Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Vkročte do časového tunelu, ve které se ikonické módní prvky 70. let 20. století míchají s inovativní vizí dnešní doby. Ačkoliv si to často neuvědomujeme, módní domy velmi často sahají do archivů a čerpají inspiraci z minulosti. Takzvané sedmdesátky se proto na dlouhou dobu staly tím nejmódnějším obdobím až do nového tisíciletí.

    V sedmdesátých letech minulého století byla módní scéna ovlivňována různorodými faktory, od celebrit a módních ikon jako Twiggy a David Bowie po rozmanité subkultury, jako byli hippies a nově vzniklá punková hnutí.

    Módní publikace společně s módními domy jako Chanel a Dior hrály klíčovou roli v nastavování trendů. Rovněž ty se ovšem inspirovaly filmovými hvězdami, hudebníky a dobovými celebritami. Právě oni totiž určovali vkus a oděvní preference celé generace.

    Rich ladies se nemohly nabažit kostýmků. Bavily je i bohatě zdobené vzory a klasické motivy

    Kostýmky a komplety v sedmdesátkách v podstatě určovaly sociální status. Ženy vyšší společenské třídy si libovaly v kvalitních materiálech, což můžeme často spatřit například na vintage fashion platformách. Některé kousky si i přes zub času zachovaly svou precizní kvalitu a proto stále vypadají nově.

    Zdroj: Profimedia

    Věhlasné módní domy, jako je Dior nebo Chanel, v té době zdobily obálky většiny módních časopisů. Proto většina inspirace zámožných dam pocházela právě z jejich návrhů. V kurzu pak byly především květinové a psychedelické motivy. Tyto módní kousky neznázorňovaly pouze symbol luxusu a bohatství, ale dokonale reflektovaly vkus a sofistikovaný styl té doby.

    Nebavíme se ale jen o renomovaných designérech, nadpozemsky kvalitní kreace se prodávaly i v běžných buticích. Dámy si je také často nechávaly šít na míru. Oversized a atypické modely v sedmdesátkách v podstatě neexistovaly, žádoucí byly především perfektně padnoucí kousky.

    Zdroj: Chanel

    Když se podíváte na značku Chanel v průběhu let, zjistíte, že většina jejích návrhů sice změnila výraz, ale stále vychází z původních archivních kousků. Ikonický tvíd se sice popisuje jako materiál našich babiček, ale podle nedávných přehlídek tomu tak opravdu není. Jeho nadčasovost nezná hranic.

    Sedmdesátky v hlavní roli s dokonalými detaily. Důraz se kladl na bohaté volánky i výrazné knoflíky

    V 70. letech se volánky a výrazné knoflíky staly neodmyslitelnou součástí módní scény, přinášející do tehdejšího stylu svěží dávku romantiky a nedbalé elegance. Volánky, které zdobily límce, rukávy a lemy kabátů, šatů nebo blůz, přidávaly do outfitů pohyb a lehkost. Takový detail byl pro éru volného projevu a životní radosti opravdu typický.

    Volánky opravdu překypující kolekcí je momentálně značka Acne Studios. I když do typického looku sedmdesátek nezapadá díky velmi modernímu a atypickému střihu, volánky chtě nechtě koření právě v této éře.

    Zdroj: Acne Studios

    Výrazné knoflíky, často zdobené perlami, kameny nebo různými aplikacemi, byly dalším módním trendem, který dodával luxusní nádech i těm nejzákladnějším kouskům oblečení. Drobné detaily dokázaly transformovat každý outfit a přinést do něj špetku extravagance a noblesy, čímž vytvářely módní výraz, který si sedmdesátky vyžadovaly. 

    Zdroj: Dries Van Noten

    Stejně jako u typických kostýmků nemusíme ani u knoflíku jít daleko, abychom tyto prvky našli i v současnosti. Pokud se podíváme například na aktuální dámskou kolekci populárního brandu Dries Van Noten a zaměříme se na detaily, opět dojdeme k závěru, že kolekce čerpá z ikonických 70. let.

