Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Některé z největších textilních továren světa sídlí v Bangladéši, Vietnamu či Pákistánu. V těchto státech ale v posledních letech stoupají rizika spojená s extrémními teplotami, ohrožující rovněž tamní pracovníky. Na jejich zhoršující se pracovní podmínky poukázala nová studie, volající po větší zodpovědnosti nadnárodních společností.

    Zvracení, slabost či omdlévání jsou jen některé z mnoha nebezpečných dopadů extrémně vysokých teplot, sužujících pracovníky textilních továren v zemích, jako je Vietnam, Bangladéš či Pákistán. Na rizika zvyšujících se teplot, způsobených klimatickou změnou, i nepříznivé pracovní podmínky upozornila nová studie od Global Labor Institute, spadajícího pod Cornell University.

    Dle reportu tak mezi lety 2020 a 2024 vzrostl ve městech, jako je Dháka, Hanoj, Ho Či Min, Karáčí a Phnom Penh, počet dní s teplotami a vlhkostí nad 30,5 stupňů Celsia o 42 procent. Výzkumníci porovnali hodnotu s výsledky odpovídajícími období mezi lety 2005 a 2009. Kromě důkazů extrémních teplot pak apelují na nadnárodní společnosti, jež by měly za pracovníky zodpovídat.

    O pracovní podmínky textilních pracovníků se totiž většinou starají samotní dodavatelé. Nová směrnice Evropské unie ovšem učiní velké firmy prodávající na jejím území, jako je Inditex, Nike či H&M, legálně zodpovědné za podmínky pracovníků jejich dodavatelů. Směrnice EU o náležité péči o udržitelnosti podniků vešla v platnost letos v červenci a začne působit od poloviny roku 2027.

    Nadnárodní společnosti mají za úkol vylepšit textilní továrny. V potaz musí vzít i udržitelnost

    „O tomto problému hovoříme se společnostmi celá léta, pozornost mu ovšem začínají věnovat až nyní,“ prohlásil pak pro Reuters ředitel Global Labour Institute Jason Judd. Firmy mohou přispět k lepším pracovním podmínkám například pomocí udržitelného ochlazování továren. Mohou třeba vylepšit jejich ventilaci nebo nainstalovat vodní odpařovací chladicí systémy.

    Řešení v podobě klimatizací je totiž nejen finančně, ale rovněž energeticky náročné a zvyšuje tak škodlivé emise oxidu uhličitého. Například Mezinárodní organizace práce pak doporučuje, aby měli pracovníci v extrémně vysokých teplotách stejný počet hodin odpočinku jako práce. Značky pak v současnosti začínají problému věnovat pozornost proto, že snižuje jejich vysněné výdělky.

    Zdroje: The Fashion Network, Eco Business, Reuters, X

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Extrémní teploty narušují chod módního průmyslu. Ohrožují pracovníky textilních továren

    Některé z největších textilních továren světa sídlí v Bangladéši, Vietnamu či Pákistánu. V těchto státech ale v posledních letech stoupají rizika spojená s extrémními teplotami, ohrožující rovněž tamní pracovníky. Na jejich zhoršující se pracovní podmínky poukázala nová studie, volající po větší zodpovědnosti nadnárodních společností.

    - Reklama -

    Zvracení, slabost či omdlévání jsou jen některé z mnoha nebezpečných dopadů extrémně vysokých teplot, sužujících pracovníky textilních továren v zemích, jako je Vietnam, Bangladéš či Pákistán. Na rizika zvyšujících se teplot, způsobených klimatickou změnou, i nepříznivé pracovní podmínky upozornila nová studie od Global Labor Institute, spadajícího pod Cornell University.

    Dle reportu tak mezi lety 2020 a 2024 vzrostl ve městech, jako je Dháka, Hanoj, Ho Či Min, Karáčí a Phnom Penh, počet dní s teplotami a vlhkostí nad 30,5 stupňů Celsia o 42 procent. Výzkumníci porovnali hodnotu s výsledky odpovídajícími období mezi lety 2005 a 2009. Kromě důkazů extrémních teplot pak apelují na nadnárodní společnosti, jež by měly za pracovníky zodpovídat.

    O pracovní podmínky textilních pracovníků se totiž většinou starají samotní dodavatelé. Nová směrnice Evropské unie ovšem učiní velké firmy prodávající na jejím území, jako je Inditex, Nike či H&M, legálně zodpovědné za podmínky pracovníků jejich dodavatelů. Směrnice EU o náležité péči o udržitelnosti podniků vešla v platnost letos v červenci a začne působit od poloviny roku 2027.

