Není pochyb o tom, že ve světě sužovaném klimatickou krizí a socioekonomickými problémy se móda stává nepřehlédnutelným zrcadlem naší doby. Na tenkém ledě se v souvislosti s izraelsko-palestinským konfliktem ocitl Adidas a modelka Bella Hadid. Fast fashion se zase otřásá před protesty v Bangladéši a domy Dior a Armani dokazují, že označení Made in Italy už není zárukou luxusu.
Břemeno válečných konfliktů, zpomalující se ekonomiky a dalších geopolitických útrap doléhá i na módní průmysl. Své o tom ví také řada značek, které letos čelily kontroverzním politickým faux pas a ztrátě své reputace nebo se musely vypořádat s obtížnými společenskými otázkami.
Módní přepych slouží jako kamufláž nevyhovujících pracovních podmínek
Pečlivě budovaná iluze luxusu se pod vlivem zvyšujících se lidskoprávních standardů stále více hroutí. Nejnověji čelí investigaci, týkající se porušování lidských a pracovních práv, proslulé značky Dior a Armani poté, co milánská prokuratura odhalila praktiky vykořisťující jejich dělníky.
Pod drobnohledem se ocitlo několik továren v Itálii, spravovaných čínskými vlastníky. Prvotní inspekce odhalila špatné podmínky pro dělníky, často nelegální imigranty. Zaměstnanci totiž v továrně i přespávali, aby tak zajistili její nepřetržitý provoz. Na výrobních zařízeních byly také pozměněny bezpečnostní mechanismy, a to za účelem zvýšení jejich výkonnosti.
Obvinění mají pro módní domy, jejichž marketing je postaven na poctivém řemesle a exkluzivní ruční výrobě, opravdu trpkou příchuť. Mnohé pobouřily zejména skutečné výrobní náklady luxusních kabelek. Pohybují se totiž kolem pouhých 53 eur. Koncoví zákazníci se ovšem při koupi svého vysněného kousku potýkají s astronomickými cenovkami v řádu několika tisíc.
Protesty v Bangladéši jsou noční můrou pro fast fashion řetězce
Není žádným tajemstvím, že mekkou výroby fast fashion oblečení i dalších produktů je Bangladéš. Tamní násilné politické protesty, které dokonce vyústily v rezignaci a útěk premiérky Šajch Hasíny Vadžíd, však zahnaly mnoho módních řetězců do úzkých.
Celoplošné odpojení internetu i mobilního signálu a zákaz vycházení, jež doprovází nepokoje v zemi, výrazně ztěžují komunikaci s dodavateli nebo vyřizování objednávek a zastavují práci v továrnách. Podle platformy Business of Fashion přichází sektor kvůli komplikacím denně o 150 milionů dolarů.
Kampaň Adidas nechtěně upozornila na tragické události olympijských her z roku 1972
Značka Adidas letos díky modelu Samba spolehlivě kraluje teniskovým trendům. Ale i mistr tesař se někdy utne. Její nedávná kampaň na tenisky SL72 s modelkou Bellou Hadid v hlavní roli vyústila v obrovskou kontroverzi, a to ve vztahu k trvajícímu izraelsko-palestinskému konfliktu.
Po zveřejnění reklamy, propagující retro tenisky s odkazem na olympijské hry konající se v Mnichově v roce 1972, mnozí upozornili na skutečnost, že při této události bylo palestinskou skupinou Černé září zavražděno 11 izraelských sportovců. Tato souvislost pak vypadala nešťastně zejména pro samotnou modelku, která je palestinského původu a aktivně podporuje její osvobození.
V reakci na vlnu kritiky známá značka kampaň okamžitě stáhla a vydala oficiální omluvu veřejnosti i všem zúčastněným stranám. Prohlášení vydala také samotná Hadid, která svou účast v kampani zdůvodnila neznalostí historických souvislostí tragické události z roku 1972. Údajně ovšem rovněž kontaktovala právníky a je připravena vůči Adidas podat žalobu za urážku na cti.
Zdroje: BBC, Český rozhlas, CNN, Forbes, Business of Fashion, TikTok, Instagram