Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.
Návrhářka Ann Demeulemeester vstoupila do módní historie jako členka slavné Antverpské šestky, skupiny designérů, kteří posunuli evropskou módu k intelektuální hloubce. Zatímco jiní hledali šok, ona i její kolegové vyprávěli příběhy. Její tvorba se stala symbolem temného luxusu a velké vnitřní síly. Styl Ann Demeulemeester se neřídí sezónami ani trendy, spíše rytmem autentické duše. Dnes, když její jméno žije i mimo ateliér, její rukopis zůstává nezaměnitelný a okamžitě rozpoznatelný.
Poetika v každém směru. Ann Demeulemeester obdivovala Patti Smith i dramatickou melancholii
Ann Demeulemeester vystudovala antverpskou Royal Academy of Fine Arts a po boku designérů Dries Van Noten či Walter Van Beirendonck představila v roce 1986 první kolekci. Už tehdy z ní vyzařovala osobitost, která proměnila vnímání tradiční elegance. Černá se pro ni stala prostředkem, jak vyjádřit klid, sílu a intimitu. Na molech se objevovaly dlouhé kabáty s vojenským střihem, hedvábné košile s hlubokými manžetami, úzké kalhoty, kopírující pohyb těla. V její tvorbě nelze opominout ani značný vliv grunge scény a gotiky.


Zdroj: Fashion Museum Antwerp
Ve své značce, založené v roce 1985, rozvíjela estetiku, kterou lze číst jako poezii oděvu. V každé kolekci vážně rezonovala hudba. Patti Smith, Leonard Cohen či Nick Cave byli přirozenou součástí jejího příjemně temného světa. Patti Smith se stala i její múzou a přítelkyní, často nosila její kreace a stála za atmosférou mnoha vizuálů samotné značky. Ann Demeulemeester dokázala spojit romantiku s architekturou. Vytvářela vrstvy, které proudily s tělem a oblékaly člověka do hlubokých a inteligentních emocí místo trendů.
Na přehlídkách dokázala zachytit moment mezi přítomností a snem. Modelky kráčely v přirozeném rytmu, světlo padalo na černé látky jako na zrcadlo, které odráží duši. Každý look měl v sobě gesto malíře, jenž s temnotou pracuje stejně intenzivně jako s bílou barvou. Demeulemeester jako by viděla krásu v neúplnosti. Nechávala prostor pro vlastní interpretaci, pro diváka, který se stával skutečnou součástí díla. Například následující návrhy si zkuste posoudit sami. Co ve vás vyvolávají?


Zdroj: Fashion Museum Antwerp
Mezi grunge a romantikou. Ann Demeulemeester svou stopu zpečetila již v raných 90. letech
Začátek 90. let potvrdil, že i belgická móda může mít globální hlas. Tehdy by se Ann Demeulemeester v podstatě dala přirovnat k básníkovi, jenž místo slov používá nit a látku. Na přehlídkách se objevily dodnes ikonické kousky. Černá saka s delší zadní částí, která se při chůzi chovala jako plášť nebo transparentní halenky, jež umně kombinovaly nahotu s noblesou. Pánské kolekce následně přinesly novou verzi mužnosti. S jistou dramatickou tvrdostí, ale absolutně bez nánosu ega.


Zdroj: Fashion Museum Antwerp
Rok 1997 znamenal pro Ann Demeulemeester zásadní zlom. Její jarní kolekce tehdy působila jako protiklad vůči éře těsně obepnutých siluet 90. let. Místo přehnané ženskosti nabídla elegantní asymetrii a volnost. Šaty a topy se zdály být ledabyle přehozené přes tělo, jako by samy hledaly rovnováhu mezi grunge a romantikou. Modelky se pohybovaly s uvolněným gestem a vlasy měly rozcuchané jako po probuzení, zatímco halou duněla Patti Smith a její song Because the Night. Výsledek působil syrově a přitom nesmírně kultivovaně.
Návrhářčina móda se dodnes dotýká duše, aniž by ztratila kontakt s realitou. Značka pracuje s kvalitními materiály. S kůží, vlnou a hedvábím. Ale způsob, jakým je návrhářka se svým týmem vrstvila, působil téměř organicky. Kabát nikdy nevypadal dokonale vyžehlený, ale dokonale žil. Halenka nebyla hladká, ale dýchala. Každý steh měl záměr, každý pohyb modelu byl součástí kompozice.
Značka dnes kotví v původním rukopisu. Její aktuální tvorba je „trenduvzdorná“ a stále stejná
Rok 2010 přinesl změnu. Návrhářka se rozhodla odejít ze své značky, aniž by to působilo jako úplný konec. Předala vedení Sébastienu Meunier a zaměřila se na design nábytku, porcelánu a světel. Stále ovšem s tou stejnou poetičností. Její přístup k tvorbě tak zůstal konstantní. Temné ticho, upřímnost, rytmus. V roce 2020 značku Ann Demeulemeester odkoupil italský podnikatel Claudio Antonioli, který znovu otevřel butik v Antverpách a podpořil kontinuitu její tak ikonické estetiky.





Zdroj: Ann Demeulemeester
Když dnes vstoupíte do prostoru Ann Demeulemeester, nezáleží jestli do módního archivu nebo antverpského obchodu, cítíte poetické drama. Bílá zeď, černý kabát, paprsek světla. Každý detail má účel, každý objekt své hlasité ticho. Móda značky nikdy mermomocí neusilovala o efekt, ale o poetickou přítomnost. A právě v tom spočívá její síla i nyní. V absolutním respektu k člověku, který oděv nosí.

Zdroj: Profimedia
Ann Demeulemeester je nyní módním domem, jenž nepracuje s módou jako s průmyslem, ale jako s dialogem mezi člověkem a oděvem. Jeho dílo stojí mimo rychlost a sezónní logiku. Každý kabát, každá košile nese otisk ruky, která rozumí melancholii. V šatech značky se chodí, žije a dýchá s lehkostí poezie. Právě v tom spočívá kouzlo Ann Demeulemeester. Společnost vytváří svět, který nepotřebuje vysvětlení. Stačí jej cítit. Pokud vás zajímají i další módní géniové, nezapomeňte si přečíst třeba článek o Rafu Simons.
Zdroje: FashionUnited UK, Lampoon Magazine, The Spaces, Fashion Network, Instagram, YouTube

