahrady.

    Zdání často klame. U těchto kousků si online nákupy raději odpusťte

    Online nákupy mají řadu nesporných výhod. Od úspory času až po obrovský výběr, ve většině případech jednoduše vyhrávají na plné čáře. Existují ovšem módní kousky, u kterých se pohodlnost při nákupu nevyplácí. Ne vždy lze velikost, střih a barvu odhadnout virtuálně. Mnohem lepší službu vám udělají "staré dobré" kamenné prodejny.

    Módní průmysl musí obrátit. Brodí se krizí devastující nadprodukce

    Škodlivé dopady módního průmyslu na životní prostředí nejsou žádným tajemstvím. Přesto je jeden z největších problémů módní scény často v tichosti odsouván do pozadí. Právě na něj upozornil report udržitelné show Source Fashion. Zvýraznil totiž alarmující krizi nadprodukce, jež za sebou zanechává hromady oblečení, zaplavující přeplněné skládky.

    Saint Laurent objevuje neprobádané. Módní dům odstartoval filmovou produkci

    Kreativní ředitel módního domu Saint Laurent, Anthony Vaccarello, spojil dvě francouzské kulturní obsese, módu a film. V roce 2023 založil produkční společnost Saint Laurent Productions, která už má na svém kontě několik snímků uvedených na filmovém festivalu v Cannes, včetně kontroverzního filmu Emilia Pérez. Odvážný krok vstoupit do světa filmu potvrzuje usilovnou snahu brandů rozšířit svůj vliv za hranice módy.

    Módní dům Hermès odhalil své vrstvy. V Šanghaji oslovil moderní ženu

    Luxusní značka Hermès poprvé překročila hranice Číny. Koncem minulého týdne odhalila v Šanghaji druhou kapitolu své kolekce pro letošní podzim a zimu. Na rozdíl od její první části, která se držela spíše klasické jezdecké estetiky a francouzské elegance, nabídla doslova vícevrstvou variaci moderní ženy, jež je každý den připravená na vše.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―