Více

    ― Reklama ―

    V době, kdy jsou pro mladou generaci nedosažitelné cíle, jako je vlastní bydlení nebo nové auto, se pozornost přesouvá k menším, ale intenzivnějším formám potěšení. Proto na scénu přichází fine dining. Ne jako obyčejná nutnost, ale nový symbol statusu. Generace Z, která vyrůstala v digitálním světě a zažila pandemii i ekonomické turbulence, si začala cenit každodenních radostí, jež jsou dostupné, ale výjimečné. 

    Jemně našlehané matcha latte, minimalisticky servírované avokádo na chlebu či večeře v michelinské restauraci. To vše se stává součástí identity a vyjádřením životního stylu. Módní domy posun ve vnímání luxusu rychle zachytily. Už dávno nestačí prodávat jen kabelky a oblečení. Dnes nabízejí celý svět, do kterého může zákazník vstoupit. Restaurace a kavárny se tak stávají prodlouženou rukou brandů, které skrze fine dining vytvářejí nový způsob, jak žít jejich estetiku. 

    Reagují i největší módní domy. Už nejde o estetický zážitek, ale o moderní must-have

    Například módní dům Saint Laurent se spojil s losangeleskou restaurací Sushi Park a vytvořil tak gastronomický pop-up zážitek v Paříži, kde večeře stojí přes 200 eur na osobu. Prada zase v Šanghaji otevřela restauraci Mi Shang, představující opulentní mix italské kuchyně a čínských chutí, který navíc vizuálně doprovodil režisér Wong Kar-wai. Louis Vuitton sází na LV The Place Bangkok, kavárnu a restauraci, jež jsou ztělesněním značky v kulinární podobě.

    Proč jsou ale trendy a fine dining zážitky tak přitažlivé právě pro generaci Z? Odpověď tkví v kombinaci estetiky, autenticity a sebeprezentace. Mladá generace totiž sleduje, co jí, odkud to pochází a jak to vše vypadá na fotce. Smoothie za 19 dolarů proto není pouhý drink, je to v podstatě symbol. Symbol péče o sebe, schopnosti si „něco dovolit“, i jedinečného estetického zážitku. 

    Zdroj: Louis Vuitton

    Nový význam slova fine dining? Hlavní roli hraje touha „moct si něco dovolit“

    Fine dining není jen o explozi chutí a extravagantním jídle. Je to performance. Zážitek. Příběh, který může vyprávět, sdílet a přetvářet identity. Jídlo se tak oficiálně stává novým jazykem luxusu. Tichým, ale o to výmluvnějším. Luxusní značky jsou si toho stoprocentně vědomy. Když módní dům Loewe pozval své klienty na exkluzivní večeři připravenou týmem Balbosté, šlo o ponoření do světa značky, která tímto způsobem komunikuje své hodnoty, styl a emoce. 

    @alyssaantocii

    insane

    ♬ original sound – lyss

    Balenciaga dokonce spojil síly s řetězcem Erewhon a vytvořil nejen merch, ale i speciální džus. Ano, luxusní džus. Pro někoho absurdní, pro jiného manifest životního stylu. V době, kdy je těžké šetřit na dům, si lidé raději dopřejí menší, ale okamžité symboly luxusu, jako dokonalou večeři či doslova avantgardní latte. Vysoká móda na to reaguje. Přesouvá se z přehlídkových mol do kuchyní, kde dál vytváří sny. Možná se změnily kulisy, ale touha po výjimečnosti zůstává. A pro generaci Z se právě jídlo stalo její nejchutnější podobou.

    Zdroje: Culted, WWD, Grazia, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek je redaktorem a správcem sociálních sítí FashionUP. Ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější.

