Více

    Sledujte nás na Instagramu

    Procházení se po obchodech, hledání nejvýhodnější ceny a ulovení posledního kousku. Přesně k takovým aktivitám se snaží lidé utíkat ve stresujících obdobích. K nakupování se proto obrátili také při stále trvající inflaci. Ukázala to studie platformy Klaviyo.

    Navzdory zdražujícím se cenám lidí v obchodních domech neubývá. Nový výzkum spotřebitelské platformy Klaviyo ukázal jeden z důvodů proč. Podle něj totiž lidé nahlížejí na nakupování jako na „terapii“. Pomáhá jim tak zapomenout na stres, který zažívají ve svém životě. Ten může být způsobený třeba problémy v práci, ale také například trvající inflací. Studie zahrnula více než tisíc lidí žijících ve Spojených státech amerických.

    Její výsledky pak ukázaly, že přes 60 procent tázaných používá nakupování pro zlepšení své nálady. Asi 49 procent dále přiznalo, že nakupují nepotřebné věci, jelikož cítí stres ohledně současného stavu ekonomiky. Zároveň si ale 55 procent z nich uvědomuje, že inflace v následujících šesti měsících ovlivní to, jakým způsobem budou utrácet peníze. Největší radost jim pak dělá nákup menších, ale luxusních položek.

    Vysvětlila to viceprezidentka marketingové platformy Klaviyo Jen Rapp. „V porovnání se stejným obdobím loňského roku jsme letos v březnu zpozorovali nárůst nákupu položek, jako jsou linky na oči, krém nebo lak na nehty,“ popsala. Podle ní je důvodem to, že zakoupení drobnějších předmětů vzbuzuje v nakupujících okamžitý pocit uspokojení. „Nabídne jim také rozptýlení od stresorů, jakými je ekonomika nebo pracovní trh,“ dodala Rapp.

    Díky nakupování získáváme dojem, že máme nad naším životem opět kontrolu

    Pocit štěstí při nakupování ovšem doprovází i méně veselé chvíle. Podle výzkumu Fuqua School of Business z Duke University lidé častěji koupě litují, když je zároveň trápí finanční problémy. „Ze zakoupeného produktu máte menší radost, než pokud byste se necítili svázaní svými financemi,“ vysvětlil profesor marketingu a psychologie Gavan Fitzsimons. Takové pocity se mají podle studie zahrnující 25 tisíc spotřebitelů vztahovat jak na lidi s nízkými, tak vysokými příjmy.

    Zdroj: Reuters

    Proč tedy v nákupech pokračujeme i přes nejistotu naší finanční situace? Odpověď nabídl výzkum Journal of Consumer Psychology z roku 2014. Podle něj totiž nákupy snižují pocit smutku, který je často spojovaný se ztrátou kontroly. Ve chvílích, kdy ale činíme svá nákupní rozhodnutí, přebíráme opět řízení našeho života do vlastních rukou. Podobné zvyky ovšem mohou vést k závislosti na nakupování. Ta je přitom společností přehlížena, jelikož sama přehnanou spotřebu „normalizuje“.

    Zdroj: WWD, CNBC, Financial Times, Twitter

    Před inflací utíkají lidé do obchodů. Nakupování vnímají jako terapii

    Přivítejte letos slunečné dny s předstihem. Ponořte se do světa samoopalování

    Čím dál vyšší teploty nám neúprosně připomínají, že léto se blíží. Spolu s nimi přichází i první přípravy na vytoužené dovolené. Mezi ně patří mimo jiné také pravidelná samoopalovací rutina. Zaručí totiž, že nebudete na pláži mezi ostatními příliš zářit. Pokud jste ji ještě nikdy nevyzkoušeli, pak nastává ten správný čas začít.

    Kdy jste naposledy cíleně nic nedělali? Nizozemská filozofie niksen ukazuje cestu k pomalejšímu životu

    V posledním desetiletí se svět seberozvoje a duševního zdraví inspiruje japonskou filozofií ikigai nebo dánským konceptem radosti z maličkostí, známým jako hygge. Mezi recepty na šťastný život podle různých zemí se přidává i nizozemský niksen, který doslova káže nic nedělat. Ukáže vám, jak v současném hektickém světě zpomalit a nenechat si drahocenný čas proklouznout mezi prsty.

    Módní novinky v kostce: Bella Hadid představila parfém, Pharrell Williams se spojil s Tiffany & Co. a Ralph Lauren uspořádal skromnou přehlídku

    Přelom dubna a května přinesl do světa krásy a módy významné debuty, ale také nostalgické okamžiky. Návrhář Pharrell Williams a Tiffany & Co. oslavují individualitu v nové kolekci Titan. Modelka Bella Hadid odhalila světu luxusní parfémy, které jsou pohlazením pro tělo i duši. Značka Ralph Lauren vsadila pro svou nejnovější přehlídku na jednoduchost v tom nejlepším slova smyslu.

    Snová symbolika střídá bujnou fantazii. Unikněte do snu nestárnoucího surrealismu

    Surrealismus představuje v módě útěk do vesmírně vzdálené dimenze, ve které se setkávají sny, fantazie a svět hlubokých myšlenek. Ovšem od začátku uměleckého směru jsme se značně posunuli. Pomyslná druhá vlna surrealismu vychází ze stejných faktorů, ale je prolnuta realistickým vyobrazením nejrůznějších vzorů. V módě se surrealismus stává synonymem pro populární Schiaparelli a nečekaně ovlivňuje i řadu dalších značek.