Více

    ― Reklama ―

    Představa prostého života tradiční manželky zaujala sociální sítě. TikTok zaplnila videa hospodyněk, které se bez námahy starají o děti a pro své pracující manžele vaří vynalézavé recepty. Trend Tradwife ovšem není jen o estetických videích s domácími koláči nebo ručně vyráběným máslem. Oživuje problematický koncept, že žena patří pouze do domácnosti.

    Idea žen v domácnosti opět narůstá na popularitě

    Populární termín Tradwife, neboli tradiční manželka, označuje ženy, které v manželském svazku vyznávají „tradiční“ genderové role. Jejich život se tak točí kolem povinností v domácnosti a péče o manžela nebo děti.

    Pečení koláčů, vaření večeře o pěti chodech pro partnera, který finančně zabezpečuje domácnost, a výrobu domácího másla zvládají tyto ženy vždy nalíčené, s nadýchaným účesem, manikúrou a v neposkvrněných romantických šatech s volánky.

    Trend v poslední době nabral na obrátkách díky modelce a influencerce Nare Smith, která se proslavila estetickými videy a výrobou domácího opalovacího krému, sušenek Oreo nebo kukuřičných lupínků.

    Obsah s otevřeně křesťanským a republikánským podtónem sdílí také influencerka Estee Williams. Na TikToku propaguje představu reprezentativní, podřízené a tradiční manželky, která se obléká a líčí podle manželových preferencí a do posilovny chodí jen v jeho doprovodu.

    Tradwives propagují nerealistickou fantazii

    Estetika Tradwife je však mnohem komplexnější, než se na první pohled může zdát. Nese s sebou výrazně hlubší politický, náboženský a patriarchální kontext. Není proto divu, že na Tiktoku i v médiích vzbudila kontroverzi.

    Nehledě na víru, politické preference nebo feminismus, které jsou osobním rozhodnutím, problematičnost trendu spočívá také ve způsobu, jakým je na sociálních sítích ztvárňován. Propaguje totiž fantazie a životní styl, které jsou ovšem na hony vzdálené realitě.

    Z videí se zdá, že tradiční manželky mají čas strávit několik hodin výrobou vlastního másla, žvýkačkových lízátek nebo cereálií pro své děti. Mnozí se tak pochopitelně diví, proč ve videích nezachycují i méně atraktivní činnosti, jako je mytí toalety nebo vynášení odpadků. A kdo hlídá jejich ratolesti, zatímco natáčí video, jak s grácií sbírají zeleninu ze své pestré zahrádky?

    Trend roztáčí nebezpečnou spirálu perfekcionismu

    Přílišný perfekcionismus na sociálních sítích se tak kromě vzhledu nebo postavy začíná rozšiřovat i na péči o domácnost a mateřství. Dokonale upravené i oblečené manželky s pěti dětmi a domácnost bez jediného smítka nás krmí nerealistickou vizí domácího života, která je falešná a vyvolává v nás pocit vlastní nedostatečnosti.

    Dalším důležitým aspektem je finanční zabezpečení tradičních manželek, které jsou v tomto ohledu závislé na svých manželech. Pravdou však je, že v současné době je pro mnoho rodin nedosažitelné žít pouze z jednoho platu.

    Bezkritickým přijímáním tohoto trendu rovněž pomíjíme skutečnost, že Tradwives influencerky mají navzdory svému statusu ženy v domácnosti příjem z tvorby obsahu. V mnoha případech také patří do bohaté rodiny, která nemá problém financovat navenek perfektní, snový a luxusní život oddané manželky.

    Zdroje: The New York Times, The Washington Post, CNBC, Business of Fashion, TikTok, Instagram

    Autor článku:
    Ema Kmeťová
    Ema Kmeťováhttps://fashionup.cz/
    Ema nejčastěji přispívá články do módní rubriky, ale občas nám také přibližuje i aktuální dění ve světě beauty, zejména pokud ji zaujme nějaká kosmetická novinka nebo trend. Nejvíce si však užívá psaní o místních i zahraničních mladých módních talentech nebo analyzování přehlídek a kolekcí. Do módní žurnalistiky se zamilovala už na střední škole, když dělala svůj první rozhovor s lokálním návrhářem pro školní časopis.