    - Reklama -

    Nadnárodní společnosti mají za úkol vylepšit textilní továrny. V potaz musí vzít i udržitelnost

    „O tomto problému hovoříme se společnostmi celá léta, pozornost mu ovšem začínají věnovat až nyní,“ prohlásil pak pro Reuters ředitel Global Labour Institute Jason Judd. Firmy mohou přispět k lepším pracovním podmínkám například pomocí udržitelného ochlazování továren. Mohou třeba vylepšit jejich ventilaci nebo nainstalovat vodní odpařovací chladicí systémy.

    Řešení v podobě klimatizací je totiž nejen finančně, ale rovněž energeticky náročné a zvyšuje tak škodlivé emise oxidu uhličitého. Například Mezinárodní organizace práce pak doporučuje, aby měli pracovníci v extrémně vysokých teplotách stejný počet hodin odpočinku jako práce. Značky pak v současnosti začínají problému věnovat pozornost proto, že snižuje jejich vysněné výdělky.

    Zdroje: The Fashion Network, Eco Business, Reuters, X

    ― Reklama ―

    Akční žánr opět ožívá. Snímek Jedna bitva za druhou dobývá filmová plátna

    Režisér Paul Thomas Anderson znovu dokázal, že do křesla režiséra zkrátka patří. Jeho nejnovější snímek s názvem Jedna bitva za druhou sklízí nadšené ohlasy nejen od diváků, ale také přísných kritiků. Napínavý, humorný, ale přesto hluboký a provokativní děj opět probouzí k životu akční žánr. Leonardo DiCaprio vás navíc ani tentokrát nenechá vydechnout.

    TikTok Highlights: Káva získala novou podobu, nese název proffee

    Uživatelé sociální sítě TikTok nikdy nepohrdnou žádným lifestyle nebo wellness trikem. Není proto divu, že si zamilovali proffee, tedy kávu doplněnou o protein nebo kolagen. Slibují si od ní benefity v podobě žádaného přísunu energie, ale také regeneraci svalů či dokonce úbytek váhy. Je ovšem trendy nápoj tak výhodný, jak se na obrazovkách telefonů tváří?

    Luxury Insights: Nejdražší lyžařská střediska lákají na zimní pohádku

    Zima má dozajista své kouzlo, v těch nejluxusnějších koutech světa ovšem září magií. Prémiová lyžařská střediska sahají daleko za hranice sjezdovek. Návštěvníkům nabízí pohled na nejnovější módní kolekce na svah, nezapomenutelné zážitky a eleganci na úrovni. Zimní dovolená zde nabírá na obrátkách, bez ohledu na to, kde přesně se nacházíte.

    Designblok myslí i na módu. V soutěži Diploma Selection zazářily mladé talenty

    Předposlední den mezinárodního festivalu designu a módy se opět nesl ve znamení nové generace tvůrců. Začínající návrháři a absolventi z celé Evropy měli možnost představit své diplomové práce v rámci prestižní soutěže Designblok Diploma Selection, která se tentokrát konala v prostorách Nové Spirály. Po nabitém dni plném módních shows odborná porota vybrala jako vítězku designérku Andreu Rehbein, přičemž druhé a třetí místo obsadili návrháři Šimon Žák a Kári Þór Barry.

    Shein míří do Paříže. Plány na kamenný obchod vyvolaly protesty

    Nedávné rozhodnutí fast fashion řetězce Shein otevřít v Paříži svůj první kamenný obchod vyvolalo silné reakce. Usídlit se totiž hodlá v obchodním domu BHV Marais z roku 1856. Některé značky proto v reakci nákupní centrum opouští, zatímco jeho zaměstnanci uspořádali v pátek 10. října protest. Shein dle nich poškozuje jméno francouzského módního průmyslu.

    Alaïa zkoumá nový minimalismus. Nabízí hybrid tichého luxusu

    Pieter Mulier představil v Paříži kolekci Alaïa SS26. Každý krok modelek plynul s přesností, která diktovala novou formu minimalistického klidu. V prostoru naplněném odlesky zrcadel se zrodila móda, jež dýchá vlastním rytmem. Pomalým, přesným a podmanivým. Pieter Mulier vytváří architekturu oděvu, v níž se dekonstrukce a třásně stávají jazykem ženskosti. Alaïa se opět ukázal jako módní dům, který nepotřebuje senzaci, aby zaujal.

    Loewe a On opět spolupracují. Přináší první společné tenisky Cloudsolo

    Španělský módní dům Loewe a švýcarská sportovní značka On opět spojily své síly. Pro letošní podzimní a zimní kolekci připravily své první společně navržené tenisky s názvem Cloudsolo. Model spojuje jedinečný přístup k módě a pokročilou inovaci. Jeho cílem je splnit moderní potřeby pohodlí při neustálém pohybu v rušných světových velkoměstech.

