Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Představa prostého života tradiční manželky zaujala sociální sítě. TikTok zaplnila videa hospodyněk, které se bez námahy starají o děti a pro své pracující manžele vaří vynalézavé recepty. Trend Tradwife ovšem není jen o estetických videích s domácími koláči nebo ručně vyráběným máslem. Oživuje problematický koncept, že žena patří pouze do domácnosti.

    Idea žen v domácnosti opět narůstá na popularitě

    Populární termín Tradwife, neboli tradiční manželka, označuje ženy, které v manželském svazku vyznávají „tradiční“ genderové role. Jejich život se tak točí kolem povinností v domácnosti a péče o manžela nebo děti.

    Pečení koláčů, vaření večeře o pěti chodech pro partnera, který finančně zabezpečuje domácnost, a výrobu domácího másla zvládají tyto ženy vždy nalíčené, s nadýchaným účesem, manikúrou a v neposkvrněných romantických šatech s volánky.

    Trend v poslední době nabral na obrátkách díky modelce a influencerce Nare Smith, která se proslavila estetickými videy a výrobou domácího opalovacího krému, sušenek Oreo nebo kukuřičných lupínků.

    Obsah s otevřeně křesťanským a republikánským podtónem sdílí také influencerka Estee Williams. Na TikToku propaguje představu reprezentativní, podřízené a tradiční manželky, která se obléká a líčí podle manželových preferencí a do posilovny chodí jen v jeho doprovodu.

    Tradwives propagují nerealistickou fantazii

    Estetika Tradwife je však mnohem komplexnější, než se na první pohled může zdát. Nese s sebou výrazně hlubší politický, náboženský a patriarchální kontext. Není proto divu, že na Tiktoku i v médiích vzbudila kontroverzi.

    Nehledě na víru, politické preference nebo feminismus, které jsou osobním rozhodnutím, problematičnost trendu spočívá také ve způsobu, jakým je na sociálních sítích ztvárňován. Propaguje totiž fantazie a životní styl, které jsou ovšem na hony vzdálené realitě.

    Z videí se zdá, že tradiční manželky mají čas strávit několik hodin výrobou vlastního másla, žvýkačkových lízátek nebo cereálií pro své děti. Mnozí se tak pochopitelně diví, proč ve videích nezachycují i méně atraktivní činnosti, jako je mytí toalety nebo vynášení odpadků. A kdo hlídá jejich ratolesti, zatímco natáčí video, jak s grácií sbírají zeleninu ze své pestré zahrádky?

    Trend roztáčí nebezpečnou spirálu perfekcionismu

    Přílišný perfekcionismus na sociálních sítích se tak kromě vzhledu nebo postavy začíná rozšiřovat i na péči o domácnost a mateřství. Dokonale upravené i oblečené manželky s pěti dětmi a domácnost bez jediného smítka nás krmí nerealistickou vizí domácího života, která je falešná a vyvolává v nás pocit vlastní nedostatečnosti.

    Dalším důležitým aspektem je finanční zabezpečení tradičních manželek, které jsou v tomto ohledu závislé na svých manželech. Pravdou však je, že v současné době je pro mnoho rodin nedosažitelné žít pouze z jednoho platu.

    Bezkritickým přijímáním tohoto trendu rovněž pomíjíme skutečnost, že Tradwives influencerky mají navzdory svému statusu ženy v domácnosti příjem z tvorby obsahu. V mnoha případech také patří do bohaté rodiny, která nemá problém financovat navenek perfektní, snový a luxusní život oddané manželky.

    Zdroje: The New York Times, The Washington Post, CNBC, Business of Fashion, TikTok, Instagram

    Autor článku:
    Ema Kmeťová
    Ema Kmeťováhttps://fashionup.cz/
    Ema nejčastěji přispívá články do módní rubriky, ale občas nám také přibližuje i aktuální dění ve světě beauty, zejména pokud ji zaujme nějaká kosmetická novinka nebo trend. Nejvíce si však užívá psaní o místních i zahraničních mladých módních talentech nebo analyzování přehlídek a kolekcí. Do módní žurnalistiky se zamilovala už na střední škole, když dělala svůj první rozhovor s lokálním návrhářem pro školní časopis.

