Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Koncept takzvaného clean eating není žádnou novinkou. V posledních měsících ale pronikl i na sociální síť TikTok a nabral nových obrátek. Jedná se o fenomén, diktující, které potraviny jsou „čisté“, či naopak „škodlivé“. Právě kvůli absolutistickým tendencím, šíření dezinformací nebo zjednodušování faktů se však jedná o poněkud nebezpečný trend.

    Různé rady zaměřené na zdravé stravování nebo diety křižují internet už od založení prvních blogů. Sociální sítě jim však otevřely novou platformu, která je vynesla do nečekaných výšin. Spolu s nimi ovšem vzrůstají také rizika, která s sebou často přináší. Formát krátkých videí, typický především pro sociální síť TikTok, ale také Instagram, totiž nenabízí dostatečný prostor pro vysvětlení.

    Fenomén „clean eating“, neboli „čisté stravování“, tak často podporuje dezinformace, polopravdy nebo speciální diety, které nejsou vhodné pro každého. Správnou výživu zkrátka nelze takto „zjednodušit“. Výzkum nutriční aplikace MyFirnessPal přitom zjistil, že na 87 procent mileniálů a gen Z uživatelů TikToku zakládá své stravování alespoň částečně na radách z útržkovitých videí.

    Studie zároveň poukázala na to, že pouze dvě procenta nutričního obsahu na sociálních sítích odpovídají oficiálním zdravotnickým pokynům. To samozřejmě neznamená, že podobné rady nemohou být užitečné. Problém ovšem nastává v případě, kdy autoři videí slibují téměř zázračné vyléčení jakéhokoli výživového či jiného zdravotního problému, a to právě jen přechodem na „clean eating“.

    Nevinná videa mohou mít zásadní dopady. Mezi rizika patří i poruchy příjmu potravy

    Influenceři šířící podobná videa pak většinou brojí proti „toxickým“ potravinám, mezi které může spadat vše od lepku přes kapustu až po určité semenné oleje. Používají navíc emocionálně nabité termíny vyvolávající strach. Pod #cleaneating se samozřejmě schovává celá škála videí, lišících se od sebe svou rizikovostí. Nejvíce nebezpečná jsou však ta, zkreslující komplexní vědecké výzkumy.

    @naturall_stories Start eating clean!!💗🙏🥑 #woman #supplements #health #beef #meat #tips #wellness ♬ original sound – Natural Stories

    I pokud je totiž autoři správně vyloží, je třeba je brát s jistou rezervou, jelikož často není možné z nich vyvodit definitivní závěry. Negativní dopady rostoucího TikTok fenoménu pak nelze brát na lehkou váhu. Populární #cleaneating může vést nejen k narušení důvěry vůči oficiálním zdrojům, ale i k poruchám příjmu potravy, a to kvůli shazování jistých diet či nadměrné fixaci na stravování.

    Zdroje: The Guardian, Healthline, The South China Morning Post, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Foto:Pexels

    TikTok popadl další trend. Fenomén clean eating balancuje na hraně

    ― Reklama ―

    Koncept takzvaného clean eating není žádnou novinkou. V posledních měsících ale pronikl i na sociální síť TikTok a nabral nových obrátek. Jedná se o fenomén, diktující, které potraviny jsou „čisté“, či naopak „škodlivé“. Právě kvůli absolutistickým tendencím, šíření dezinformací nebo zjednodušování faktů se však jedná o poněkud nebezpečný trend.

    Různé rady zaměřené na zdravé stravování nebo diety křižují internet už od založení prvních blogů. Sociální sítě jim však otevřely novou platformu, která je vynesla do nečekaných výšin. Spolu s nimi ovšem vzrůstají také rizika, která s sebou často přináší. Formát krátkých videí, typický především pro sociální síť TikTok, ale také Instagram, totiž nenabízí dostatečný prostor pro vysvětlení.

    Fenomén „clean eating“, neboli „čisté stravování“, tak často podporuje dezinformace, polopravdy nebo speciální diety, které nejsou vhodné pro každého. Správnou výživu zkrátka nelze takto „zjednodušit“. Výzkum nutriční aplikace MyFirnessPal přitom zjistil, že na 87 procent mileniálů a gen Z uživatelů TikToku zakládá své stravování alespoň částečně na radách z útržkovitých videí.

    Studie zároveň poukázala na to, že pouze dvě procenta nutričního obsahu na sociálních sítích odpovídají oficiálním zdravotnickým pokynům. To samozřejmě neznamená, že podobné rady nemohou být užitečné. Problém ovšem nastává v případě, kdy autoři videí slibují téměř zázračné vyléčení jakéhokoli výživového či jiného zdravotního problému, a to právě jen přechodem na „clean eating“.

