Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Není pochyb o tom, že ve světě sužovaném klimatickou krizí a socioekonomickými problémy se móda stává nepřehlédnutelným zrcadlem naší doby. Na tenkém ledě se v souvislosti s izraelsko-palestinským konfliktem ocitl Adidas a modelka Bella Hadid. Fast fashion se zase otřásá před protesty v Bangladéši a domy Dior a Armani dokazují, že označení Made in Italy už není zárukou luxusu.

    Břemeno válečných konfliktů, zpomalující se ekonomiky a dalších geopolitických útrap doléhá i na módní průmysl. Své o tom ví také řada značek, které letos čelily kontroverzním politickým faux pas a ztrátě své reputace nebo se musely vypořádat s obtížnými společenskými otázkami.

    Módní přepych slouží jako kamufláž nevyhovujících pracovních podmínek

    Pečlivě budovaná iluze luxusu se pod vlivem zvyšujících se lidskoprávních standardů stále více hroutí. Nejnověji čelí investigaci, týkající se porušování lidských a pracovních práv, proslulé značky Dior a Armani poté, co milánská prokuratura odhalila praktiky vykořisťující jejich dělníky.

    Pod drobnohledem se ocitlo několik továren v Itálii, spravovaných čínskými vlastníky. Prvotní inspekce odhalila špatné podmínky pro dělníky, často nelegální imigranty. Zaměstnanci totiž v továrně i přespávali, aby tak zajistili její nepřetržitý provoz. Na výrobních zařízeních byly také pozměněny bezpečnostní mechanismy, a to za účelem zvýšení jejich výkonnosti.

    Obvinění mají pro módní domy, jejichž marketing je postaven na poctivém řemesle a exkluzivní ruční výrobě, opravdu trpkou příchuť. Mnohé pobouřily zejména skutečné výrobní náklady luxusních kabelek. Pohybují se totiž kolem pouhých 53 eur. Koncoví zákazníci se ovšem při koupi svého vysněného kousku potýkají s astronomickými cenovkami v řádu několika tisíc.

    Protesty v Bangladéši jsou noční můrou pro fast fashion řetězce

    Není žádným tajemstvím, že mekkou výroby fast fashion oblečení i dalších produktů je Bangladéš. Tamní násilné politické protesty, které dokonce vyústily v rezignaci a útěk premiérky Šajch Hasíny Vadžíd, však zahnaly mnoho módních řetězců do úzkých.

    Celoplošné odpojení internetu i mobilního signálu a zákaz vycházení, jež doprovází nepokoje v zemi, výrazně ztěžují komunikaci s dodavateli nebo vyřizování objednávek a zastavují práci v továrnách. Podle platformy Business of Fashion přichází sektor kvůli komplikacím denně o 150 milionů dolarů.

    Kampaň Adidas nechtěně upozornila na tragické události olympijských her z roku 1972

    Značka Adidas letos díky modelu Samba spolehlivě kraluje teniskovým trendům. Ale i mistr tesař se někdy utne. Její nedávná kampaň na tenisky SL72 s modelkou Bellou Hadid v hlavní roli vyústila v obrovskou kontroverzi, a to ve vztahu k trvajícímu izraelsko-palestinskému konfliktu.

    Po zveřejnění reklamy, propagující retro tenisky s odkazem na olympijské hry konající se v Mnichově v roce 1972, mnozí upozornili na skutečnost, že při této události bylo palestinskou skupinou Černé září zavražděno 11 izraelských sportovců. Tato souvislost pak vypadala nešťastně zejména pro samotnou modelku, která je palestinského původu a aktivně podporuje její osvobození.

    @bbcnews

    Bella Hadid said she would “never have participated” in the Adidas advert campaign if she had known about the “atrocious events” in the 1972 Munich Olympics. #BellaHadid #Adidas #Olympics #Advert #Advertising #AdidasOriginals #News #BBCNews

    ♬ original sound – BBC News – BBC News

    V reakci na vlnu kritiky známá značka kampaň okamžitě stáhla a vydala oficiální omluvu veřejnosti i všem zúčastněným stranám. Prohlášení vydala také samotná Hadid, která svou účast v kampani zdůvodnila neznalostí historických souvislostí tragické události z roku 1972. Údajně ovšem rovněž kontaktovala právníky a je připravena vůči Adidas podat žalobu za urážku na cti.