    ― Reklama ―

    Trend Tradwife sklízí kritiku na více frontách. Podporuje nerealistické standardy sociálních sítí

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Představa prostého života tradiční manželky zaujala sociální sítě. TikTok zaplnila videa hospodyněk, které se bez námahy starají o děti a pro své pracující manžele vaří vynalézavé recepty. Trend Tradwife ovšem není jen o estetických videích s domácími koláči nebo ručně vyráběným máslem. Oživuje problematický koncept, že žena patří pouze do domácnosti.

    - Reklama -

    Idea žen v domácnosti opět narůstá na popularitě

    Populární termín Tradwife, neboli tradiční manželka, označuje ženy, které v manželském svazku vyznávají „tradiční“ genderové role. Jejich život se tak točí kolem povinností v domácnosti a péče o manžela nebo děti.

    Pečení koláčů, vaření večeře o pěti chodech pro partnera, který finančně zabezpečuje domácnost, a výrobu domácího másla zvládají tyto ženy vždy nalíčené, s nadýchaným účesem, manikúrou a v neposkvrněných romantických šatech s volánky.

    Trend v poslední době nabral na obrátkách díky modelce a influencerce Nare Smith, která se proslavila estetickými videy a výrobou domácího opalovacího krému, sušenek Oreo nebo kukuřičných lupínků.

    - Reklama -

    Obsah s otevřeně křesťanským a republikánským podtónem sdílí také influencerka Estee Williams. Na TikToku propaguje představu reprezentativní, podřízené a tradiční manželky, která se obléká a líčí podle manželových preferencí a do posilovny chodí jen v jeho doprovodu.

    Tradwives propagují nerealistickou fantazii

    Estetika Tradwife je však mnohem komplexnější, než se na první pohled může zdát. Nese s sebou výrazně hlubší politický, náboženský a patriarchální kontext. Není proto divu, že na Tiktoku i v médiích vzbudila kontroverzi.

    Nehledě na víru, politické preference nebo feminismus, které jsou osobním rozhodnutím, problematičnost trendu spočívá také ve způsobu, jakým je na sociálních sítích ztvárňován. Propaguje totiž fantazie a životní styl, které jsou ovšem na hony vzdálené realitě.

    Z videí se zdá, že tradiční manželky mají čas strávit několik hodin výrobou vlastního másla, žvýkačkových lízátek nebo cereálií pro své děti. Mnozí se tak pochopitelně diví, proč ve videích nezachycují i méně atraktivní činnosti, jako je mytí toalety nebo vynášení odpadků. A kdo hlídá jejich ratolesti, zatímco natáčí video, jak s grácií sbírají zeleninu ze své pestré zahrádky?

    Trend roztáčí nebezpečnou spirálu perfekcionismu

    Přílišný perfekcionismus na sociálních sítích se tak kromě vzhledu nebo postavy začíná rozšiřovat i na péči o domácnost a mateřství. Dokonale upravené i oblečené manželky s pěti dětmi a domácnost bez jediného smítka nás krmí nerealistickou vizí domácího života, která je falešná a vyvolává v nás pocit vlastní nedostatečnosti.

    Dalším důležitým aspektem je finanční zabezpečení tradičních manželek, které jsou v tomto ohledu závislé na svých manželech. Pravdou však je, že v současné době je pro mnoho rodin nedosažitelné žít pouze z jednoho platu.

    Bezkritickým přijímáním tohoto trendu rovněž pomíjíme skutečnost, že Tradwives influencerky mají navzdory svému statusu ženy v domácnosti příjem z tvorby obsahu. V mnoha případech také patří do bohaté rodiny, která nemá problém financovat navenek perfektní, snový a luxusní život oddané manželky.