    Z přehlídkových mol na ulici. Tehdejší street style jako by odrážel estetiku rodící se skupiny Abba

    V 70. letech se street style stal živým a rozmanitým projevem módního vkusu, který odrážel rozmanitost společenského klimatu. Vznik skupiny ABBA samozřejmě symbolizoval rozkvět populární hudby, měl ale také významný vliv na módní scénu. Jejich ikonické, výrazné a pestrobarevné outfity, plné lesku, flitrů a asymetrických střihů, se staly inspirací pro většinu mladších lidí. 

    Běžná móda v ulicích tehdejší doby byla plná kontrastů. Od volných a vzdušných šatů v duchu hippies až po zářivě barevné a extravagantní kombinace, které odrážely atmosféru začínající disco éry. Ovšem s dnešním nadhledem jde o poněkud nepochopené kreace. Některé působí vyloženě příšerně. Musíme brát v potaz začínající objevování streetwearu, který se moc nezlepšil ani v následujících 80. letech.

    Největší odkaz 70. let zanechala návrhářka Vivienne Westwood. Základ jejích každoročních kolekcí je pořád stejný

    Návrhářka Vivienne Westwood, ikona britské módní scény, v 70. letech přinesla do haute couture revoluční směr punku. Její odvážné kreace kombinovaly prvky punkového stylu s historickými motivy, což tehdy způsobilo obrovský rozruch a posun. 

    Punk a rocková subkultura, stejně jako ta popová, zažívala největší rozmach, což se na módní scéně podepsalo ze všech ostatních vlivů nejvíce. Její odkazy nikdy neustoupily do pozadí a v dnešních dnech se s ní setkáváme v podstatě na denní bázi. Rockové prvky do svých kolekcí prolíná Junya Watanabe, Alexander McQueen i Jean Paul Gaultier.

    Zdroje: Instagram, Youtube

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Půl století staré a stále trendy. Tradiční prvky ze sedmdesátek formují i moderní módní scénu

    Vkročte do časového tunelu, ve které se ikonické módní prvky 70. let 20. století míchají s inovativní vizí dnešní doby. Ačkoliv si to často neuvědomujeme, módní domy velmi často sahají do archivů a čerpají inspiraci z minulosti. Takzvané sedmdesátky se proto na dlouhou dobu staly tím nejmódnějším obdobím až do nového tisíciletí.

    - Reklama -

    V sedmdesátých letech minulého století byla módní scéna ovlivňována různorodými faktory, od celebrit a módních ikon jako Twiggy a David Bowie po rozmanité subkultury, jako byli hippies a nově vzniklá punková hnutí.

    Módní publikace společně s módními domy jako Chanel a Dior hrály klíčovou roli v nastavování trendů. Rovněž ty se ovšem inspirovaly filmovými hvězdami, hudebníky a dobovými celebritami. Právě oni totiž určovali vkus a oděvní preference celé generace.

    Rich ladies se nemohly nabažit kostýmků. Bavily je i bohatě zdobené vzory a klasické motivy

    Kostýmky a komplety v sedmdesátkách v podstatě určovaly sociální status. Ženy vyšší společenské třídy si libovaly v kvalitních materiálech, což můžeme často spatřit například na vintage fashion platformách. Některé kousky si i přes zub času zachovaly svou precizní kvalitu a proto stále vypadají nově.

    - Reklama -

    Zdroj: Profimedia

    Věhlasné módní domy, jako je Dior nebo Chanel, v té době zdobily obálky většiny módních časopisů. Proto většina inspirace zámožných dam pocházela právě z jejich návrhů. V kurzu pak byly především květinové a psychedelické motivy. Tyto módní kousky neznázorňovaly pouze symbol luxusu a bohatství, ale dokonale reflektovaly vkus a sofistikovaný styl té doby.

    Nebavíme se ale jen o renomovaných designérech, nadpozemsky kvalitní kreace se prodávaly i v běžných buticích. Dámy si je také často nechávaly šít na míru. Oversized a atypické modely v sedmdesátkách v podstatě neexistovaly, žádoucí byly především perfektně padnoucí kousky.