    Zdroje: BBC, Český rozhlas, CNN, Forbes, Business of Fashion, TikTok, Instagram

    Autor článku:
    Ema Kmeťová
    Ema Kmeťováhttps://fashionup.cz/
    Ema nejčastěji přispívá články do módní rubriky, ale občas nám také přibližuje i aktuální dění ve světě beauty, zejména pokud ji zaujme nějaká kosmetická novinka nebo trend. Nejvíce si však užívá psaní o místních i zahraničních mladých módních talentech nebo analyzování přehlídek a kolekcí. Do módní žurnalistiky se zamilovala už na střední škole, když dělala svůj první rozhovor s lokálním návrhářem pro školní časopis.

    ― Reklama ―

    Politické napětí a sociální problémy ovlivňují módu. Pod tlakem jsou značky, dodavatelé i známé osobnosti

    Není pochyb o tom, že ve světě sužovaném klimatickou krizí a socioekonomickými problémy se móda stává nepřehlédnutelným zrcadlem naší doby. Na tenkém ledě se v souvislosti s izraelsko-palestinským konfliktem ocitl Adidas a modelka Bella Hadid. Fast fashion se zase otřásá před protesty v Bangladéši a domy Dior a Armani dokazují, že označení Made in Italy už není zárukou luxusu.

    Břemeno válečných konfliktů, zpomalující se ekonomiky a dalších geopolitických útrap doléhá i na módní průmysl. Své o tom ví také řada značek, které letos čelily kontroverzním politickým faux pas a ztrátě své reputace nebo se musely vypořádat s obtížnými společenskými otázkami.

    Módní přepych slouží jako kamufláž nevyhovujících pracovních podmínek

    Pečlivě budovaná iluze luxusu se pod vlivem zvyšujících se lidskoprávních standardů stále více hroutí. Nejnověji čelí investigaci, týkající se porušování lidských a pracovních práv, proslulé značky Dior a Armani poté, co milánská prokuratura odhalila praktiky vykořisťující jejich dělníky.

    Pod drobnohledem se ocitlo několik továren v Itálii, spravovaných čínskými vlastníky. Prvotní inspekce odhalila špatné podmínky pro dělníky, často nelegální imigranty. Zaměstnanci totiž v továrně i přespávali, aby tak zajistili její nepřetržitý provoz. Na výrobních zařízeních byly také pozměněny bezpečnostní mechanismy, a to za účelem zvýšení jejich výkonnosti.

    Obvinění mají pro módní domy, jejichž marketing je postaven na poctivém řemesle a exkluzivní ruční výrobě, opravdu trpkou příchuť. Mnohé pobouřily zejména skutečné výrobní náklady luxusních kabelek. Pohybují se totiž kolem pouhých 53 eur. Koncoví zákazníci se ovšem při koupi svého vysněného kousku potýkají s astronomickými cenovkami v řádu několika tisíc.

    Protesty v Bangladéši jsou noční můrou pro fast fashion řetězce

    Není žádným tajemstvím, že mekkou výroby fast fashion oblečení i dalších produktů je Bangladéš. Tamní násilné politické protesty, které dokonce vyústily v rezignaci a útěk premiérky Šajch Hasíny Vadžíd, však zahnaly mnoho módních řetězců do úzkých.

    Celoplošné odpojení internetu i mobilního signálu a zákaz vycházení, jež doprovází nepokoje v zemi, výrazně ztěžují komunikaci s dodavateli nebo vyřizování objednávek a zastavují práci v továrnách. Podle platformy Business of Fashion přichází sektor kvůli komplikacím denně o 150 milionů dolarů.

    Kampaň Adidas nechtěně upozornila na tragické události olympijských her z roku 1972

    Značka Adidas letos díky modelu Samba spolehlivě kraluje teniskovým trendům. Ale i mistr tesař se někdy utne. Její nedávná kampaň na tenisky SL72 s modelkou Bellou Hadid v hlavní roli vyústila v obrovskou kontroverzi, a to ve vztahu k trvajícímu izraelsko-palestinskému konfliktu.

    Po zveřejnění reklamy, propagující retro tenisky s odkazem na olympijské hry konající se v Mnichově v roce 1972, mnozí upozornili na skutečnost, že při této události bylo palestinskou skupinou Černé září zavražděno 11 izraelských sportovců. Tato souvislost pak vypadala nešťastně zejména pro samotnou modelku, která je palestinského původu a aktivně podporuje její osvobození.

    @bbcnews

    Bella Hadid said she would “never have participated” in the Adidas advert campaign if she had known about the “atrocious events” in the 1972 Munich Olympics. #BellaHadid #Adidas #Olympics #Advert #Advertising #AdidasOriginals #News #BBCNews

    ♬ original sound – BBC News – BBC News

    V reakci na vlnu kritiky známá značka kampaň okamžitě stáhla a vydala oficiální omluvu veřejnosti i všem zúčastněným stranám. Prohlášení vydala také samotná Hadid, která svou účast v kampani zdůvodnila neznalostí historických souvislostí tragické události z roku 1972. Údajně ovšem rovněž kontaktovala právníky a je připravena vůči Adidas podat žalobu za urážku na cti.

