V českých kinech je konečně k vidění očekávaná černá komedie s prvky dramatu Sorry, Baby. Talentovaná Eva Victor v ní debutuje jako scenáristka, režisérka, ale také hlavní herečka. Snímek je protkán poklidnou melancholií, která bravurně nachází humor i něhu v překonávání těžkého traumatu. A nebojte, kočka z plakátu neumře!
V českých kinech je konečně k vidění film Sorry, Baby od talentované režisérky Evy Victor, která je zároveň i scénáristkou a představitelkou hlavní role. Už nyní se ovšem jedná o jeden z nejžhavějších snímků letošního roku. Film se žánrově pohybuje na hranici černé komedie s prvky dramatu.
Snímek debutoval na americkém filmovém festivalu Sundance a následně se promítal i v Karlových Varech. V českých kinech ho můžeme vidět díky Aerofilms. Ve filmu si kromě Evy Victor, která ztvárnila Agnes, zahráli Naomi Ackie, v roli Agnesiny kamarádky Lydie, Louis Cancelmi jako profesor Decker či Lucas Hedges jako soused Gavin.
Sorry, Baby je film o přátelství, lidské blízkosti a nacházení humoru a jemnosti v každodenních situacích. Snímek vypráví o mladé univerzitní profesorce Agnes, která se snaží vyrovnat s traumatem z vysoké školy. Na začátku filmu ji navštíví její nejlepší kamarádka Lydie, jež je i její bývalou spolužačkou a spolubydlící.
Nejlepší sendvič v okolí. Sorry, Baby zobrazuje laskavost a ironický nadhled
Film je rozdělen do pěti kapitol, které se odehrávají během zhruba pěti let: The Year with the Baby (Rok s miminkem), The Year with the Bad Thing (Rok s tou špatnou věcí), The Year with the Questions (Rok s otázkami), The Year with the Good Sandwich (Rok s dobrým sendvičem). Poslední kapitola opět nese název The Year with the Baby“ a uzavírá tak dějový kruh.

Zdroj: A24
V retrospektivách se vracíme do doby, kdy Agnes ještě studovala, přičemž na sebe strhávala pozornost svého vedoucího disertační práce, Deckera. Následuje scéna natočená s tísnivou střídmostí, která jasně naznačuje, co se mezi nimi tehdy odehrálo. Agnes následně čelí různorodým reakcím svého okolí.
Sorry, baby nezobrazuje hněv, ale ironický nadhled nad celou situací. Těžké téma je podáváno s lehkostí a humorem, který však odhaluje hluboké vrstvy traumatu. Kromě toho se ve filmu objevují výrazné okamžiky lidské laskavosti, a to nejen díky Agnesině obětavé kamarádce Lydii, ale například i díky nečekaně empatickému prodavači sendvičů, kterého ztvárňuje herec John Carroll Lynch.

Zdroj: Letterboxd
Melancholická mlha a nostalgický opar. Film nabízí „autumn vibes“
Snímek je zasazen do melancholicky nostalgické estetiky. Může za to skvělá kamera v podání Miy Cioffi Henry. Záběry jsou laděny do podzimních barev, často s hnědými a zlatavými odstíny. Recenze je popisují jako „melancholickou mlhu“ či „nostalgický opar“. Divák tak spolu se zasněným soundtrackem od Liy Ouyang Rusli vnímá krásu uprostřed bolesti.
Kamera navíc často zůstává statická a nechá diváka dívat se déle, než jsme u podobných filmů zvyklí. Typickým příkladem je scéna u domu profesora Deckera, kdy kamera zůstává venku a my jen pomalu sledujeme, jak se postupně stmívá. Právě západ slunce je dalším výrazným a nostalgickým prvkem celého filmu.
@a24 PSA: The cat is ok #SorryBaby ♬ original sound – A24
Eva Victor nám tak filmem dokazuje, že osobní trauma lze převést na silný, empatický portrét přežití a hledání křehké, ale přesto upřímné cesty vpřed. Za redakci FashionUp jsme film zhlédli v pražském Světozoru. Filmu dáváme hodnocení 4,5 z 5 hvězdiček. A nebojte, roztomilé kočce se opravdu nic nestane!
Zdroje: A24, Aerofilms, Letterboxd, Prague reporter, The Guardian, Instagram, TikTok