    ― Reklama ―

    Trend Tradwife sklízí kritiku na více frontách. Podporuje nerealistické standardy sociálních sítí

    ― Reklama ―

    Představa prostého života tradiční manželky zaujala sociální sítě. TikTok zaplnila videa hospodyněk, které se bez námahy starají o děti a pro své pracující manžele vaří vynalézavé recepty. Trend Tradwife ovšem není jen o estetických videích s domácími koláči nebo ručně vyráběným máslem. Oživuje problematický koncept, že žena patří pouze do domácnosti.

    Idea žen v domácnosti opět narůstá na popularitě

    Populární termín Tradwife, neboli tradiční manželka, označuje ženy, které v manželském svazku vyznávají „tradiční“ genderové role. Jejich život se tak točí kolem povinností v domácnosti a péče o manžela nebo děti.

    Pečení koláčů, vaření večeře o pěti chodech pro partnera, který finančně zabezpečuje domácnost, a výrobu domácího másla zvládají tyto ženy vždy nalíčené, s nadýchaným účesem, manikúrou a v neposkvrněných romantických šatech s volánky.

    Trend v poslední době nabral na obrátkách díky modelce a influencerce Nare Smith, která se proslavila estetickými videy a výrobou domácího opalovacího krému, sušenek Oreo nebo kukuřičných lupínků.

    Obsah s otevřeně křesťanským a republikánským podtónem sdílí také influencerka Estee Williams. Na TikToku propaguje představu reprezentativní, podřízené a tradiční manželky, která se obléká a líčí podle manželových preferencí a do posilovny chodí jen v jeho doprovodu.

    Tradwives propagují nerealistickou fantazii

    Estetika Tradwife je však mnohem komplexnější, než se na první pohled může zdát. Nese s sebou výrazně hlubší politický, náboženský a patriarchální kontext. Není proto divu, že na Tiktoku i v médiích vzbudila kontroverzi.

    Nehledě na víru, politické preference nebo feminismus, které jsou osobním rozhodnutím, problematičnost trendu spočívá také ve způsobu, jakým je na sociálních sítích ztvárňován. Propaguje totiž fantazie a životní styl, které jsou ovšem na hony vzdálené realitě.

    Z videí se zdá, že tradiční manželky mají čas strávit několik hodin výrobou vlastního másla, žvýkačkových lízátek nebo cereálií pro své děti. Mnozí se tak pochopitelně diví, proč ve videích nezachycují i méně atraktivní činnosti, jako je mytí toalety nebo vynášení odpadků. A kdo hlídá jejich ratolesti, zatímco natáčí video, jak s grácií sbírají zeleninu ze své pestré zahrádky?

    Trend roztáčí nebezpečnou spirálu perfekcionismu

    Přílišný perfekcionismus na sociálních sítích se tak kromě vzhledu nebo postavy začíná rozšiřovat i na péči o domácnost a mateřství. Dokonale upravené i oblečené manželky s pěti dětmi a domácnost bez jediného smítka nás krmí nerealistickou vizí domácího života, která je falešná a vyvolává v nás pocit vlastní nedostatečnosti.

    Dalším důležitým aspektem je finanční zabezpečení tradičních manželek, které jsou v tomto ohledu závislé na svých manželech. Pravdou však je, že v současné době je pro mnoho rodin nedosažitelné žít pouze z jednoho platu.

    Bezkritickým přijímáním tohoto trendu rovněž pomíjíme skutečnost, že Tradwives influencerky mají navzdory svému statusu ženy v domácnosti příjem z tvorby obsahu. V mnoha případech také patří do bohaté rodiny, která nemá problém financovat navenek perfektní, snový a luxusní život oddané manželky.

    Zdroje: The New York Times, The Washington Post, CNBC, Business of Fashion, TikTok, Instagram

    ― Reklama ―

    Móda v kostce: Louis Vuitton má novou tvář a Sabato De Sarno napsal knihu

    Louis Vuitton rozšiřuje svůj arzenál hvězdných tváří. Za nejnovější ambasadorku jmenoval herečku Chase Infiniti. Značka oznámila také partnerství s legendárním závodem Formule 1 Monaco Grand Prix. Valentino vydává pre-fall 2026 řadu plnou ikonických Rockstud detailů a Met Gala 2026 zná své spolupředsedy. Návrhář Sabato De Sarno vydává knihu o Neapoli.