    Zdroje: BBC, Český rozhlas, CNN, Forbes, Business of Fashion, TikTok, Instagram

    ― Reklama ―

    Nike vrací legendární spolupráci. S Martine Rose oslavuje e-sport a gaming

    Na módní scénu opět nastoupilo populární spojení dvou módních vizionářů. Britská návrhářka Martine Rose a americká značka Nike uvádí další spolupráci. Tentokrát vzdávají hold světu e-sportu a gamingu, který v jejich očích ztělesňuje demokracii. To vše zachycuje také nový model sneakers Shox MR4, propojující nadčasovou eleganci se sportovním duchem.

    Móda v kostce: Saint Laurent narůstá na oblibě a Anok Yai je modelkou roku

    Módní dům Saint Laurent slaví. Vyšplhal se na vrchol žebříčku platformy Lyst a stal se nejvíce "hot" značkou posledního čtvrtletí. Oslavy chystá i Anok Yai, jež bude na letošních Fashion Awards 2025 jmenována modelkou roku. Selfridges pak poctí Vánoce spolu s Disney a Dr. Martens vydává první voděodolnou obuv. Dakota Johnson září ve své první Valentino kampani.

    Pinterest spustil osobního asistenta. Pomůže s nákupem i psychickou pohodou

    Nová funkce Pinterest Assistant přetváří způsob, jakým nakupujeme online. Vizuální AI průvodce redefinuje nákupní digitální prostor a mění každou interakci s platformou Pinterest v osobní dialog s estetickou vizí. Uživatel vstupuje do prostředí, kde technologie chápe jeho vkus stejně citlivě jako lidský poradce. Personalizace probíhá okamžitě a každé doporučení rezonuje s individuálním stylem. Pomocník proměňuje scénu digitálního nakupování v prostor, kde estetika a praktičnost splývají.

    Rapper Rilès vydal nové album. Zpracování připomíná umělecký rituál

    Francouzský rapper Rilès proměnil vydání svého nového alba THE 25th HOUR ve vizuální událost, jakou Paříž dlouho nezažila. V galerii Ellia Art Gallery usedl na 24 hodin a 42 minut k pásu, po němž plynuly tisíce prázdných vinylových obalů. Každý z více než 20 tisíc kusů označil otiskem své ruky potřené červenou barvou, čímž je proměnil v limitovanou edici i symbol lidské vytrvalosti. Tento akt navazuje na jeho dřívější performanci, kdy uběhl přes 200 kilometrů na pásu během jednoho dne.

    TikTok Highlights: Podzimní trend vrací na scénu lásku k učení

    Sociální síť TikTok letos na podzim pohltil nový trend. Koncept zvaný "personal curriculums" vzbuzuje v uživatelích ztracenou lásku k učení, vzdělávání a rozvíjení sebe sama. V jeho srdci leží jednoduchý předpoklad, tedy vytvoření vlastního rozvrhu libovolných "předmětů". Jednat se může o touhu naučit se lépe vařit, zahradničit nebo konečně pochopit fyzikální zákony.

    Beauty segment posiluje. V roce 2025 poháněla luxusní byznys krása

    Rok 2025 se nese v duchu proměny krásy v jeden z nejvýraznějších pilířů globálního luxusního trhu. Beauty segment získává status klíčového motoru růstu a mění obchodní mapu velkých značek. Akvizice, nové řady a strategické vstupy do kosmetiky posouvají společnosti do sféry, kde se psychologie potkává s výkonem. V luxusním světě dnes vítězí to, co dokáže být osobní, a právě krása tuto rovnováhu ztělesňuje.

    Rýže jako nová „it“ složka parfémů. Svět vůní tíhne k čistotě

    Rýže se stává hvězdou moderní parfumerie. Pudrová, a přitom překvapivě všestranná, otevírá prostor pro neotřelé kompozice, jež kombinují smyslový komfort se sofistikovanou esencí. Parfuméři využívají rýži k dosažení hloubky, která výsledek dělí od komerčních vůní. Masivní popularita vonných produktů s rýží dokazují, že food složky definují aktuální "estetiku" luxusních parfémů.

