Více

    Sledujte nás na Instagramu

    Když Yves Saint Laurent v roce 1961 založil stejnojmenný módní dům, představil tak revoluční pojetí dámské módy. Inspiroval se strukturou pánských oděvů a pocitem síly, který s sebou jejich nošení přinášelo. Jeho přístup byl oslavou genderové proměnlivosti, která otřásla módním průmyslem.

    Nadějný chlapec z Alžírska

    Yvese Saint Laurenta narozeného v Alžírsku objevil vlivný francouzský spisovatel a ilustrátor Michel de Brunhoff, který zveřejnil jeho skici a představil ho Christianu Diorovi, který ho následně přijal, jako svého asistenta designu. Když Dior v roce 1957 předčasně zemřel, Saint Laurent se ve věku 21 let stal jeho nástupcem, bylo mu svěřeno zajištění budoucnosti nejúspěšnějšího módního domu na světě.

    „Yves Saint Laurent je mladý, ale je to obrovský talent. Ve své poslední kolekci ho považuji za otce třiceti čtyř ze sto osmdesáti návrhů. Myslím, že nastal čas to odhalit tisku. Moje prestiž tím neutrpí.“ Christian Dior, červenec 1957

    Saint Laurent se stal objektem okamžité fascinace. Byl to tichý, nesmělý mladý muž s úhledně rozdělenou pěšinkou, úzkostnýma očima schovanýma za tlustými brýlemi a křehkým tělem zahaleným do těsného černého obleku. Po nadšených recenzích brzy následovaly recenze pochybovačné a o dva roky později využil dům Dior Laurentova povolání do armády a mladého muže se zbavil. Po necelých třech týdnech ve službě se Laurent psychicky sesypal a byl přijat do psychiatrické léčebny, ve 24 letech se z něj stala troska.

    Foto: Pinterest

    Ale Laurent nebyl sám. V době, kdy pracoval u Diora se seznámil s Pierrem Bergém a navázal s ním osobní i profesní vztah, který mu vydržel až do konce života. Bergé dostal Laurenta z léčebny a pomohl mu založit značku, jejíž tři smyslně propletené iniciály způsobily v 60. letech revoluci v pařížské módě, v 70. letech pohoršily svět a v 80. letech se nepokrytě prosadily.

    První přehlídka Yvese Saint Laurenta v lednu 1962 se setkala s mírným ohlasem. V následujících letech však jeho hvězda stoupala. Vytvořil nápady, které se přes noc staly senzací a později nadčasovými ikonami.

    Foto: Pinterest

    Z káčátka se stala hrdá labuť

    V polovině 60. let se jeho značka ready-to-wear Rive Gauche stala celosvětovým fenoménem a nabídla ženám cenově dostupný kousek YSL snu. Mladý a nesmělý návrhář zmizel a na jeho místo nastoupil okouzlující, zdánlivě jistý muž, který byl víc než jen známým jménem, podobně jako Coco Chanel se stal nejsvůdnějším ztělesněním své značky.

    Tisk zachycoval Laurenta na večírcích s Halstonem a Warholem v New Yorku či na pařížských večírcích s múzami, jako byly Betty Catroux či Loulou de la Falaise.

    Foto: Pinterest

    Jeho tmavé obleky zmizely a nahradily je luxusní kaftany, hedvábné košile, semišová saka a kožené kabáty a když v roce 1971 předstoupil před objektiv Jeanloup Sieff, aby propagoval svůj první parfém, byl nahý. Jeho instrukce byly konkrétní: „Chci vyvolat skandál“.

    Foto: Pinterest

    Tento obraz se stal zoufale účinnou maskou. Saint Laurent, který v 60. a 70. letech většinu nocí protančil, sjetý úspěchem, slávou a neustále se měnícím koktejlem alkoholu, LSD a kokainu. Jeho vztah s Bergém se začal komplikovat, docházelo k ostrým, stále prudším hádkám. Bergé se nakonec odstěhoval, protože se nedokázal vyrovnat s Laurentovou naprostou sebestředností. Jak roky plynuly, oba měli jiné zájmy, jiné vášně, jiné milence.

