Analytici odhadují, že letošní Vánoce nebudou ve Spojených státech amerických pro značky tak veselé, jak by si přály. Zákazníci totiž mají dle jejich odhadů utrácet jen o něco více než jindy. Pro své nákupy mají ovšem mnohem častěji využívat telefony. Firmy pak budou o jejich pozornost bojovat skrze sociální sítě a e-maily.
S chladnějšími dny přicházejí také odhady ekonomů, snažících se předpovědět, jaké trendy budou definovat letošní vánoční nákupní sezónu. Většinou se totiž jedná o období, na které se značky těší celý rok. Zákazníci v něm pochopitelně utrácí více, než kdy jindy. Zdá se ovšem, že letošní sváteční dny, alespoň ve Spojených státech amerických (USA), nebudou tak veselé, jak si některé společnosti vysnily.
Analytici totiž předpokládají, že tamní prodeje letos vzrostou o pouhá dvě nebo tři procenta. Důvodem je především stále vysoká inflace, nízké úspory, ale také nejistota spojená s blížícími se prezidentskými volbami nebo válkou na Ukrajině či izraelsko-palestinským konfliktem. Kromě toho dosahuje míra nezaměstnanosti v USA v současnosti na 4,3 procenta, tedy více než v loňském roce.
Shoppers Are Expected to Only Slightly Increase Spending for the 2024 Holiday Season https://t.co/j3O9hGjLB8
— WWD (@wwd) August 26, 2024
„Spotřebitelé jsou stále nejistí. Nikdo si nekupuje nic zbytečného. A pokud ano, přistupují k nákupům mnohem více strategicky,“ popsala dle WWD poradenská firma Customer Growth Partners. Nadcházející vánoční sezónu definuje také letošní kalendář. Svátečních dnů mezi Díkuvzdáním a Štědrým dnem bude letos pouze 27, loni si jich přitom zákazníci mohli užít na 32. Jedná se tak o nejnižší číslo od roku 2019.
S prodejem pomohou sociální sítě i e-maily. Osloví hlavně generaci Z
Tím ovšem odhady, týkající se rychle se blížících svátků, nekončí. Analytici rovněž předpokládají, že hlavní roli budou letos oproti loňskému roku hrát i telefony. Zákazníci přes ně totiž čím dál častěji nakupují. Podle firmy Adobe by mobily měly letos představovat až 54 procent ecommerce prodejů. Důvodů pro změnu je hned několik, tím největším je ovšem věk, za podobnými prodeji stojí hlavně generace Z.
Pomáhá ale také čím dál více oblíbená buy-now pay-later možnost placení. Umožňuje totiž platbu za daný produkt odložit na později, a tak prodej urychluje. Čím dál důležitější roli hrají v prodejích rovněž sociální sítě. Dle Adobe tak asi 15 procent ze zmíněné generace Z nakupuje přímo přes jejich stránky. Pozornost pak na sebe strhávají i e-maily, které firmy čím dál častěji využívají pro svůj marketing.
Zdroje: WWD, Practical Ecommerce, YouTube, X