    ― Reklama ―

    Spojení vysoké módy a fine dining. Pro generaci Z je jídlo symbolem luxusu

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    V době, kdy jsou pro mladou generaci nedosažitelné cíle, jako je vlastní bydlení nebo nové auto, se pozornost přesouvá k menším, ale intenzivnějším formám potěšení. Proto na scénu přichází fine dining. Ne jako obyčejná nutnost, ale nový symbol statusu. Generace Z, která vyrůstala v digitálním světě a zažila pandemii i ekonomické turbulence, si začala cenit každodenních radostí, jež jsou dostupné, ale výjimečné. 

    - Reklama -

    Jemně našlehané matcha latte, minimalisticky servírované avokádo na chlebu či večeře v michelinské restauraci. To vše se stává součástí identity a vyjádřením životního stylu. Módní domy posun ve vnímání luxusu rychle zachytily. Už dávno nestačí prodávat jen kabelky a oblečení. Dnes nabízejí celý svět, do kterého může zákazník vstoupit. Restaurace a kavárny se tak stávají prodlouženou rukou brandů, které skrze fine dining vytvářejí nový způsob, jak žít jejich estetiku. 

    Reagují i největší módní domy. Už nejde o estetický zážitek, ale o moderní must-have

    Například módní dům Saint Laurent se spojil s losangeleskou restaurací Sushi Park a vytvořil tak gastronomický pop-up zážitek v Paříži, kde večeře stojí přes 200 eur na osobu. Prada zase v Šanghaji otevřela restauraci Mi Shang, představující opulentní mix italské kuchyně a čínských chutí, který navíc vizuálně doprovodil režisér Wong Kar-wai. Louis Vuitton sází na LV The Place Bangkok, kavárnu a restauraci, jež jsou ztělesněním značky v kulinární podobě.

    Proč jsou ale trendy a fine dining zážitky tak přitažlivé právě pro generaci Z? Odpověď tkví v kombinaci estetiky, autenticity a sebeprezentace. Mladá generace totiž sleduje, co jí, odkud to pochází a jak to vše vypadá na fotce. Smoothie za 19 dolarů proto není pouhý drink, je to v podstatě symbol. Symbol péče o sebe, schopnosti si „něco dovolit“, i jedinečného estetického zážitku. 

    - Reklama -

    Zdroj: Louis Vuitton

    Nový význam slova fine dining? Hlavní roli hraje touha „moct si něco dovolit“

    Fine dining není jen o explozi chutí a extravagantním jídle. Je to performance. Zážitek. Příběh, který může vyprávět, sdílet a přetvářet identity. Jídlo se tak oficiálně stává novým jazykem luxusu. Tichým, ale o to výmluvnějším. Luxusní značky jsou si toho stoprocentně vědomy. Když módní dům Loewe pozval své klienty na exkluzivní večeři připravenou týmem Balbosté, šlo o ponoření do světa značky, která tímto způsobem komunikuje své hodnoty, styl a emoce. 

    @alyssaantocii

    insane

    ♬ original sound – lyss

    Balenciaga dokonce spojil síly s řetězcem Erewhon a vytvořil nejen merch, ale i speciální džus. Ano, luxusní džus. Pro někoho absurdní, pro jiného manifest životního stylu. V době, kdy je těžké šetřit na dům, si lidé raději dopřejí menší, ale okamžité symboly luxusu, jako dokonalou večeři či doslova avantgardní latte. Vysoká móda na to reaguje. Přesouvá se z přehlídkových mol do kuchyní, kde dál vytváří sny. Možná se změnily kulisy, ale touha po výjimečnosti zůstává. A pro generaci Z se právě jídlo stalo její nejchutnější podobou.

    Zdroje: Culted, WWD, Grazia, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Snídaně jako nejdůležitější jídlo dne. Longevity odborníci nesouhlasí

    Na snídani má každý názor. Někdo ji miluje, jiný považuje za ztrátu času. Někdo snídá hned po probuzení, jiný ranní rituál nechá až na jedenáctou, nebo ho nepodstoupí vůbec. Zatímco večeře je společenská událost a oběd čas na pauzu, snídaně bývá často přehlížená. Ale právě v tom tkví její kouzlo. Není o pravidlech, ale o zvyku. A přitom je to právě první jídlo dne, které ukrývá sílu určit, jak se budete cítit celý den.

