Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    V době, kdy jsou pro mladou generaci nedosažitelné cíle, jako je vlastní bydlení nebo nové auto, se pozornost přesouvá k menším, ale intenzivnějším formám potěšení. Proto na scénu přichází fine dining. Ne jako obyčejná nutnost, ale nový symbol statusu. Generace Z, která vyrůstala v digitálním světě a zažila pandemii i ekonomické turbulence, si začala cenit každodenních radostí, jež jsou dostupné, ale výjimečné. 

    Jemně našlehané matcha latte, minimalisticky servírované avokádo na chlebu či večeře v michelinské restauraci. To vše se stává součástí identity a vyjádřením životního stylu. Módní domy posun ve vnímání luxusu rychle zachytily. Už dávno nestačí prodávat jen kabelky a oblečení. Dnes nabízejí celý svět, do kterého může zákazník vstoupit. Restaurace a kavárny se tak stávají prodlouženou rukou brandů, které skrze fine dining vytvářejí nový způsob, jak žít jejich estetiku. 

    Reagují i největší módní domy. Už nejde o estetický zážitek, ale o moderní must-have

    Například módní dům Saint Laurent se spojil s losangeleskou restaurací Sushi Park a vytvořil tak gastronomický pop-up zážitek v Paříži, kde večeře stojí přes 200 eur na osobu. Prada zase v Šanghaji otevřela restauraci Mi Shang, představující opulentní mix italské kuchyně a čínských chutí, který navíc vizuálně doprovodil režisér Wong Kar-wai. Louis Vuitton sází na LV The Place Bangkok, kavárnu a restauraci, jež jsou ztělesněním značky v kulinární podobě.

    Proč jsou ale trendy a fine dining zážitky tak přitažlivé právě pro generaci Z? Odpověď tkví v kombinaci estetiky, autenticity a sebeprezentace. Mladá generace totiž sleduje, co jí, odkud to pochází a jak to vše vypadá na fotce. Smoothie za 19 dolarů proto není pouhý drink, je to v podstatě symbol. Symbol péče o sebe, schopnosti si „něco dovolit“, i jedinečného estetického zážitku. 

    Zdroj: Louis Vuitton

    Nový význam slova fine dining? Hlavní roli hraje touha „moct si něco dovolit“

    Fine dining není jen o explozi chutí a extravagantním jídle. Je to performance. Zážitek. Příběh, který může vyprávět, sdílet a přetvářet identity. Jídlo se tak oficiálně stává novým jazykem luxusu. Tichým, ale o to výmluvnějším. Luxusní značky jsou si toho stoprocentně vědomy. Když módní dům Loewe pozval své klienty na exkluzivní večeři připravenou týmem Balbosté, šlo o ponoření do světa značky, která tímto způsobem komunikuje své hodnoty, styl a emoce. 

    @alyssaantocii

    insane

    ♬ original sound – lyss

    Balenciaga dokonce spojil síly s řetězcem Erewhon a vytvořil nejen merch, ale i speciální džus. Ano, luxusní džus. Pro někoho absurdní, pro jiného manifest životního stylu. V době, kdy je těžké šetřit na dům, si lidé raději dopřejí menší, ale okamžité symboly luxusu, jako dokonalou večeři či doslova avantgardní latte. Vysoká móda na to reaguje. Přesouvá se z přehlídkových mol do kuchyní, kde dál vytváří sny. Možná se změnily kulisy, ale touha po výjimečnosti zůstává. A pro generaci Z se právě jídlo stalo její nejchutnější podobou.

    Zdroje: Culted, WWD, Grazia, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Spojení vysoké módy a fine dining. Pro generaci Z je jídlo symbolem luxusu

    V době, kdy jsou pro mladou generaci nedosažitelné cíle, jako je vlastní bydlení nebo nové auto, se pozornost přesouvá k menším, ale intenzivnějším formám potěšení. Proto na scénu přichází fine dining. Ne jako obyčejná nutnost, ale nový symbol statusu. Generace Z, která vyrůstala v digitálním světě a zažila pandemii i ekonomické turbulence, si začala cenit každodenních radostí, jež jsou dostupné, ale výjimečné. 