    Zdroje: The New York Times, The Washington Post, CNBC, Business of Fashion, TikTok, Instagram

    ― Reklama ―

    Čtení je opět v módě. Interiérový trend diktuje nekonečné zásoby knih

    Čtení je koníček, kteří mnozí z nás s rozmachem moderních technologií opustili. Zdá se ovšem, že opět přichází do módy. Svět interiérového designu totiž dobývá trend s názvem Bookshelf Wealth. Jeho esencí je láska ke knihám, která diktuje zaplněné police oblíbených příběhů a předmětů od podlahy ke stropu. Klíčem k úspěchu je však autenticita.

    Kim Kardashian jako kulturní zbraň značky Balenciaga. Co bude dál?

    Když Kim Kardashian poprvé vkročila na červený koberec zahalená v černém body Balenciaga, zakrývající i obličej, bylo jasné, že se rodí zásadní módní moment. Spojení Kim a návrháře Demny Gvasalia přerostlo běžné partnerství mezi celebritou a značkou. Jejich vztah se stal kulturním fenoménem a zapsal se do historie stejně jako Alexander McQueen a Kate Moss. Oba redefinovali, co znamená být ikonou.

    Česko má jasno. Do boje o Oscara pošle dokument Ještě nejsem, kým chci být

    Dokument režisérky Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být získal další uznání. Česká filmová a televizní akademie ho vyšle do boje o Oscara. Usilovat bude o výhru v kategorii mezinárodní celovečerní film. Snímek sleduje příběh fotografky Libuše Jarcovjákové a zachycuje underground 80. let v Československu i útěk do Západního Berlína.

    Valentino čekají změny. Jacopo Venturini opouští pozici CEO značky

    Módní dům Valentino ve čtvrtek oznámil nečekanou zprávu. Zveřejnil totiž, že se na základě oboustranné dohody rozhodl propustit dosavadního generálního ředitele Jacopa Venturini. Příčinou odchodu jsou osobní důvody. Prozatím není jasné, kdo na prázdné křeslo CEO usedne nyní. Alessandro Michele však zůstává kreativním ředitelem.

    Flip phone je zpět. Vrací se v moderní a futuristické podobě

    Kdysi působil jako nezbytný módní doplněk Paris Hilton. Dnes se k němu vrací generace Z, módní svět i technologické značky. Zaklápěcí telefon, dříve symbol stylu a později relikt doby, se stává ikonou, která už dávno neslouží jen k volání. Flip phone v sobě nyní spojuje nostalgii s moderní technologií a estetiku s přesvědčením, že offline je nový luxus.

    Torpedo tenisky dávají sbohem objemu. Na řadu přichází aerodynamika

    V módě se často střídají extrémy. Po éře objemných tenisek, robustních podrážek a nepřehlédnutelné siluety přichází protipól. Torpedo tenisky, jak se říká novému typu subtilní obuvi, se letos stávají odpovědí na únavu z chunky sneaker trendu. Jsou štíhlé, hladké, až aerodynamické. Přinášejí zpět jistou samozřejmost a nenápadnou eleganci, která kontrastuje s energickým a často přehnaným stylem generace Z.

    Archiv přestal být vzpomínkou. Dnes určuje, co považujeme za nové

    Trend slow fashion není tím hlavním důvodem, proč návrháři v poslední době sahají do vlastních archivů. Marketingová oddělení reagují na rostoucí zájem o vizuály z minulého století. Fotografie a videa z 80. a 90. let sbírají na sociálních sítích statisíce likes a sdílení. Právě takové okamžiky dokazují, že veřejnost stále miluje dobovou pompéznost a ikonický glam z doby, kdy trh nebyl tak přesycený jako v současnosti.

    Adidas a Willy Chavarria sdílí omluvu. Mexiko je viní z přivlastnění tradiční obuvi

    Společnost Adidas a návrhář Willy Chavarria čelí tvrdé kritice poté, co odhalili nejnovější spolupráci v podobě tenisek Oaxaca Slip On. Jedná se o obuv, která odkazuje na tradiční kožené mexické "huarache" sandály. Inspiraci ovšem tvůrci zpočátku neuznali. O víkendu ovšem vydali oficiální omluvu poté, co je Mexiko obvinilo z kulturního přivlastňování.

