Šklebící se postavičky Labubu, hravé korálky na kotnících a nespočet přívěsků upoutaných k tkaničkám trendy tenisek. Móda v uplynulých měsících přelila silná vlna nostalgie a touhy po hravějších, snadnějších a nevinnějších časech. Takzvaná kidcore estetika ukazuje, že i pomíjivé trendy ukrývají hlubší pravdu o společnosti a tom, co doopravdy chce.
Módní scéna oficiálně propadla nostalgii. Svědkem jsou uplynulé měsíce, které sledovaly posilující vládu hravých doplňků. Postupně se prodraly do všech odvětví módy. Obuv převzaly „devadesátkové“ jelly sandals a kabelky obsypaly doplňky v podobě klíčenek, přívěsků a šklebících se trendy Labubu postaviček. Šperkovnic se pro změnu zmocnily téměř dětinské korálky a y2k „anklets“.
Nostalgie se na módní scénu vkradla již začátkem roku, například v podobě návratu skinny jeans nebo boho chic stylu. Takzvaná kidcore estetika, vnášející do popředí doplňky našeho dětství, však poukazuje na mnohem silnější touhu navrátit snazší a naivnější časy. Důvodem může být nejen dychtivost po hravých experimentech, ale také úniku od přítomnosti, se kterou cloumá nejistota.


Zdroj: Coach, Anthropologie
Trendy doplňky vyvolávají nostalgii. Ta zase láká na zahnání nejistoty
Ano, je pravda, že léto vždy doprovází hravější elementy. Potisky citrusů a ryb, korálky připomínající lastury nebo sandály Crocs obsypané vtipnými přívěsky. To vše patří k prosluněným měsícům. Módní domy jako Chloé, Coach či Moschino však dětskou naivitu vpletly již do svých kolekcí pro letošní jaro. Není rovněž náhoda, že boom s postavičkami Labubu dorazil na módní scénu zrovna letos.


Zdroj: Cashfana, Anni Lu
Poslední roky jsme svědky rostoucí globální politické, ekonomické a sociální nejistoty. Trvající války, zhoršující se globální oteplování nebo trvající inflace v nás vyvolávají pocit úzkosti, strachu a beznaděje. Probouzet v nás mohou také častější myšlenky na vlastní smrtelnost. V tu chvíli přichází na scénu nostalgie, která slouží jako uklidňující deka plná vzpomínek na jistější a bezpečnější dobu.


Zdroj: Staud, Bottega Veneta
Sbírání hravých přívěsků navíc nepřináší pouze radost nebo pocit jistoty, vytváří rovněž pomyslné zapadnutí do širší komunity. Právě to může být ve světě individuality to, po čem mnozí z nás touží. Na podobném principu ostatně stojí i takzvaný dopamine dressing, oblékání do výrazných a hravých barev, které mají nositelům přinést pocit štěstí. K jeho dosažení však nepotřebujete nový šatník.
@readwritethrift Tysm @Charms Club for the adorable package! Lmk which pair was your fave! 🔗🌸❤️🎱 #shoecharms #customizeyourshoes #adornments ♬ for the girlies – Mercedes 😉
Pokud vás hravé doplňky lákají, pořiďte si pár vyvolených kousků, které můžete navzájem kombinovat. Nenechte se však zlákat marketingem značek, které v nepříznivé ekonomické situaci neprodávají tak, jak by si přály. Propagují proto alespoň drobnější luxusní produkty, u nichž vyvolávají dojem, že bez nich pocit nostalgie nezažijete. Touha po něm je přirozená a v umírněné podobě nejspíše neškodí. Nezapomínejte však, že ho můžete zažít i bez koupě nového produktu.
Zdroje: The Fashion Network, WWD, Instagram, TikTok