    Nevinná videa mohou mít zásadní dopady. Mezi rizika patří i poruchy příjmu potravy

    Influenceři šířící podobná videa pak většinou brojí proti „toxickým“ potravinám, mezi které může spadat vše od lepku přes kapustu až po určité semenné oleje. Používají navíc emocionálně nabité termíny vyvolávající strach. Pod #cleaneating se samozřejmě schovává celá škála videí, lišících se od sebe svou rizikovostí. Nejvíce nebezpečná jsou však ta, zkreslující komplexní vědecké výzkumy.

    @naturall_stories Start eating clean!!💗🙏🥑 #woman #supplements #health #beef #meat #tips #wellness ♬ original sound – Natural Stories

    I pokud je totiž autoři správně vyloží, je třeba je brát s jistou rezervou, jelikož často není možné z nich vyvodit definitivní závěry. Negativní dopady rostoucího TikTok fenoménu pak nelze brát na lehkou váhu. Populární #cleaneating může vést nejen k narušení důvěry vůči oficiálním zdrojům, ale i k poruchám příjmu potravy, a to kvůli shazování jistých diet či nadměrné fixaci na stravování.

    Zdroje: The Guardian, Healthline, The South China Morning Post, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Konec veganství? Trend jedné dekády tiše mizí z mainstreamu

    Ještě před světovou pandemií to vypadalo, že budoucnost patří čistě rostlinné stravě. Vzpomínáte na to, že rok 2019 byl vyhlášený rokem veganství? Dávné vize se ovšem nenaplnily a v současnosti se zdá, že veganství ustupuje nejen z běžných jídelníčků, ale také z kulturního a mediálního mainstreamu.

    Nejkrásnější vánoční stromky Claridge’s. Znáte tradici svátečního Londýna?

    Vánoční stromky Claridge’s patří k nejkrásnějším londýnským momentům prosincové sezóny. Každý rok přetváří hotelové lobby instalace, jež přináší noblesu, fantazii a velkorysou kreativitu. Strom vždy získá podobu připomínající couture objekt a pracuje s prostorem stejně přirozeně jako šperk s tělem. Hosté přicházejí za atmosférou, která v sobě nese jasný rukopis světového návrháře. Claridge’s tak každé Vánoce startuje období, které ovlivňuje vkus i očekávání celého Londýna.

    New York opouští kožešinu. Po rozhodnutí CFDA kráčí ve šlépějích Londýna

    Kožešina má v New Yorku utrum. Tedy alespoň na jeho vyhlášeném týdnu módy. Asociace pořádající tamní fashion week, Council of Fashion Designers of America (CFDA), kontroverzní materiál oficiálně zakázala. Kopíruje tak rozhodnutí Londýna, který od jeho využívání odstoupil již v roce 2023. Zůstává ovšem otázkou, zda bude metropoli následovat i Paříž a Milán.

    Kdo obsadí volný flek u Versace? Spekulace nabírají na obrátkách

    Versace stojí na prahu další kapitoly. Po odchodu Daria Vitale se módní svět zaměřuje na tvůrce, kteří dokážou kult ikonické značky dále rozšiřovat a dát mu nový impuls. Připravenost několika výrazných osobností vytváří mimořádně živý prostor pro strategické úvahy. Představa nového vedení kreativního směru Versace rezonuje celým odvětvím. Módní dům otevírá pole pro talenty, jež umí pracovat s dramatem, elegancí a přítomností okamžiku.

    Co se stane, když zemřeme? Film Navždy s tebou prozrazuje tajemství smrti

    Kde se ocitneme, až náš čas na zemi skončí? Každý z nás si tuto otázku někdy položil. Nová romantická komedie Navždy s tebou barvitě ukazuje, jak si posmrtný život můžeme představovat. Zapomeňte na polehávání na obláčkách či rajskou zahradu. Vlak vás totiž doveze na rozcestí, kde máte jen týden na to vybrat si ze škály „věčností“, v nichž spočine vaše duše. 

    Demna rýsuje svou vizi Gucci. Pre-fall 2026 řada uctívá odkaz Toma Ford

    Nová verze Gucci pomalu nastupuje na scénu. Návrhář Demna Gvasalia odhalil teprve druhou kolekci ve své nové pozici kreativního ředitele. Upřesnil tak obrysy vize, kterou představil již letos na podzim v Miláně. Řada Pre-fall 2026 však potvrzuje jeho úctu k archivním kapitolám značky, především pak k ikonické éře 90. let, jež vznikla pod taktovkou Toma Ford.

    Když luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Pověstný italský luxus se hroutí jako domeček z karet. Ránu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod's, jež je známá pro své kožené výrobky. Dle milánského soudu docházelo v továrnách jejích čínských dodavatelů k zneužívání pracovní síly, přičemž společnost o této skutečnosti věděla. Italský gigant nyní čelí sankci v podobě šestiměsíčního zákazu jakékoli propagace.