    Balenciaga vítá novou éru. Pierpaolo Piccioli inovuje identitu značky

    Když Pierpaolo Piccioli poprvé vstoupil do pařížského sídla Balenciagy, zůstal v tichu, které obvykle předchází revoluci. V archivu módního domu strávil tři dny, v nichž se z historie stala hmota a z paměti textura. Tam, mezi záhyby taftu a zvlněnými siluetami, našel novou odpověď na otázku moderní elegance. Jeho debut pro jaro a léto 2026 otevírá kapitolu, jež propojuje čistotu formy s designovou těžkostí. Balenciaga se mění v chrám, kde látka mluví hlasem streetwear současnosti.

    TikTok Highlights: Tradiční kávě konkuruje trendy mushroom coffee

    Milovníci wellness a lifestyle tipů i triků na sociální síti TikTok již před pár lety objevili alternativu tradiční kávy s názvem mushroom coffee. Takzvaná houbová káva však v posledních měsících narůstá na popularitě. Dle jejích zatvrzelých fanoušků totiž slibuje přísun energie, ovšem bez rizika úzkosti a s bonusem posílení imunity, zlepšení pozornosti a snížení zánětů.

    Fendi láká do nového království v Miláně. Otvírá brány Palazzo Fendi

    Luxusní móda, prvotřídní umění a historická architektura vytváří dechberoucí mozaiku jménem Palazzo Fendi. Světoznámá římská značka otvírá dveře nového království v Miláně. Při příležitosti nedávného Milánského fashion weeku odhalila zrekonstruované prostory své vlajkové pobočky v italském hlavním městě módy. Ukrývají pak nejen butik, ale rovněž exkluzivní restaurace a řemeslný ateliér.

    Once upon a time. Historické vědění ukrývají nejkrásnější knihovny světa

    Knihovny rozhodně nejsou jen tiché sály naplněné prachem. Na mnoha místech světa slouží jako ceněné svatostánky, ve kterých lidé v úžasu zaklánějí hlavy. Uvnitř klášterů, univerzit i jen samostatně stojící, knihovny patří mezi oblíbená turistická místa. Díky bohu si zatím u návštěvníků ponechávají zasloužený respekt a jejich atmosféra tak na vás může naplno dýchat.

    Od heroinu k Ozempicu. Cesty jak být chic se mění, tlak na štíhlost zůstává

    Propadlé lícní kosti, dětsky útlé paže, špičatá kolena. Herečky a modelky to často maskují, ale proměny jejich siluet z posledních let jasně ukazují, že žijeme v éře Ozempic chic. Můžeme si namlouvat, že tentokrát je za hubnutím medicína v podobě léku potlačujícího chuť k jídlu. Ve skutečnosti jsme esteticky, ale i filozoficky mnohem blíž zatracované éře heroin chic, než jsme si možná ochotní připustit.

    OECD brojí proti Shein. Fast fashion gigant porušuje její směrnice

    Zástupci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj zveřejnili výsledky investigace značky Shein. Dle reportu nedodržuje čínský fast fashion gigant stanovené směrnice pro nadnárodní společnosti, týkající se lidských práv, ochrany životního prostředí a spravedlivých platů. Mezivládní organizace zahájila průzkum po stížnosti dvou francouzských poslanců.

    Victoria Beckham dorazila na Netflix. Nový dokument odkrývá hvězdnou oponu

    Streamovací služba Netflix přivítala ve čtvrtek nový hvězdný dokument. V jeho středu stojí bývalá zpěvačka a úspěšná návrhářka Victoria Beckham. Třídílný seriál slibuje odkrytí její nelehké cesty na vrchol módního průmyslu, kam se jen tak někdo nepodívá. Součástí příběhu jsou nejen archivní záběry, ale také rozhovory s předními osobnostmi módní scény.

    Značka Schiaparelli opět potvrdila své místo. Runway uzavřela Kendall Jenner

    V Paříži se opět odehrála jedna z nejočekávanějších přehlídek každé sezóny. Daniel Roseberry odhalil kolekci Schiaparelli SS26 a potvrdil, že značka dál určuje tón současného umění na úrovni luxusu. V sále Centre Pompidou vládl klid, jenž se v módě objeví jen zřídka. Jak jsme u módního domu zvyklí, každý model dokazoval, že přesnost a vize jsou klíčovým prvkem krejčovského umu. Přehlídka působila jako pomyslná módní studie, nikoliv jako tradiční runway.

    Burberry připomíná své dědictví. Oslavuje ho i Olivia Colman

    Britský módní dům Burberry zakládá marketing na propojení svého více než 150 let starého dědictví a moderní energie. Nabízí proto tradiční kostkované trenčkoty a dlouhé kabáty, to vše v inovativním hávu nových materiálů. Směřování luxusní značky odráží rovněž její nejnovější kampaň It's always Burberry Weather. Zazáří v ní mimo jiné také herečka Olivia Colman.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―