    Vánoční dress code dle módních domů. Jak by vás oblékl Chanel nebo Dior? 

    Vánoce už nesměle klepou na dveře a přípravy jedou na plné obrátky. Sváteční sezóna je jako stvořená k tomu, obléknout si outfity, které zvýrazní vaši jedinečnost a osobitý styl, či u štědrovečerního stolu dokonce na chvilku umlčí překvapené prarodiče. Každý rok přicházejí módní domy s novými trendy, jež udávají tón vánočnímu dress code a inspirují nás k tomu, abychom se během svátků cítili výjimečně.

    Vánoční wishlist vašeho oblíbeného magazínu je tu. Nové tváře, nové touhy, stejně velké sny

    Rok 2025 už má sbaleno a my opět sedíme nad seznamy přání, které se tváří nenáročně, ale ve skutečnosti by přivedly k pláči nejednoho elfího účetního. Redakce se promíchala, omladila, rozšířila a s ní se proměnily i naše dárkové ambice. Udělejte si pohodlí, realita počká. Tady je náš vánoční wishlist, v němž se opět potvrzuje, že kreativita je krásná... ale taky drahá.

    TikTok Highlights: Zimní nehty zdivočely. Hailey Bieber boří tradici

    Influencerka a podnikatelka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží příliš na tom, jaký odstín tvářenky, očních stínů nebo rtěnky zvolí. Svou možná původně i bezmyšlenkovitou volbou odstartuje nový virální trend. Výjimkou nejsou ani její zimní nehty, které vyzývají tradici na souboj. Jemné třpytky nebo uhlazený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvířecím potiskem.

    TikTok Highlights: Birthday make-up rozděluje. Vyvolává překvapivé reakce

    Staronová bitva opět dobývá sociální sítě. Beauty TikTok trend známý jako birthday make-up rozděluje internet. Zatímco jeho zastánci ho vidí jako variantu "full-glam" looku, v jiných vyvolává překvapivé reakce. Někteří muži totiž pod video tutoriály ženám radí, aby se nemalovaly "jako Picasso" a blahosklonně je ujišťují, že "kvůli nim" si obličej líčit opravdu nemusí.

    Milán zdobí luxusní kluziště. Na svědomí ho má hotel z dílny Ferragamo

    Vánoční duch posedl také italské hlavní město módy. Milán tentokrát ozdobilo luxusní sváteční kluziště z dílny módního domu Ferragamo. Rozzářilo dvůr jeho věhlasného hotelu Portrait. Koncept The Gift však letos o Vánocích přináší mnohem více. Návštěvníci mohou po odložení bruslí ochutnat to nejlepší z tamní gastronomie nebo nakoupit dárky v tamních pop-upech.

    Velkolepé návraty do USA. Módní domy na jaře ovládnou Severní Ameriku

    Příští rok se vykresluje jako okamžik, kdy se Spojené státy změní v epicentrum globální módy. Chanel míří do New Yorku, Dior do Los Angeles a Moncler do zasněženého Aspenu. Gucci přistává na Manhattanu, zatímco Louis Vuitton volí stejnou metropoli jako symbolický bod návratu. Severní Amerika se stává místem, kde evropské domy nacházejí staronový rytmus. Každá z prezentací posouvá atmosféru země do vlastního vizuálního jazyka a dodává jarní sezóně jedinečný americký puls.

    Výběr pánské vůně vyžaduje přípravu. Zapomeňte na komerci a darujte originalitu

    Pánské vůně během Vánoc získávají zvláštní význam a zároveň jsou dárkem, jenž má vlastní přítomnost. Elegantním gestem se stává vůně nikoliv masová, předvídatelná a zaměnitelná, ale taková, která pracuje s prostorem, materiály i nositelem. Niche parfém dokáže tvořit atmosféru podobně jako umělecký objekt. Působí tiše, přesto křičí na celé okolí. V rukou obdarovaného získává funkci osobního talismanu, nikoliv flakonu, který si rozbalí další tisíce mužů v Česku.