    Jemně našlehané matcha latte, minimalisticky servírované avokádo na chlebu či večeře v michelinské restauraci. To vše se stává součástí identity a vyjádřením životního stylu. Módní domy posun ve vnímání luxusu rychle zachytily. Už dávno nestačí prodávat jen kabelky a oblečení. Dnes nabízejí celý svět, do kterého může zákazník vstoupit. Restaurace a kavárny se tak stávají prodlouženou rukou brandů, které skrze fine dining vytvářejí nový způsob, jak žít jejich estetiku. 

    Reagují i největší módní domy. Už nejde o estetický zážitek, ale o moderní must-have

    Například módní dům Saint Laurent se spojil s losangeleskou restaurací Sushi Park a vytvořil tak gastronomický pop-up zážitek v Paříži, kde večeře stojí přes 200 eur na osobu. Prada zase v Šanghaji otevřela restauraci Mi Shang, představující opulentní mix italské kuchyně a čínských chutí, který navíc vizuálně doprovodil režisér Wong Kar-wai. Louis Vuitton sází na LV The Place Bangkok, kavárnu a restauraci, jež jsou ztělesněním značky v kulinární podobě.

    Proč jsou ale trendy a fine dining zážitky tak přitažlivé právě pro generaci Z? Odpověď tkví v kombinaci estetiky, autenticity a sebeprezentace. Mladá generace totiž sleduje, co jí, odkud to pochází a jak to vše vypadá na fotce. Smoothie za 19 dolarů proto není pouhý drink, je to v podstatě symbol. Symbol péče o sebe, schopnosti si „něco dovolit“, i jedinečného estetického zážitku. 

    Zdroj: Louis Vuitton

    Nový význam slova fine dining? Hlavní roli hraje touha „moct si něco dovolit“

    Fine dining není jen o explozi chutí a extravagantním jídle. Je to performance. Zážitek. Příběh, který může vyprávět, sdílet a přetvářet identity. Jídlo se tak oficiálně stává novým jazykem luxusu. Tichým, ale o to výmluvnějším. Luxusní značky jsou si toho stoprocentně vědomy. Když módní dům Loewe pozval své klienty na exkluzivní večeři připravenou týmem Balbosté, šlo o ponoření do světa značky, která tímto způsobem komunikuje své hodnoty, styl a emoce. 

    @alyssaantocii

    insane

    ♬ original sound – lyss

    Balenciaga dokonce spojil síly s řetězcem Erewhon a vytvořil nejen merch, ale i speciální džus. Ano, luxusní džus. Pro někoho absurdní, pro jiného manifest životního stylu. V době, kdy je těžké šetřit na dům, si lidé raději dopřejí menší, ale okamžité symboly luxusu, jako dokonalou večeři či doslova avantgardní latte. Vysoká móda na to reaguje. Přesouvá se z přehlídkových mol do kuchyní, kde dál vytváří sny. Možná se změnily kulisy, ale touha po výjimečnosti zůstává. A pro generaci Z se právě jídlo stalo její nejchutnější podobou.

    Zdroje: Culted, WWD, Grazia, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Luxury Insights: Missoni bourá vlastní hranice. Láká na apartmány v Dubaji

    Hranice vysoké módy a dalších odvětví luxusního průmyslu začínají blednout. Missoni je jen jednou z řady legendárních značek, jež v poslední době zkoumají svět exkluzivních nemovitostí. Módní dům koncem listopadu oznámil svou nejnovější investici, a to rezidenční projekt na Dubajských ostrovech. Spolupracuje na něm s tamní společnosti Octa Development.

    Je rapper EsDeeKid herec Timothée Chalamet? Konspirační teorie nabírá na obrátkách

    Internet pracuje ve zvláštním rytmu. Chvíli sklouzává k absurditě, chvíli k fascinující přesnosti. Nejnovější virální konspirační teorie přiřazuje Timothéeho Chalamet k anonymnímu rapperovi EsDeeKid, hvězdě současné britské scény. Oba spojuje záhadná aura, stejné oči a schopnost přitahovat pozornost milionů. Trend se rozvíjí rychlostí, která připomíná spíše kulturní experiment než klasický bulvární příběh. Vzniká tím fenomén, jenž si nárokuje vlastní místo v digitálním panoptiku.