    Jako symbolická dvojice fungovali až do konce. Zatímco Bergé se stával stále bojovnějším mluvčím, Laurent se stranil veřejnosti. Objevovaly se zvěsti o nemoci, o AIDS a pravidelné předčasné zprávy o jeho smrti. Warhol si do svých deníků zapsal: „YSL je takový génius, že to prostě nemůže vydržet, musí brát milion prášků a celá kancelář je v takové depresi, když je v depresi…“.

    „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“.

    Nakonec se Laurent úplně stáhl, Bergé to komentoval slovy: „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“ a jako vždy se o všechno postaral. „Všechno, co jsem neměl já, měl on. Jeho síla znamenala, že jsem se o něj mohl opřít, když mi docházel dech,“ řekl Saint Laurent v roce 2001.

    Dokonce i ve chvílích, kdy byl Laurent nejextrovertnější, ho chránila jeho skupina důvěrných přátel, ke konci se jeho svět omezil na ateliér na Avenue Marceau, prázdninový dům v Marrakéši a byt na Rue de Babylone, do něhož se dostávalo stéle méně lidí. Současně se podepsal pod vše od slunečních brýlí přes ložní prádlo až po cigarety, vydal licenci na řadu parfémů, které definovaly jeho éru, díky čemuž zůstalo jméno YSL pevně v centru pozornosti, zatímco muž za iniciálami pomalu mizel.

    Foto: Pinterest

    Laurent pokračoval v navrhování až do roku 2002, každá přehlídka se nemilosrdně poměřovala s jeho minulými hity a každou závěrečnou poklonu provázelo napětí z očekávání, zda zvládne dojít na konec mola.

    Yves Saint Laurent zemřel v roce 2008 ve svém pařížském bytě, jeho jméno však žije dál a možná právě vaši kabelku zdobí iniciály chlapce, který si šel za svým snem.

    Zdroj: theculturetrip.com, museeyslparis.com, theguardian.com

    Tři smyslně propletené iniciály, to je Yves Saint Laurent. Znáte příběh slavného zakladatele?

    Luxusní hotel Lowell vítá jaro čajovým dýchánkem. Na pomoc si přizval módní dům Dior

    Značka Dior je známá nejen svými dech beroucími návrhy, ale také jedinečnými sety špičkového nádobí. Ve svých jarních čajových dýcháncích je nyní hodlá využít luxusní newyorský hotel Lowell. Zaměří se na kolekci Lily of the Valley, odkazující na oblíbenou květinu Christiana Dior.

    Náboženství jako nesmrtelný zdroj inspirace. Návrhářům nedává spát křesťanství, ani starověká symbolika

    Ačkoliv byste se divili, móda a náboženství si jdou ruku v ruce. Bylo tomu tak ještě několik generací zpět. Církev a jiná náboženská centra určovaly "trendy" takřka ve všem, tedy i v dobovém odívání. V novodobých dějinách jsme ale náboženskou tematiku uchopili zcela jinak. Ukrýváme v ní symboliku, vyjadřujeme skrze ni kontroverzi a vyvoláváme ovace i rozepři. 

    Jaro vítá nové luxusní produkty. Patří mezi ně sluneční brýle, kabelky i Espresso Martini

    Známé značky oslavují příchod jara novými produkty. Teplejší dny tak můžete přivítat se slunečními brýlemi Dior Cannage. Doplnit je můžete o trendy Colby kabelku od Michael Kors. Pro speciální příležitost si nechte šperky z nové Blue Book kolekce Tiffany & Co. a na konci dne se odměňte Espresso Martini od Emmy Chamberlain a Kendall Jenner.

    Nejpopulárnější letošní tenisky jsou Samba od Adidas. Módní svět je z nich však už otrávený

    Obuvnický gigant Adidas teprve nedávno optimisticky zvýšil celoroční prognózu svého provozního zisku o 200 milionů eur. Důvodem je enormní poptávka po takzvaných "terrace" teniskách, kterým spolehlivě vévodí trendy model Samba. Módní svět však začíná být z jeho obrovské popularity poněkud otrávený.