    Dries Van Noten, Yohji Yamamoto i Rick Owens. Pařížský týden módy nekončí

    Paříž zaplavila móda a nikam se nechystá. Tamní týden pánské módy ještě nekončí. Řadu pro jaro a léto roku 2026 představil například Rick Owens, který modely v dekonstruovaných návrzích nechal projít vodou. Dries Van Noten odhalil první pánskou kolekci nového kreativního ředitele Juliana Klausner a Yohji Yamamoto zreflektoval současné dění.

    Pánové, sandály jsou povoleny. Dokonce i s ponožkami

    Letní sezóna 2025 přináší pro pánská chodidla jednu jasnou zprávu. Ukazovat prsty je naprosto v pořádku. Z červených koberců mizí lakované polobotky, místo nich nastupují páskové sandály, Birkenstocks, a dokonce i žabky od luxusních značek. Jonathan Bailey se v Londýně ukázal v minimalistických flip flops od The Row, zatímco Simon Baker si v Sardinii vystačil s Birkenstock Kyoto. 

    Sardinky dobývají pevninu. Staly se nejnovější obsesí letošního léta

    Sociální síť TikTok vytvořila další trend inspirovaný jídlem. Letošní léto však tentokrát nepohltí roztomilé ovoce nebo zelenina, ale sardinky. Postupně se začaly objevovat na plakátech, obalech telefonů, plážových taškách i oversized tričkách. Ukazují nejen trvající oblibu "coastal" a "fisherman" estetik, ale rovněž touhu po osobitosti a letní hravosti.

    Montblanc pronikl do světa filmu. Naverboval režiséra Wese Anderson

    Luxusní značka Montblanc rozšiřuje své portfolio. V nejnovější kampani totiž objevuje filmovou scénu. Ve čtvrtek odhalila spolupráci se světově uznávaným režisérem Wesem Anderson. Ten pro značku vytvořil speciální krátký film, doplněný také o fotografie, a to za asistence svých oblíbených herců. Režisér se v kampani dokonce sám objevuje.

    Má nový Harry Potter šanci? Chystaný seriál budí kontroverze

    Kouzelnický svět Harryho Pottera se opět probouzí k životu. Sociální sítě křižují vášnivé diskuze o chystaném seriálu, založeném na sedmi původních knihách, jenž má na televizní obrazovky dorazit koncem roku 2026. Nedávné informace o castingu pak rozvířily pochyby o tom, zda má nejnovější projekt z dílny HBO u věrných fanoušků vůbec šanci.

    Marni má volný trůn. Módní dům oznámil odchod návrháře Francesca Risso

    Zdá se, že kolotoč výměny kreativních ředitelů ještě nekončí. Ticho, které na módní scéně nastalo po dosazení Jonathana Anderson do vedení všech sekcí Dior, skončilo. Přerušilo ho nečekané oznámení módního domu Marni. Po téměř 10 letech se loučí se svým kreativním ředitelem, Francescem Risso. Kdo ho nahradí je prozatím neznámé.

    Krása střídá nádheru. Praktické SPF balzámy maskují ochranu za elegantní líčení

    Více produktů v jednom je vždy praktická volba. Ne vždy sice takový výrobek nutně znamená perfektní účinek na všech frontách, SPF balzámy se ale rozhodně řadí mezi svaté grály léta. Vylepší každodenní kosmetickou rutinu nejen ochranou proti slunci, zároveň nabídnou buď decentní zabarvení, nebo dokonce podmanivé zvýraznění rtů.