    Jachty jako symbol luxusního léta. Nesou v sobě příběh i odraz dnešního světa

    Ležíte na přídi, příjemně vás ovívá mořský vánek, na kůži dopadají sluneční paprsky a pod vámi se třpytí tyrkysová hladina. Sociální sítě oslavují jachty jako symbol perfektního léta. Trend jachtingu má za sebou bohatou historii. Zatímco dříve jachty ohromovaly zlatými detaily, dnes vynikají tichou elegancí. Jachty odrážejí hodnoty i náladu současné doby. Proměňují se spolu s naší představou o skutečném bohatství.

    Relax s přidanou hodnotou. Objevte v letní pauze feministické knihy

    Typicky letní čtení evokuje vášnivé romány nebo dobrodružné příběhy. Vytoužená pauza však může sloužit také jako vhodný čas pro edukaci. Spojte odpočinek se vzděláváním a otevřete letos v létě feministické knihy, které vás jen tak nepustí. Dozvědět se můžete více o roli intimity nejen ve vztazích, menstruaci nebo toxických aspektech ženskosti.

    Spoilery zatloukají hřebík do rakve filmů. Ničí sociální sítě zážitek z kina?

    Natáčení pokračování ikonického snímku Ďábel nosí Pradu vyvolalo nejen vlnu nadšení, ale i kritiky. Nekonečné spoilery v podobě fotek z natáčení a podrobných analýz jednotlivých outfitů vyvolávají obavy nejen ze strany zatvrzelých fanoušků. Co s takovým tempem z teprve chystaného filmu zbyde? A nekazí sociální sítě klasické filmové kouzlo?

    Moodboardy střídají influencery. Pinterest je největší trendsetter všech dob

    Mění se způsob, jakým sledujeme a předvídáme módu. Zatímco dříve dominovali influenceři, dnes stále více z nás, včetně návrhářů a módních značek, sahá po jiném nástroji. V roce 2025 je Pinterest považovaný za nezbytnou sociální síť pro každého, kdo chce být v obraze. Nejde jen o platformu pro ukládání hezkých obrázků, ale o silný predikční nástroj, který udává směr nejen v módě, ale také beauty a vizuální kultuře.

    Od popelnic k Pradě. Harris Dickinson září před i za kamerou

    Když značka Prada letos v lednu oznámila, že jednou z jejích nových tváří bude britský herec Harris Dickinson, sázela na jeho civilnost. V kampani neztělesňuje žádnou roli, je hlavní postavou svého vlastního příběhu. A ten se rozběhl opravdu naplno. Dickinson na festivalu v Cannes uvedl povedený režisérský debut Pobuda. Chystá se také na roli Johna Lennona a spekuluje se, že by mohl být novým agentem 007.

    Zastavte nákupy s expirací. Poděkuje vám peněženka i váš styl

    Ve světě módy čelíme neustálému tlaku. Nejen, že se střídají sezóny, ale i mikro trendy. Co se v pondělí objeví na TikToku, může být ve středu vyprodané a v pátek zastaralé. Koloběh vytváří negativní fenomén, takzvané nákupy s expirací. Produkty, které nejsou stvořené pro dlouhodobé nošení, ale momentální uspokojení. Jako bychom si místo oblečení kupovali krátkodobý dopaminový boost.

    Vlasový parfém dobývá beauty svět. Dopřejte svému účesu vlastní vůni

    Vlasový parfém nesmí chybět. Svět vůní zažívá v poslední době drobnou, přesto výraznou proměnu. Klasické parfémy doplňuje nová generace voňavých produktů, která přináší nejen krásnou vůni, ale i péči. Vlasové parfémy se z okrajové kategorie tiše přesunuly mezi must-have položky a vypadá to, že letošek bude jejich definitivním průlomem.

    Zendaya posiluje partnerství s On. Spolu s Law Roach navrhla tenisky

    Herečka Zendaya zahájila další kapitolu spolupráce se značkou On. Ve čtvrtek totiž odhalila tenisky s názvem Cloudzone Moon, které navrhla společně se svým stylistou Law Roach. Doprovodná kampaň Be Every You se točí kolem motivů pohybu a duality. Zendaya v ní navíc nabádá k tomu, abychom se nebáli přijmout všechny stránky naší osobnosti.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―