    Móda v kostce: Zemřela designérka Pam Hogg a Jacquemus má první skiwear řadu

    Zemřela skotská návrhářka Pam Hogg, jež oblékala Kate Moss, Kylie Minogue i Rihannu. Jonathan Anderson odhalil první vizi pánské kolekce pro podzim roku 2026 a Jacquemus společně s Nike představil svou první skiwear řadu. Gucci zamíří se svou příští cruise kolekcí do New Yorku a společnost EssilorLuxottica je připravená odkoupit podíl značky Giorgio Armani.

    Kim Kardashian dělí internet. Vynesla kontroverzní Birkin bag ze sloní kůže

    Kim Kardashian se v seriálu All’s Fair objevila s kabelkou Birkin, která dle znalců pochází z kůže afrického slona. Luxusní svět okamžitě vytvořil dva tábory. Na jedné straně stojí hlasití kritici, na druhé fascinovaní sběratelé. Elephant Leather Birkin patří k nejvzácnějším kabelkám Hermès, jejichž výroba však skončila před několila dekádami. Sociální sítě se po odvysílání epizody změnily v jeviště, kde vedle morálního rozhořčení roste posedlost cenovkou a investičním potenciálem.

    Když pouliční styl vzývá luxus. Pharrell Williams čerpá ze skateboardové obuvi

    Skateboardová obuv zaznamenává výrazný návrat na módní scénu, a právě na tento trend reaguje i Pharrell Williams. Pro Louis Vuitton představil model LV Tilted, který spojuje pouliční estetiku s luxusem francouzské značky. Nové pánské tenisky vycházejí z vintage nízkých skateboardových bot z přelomu milénia, jejichž siluetu reinterpretují v moderním duchu.

    Zima se neúprosně blíží. Jak se stát ledovou královnou letošní sezóny?

    Pomalu nám venku přituhuje a všichni už oprašujeme kabáty a kožichy na letošní zimu. Pokud chcete vládnout sněhovému počasí, zapomeňte na minimalismus a šeď. Prosviťte mráz a tmu třpytem, metalickými tóny, zvířecími vzory a elegancí hodné královny. Ať už si zvolíte look městské bohyně, nebo princezny mrazu, nebojte se svého půvabu a síly vlastního stylu.

    Móda v kostce: Swarovski rozzářil Paříž a Marty Supreme má merch

    Značky vítají Vánoce pomocí kampaní, ale i speciálních výloh či pop-upů. Výjimkou není ani společnost Swarovski, jež letos rozsvítila Avenue des Champs-Élysées. Louis Vuitton oznámil, že cruise kolekci pro rok 2027 odhalí v New Yorku. Dr. Martens a Marc Jacobs revidují Kiki Boot a Nike servíruje polívku v Číně. Timothée Chalamet vydal merch k filmu Marty Supreme.

    Louis Vuitton a Assouline vydali knihu. Vypráví 150 let historie módního domu

    Vydavatelství Assouline ve spolupráci s Louis Vuitton uvádí knihu From Louis to Vuitton. Sleduje vývoj módního domu od jeho založení až po současnost. Autor Arthur Dreyfus zpracoval 406 stran a 320 obrazových materiálů do formy vizuální kroniky značky, jež definuje francouzský luxus. Předmluvu napsal prezident a CEO Louis Vuitton Pietro Beccari. Kniha již vyšla a okamžitě se stala jedním z nejdiskutovanějších titulů letošní módní knihovny.

    Luxury Insights: Sen pouště na obzoru. Saúdská Arábie plánuje první luxusní vlak

    Saúdská Arábie posouvá hranice lokálního luxusu. Koncem příštího roku přivítá svůj první luxusní vlak s názvem The Dream of the Desert. Na cestě dlouhé až 1300 kilometrů představí klenoty země, a to jak za okny, tak uvnitř vytříbeného interiéru. Veřejnost koncem října dostala možnost spatřit první návrhy exkluzivního projektu slibujícího nezapomenutelné zážitky.