    Zdroj: Chanel

    Když se podíváte na značku Chanel v průběhu let, zjistíte, že většina jejích návrhů sice změnila výraz, ale stále vychází z původních archivních kousků. Ikonický tvíd se sice popisuje jako materiál našich babiček, ale podle nedávných přehlídek tomu tak opravdu není. Jeho nadčasovost nezná hranic.

    Sedmdesátky v hlavní roli s dokonalými detaily. Důraz se kladl na bohaté volánky i výrazné knoflíky

    V 70. letech se volánky a výrazné knoflíky staly neodmyslitelnou součástí módní scény, přinášející do tehdejšího stylu svěží dávku romantiky a nedbalé elegance. Volánky, které zdobily límce, rukávy a lemy kabátů, šatů nebo blůz, přidávaly do outfitů pohyb a lehkost. Takový detail byl pro éru volného projevu a životní radosti opravdu typický.

    Volánky opravdu překypující kolekcí je momentálně značka Acne Studios. I když do typického looku sedmdesátek nezapadá díky velmi modernímu a atypickému střihu, volánky chtě nechtě koření právě v této éře.

    Zdroj: Acne Studios

    Výrazné knoflíky, často zdobené perlami, kameny nebo různými aplikacemi, byly dalším módním trendem, který dodával luxusní nádech i těm nejzákladnějším kouskům oblečení. Drobné detaily dokázaly transformovat každý outfit a přinést do něj špetku extravagance a noblesy, čímž vytvářely módní výraz, který si sedmdesátky vyžadovaly. 

    Zdroj: Dries Van Noten

    Stejně jako u typických kostýmků nemusíme ani u knoflíku jít daleko, abychom tyto prvky našli i v současnosti. Pokud se podíváme například na aktuální dámskou kolekci populárního brandu Dries Van Noten a zaměříme se na detaily, opět dojdeme k závěru, že kolekce čerpá z ikonických 70. let.

    Z přehlídkových mol na ulici. Tehdejší street style jako by odrážel estetiku rodící se skupiny Abba

    V 70. letech se street style stal živým a rozmanitým projevem módního vkusu, který odrážel rozmanitost společenského klimatu. Vznik skupiny ABBA samozřejmě symbolizoval rozkvět populární hudby, měl ale také významný vliv na módní scénu. Jejich ikonické, výrazné a pestrobarevné outfity, plné lesku, flitrů a asymetrických střihů, se staly inspirací pro většinu mladších lidí. 

    Běžná móda v ulicích tehdejší doby byla plná kontrastů. Od volných a vzdušných šatů v duchu hippies až po zářivě barevné a extravagantní kombinace, které odrážely atmosféru začínající disco éry. Ovšem s dnešním nadhledem jde o poněkud nepochopené kreace. Některé působí vyloženě příšerně. Musíme brát v potaz začínající objevování streetwearu, který se moc nezlepšil ani v následujících 80. letech.

    Největší odkaz 70. let zanechala návrhářka Vivienne Westwood. Základ jejích každoročních kolekcí je pořád stejný

    Návrhářka Vivienne Westwood, ikona britské módní scény, v 70. letech přinesla do haute couture revoluční směr punku. Její odvážné kreace kombinovaly prvky punkového stylu s historickými motivy, což tehdy způsobilo obrovský rozruch a posun. 

    Punk a rocková subkultura, stejně jako ta popová, zažívala největší rozmach, což se na módní scéně podepsalo ze všech ostatních vlivů nejvíce. Její odkazy nikdy neustoupily do pozadí a v dnešních dnech se s ní setkáváme v podstatě na denní bázi. Rockové prvky do svých kolekcí prolíná Junya Watanabe, Alexander McQueen i Jean Paul Gaultier.