    Versace řadí zpátečku. Dario Vitale opouští po necelém roku vedení

    Návrhář Dario Vitale je opět bez práce. Po necelém roku opouští pozici kreativního ředitele módního domu Versace. V pozici letos v dubnu nahradil ikonickou Donatellu Versace. Oznámení přichází jen pár dní po oficiálním převzetí značky společností Prada Group, která má dle všeho jasnou vizi nové éry Versace. Kdo Vitaleho nahradí ale její zástupci prozatím neprozradili.

    Zara Larsson překročila hranice hudební scény. Do módy vnáší žhavé pohodlí

    Zara Larsson nepatří k ženám, které běžně nosí podprsenky, a právě tento osobní postoj ji přivedl k založení vlastní značky sexy spodního prádla. Její první kolekce s názvem MAIN ROSE představuje projekt, v němž může naplno vyjádřit svou estetiku i tvůrčí pohled. Spolupracovala na ní se zkušeným týmem skandinávských odborníků, jež tvořili pro jména jako Acne Studios nebo Eytys. Impulsem ke vzniku značky byla její touha rozšířit tvůrčí aktivity mimo oblast hudby.

    Co se stane, když zemřeme? Film Navždy s tebou prozrazuje tajemství smrti

    Kde se ocitneme, až náš čas na zemi skončí? Každý z nás si tuto otázku někdy položil. Nová romantická komedie Navždy s tebou barvitě ukazuje, jak si posmrtný život můžeme představovat. Zapomeňte na polehávání na obláčkách či rajskou zahradu. Vlak vás totiž doveze na rozcestí, kde máte jen týden na to vybrat si ze škály „věčností“, v nichž spočine vaše duše. 

    Demna rýsuje svou vizi Gucci. Pre-fall 2026 řada uctívá odkaz Toma Ford

    Nová verze Gucci pomalu nastupuje na scénu. Návrhář Demna Gvasalia odhalil teprve druhou kolekci ve své nové pozici kreativního ředitele. Upřesnil tak obrysy vize, kterou představil již letos na podzim v Miláně. Řada Pre-fall 2026 však potvrzuje jeho úctu k archivním kapitolám značky, především pak k ikonické éře 90. let, jež vznikla pod taktovkou Toma Ford.

    Když luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Pověstný italský luxus se hroutí jako domeček z karet. Ránu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod's, jež je známá pro své kožené výrobky. Dle milánského soudu docházelo v továrnách jejích čínských dodavatelů k zneužívání pracovní síly, přičemž společnost o této skutečnosti věděla. Italský gigant nyní čelí sankci v podobě šestiměsíčního zákazu jakékoli propagace.

    Vystupovat, stanice Chanel. Show Métiers d’Art zazářila v newyorském metru

    Návrhář Matthieu Blazy odhalil světu teprve svou druhou kolekci Chanel. S úterní show Métiers d'Art ovšem pouze potvrdil to, co mnozí po jeho debutu v Paříži již tušili. Že je designér na správném místě. Nedávno jmenovaný kreativní ředitel představil nejnovější show v podzemní stanici newyorského metra. Skloubil tak underground velkoměsta s francouzskou elegancí.

    A$AP Rocky a Puma mění svět sneakers. Speedcat Racing zvou na divokou jízdu

    A$AP Rocky je zpět na módní scéně. Tentokrát opět spojil síly se sportovní značkou Puma. Společně vytvořili sneakers s názvem napovídajícím mnohé, tedy Speedcat Racing. A$AP Rocky přichází do světa bot se sexy divokým detailem. Teniska nádherně propojuje motorsportovou estetiku a osobní streetwearový styl samotného legendárního rapera. 

    Generace Z propadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z běžných self-care pomocníků se v očích generace Z stává speciální sběratelský předmět. Ať už díky rozlišným značkám, nespočtu vůní měnících se s každou sezónou, nebo limitovaným edicím, klasický peeling přitahuje v koupelně čím dál větší pozornost. Stal se z něj drobný záblesk světa luxusu, který nabízí okamžité uspokojení a komercí podpořený pocit sebelásky.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―