    Léto volá po extra péči. Změny žádá i pánská kosmetika

    Letní paprsky neznamenají pouze slibně třpytící se hladinu jezer, rozpouštějící se lahodnou zmrzlinu a teplem prosycené dny. Spolu s jejich sílou roste rovněž nutnost obměny kosmetické taštičky. Výjimkou není ani pánská skin care, jež si v následujících horkých měsících žádá revizi. Neobejdete se bez hydratačních, ani zklidňujících pomocníků.

    Proč byste měli znát umělkyni Lisu Jahovic? Přetváří předměty na kinetické sochy

    Věci, které většina lidí přehlédne, ona pozoruje se zneklidňující intenzitou. Lisa Jahovic, britská umělkyně působící v Londýně, se nespecializuje na monumentální plátna, ani výkřiky instalací. Její disciplína se těžko zařazuje. Osciluje mezi fotografií, filmem a sochařstvím, a přitom zůstává osobitá. Zatímco jiní umělci hledají inspiraci ve výjimečných událostech, Jahovic se obrací k obyčejnosti.

    Móda v kostce: Carolina Herrera vítá nový parfém a Max Mara láká na cruise 2026

    Italský módní dům Max Mara představil ve své cruise kolekci pro rok 2026 vrchol italské elegance. Překvapivě nenucenou resort řadu vydal pro Valentino také návrhář Alessandro Michele. Carolina Herrera uvádí nový parfém La Bomba a Emma Chamberlain spolupracuje s platformou Pinterest. Manolo Blahnik sponzoruje výstavu o Marii Antoinette.

    Léto ve znamení detoxu. Interiérové trendy čerpají z venkova

    Přehlcenost sociálních sítí, touha po hlubokém odpočinku a návrat k dávným kořenům. To vše definuje letošní léto nejen na poli módy. Interiérové trendy diktují útěk k přírodním materiálům, tlumeným tónům a vintage úlovkům. Jako inspirace slouží idylický venkovský život plný domácího chleba a šťavnatých úlovků z opečovávané zahrady.

    Zdání často klame. U těchto kousků si online nákupy raději odpusťte

    Online nákupy mají řadu nesporných výhod. Od úspory času až po obrovský výběr, ve většině případech jednoduše vyhrávají na plné čáře. Existují ovšem módní kousky, u kterých se pohodlnost při nákupu nevyplácí. Ne vždy lze velikost, střih a barvu odhadnout virtuálně. Mnohem lepší službu vám udělají "staré dobré" kamenné prodejny.

    Módní průmysl musí obrátit. Brodí se krizí devastující nadprodukce

    Škodlivé dopady módního průmyslu na životní prostředí nejsou žádným tajemstvím. Přesto je jeden z největších problémů módní scény často v tichosti odsouván do pozadí. Právě na něj upozornil report udržitelné show Source Fashion. Zvýraznil totiž alarmující krizi nadprodukce, jež za sebou zanechává hromady oblečení, zaplavující přeplněné skládky.

    Saint Laurent objevuje neprobádané. Módní dům odstartoval filmovou produkci

    Kreativní ředitel módního domu Saint Laurent, Anthony Vaccarello, spojil dvě francouzské kulturní obsese, módu a film. V roce 2023 založil produkční společnost Saint Laurent Productions, která už má na svém kontě několik snímků uvedených na filmovém festivalu v Cannes, včetně kontroverzního filmu Emilia Pérez. Odvážný krok vstoupit do světa filmu potvrzuje usilovnou snahu brandů rozšířit svůj vliv za hranice módy.

    Módní dům Hermès odhalil své vrstvy. V Šanghaji oslovil moderní ženu

    Luxusní značka Hermès poprvé překročila hranice Číny. Koncem minulého týdne odhalila v Šanghaji druhou kapitolu své kolekce pro letošní podzim a zimu. Na rozdíl od její první části, která se držela spíše klasické jezdecké estetiky a francouzské elegance, nabídla doslova vícevrstvou variaci moderní ženy, jež je každý den připravená na vše.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―