    Zdroje: Instagram, Youtube

    ― Reklama ―

    Alaïa zkoumá nový minimalismus. Nabízí hybrid tichého luxusu

    Pieter Mulier představil v Paříži kolekci Alaïa SS26. Každý krok modelek plynul s přesností, která diktovala novou formu minimalistického klidu. V prostoru naplněném odlesky zrcadel se zrodila móda, jež dýchá vlastním rytmem. Pomalým, přesným a podmanivým. Pieter Mulier vytváří architekturu oděvu, v níž se dekonstrukce a třásně stávají jazykem ženskosti. Alaïa se opět ukázal jako módní dům, který nepotřebuje senzaci, aby zaujal.

    Loewe a On opět spolupracují. Přináší první společné tenisky Cloudsolo

    Španělský módní dům Loewe a švýcarská sportovní značka On opět spojily své síly. Pro letošní podzimní a zimní kolekci připravily své první společně navržené tenisky s názvem Cloudsolo. Model spojuje jedinečný přístup k módě a pokročilou inovaci. Jeho cílem je splnit moderní potřeby pohodlí při neustálém pohybu v rušných světových velkoměstech.

    Balenciaga vítá novou éru. Pierpaolo Piccioli inovuje identitu značky

    Když Pierpaolo Piccioli poprvé vstoupil do pařížského sídla Balenciagy, zůstal v tichu, které obvykle předchází revoluci. V archivu módního domu strávil tři dny, v nichž se z historie stala hmota a z paměti textura. Tam, mezi záhyby taftu a zvlněnými siluetami, našel novou odpověď na otázku moderní elegance. Jeho debut pro jaro a léto 2026 otevírá kapitolu, jež propojuje čistotu formy s designovou těžkostí. Balenciaga se mění v chrám, kde látka mluví hlasem streetwear současnosti.

    TikTok Highlights: Tradiční kávě konkuruje trendy mushroom coffee

    Milovníci wellness a lifestyle tipů i triků na sociální síti TikTok již před pár lety objevili alternativu tradiční kávy s názvem mushroom coffee. Takzvaná houbová káva však v posledních měsících narůstá na popularitě. Dle jejích zatvrzelých fanoušků totiž slibuje přísun energie, ovšem bez rizika úzkosti a s bonusem posílení imunity, zlepšení pozornosti a snížení zánětů.

    Marc by Sofia klouže po povrchu. Film definuje třpyt, nikoli hloubka

    Režisérka Sofia Coppola rozčeřila filmové vody, když na letošním ročníku filmového festivalu v Benátkách odhalila svůj první dokument. Snímek s názvem Marc by Sofia věnovala svému blízkému příteli a slavnému návrháři Marcu Jacobs. Film sice sklidil úspěch, nečekejte od něj však hluboký vhled za oponu. Jedná se spíše o třpytivý obraz módní ikony.

    Matthieu Blazy míří až ke hvězdám. Chanel vdechl nový život

    Paříž se včera stala svědkem posledního očekávaného debutu, jenž okamžitě vyšplhal na vrchol seznamu uplynulých módních premiér. Matthieu Blazy odhalil svou vizi Chanel, kterou módnímu domu vdechl nový život. Ukázal značku v novém světle, které nikdo nečekal, ale všichni ho milují.

    Sbohem, diverzito! Plus size modelky nenápadně mizí z fashion světa

    Plus size modelek je na molech rok od roku čím dál méně. Kritici spekulují, že snaha o diverzitu v módním světě možná nikdy nebyla myšlená upřímně. Smrtelnou ránu jí ovšem nedávno zasadilo masivní rozšíření léku na hubnutí s názvem Ozempic. Prohlásit světové hnutí body positivity za neúspěch by ovšem bylo až příliš unáhlené.

    Podzim patří okurkám. Sociální sítě získala pickle girl

    Beauty a fashion scénu v posledních sezónách ovládají trendy inspirované populárním jídlem. Zatímco v létě slavily svou popularitu sardinky, podzim patří kyselým okurkám. Sociální sítě získala takzvaná pickle girl. Jedná se o estetiku, která žádá nejen bezbřehou lásku k nakládané zelenině, ale rovněž módní kousky v zelených odstínech trendy pochutiny.