    Dialog dvou velikánů. La Galerie Dior pohostí tvorbu Azzedine Alaïa

    La Galerie Dior vzdává hold jednomu z největších jmen módního světa. Od středy 19. listopadu zpřístupní výstavu Azzedine Alaïa's Dior Collection, jež připomíná odkaz věhlasného tuniského návrháře. Designér proslul nejen svými bodycon róbami, ale i vášní pro sběratelství vysoké módy. Značnou část jeho sbírky pak tvořily právě návrhy z dílny samotného Christiana Dior.

    Valentino Rockstud se vrací. Uspěje řada i mimo šatníky poběhlic z Prahy 1?

    Podpatky Valentino Rockstud se nečekaně objevily v teaseru Ďábel nosí Pradu 2 a na pár sekund ovládly internet. Detail, který kdysi symbolizoval italskou představu o okázalém luxusu, získává nový popkulturní moment. Značka i film pracují s obuvnickým dramatem, díky němuž získává Rockstud čerstvý impulz. Vizuální síla traileru připomíná, že pro Valentino typické kování není zatraceno, jak se v posledních letech mohlo zdát. Otázka však míří jinam. Co tenhle návrat udělá s jeho pověstí v módním mini světě Praha 1?

    Darujte nadčasový klenot. Pánské hodinky ovládá retro i tradice

    Nabídka pánských hodinek letos na Vánoce překračuje hranice obvyklého dárku. Vedle kultovních jmen, jako je Audemars Piguet nebo Breguet, stojí Tissot, Citizen či Casio. Značky, které dokazují, že i rozumná investice může mít špičkový design a charisma. Trendy ukazují dvě linie. Návrat k tradičním "maskulinním" hodinkám a fascinaci digitální retro estetikou. Ať už jde o titanové chronografy, mramorované ciferníky, nebo ručně rytá loga, letošní výběr má společný cíl. Udělat z času zážitek.

    Elie Saab rozšiřuje působení. Navrhne design tryskáče Bombardier

    Luxusní značka Elie Saab zkoumá nové vody. Módní dům známý především pro své dechberoucí haute couture kolekce již dříve okusil navrhování exkluzivních rezidencí, hotelů nebo jacht. S nejnovějším projektem se ovšem podívá až do oblak. Navrhne totiž interiér tryskáče z dílny společnosti Bombardier. Design modelu Global 8000 hodlají společně odhalit příští rok.

    TikTok Highlights: Sociální síť pohltila obsese „peptide stacking“

    Milovníci wellness a fitness tipů na platformě TikTok podlehli nové vášni. Tentokrát mezi sebou sdílejí metodu přezdívanou "peptide stacking". Jedná se o kombinace peptidů, od nichž si slibují rychlejší spalování tuků a regeneraci po posilování nebo více energie. Virální trik však nepodporují relevantní ověřené studie a odborníci proto radí se mu raději obloukem vyhnout.

    Met Gala 2026 zná své téma. Costume Art propojí vysokou módu s uměním

    Metropolitní muzeum umění v New Yorku již nyní přesouvá svou pozornost na příští rok. Zástupci tamního Costume Institute totiž v pondělí oznámili téma příští módní výstavy. Odvíjí se od něj rovněž dress code, v němž se v roce 2026 ponese proslulé Met Gala. Exhibice s názvem Costume Art připomene červenou nit napevno spojující klasické umění a svět vysoké módy.

    Trendy kabelky mažou hranice soukromí. Jaro 2026 definuje zranitelnost

    Příští jarní a letní sezóna působí na pozadí usychajícího listí a neoblomného chladu jako na míle vzdálená. Módní svět má přesto již nyní jasno, co ji definuje. Poslední vlna světových týdnů módy promluvila jasně, soukromí posouvá své hranice. Návrháři odhalili otevřené kabelky, často jen s jedním uchem, jež reflektují bouřlivou dobu a lákají svou zranitelností.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―