    Stranger Things míří do finále. Comeback doplní beauty i módní spolupráce

    Konec listopadu přivítá návrat populárního seriálu Stranger Things. Na obrazovky se vrací se svou pátou a poslední sérií, která vyvrcholí poslední den letošního roku. Velké finále si žádá stejně významné oslavy. Na pomoc proto přispěchaly beauty a módní značky, jež nabízejí speciální spolupráce. Do Hawkins vás vtáhnou boty, kabelky, přívěsky nebo tematický make-up.

    Chlupy, bradavky a byznys. Proč SKIMS dráždí veřejnost? 

    Značka SKIMS nedávno vyvolala rozruch novou kolekcí, která oslavuje přirozenost těla. Anebo ne? Na sociálních sítích se strhla bouře názorů, zda Kim Kardashian oslavuje přirozenost ženského těla a bourá tabu kůže bez jediného chloupku, či naopak posiluje nerealistické ideály krásy a tlak na „dokonalé“ tělo. Marketingový tým SKIMS však slaví úspěch, tanga s umělým ochlupením byla během pár dnů vyprodaná. 

    Historie elegance opět září. Pillbox hat slaví návrat na módní scénu

    Nenápadný, a přesto neodolatelně působivý. Klobouk ve tvaru krabičky, ​​známý jako pillbox hat, je symbolem kultivovaného vkusu, překračujícího generace i trendy. Ztělesňuje jednoduchost povýšenou na umění, spojenou s autoritou a jemností, která se nikdy neztrácí v davu. Není jen proto jen ozdobou. Je vyjádřením postoje, odkazem éry půvabu a poctou ženské elegance.

    První Pink Ball oživil Londýn. British Museum sklízí kvůli akci kritiku

    Exkluzivní Pink Ball zbarvil dne 18. října prostory British Museum do všech odstínů růžové. Vůbec první gala večer v tamních prostorách kontrastoval s končící výstavou Ancient India: Living Traditions, jejímž tématem náboženských tradic se rovněž inspiroval. Svět luxusu tak vládl mezi historickými artefakty Londýna, což ovšem vyvolalo také značnou kritiku. 

    LVMH a UNESCO rozšiřují spolupráci. Tiffany & Co. hodlá chránit oceány

    Luxusní skupina LVMH prohlubuje partnerství s UNESCO. Společně hodlají pracovat na dalším pětiletém plánu, tentokrát s názvem For the Beauty of Life. Nově se k němu přidá rovněž šperkařský dům Tiffany & Co., jehož cílem bude podpořit ochranu oceánů. V srdci spolupráce stojí snaha vytvořit udržitelná řešení, jež podpoří především lokální komunity po celém světě.

    Maison Margiela otvírá brány Dubaje. V metropoli nabízí exkluzivní rezidence

    Legendární francouzská značka pokračuje v překračování módních hranic. Maison Margiela tentokrát svou jedinečnou estetiku neaplikoval na dechberoucí návrhy, ale luxusní apartmány. Módní dům odhalil první exkluzivní rezidence, které vybudoval na ostrově Palm Jumeirah v Dubaji. Přidal se tak ke skupině značek, jež redefinují podobu současného luxusního průmyslu.

    Stella McCartney zdolala další milník. Představila první plant-based peří

    Nedávný Pařížský týden módy zažil důležitý debut. Na tamní přehlídková mola dorazily první návrhy z plant-based peří. Na svědomí je má britská návrhářka Stella McCartney, proslulá svým udržitelným a ekologickým přístupem. Inovativní materiál FEVVERS přitom nemá sloužit jako přesná napodobenina peří, jeho cílem je vytvořit podobnou, avšak jedinečnou estetiku.

    Julian Klausner se činí. Rozvíjí populární pánské tenisky Dries Van Noten

    Dries Van Noten vždy oblékal svět do poezie textilních kontrastů. Když ale na konci své kariéry představil nízké semišové tenisky, přidal ke svému odkazu nečekanou kapitolu. Precizní, civilní a zcela současnou podobu pánských bot. Ty se staly jeho tichým podpisem, který rezonoval i po jeho odchodu. Tento příběh nyní pokračuje pod vedením návrháře Juliana Klausner.

    Z holky od vedle je showgirl. Taylor Swift se novými outfity staví mezi legendy

    Už dlouho víme, že značka jménem Taylor Swift obsahuje mnohem víc než jen písničky s chytlavými refrény a chytrými texty. Nové album The Life of a Showgirl ukazuje umělkyni šťastně zamilovanou a pevně usazenou ve světě showbyznysu. Populární zpěvačka si skrze něj nejen hudebním, ale především módním jazykem a za pomocí promyšlené stylizace říká o pozici mezi opravdovými legendami.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―