    Balenciaga má novou tvář. Pierpaolo Piccioli odhalil svůj debut

    Sobotní večer v Paříži zaznamenal další očekávanou módní premiéru. Tentokrát svůj debut představil návrhář Pierpaolo Piccioli, nový kreativní ředitel značky Balenciaga. Designérův první počin si vysloužil potlesk ve stoje a není se čemu divit. V kolekci pro nadcházející jaro a léto umně propojil vlastní rukopis plný struktur a výrazných barev s tradicí módního domu.

    Další trend na obzoru. Příští jaro povládnou harémové kalhoty

    Dosavadní přehlídky světových týdnů módy promluvily jasně. Harémové kalhoty hodlají definovat nadcházející jaro i léto. Na módní mola dorazily v moderní podobě, pohrávající si s různorodými styly a materiály. Jejich kouzlo spočívá ve variabilitě, perfektně je doplní volný svetr, nadčasová košile i vypasovaná kožená bunda. Stačí vybrat, po čem váš šatník touží.

    Generace Alpha má svou skin care. Stojí za ní poradci Rhode a třináctiletá slečna

    Generace Alpha pomalu roste. Důkazem je trh, který neúprosně začíná cílit na zákazníky narozené roku 2013 a později. Skin care brandy nezahálí a již v říjnu se objeví čerstvý hráč. Yes Day vytvořila třináctiletá Coco Granderson a míří vysoko. Není divu, za vývojem produktů stojí externí poradce pro populární značku Rhode, založenou Hailey Bieber.

    Newyorská luxusní scéna vítá nováčka. Ohromí restaurace Seahorse

    Luxusní gastronomická mapa New Yorku má dlouho očekávaného nováčka. Úspěšný restauratér John McDonald otevřel po více než třech letech příprav restauraci Seahorse, nacházející se na Union Square v čerstvě opraveném W Hotel. Hosty láká na minimalistické pokrmy plné ryb a mořských plodů, ale také promyšlené drinky a dechberoucí interiér.

    Žít jako v pohádce. Evropské hrady a zámky nabízí luxusní ubytování pro náročné

    Stát se královnou či králem bylo zbožným přáním nejednoho dítěte. Hrad s velkou bránou a rozlehlé zámecké sály evokují bohatství a kouzelný život. Naštěstí, dospělí mají své možnosti. Vydejte se na luxusní dovolenou a vyzkoušejte si, jaké to je bydlet v podobném panství. Budete se cítit jako v pohádce, a navíc o vás bude královsky postaráno.

    Pánské parfémy sezóny překvapí. Rozvoní citrusy i luxusní koňak

    Podzim kromě nových módních inspirací přináší i parfémové novinky a dlouho očekávané twisty zajetých klasik. Nejen dámy, ale také pánové se mají na co těšit. Letošní vůně se drží dřevitých a jantarových tónů, často ale s překvapivým závěrem. Ať se jedná o citrus, nebo koňak, jisté je, že si muži vyberou svého favorita jak do kanceláře, tak na formální večeři.

    Paříž pohltila móda. Na řadu přišel Mugler, Schiaparelli i Rick Owens

    Týden módy v Paříži pokračuje a spolu s ním nastupují na scénu kolekce pro jaro a léto 2026. Čerstvou vizi představil mimo jiné nový kreativní ředitel Mugler, Miguel Castro Freitas. Navzdory tomu, že na sebe pozornost módního světa strhávají hlavně očekávané debuty, však úspěšné řady odhalily rovněž značky Schiaparelli a Rick Owens.

    Po stopách ikon: Alessandro Michele vdechl módě fantazii

    Alessandro Michele představuje fascinující spojení intelektu a extravagance. Římský rodák s duší sběratele příběhů vdechl Gucci svěžest, jež se zapsala do dějin módní scény a nyní formuje novou éru u Valentino. Jeho vize překračují rámec trendů a proměňují značky v poetické prostory, kde se mísí filosofie, romantika a nečekaná svoboda.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―