    Vystupovat, stanice Chanel. Show Métiers d’Art zazářila v newyorském metru

    Návrhář Matthieu Blazy odhalil světu teprve svou druhou kolekci Chanel. S úterní show Métiers d'Art ovšem pouze potvrdil to, co mnozí po jeho debutu v Paříži již tušili. Že je designér na správném místě. Nedávno jmenovaný kreativní ředitel představil nejnovější show v podzemní stanici newyorského metra. Skloubil tak underground velkoměsta s francouzskou elegancí.

    Rozhovor: Od školních sešitů k Hermès. Úspěch české kaligrafky, která okouzlila svět

    Kaligrafka Lucie Špatenková se už na střední škole zamilovala do krásně nadepsaných sešitů. Po vysoké škole založila značku Ta usměvavá, s níž pořádá workshopy krasopsaní, jezdí na eventy zkrášlovat různorodé produkty a písmem vylepšuje i výrobky nejdražších luxusních značek světa. Kromě spolupráce se značkami Prada, Cartier či Hermès vede tým kaligrafů, vychovává malou dceru a rozšiřuje povědomí o krasopísmu v Česku. 

    A$AP Rocky a Puma mění svět sneakers. Speedcat Racing zvou na divokou jízdu

    A$AP Rocky je zpět na módní scéně. Tentokrát opět spojil síly se sportovní značkou Puma. Společně vytvořili sneakers s názvem napovídajícím mnohé, tedy Speedcat Racing. A$AP Rocky přichází do světa bot se sexy divokým detailem. Teniska nádherně propojuje motorsportovou estetiku a osobní streetwearový styl samotného legendárního rapera. 

    Generace Z propadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z běžných self-care pomocníků se v očích generace Z stává speciální sběratelský předmět. Ať už díky rozlišným značkám, nespočtu vůní měnících se s každou sezónou, nebo limitovaným edicím, klasický peeling přitahuje v koupelně čím dál větší pozornost. Stal se z něj drobný záblesk světa luxusu, který nabízí okamžité uspokojení a komercí podpořený pocit sebelásky.

    Módní rok kulminuje. Konec roku zpečetilo předávání Fashion Awards

    První prosincové pondělí předznamenalo rychle se blížící konec letošního roku. Odstartovalo ho slavnostní předávání Fashion Awards, tradičně pořádané British Fashion Council Foundation. Módní svět tak řádně ocenil největší ikony definující rok 2025. Patří mezi ně mimo jiné návrháři jako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner nebo modelka Anok Yai.

    Dreaming Eli učí sexy sebelásce. Módní nováček dobývá Londýn

    Dreaming Eli patří k nejvýraznějším novým hlasům londýnské módní scény. Značka dobyla London Fashion Week svou kolekcí, kterou připravila pro jaro 2026. Její tvorba propojuje jemnost s drsností, zranitelnost se silou a experiment s romantikou. Svou jedinečností si zajistila pozornost módních kritiků a stabilní místo na světově proslulém týdnu módy.

    Chanel obléká rappera. Novým ambasadorem značky je A$AP Rocky

    Herečka Margaret Qualley a rapper A$AP Rocky čeká hvězdná svatba. Alespoň v alternativním vesmíru Chanel. Módní dům odhalil krátké video z dílny režiséra Michela Gondry, v němž slavného hudebníka představuje jako svého nejnovějšího ambasadora. Zároveň se jedná o teaser k chystané show s názvem Métiers d’Art, kterou v úterý 2. prosince přivítá New York.

    Šaty už nestačí. Elie Saab přetváří sny v luxusní rezidence z betonu a zlata

    Značka Elie Saab rozšiřuje svůj vytříbený estetický svět. Představila projekt Stellar by Elie Saab, první značkový rezidenční komplex na ostrově Yas v Abú Dhabí. Tímto krokem navazuje na svou globální expanzi do segmentu luxusních nemovitostí. Stopy její značky lze nalézt po celém světě, od Karibiku přes Maledivy až po švýcarské Alpy, stejně jako na nedávno uvedené debutové jachtě Elie Saab.

    Příběh touhy a vzdoru. Vivienne Westwood probouzí k životu mangu NANA

    Milovnící anime a módy, nastal váš čas. Vivienne Westwood si nachystala podzimní překvapení plné mangy. Značka spolu s Ai Yazawa vytvořila kolekci, jež se inspirovala slavnými japonskými manga komiksy. Spolupráce, která propojuje melancholii tokijských nocí s nezkrotným britským duchem, oživuje šperky, látky i siluety, jež v manze vypráví o svobodě, touze a vzdoru.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―